Toon posts:

Geen Ubuntu, maar wel in UEFI menu

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een paar maanden geleden Ubuntu geprobeerd te installeren op mijn Windows 8-PC met UEFI.
Dit is mislukt, de PC startte niet meer op, dus ik heb een snelle factory reset gedaan. Nu is alles
weer goed, maar als ik bij mijn laptop op F9 druk, komt er een menu tevoorschijn waar ik een boot device kan
selecteren, waar Ubuntu nog tussen staat. Als ik Ubuntu selecteer, krijg ik een Grub menu, waar ik commando's kan invoeren.
Weet iemand hoe ik die Ubuntu opties + Grub weg kan halen?

Als ik in cmd van Windows dit intyp: Bcdedit /enum firmware krijg ik een lijst, waar ook 2 keer die Ubuntu tussen staat. Kan ik het verwijderen
met BCD edit?

http://technet.microsoft....ry/cc749510(v=ws.10).aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je nou eerst eens probeert de naam van een van je entries te veranderen met bcdedit. Heb je nog meer gevonden dan enkel dat technet artikel? Heb je al op je moederbord gezocht voor hulp met UEFI?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe bedoel je naam veranderen, de 2 opties verwijzen naar een Grub menu, dus ik denk dat die opties moeten worden verwijderd, is dit niet wat?

1.Boot from an emergency system (Ubuntu in "live CD" mode, PartedMagic, System Rescue CD, or whatever).
2.Mount your EFI System Partition (ESP). This is often (but not always) /dev/sda1. It's always a FAT32 partition that has its "boot flag" set (in parted terminology) or a partition type code of EF00 (in gdisk terminology).
3.Launch a shell and change to the ESP.
4.Type sudo rm -rf EFI/ubuntu. (You can omit sudo on some systems.)
5.If you ever used Boot Repair on the disk, undo its damage: 1.Change to EFI/Microsoft/Boot on the ESP.
2.Move bootmgfw.efi.bkp to bootmgfw.efi, overwriting the existing file.
3.Change to EFI/BOOT on the ESP.
4.Move bootx64.efi.bkp to bootx64.efi, overwriting the existing file.

6.Launch GParted, parted, gdisk, or cgdisk on the disk.
7.Delete the Linux partition(s).
8.Optional: Resize the Windows partition(s) to fill the disk. It's probably best to skip this if you intend to do a fresh re-install of Ubuntu, since you'll just undo this change shortly.
9.Reboot into Windows to test that it still works. This will probably also clear out the EFI's NVRAM entries for Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nou, go for it. Wel even backup maken hè ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
2 vragen:

- Denk je dat dit de oplossing is?
- En hoe moet ik een backup maken van de EFI Systeempartitie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Geen idee, heb alleen ervaring met EFI van Apple. Die is zo gesloten en onhandelbaar, dat 't eigenlijk niets anders is dan partitie mounten en je boot zooi erop dumpen en bij reboot hopen dat 't werkt.

Backup maken kan je toch wel vinden met Google? Beetje inzet hier op GoT wordt wel verwacht. We gaan niet je handje vasthouden voor alles wat je moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 13:39:..maar als ik bij mijn laptop op F9 druk, komt er een menu tevoorschijn waar ik een boot device kan
selecteren, waar Ubuntu nog tussen staat. Als ik Ubuntu selecteer, krijg ik een Grub menu, waar ik commando's kan invoeren.

Als ik in cmd van Windows dit intyp: Bcdedit /enum firmware krijg ik een lijst, waar ook 2 keer die Ubuntu tussen staat. Kan ik het verwijderen
met BCD edit?
Het mooie van (U)EFI is dat je (in theorie) geen bootloader hoeft te installeren naar de MBR. Zo kun je bijvoorbeeld ook een OS opstarten vanaf een USB-stick, als de huidige bootloader niet werkt of als je een andere bootloader wilt proberen.

BCD-edit zal dus geen invloed hebben, aangezien je gebruik maakt van EFI. Je zult het bij de EFI-partitie moeten zoeken (en vaak ook je UEFI-BIOS).
Verwijderd schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 15:33:
Hoe bedoel je naam veranderen, de 2 opties verwijzen naar een Grub menu, dus ik denk dat die opties moeten worden verwijderd, is dit niet wat?

1.Boot from an emergency system (Ubuntu in "live CD" mode, PartedMagic, System Rescue CD, or whatever).
2.Mount your EFI System Partition (ESP). This is often (but not always) /dev/sda1. It's always a FAT32 partition that has its "boot flag" set (in parted terminology) or a partition type code of EF00 (in gdisk terminology).
3.Launch a shell and change to the ESP.
4.Type sudo rm -rf EFI/ubuntu. (You can omit sudo on some systems.)
5.If you ever used Boot Repair on the disk, undo its damage: 1.Change to EFI/Microsoft/Boot on the ESP.

6.Launch GParted, parted, gdisk, or cgdisk on the disk.
7.Delete the Linux partition(s).
8.Optional: Resize the Windows partition(s) to fill the disk. It's probably best to skip this if you intend to do a fresh re-install of Ubuntu, since you'll just undo this change shortly.
9.Reboot into Windows to test that it still works. This will probably also clear out the EFI's NVRAM entries for Ubuntu.
Dat zou het moeten doen.
Hero of Time schreef op zondag 28 april 2013 @ 00:29:
Geen idee, heb alleen ervaring met EFI van Apple. Die is zo gesloten en onhandelbaar, dat 't eigenlijk niets anders is dan partitie mounten en je boot zooi erop dumpen en bij reboot hopen dat 't werkt.

Backup maken kan je toch wel vinden met Google? Beetje inzet hier op GoT wordt wel verwacht. We gaan niet je handje vasthouden voor alles wat je moet doen.
Deels mee eens. Vergeet niet dat EFI pas echt nu op nieuwere systemen zit. 'Vroeger' was dit er nog niet. Veel mensen hebben er nog geen ervaring mee. En zo te horen jij ook niet, op Apple na dan. Die tevens verschilt van de 'gewone' EFI.

Je kunt de EFI-partitie mounten via Ubuntu. Bestanden kopiëren die erop staan. Of je hier echt wat aan hebt is de vraag. Aangezien je toch de EFI-partitie altijd opnieuw kan instellen. (Windows 7/8 CD/USBerin > bootloader herstellen)
Verwijderd schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 19:50:
2 vragen:

- Denk je dat dit de oplossing is?
- En hoe moet ik een backup maken van de EFI Systeempartitie?
- De oplossing 'zou' kunnen zijn: EFI-partitie formatteren, NVRAM-entries verwijderen, Windows 7 CD/USB herstel-mode > Bootloader vervangen. Je begint dan weer met een schone basis.
- Ubuntu Live-cd erin, EFI-partitie mounten, bestanden kopiëren.

[ Voor 3% gewijzigd door HollowGamer op 28-04-2013 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dus eerst de bestanden op de EFI partitie kopiëren naar een USB. Daarna de EFI partitie formatteren via Ubuntu. En dan via Windows 7 CD dit intypen: bootrec /fixmbr en bootrec /fixmbr.

Edit: Ik heb trouwens ook een herstel cd van Windows 8 gemaakt, via Windows 7 Bestandsherstel op Windows 8. Op die cd staat een map met de naam efi. In de map efi staan 2 mappen met 1 genaamd microsoft en 1 genaamd boot. Dit is toch de inhoud van die efi partitie? En dan kan ik toch gewoon van die cd de map kopiëren naar de USB, zonder dat ik de partitie hoef de mounten?

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2013 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 28 april 2013 @ 16:08:
Oke, dus eerst de bestanden op de EFI partitie kopiëren naar een USB. Daarna de EFI partitie formatteren via Ubuntu. En dan via Windows 7 CD dit intypen: bootrec /fixmbr en bootrec /fixmbr.

Edit: Ik heb trouwens ook een herstel cd van Windows 8 gemaakt, via Windows 7 Bestandsherstel op Windows 8. Op die cd staat een map met de naam efi. In de map efi staan 2 mappen met 1 genaamd microsoft en 1 genaamd boot. Dit is toch de inhoud van die efi partitie? En dan kan ik toch gewoon van die cd de map kopiëren naar de USB, zonder dat ik de partitie hoef de mounten?
Gaat niet werken. Start gewoon op met de Windows 8 CD/USB in UEFI-mode, kies herstel computer en het zal de bootloader automatisch herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, maar de bootloader is ook niets mis mee, dat Grub krijg ik alleen in beeld als ik ubuntu selecteer bij de boot order, en die krijg ik als ik op F9 druk. En die bootloader is toch wat anders dan UEFI boot order?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je kan entries (ubuntu dus) uit de EFI-bootlist verwijderen met linux (efibootmgr) of Windows (bcdedit). De bootlader (grub in dit geval) staat op de EFI boot partition, die kan je gewoon mounten (in windows of bv met een ubuntu live-cd) en de ubuntu-directory die er staat verwijderen.b

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 28-04-2013 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik ben nu via Ubuntu in mijn EFI partitie, waar ik inderdaad de ubuntu map zie staan, die moet ik dus verwijderen. Ook heb ik eens boot-repair gebruikt, daarna heb ik via Windows 8 System Recovery gedraaid, en mijn laptop teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Dus ik neem aan dat ik dit ook nog moet doen:

1.Change to EFI/Microsoft/Boot on the ESP.

Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het enige wat je zou moeten doen om de ubuntu-wijzigingen ongedaan te maken is de directory op de efi-partitie verwijderen en verder nog de boot-list-entry voor ubuntu verwijderen(met efibootmgr).

wat in boot/bootx64.efi staat is gewoon dat wat het systeem standaard moet opstarten (van die schijf) als er niets anders in de boot-list is bepaald. (ik heb daar bijvoorbeeld een efi-shell gezet). in principe zet Windows de boot-entries al goed, dus daarmee rommelen is niet echt nodig zou ik verwachten. maar ik heb geen idee wat boot recovery van Windows allemaal aanstelt, dus wie weet...

[ Voor 51% gewijzigd door begintmeta op 28-04-2013 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke,maar wat ik graag wil, is dat die ubuntu entries weggaan. Dus die Ubuntu map verwijderen, en dan de laatste stappen van de tutorial volgen die ik eerder heb geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
de Ubuntu entries verwijderen met efibootmgr dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, maar ik snap die uitleg niet echt, ik kan geen bestand vinden met de naam efibootmgr. Dus hoe zit dat precies in elkaar, want ik kan op internet niet echt iets anders vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Als je linux in efi-modus boot (bijvoorbeeld je ubuntu-stick/cd) kan je met het programma efibootmgr
(het kan zijn dat je daarvoor eerst nog efibootmgr moet installeren (b.v. met 'sudo apt-get install efibootmgr') en de efi-variabelen-driver installeren (b.v. met 'sudo modprobe efivars')) de efi-boot-entry-list bewerken

Als je wil kan het ook vanuit windows met ik meen bcdedit (en natuurlijk met een EFI-shell), maar de syntax zou ik moeten opzoeken (ik denk dat je bij beide opties er desnoods met google wel uit zou moeten kunnen komen.

Vervolgens kan je met het commando 'sudo efibootmgr -v' de huidige boot-list weergeven, vermoedelijk onderaan de output zijn de entry(/ies) van ubuntu te vinden. je moet even naar de nummers kijken (Boot000X (vermoedelijk Boot0001)). Je kan vervolgens met het commando 'sudo efibootmgr -B -b X' de betreffende entry verwijderen.

[ Voor 34% gewijzigd door begintmeta op 28-04-2013 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie 2 Ubuntu entries staan, dat klopt dus. Een met Boot0001 en de andere is Boot0002.
Nu moet ik dus eerst de Ubuntu map verwijderen, en daarna de commando sudo efibootmgr -B -b X invoeren? En voor X moet dan Boot0001 in de plaats komen. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Inderdaad (X uiteraard vervangen door de betreffende nummers)

Als het je echt om die entries te doen is kan je de ubuntu-map ook laten staan trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, maar dat ik de Ubuntu map verwijder maakt dus niets uit, dan ga ik het nu doen. Gaat het niet zo dat ik straks mijn systeem niet meer kan opstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
in principe zou er geen probleem moeten opduiken.

je kan wel even checken of entry 0 inderdaad Windows zal opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de inhoud van de EFI partitie op een USB gezet, dus ik kan het zo terug plaatsen. En hoe bedoel je dat entry 0 Windows opstart? Hoe kan ik dat zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
als er een entry is (nummer maakt niet zoveel uit uiteraard, maar ik zou 0 verwachten) die Windows Boot Manager heet en die bootmgfw.efi opstart (zie efibootmgr-output) zit het hoogstwaarschijnlijk goed, en anders is het makkelijk verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, er is een entry met de naam Windows Boot Manager met Boot0000 die bootmgfw.efi opstart. En als ik de Ubuntu map en de entries heb verwijderd, hoef ik die andere stappen van de eerder geplaatste tutorial inet meer uit te voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik dit intyp: sudo efibootmgr -B -b B0001 dan krijg ik de foutmelding: boot entry: B not found.
Moet ik de -B -b ook nog door iets vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
je moet alleen het cijfer gebruiken dat op de plaats van de X staat. dus in jouw geval 'sudo efibootmgr -B -b 2' en 'sudo efibootmgr -B -b 1'

uiteraard krijg je met 'man efibootmgr' en 'efibootmgr -h' wat aanvullende info

[ Voor 23% gewijzigd door begintmeta op 28-04-2013 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt! Ik heb die commando's ingevoerd, en de Ubuntu map verwijderd, het systeem start gewoon weer op, en als ik op F9 druk, krijg ik eeen boot order menu, waar Ubuntu niet meer tussenstaat.

Bedankt voor jullie reacties en hulp!
Pagina: 1