Toon posts:

Turbo mode / cooling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb ongeveer 2-3 jaar geleden een i7 2600k 3.4 ghz + 470 gtx goedkoop op de kop getikt en door een vriend in mijn pc laten zetten. Verder niets aan de PC veranderd, dus denk hierbij aan een cooling system, moederbord etc.. uit 2007+

Enige waar ik al een tijd last van heb is het feit dat 2 van mijn favoriete games, shogun 2 en battlefield 3, een ongelofelijke herrie maken en redelijk vaak crashen.

Sinds vandaag ben ik erachter gekomen dat mijn processor een turbo mode heeft tot 3.8 ghz en standaard aan staat. Ik heb net een programma gedownload om de temperatuur en snelheid te bekijken, battlefield opgestart en zie dat alle cores van m'n processor 65c halen en mijn videokaart rond de 95c (lijkt mij behoorlijk hoog). Ook valt me op dat mijn processor niet over de 3.6 ghz gaat terwijl hij 3.8 ghz moet halen met turbo mode.

Nu vraag ik me dus af waar het allemaal aan kan liggen dat mijn pc zo'n herrie maakt en waarom mijn processor niet de 3.8 ghz haalt. Misschien dat ik het antwoord al gegeven heb, maar wil toch zekerheid hierover en heb zelf weinig verstand van hardware.

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joneotrix
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 31-08 12:01
Hallo,

Heb meteen een vraag zitten er meerder koelers in je kast?
En heb je een stockkoeler? Speel je bf3 bf niet op een te hoge setting?
En kijk ook eens in de pc voor stof vaak ook een boosdoener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-10 21:32
95 graden is ook aan de hoge kant voor een gpu. Je zou hem er evt. uit kunnen halen en even compleet stofvrij maken. Daarnaast is het ook verstandig om eens per jaar een grondige schoonmaak te doen van je kast van binnen. Stof kan je airflow in de kast erg beinvloeden en dit is niet gunstig voor de componenten.

Lijkt mij dus verstandig om je gehele kast schoon te maken en evt. koelpasta te vervangen. Dit kan die vriend dan vast wel voor je doen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:59

Eagle Creek

Breathing security

Ook valt me op dat mijn processor niet over de 3.6 ghz gaat terwijl hij 3.8 ghz moet halen met turbo mode.
Staan de cores op 80/90/100% dan?

Die 3.8 wordt pas gehaald als dat nodig is.

(en inderdaad: is ook afhankelijk van de temperatuur)

[ Voor 24% gewijzigd door Eagle Creek op 09-05-2013 22:00 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-10 20:06
Ik zou als ik jou was de onderdelen individueel testen. Gebruik Furmark voor je videokaart en kijk of dat goed gaat. Gebruik een programma als Intelburntest of Prime95 en test je cpu. Een van de twee wordt denk ik te warm, de testen laten zien welke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Sowieso zal de turbomode enkel actief worden indien het opgenomen vermogen van de CPU niet te hoog wordt. Dus indien bvb alle cores belast worden, zal de turbomodus niet (altijd) gebruikt kunnen worden.
Pagina: 1