• knopi
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-05-2024
Hoi Tweakers,
Ik ben een redelijke nobody op het gebied van computers.

De situatie is alsvolgt:
Ik heb recent van iemand een geheel lege Dell E6500 laptop gekregen (ex bedrijfs-lap).
De computer is echter in zijn geheel "schoon", inclusief bios. Nu probeer ik van de dell-website het Bios te downloaden, maar er zit een fout in de driver op de website, waardoor ik hier niks mee kan. Bestaat er toevallig ook zoiets als een "universeel" bios om te downloaden? Alvast reuze bedankt! ;)

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-02 02:43

Pos

Ok, laten we eens bij het begin beginnen.
Wat draait er al op de laptop? Je geeft aan "in zijn geheel schoon". Daarmee neem ik aan dat als je de laptop aanzet, je het dell logo te zien krijgt en daarna een knipperende cursor, of een zin die zegt dat er geen bootable drive gevonden is?

Een bios kun je niet zomaar verwijderen

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Precies, helemaal geen bios kan niet, want dan start je systeem gewoonweg nooit op.

Je kunt natuurlijk met de gebruikelijke toetsen (DEL of F2 in 99% van de gevallen) naar de bios toe en deze instellen zoals jij wilt. Daarvoor hoef je niets te downloaden. Een biosupdate kun je doen, maar als alles goed draait zou ik dat niet doen in jouw geval.

• knopi
Pos schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 15:20:
Ok, laten we eens bij het begin beginnen.
Wat draait er al op de laptop? Je geeft aan "in zijn geheel schoon". Daarmee neem ik aan dat als je de laptop aanzet, je het dell logo te zien krijgt en daarna een knipperende cursor, of een zin die zegt dat er geen bootable drive gevonden is?

Een bios kun je niet zomaar verwijderen
Moment, ik zal hem er even bijpakken! :)

• knopi
Nogmaals, ik heb er zéér weinig verstand van. Dus neem me vooral niet kwalijk.
Als ik hem opstart, krijg ik te zien: "bootmgr ontbreekt".

• Pos

Pos

Daarom proberen we je ook te helpen :)

Dus je moet een windows cd in je laptop stoppen, en dan windows installeren. Er mist een OS, Operating System.

De BIOS driver van de website van dell, daar zou ik gewoon afblijven.
Gewoon Windows 7 installeren.

Op de site van dell zou ik eventueel de chipset drivers downloaden, netwerk drivers, video drivers, audio drivers, touchpad.

En dan zou je good to go moeten zijn.

[ Voor 47% gewijzigd door Pos op 27-04-2013 15:28 ]

• knopi
Pos schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 15:26:
Daarom proberen we je ook te helpen :)

Dus je moet een windows cd in je laptop stoppen, en dan windows installeren. Er mist een OS, Operating System
Oke. De reden dat ik dacht dat het aan het Bios lag, is omdat windows tijdens het installeren een foutcode aangaf. Er "ontbrak" iets. Ik ga nu nogmaals de windows 7 cd erin doen. Als ik de betreffende code weer krijg, mag ik die dan hier plaatsen? :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

knopi schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 15:24:
Nogmaals, ik heb er zéér weinig verstand van. Dus neem me vooral niet kwalijk.
Als ik hem opstart, krijg ik te zien: "bootmgr ontbreekt".
Dat heeft dus niets met je bios te maken. Waar je voor moet zorgen is dat je een besturingssysteem installeert. In je bios kun je wel instellen waarvan je moet booten, dat kan handig zijn als je wilt booten vanaf een CD of USBstick om vanaf daar je computer te installeren. Als hij je HDD als eerste bootdevice heeft dan wordt dat wat lastiger.

• Pos

Pos

knopi schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 15:28:
[...]

Oke. De reden dat ik dacht dat het aan het Bios lag, is omdat windows tijdens het installeren een foutcode aangaf. Er "ontbrak" iets. Ik ga nu nogmaals de windows 7 cd erin doen. Als ik de betreffende code weer krijg, mag ik die dan hier plaatsen? :)
Ben benieuwd naar de error mocht je die weer krijgen ja. Probeer hem zo basic mogelijk te installeren,

• knopi
Hebbes! :)
Foutcode: 0x8007000D

[ Voor 7% gewijzigd door knopi op 27-04-2013 15:36 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

En krijg je die dan als een bluescreen?

De WindowsCD die je gebruikt, is dat een origineel/onbeschadigd exemplaar?

• knopi
TERW_DAN schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 15:37:
En krijg je die dan als een bluescreen?

De WindowsCD die je gebruikt, is dat een origineel/onbeschadigd exemplaar?
Niet als bluescreen, maar als een foutmelding.
Windows cd is origineel. :)

• Pos

Pos

Ok.. nu ik over je startpost begin na te denken is je laptop waarschijnlijk niet zo leeg als men je heeft doen vermoeden.

Welke basic windows error geeft een nederlandse "bootmgr ontbreekt" foutcode??
Ik krijg het idee dat je zelf de HDD nog moet formatteren en dan een schone install moet doen

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als de HDD zelf is leegegooid, maar er staat nog een bootsector op, dan kun je die melding krijgen. Daar zou je vanaf moeten zijn na een herinstallatie

• knopi
Pos schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 15:39:
Ok.. nu ik over je startpost begin na te denken is je laptop waarschijnlijk niet zo leeg als men je heeft doen vermoeden.

Welke basic windows error geeft een nederlandse "bootmgr ontbreekt" foutcode??
Ik krijg het idee dat je zelf de HDD nog moet formatteren en dan een schone install moet doen
Dus zelf opnieuw formatteren?
Hoe doe ik dat het gemakkelijkst? (sorry dat ik zo lastig ben, heren)

• Pos

Pos

Gokje, laptop was een bedrijfslaptop van een serie, hebben een nieuwe serie gekocht, van de oude serie met een batch script de bootmgr verwijderd, laptop start niet meer

• knopi
Pos schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 15:44:
Gokje, laptop was een bedrijfslaptop van een serie, hebben een nieuwe serie gekocht, van de oude serie met een batch script de bootmgr verwijderd, laptop start niet meer
Laptop start nog wel, inclusief dell logo e.d.

• Pos

Pos

haha, dat bedoel ik ook, maar niet meer van de huidige OS install.

maargoed, hier een link.

Het gaat meer om de plaatjes.

Het is de bedoeling dat je custom of handmatige optie kiest. Daarna de oude partities verwijderd, met de advanced optie. En daarna dus een schone install op je lege HDD

Op plaatje bij stap 6, staat de advanced options, daar kun je dus de oude partities verwijderen

[ Voor 11% gewijzigd door Pos op 27-04-2013 15:52 ]

• knopi
Pos schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 15:50:
haha, dat bedoel ik ook, maar niet meer van de huidige OS install.

maargoed, hier een link.

Het gaat meer om de plaatjes.

Het is de bedoeling dat je custom of handmatige optie kiest. Daarna de oude partities verwijderd, met de advanced optie. En daarna dus een schone install op je lege HDD

Op plaatje bij stap 6, staat de advanced options, daar kun je dus de oude partities verwijderen
Punt is even dat ik niks te kiezen heb/krijg. Als ik de cd erin stop krijg ik een menkel een taalkeuze/keyboard menu, en darna de knop "nu installeren". :)

• Pos

Pos

En daarna dus meteen de foutcode? Geen stap 4 dus zoals in de link, accepteren van de license terms?

• knopi
Pos schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 16:05:
En daarna dus meteen de foutcode? Geen stap 4 dus zoals in de link, accepteren van de license terms?
Ik heb het al: het zit hem in een stuurporogramma voor de cd/dvd. Di ga ik nu op stick zetten en het daarna nogmaals proberen. Super bedankt voor jullie tijd/hulp, Pos en Terw-dan. Top dat jullie even de tijd namen voor deze pc-nobody! _/-\o_

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Exact welke Windows probeer je te installeren? Dit klinkt als Windows XP installeren op een laptop met AHCI SATA controllers. Kan wel met losse driver geslipstreamed, maar anno 2013 wil je echt geen XP meer nieuw installeren :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1