Er worden met regelmaat BBG's uitgebracht. Dit zijn Best Buy Guides. Men neemt hier met regelmaat HTPC en stille systemen mee. De laatste htpc is van januari.
reviews: Desktop best buy guide: editie januari 2013
Dit is al wat gedateerd, maar bepaalde tips kan je nog wel gebruiken, je moet alleen de onderdelen updaten naar 2013...:
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 2010
Watercooling heb je voor een htpc echt niet nodig. Wellicht is het voor een game-pc wel handig, maar zelfs dat betwijfel ik. Het gaat er gewoon om een geschikte kast te kopen (met goede isolatie), een stille processorkoeler, een paar stille kastkoelers en niet te vergeten een stille voeding. Ik heb alleen de ervaring dat wat de een stil vindt, de ander niet stil vindt. Ik heb bijv een keer een voeding gekocht die zogenaamd extreem stil was. In de praktijk was deze niet erg luidruchtig, maar er zat een zachte zoem in die ik heel irritant vond en die boven alles uit kwam.
Ik heb zelf een htpc met eigenlijk alleen standaardonderdelen. Een asus kast waar de voeding al in zat (de kast is inmiddels al 5 jaar oud / ben het type even kwijt...), toevallig een extreem stille voeding. Ik heb dus wel eens een ander gekocht, maar die heb ik na een week weer teruggestuurd. Ik heb hier een snelle processor in gedaan met stille koeler. Maar ook hier was de koeler niets eens zo gek duur (wel groot overigens). Er zit wel een SSD in, omdat die gewoon veel stiller is. De normale harde schijven gaan automatisch uit als ze niet gebruikt worden. Dit is afgemaakt met 1 of 2 stille kastkoeler. Ik hoor hier het tikken van de klok boven de computer uitkomen.
Tip: probeer te achterhalen wat veel geluid maakt. Veel koelers kan je wel even tegenhouden (makkelijkst is het tegenhouden als de pc uit staat -> je hoort even het verschil en je laat de koeler weer los) Vaak is het toch wel de voeding die de boosdoener is. (mijn ervaring althans..).
Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit