Verwijderd schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 13:39:..maar als ik bij mijn laptop op F9 druk, komt er een menu tevoorschijn waar ik een boot device kan
selecteren, waar Ubuntu nog tussen staat. Als ik Ubuntu selecteer, krijg ik een Grub menu, waar ik commando's kan invoeren.
Als ik in cmd van Windows dit intyp: Bcdedit /enum firmware krijg ik een lijst, waar ook 2 keer die Ubuntu tussen staat. Kan ik het verwijderen
met BCD edit?
Het mooie van (U)EFI is dat je (in theorie) geen bootloader hoeft te installeren naar de MBR. Zo kun je bijvoorbeeld ook een OS opstarten vanaf een USB-stick, als de huidige bootloader niet werkt of als je een andere bootloader wilt proberen.
BCD-edit zal dus geen invloed hebben, aangezien je gebruik maakt van EFI. Je zult het bij de EFI-partitie moeten zoeken (en vaak ook je UEFI-BIOS).
Verwijderd schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 15:33:
Hoe bedoel je naam veranderen, de 2 opties verwijzen naar een Grub menu, dus ik denk dat die opties moeten worden verwijderd, is dit niet wat?
1.Boot from an emergency system (Ubuntu in "live CD" mode, PartedMagic, System Rescue CD, or whatever).
2.Mount your EFI System Partition (ESP). This is often (but not always) /dev/sda1. It's always a FAT32 partition that has its "boot flag" set (in parted terminology) or a partition type code of EF00 (in gdisk terminology).
3.Launch a shell and change to the ESP.
4.Type sudo rm -rf EFI/ubuntu. (You can omit sudo on some systems.)
5.If you ever used Boot Repair on the disk, undo its damage: 1.Change to EFI/Microsoft/Boot on the ESP.
2.Move bootmgfw.efi.bkp to bootmgfw.efi, overwriting the existing file.
3.Change to EFI/BOOT on the ESP.
4.Move bootx64.efi.bkp to bootx64.efi, overwriting the existing file.
6.Launch GParted, parted, gdisk, or cgdisk on the disk.
7.Delete the Linux partition(s).
8.Optional: Resize the Windows partition(s) to fill the disk. It's probably best to skip this if you intend to do a fresh re-install of Ubuntu, since you'll just undo this change shortly.
9.Reboot into Windows to test that it still works. This will probably also clear out the EFI's NVRAM entries for Ubuntu.
Dat zou het moeten doen.
Hero of Time schreef op zondag 28 april 2013 @ 00:29:
Geen idee, heb alleen ervaring met EFI van Apple. Die is zo gesloten en onhandelbaar, dat 't eigenlijk niets anders is dan partitie mounten en je boot zooi erop dumpen en bij reboot hopen dat 't werkt.
Backup maken kan je toch wel vinden met Google? Beetje inzet hier op GoT wordt wel verwacht. We gaan niet je handje vasthouden voor alles wat je moet doen.
Deels mee eens. Vergeet niet dat EFI pas echt nu op nieuwere systemen zit. 'Vroeger' was dit er nog niet. Veel mensen hebben er nog geen ervaring mee. En zo te horen jij ook niet, op Apple na dan. Die tevens verschilt van de 'gewone' EFI.
Je kunt de EFI-partitie mounten via Ubuntu. Bestanden kopiëren die erop staan. Of je hier echt wat aan hebt is de vraag. Aangezien je toch de EFI-partitie altijd opnieuw kan instellen. (Windows 7/8 CD/USBerin > bootloader herstellen)
- De oplossing 'zou' kunnen zijn: EFI-partitie formatteren, NVRAM-entries verwijderen, Windows 7 CD/USB herstel-mode > Bootloader vervangen. Je begint dan weer met een schone basis.
- Ubuntu Live-cd erin, EFI-partitie mounten, bestanden kopiëren.
[
Voor 3% gewijzigd door
HollowGamer op 28-04-2013 14:53
]