Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[Advies] Advies bij keuze Mediaspeler + NAS (Budget ± €500)

Pagina: 1
Acties:

• InsertFunnyText
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-11 20:09
Hallo Tweakers,

Ben al een tijd lid van Tweakers, maar nog geen gebruik gemaakt van GoT, dit is mijn eerste post. Ik heb de regels en verschillende topics nagelezen, maar het kan al nog zijn dat ik een fout maak, laat me dit weten en ik zal mijn topic aanpassen.
Momenteel gebruik ik mijn laptop als mediaspeler, dat wil zeggen ik koppel deze met een hdmi-kabel aan mijn tv. Dit is niet altijd even handig, aangezien hier constant een kabel door de woonkamer moet hangen. Sinds kort ben ik geïnteresseerd geraakt in de mogelijkheden van een Mediaspeler in samenwerking met een NAS. Ik heb hiervoor verschillende topics op GoT gelezen en mijn keuze al redelijk beperkt, maar twijfel toch nog tussen enkele onderdelen die ik hiervoor wil kopen. Vandaar dat ik graag jullie advies op dit gebied zou hebben.
Ik gebruik de template die ook bij het Desktop Aankoop Advies wordt gebruikt.

• Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Ik wil een combinatie van een Mediaspeler en een NAS. Hiermee wil ik in de woonkamer films en series(in Full-HD) kunnen kijken. Verder wil ik de data op de NAS overal in het huis beschikbaar hebben. Deze wil ik steeds weer uitbreiden met meer opslagruimte om zo mijn downloads op te slaan. Daarnaast zou het fijn zijn als ik hiermee automatisch series kan laten zoeken en downloaden. Dit laatste zou als ik het goed heb gelezen mogelijk moeten zijn met behulp van bijvoorbeeld CouchPotato.
Daarnaast wil ik graag nog enkele andere mogelijkheden weten, deze zijn in mijn ogen niet verplicht, maar leuk als ze wel zouden kunnen. Zo niet, dan is dat verder ook geen probleem. Ik wil uiteindelijk ook een tablet kopen en wil daarom ook graag weten of je deze binnen deze opstelling kunt gebruiken. Kun je hiermee ook op de NAS komen en de data die hierop staat benaderen? En zou deze ook als ‘afstandsbediening’ gebruikt kunnen worden? Verder kijk ik graag streams via Twitch.tv, momenteel doormiddel van de laptop. Zou ik hiervoor de mediaspeler kunnen gebruiken of is dit niet mogelijk? Ik heb begrepen dat mediaspelers normaal een browser hebben, maar geen flash-support. Klopt dit nog steeds of geldt dit alleen nog voor de ouderen/goedkopere modellen?

• Wat mag het systeem gaan kosten?
Het ‘mag’ uiteindelijk* €500 kosten, goedkoper mag natuurlijk ook. Dit is ongeveer de prijs waar ik op uit kom.
*Ik ben erover aan het denken om de onderdelen in stappen te kopen in verband met de kosten. Dus eerst mediaspeler, dan de NAS met harde schijf, etc. Het zou mogelijk moeten zijn om mediaspeler bestanden te laten spelen vanaf mijn pc/laptop die aan het netwerk is verbonden, niet waar?
• Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
TV:
#ProductPrijsSubtotaal
1Philips Cineos 37PFL9603€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Hebben de tv nu al enige tijd en er nog steeds zeer tevreden over, deze zal ook nog niet snel vervangen worden.
Verder heb ik de nodige HDMI kabels en netwerk kabels

• Wat denk je allemaal nodig te hebben?

- Een Mediaspeler
Deze merken heb ik vooral voorbij zien komen en een lijstje gemaakt van spelers die me interessant lijken. Ik heb alleen niet genoeg kennis om te bepalen wat voor mij de goeie speler is. Misschien zijn enkele spelers uit deze lijst te oud/goedkoop/duur voor wat ik wil.
#ProductPrijsSubtotaal
1Dune HD Smart D1€ 209,-€ 209,-
1Dune HD TV-303D€ 194,02€ 194,02
1Dune HD TV 101€ 99,-€ 99,-
1Western Digital TV Live (2011)€ 74,-€ 74,-
1Western Digital WD TV Live Hub 1TB€ 156,90€ 156,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 732,92

- Een NAS
Hierbij zag ik vooral het merk Synology voorbij komen. Mijn plan is om eerst een enkele schijf te kopen en later uitbreiden met meer schijven. Vandaar dat ik voor een NAS met plaats voor 4 schijven heb gekozen.
#ProductPrijsSubtotaal
1Synology Disk Station DS411j€ 238,-€ 238,-
1Synology Disk Station DS411slim€ 252,89€ 252,89
1Synology Disk Station DS413J€ 285,90€ 285,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 776,79

- Harde Schijf
Ook deze twee heb ik vaak voorbij zien gekomen. Ik heb begrepen dat de groene variant zuinig is, maar voor problemen zou kunnen zorgen door een auto-shutdown functie en de rode variant speciaal gemaakt is voor NAS.
#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Green WD30EZRX, 3TB€ 112,90€ 112,90
1Western Digital Red WD30EFRX, 3TB€ 127,-€ 127,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 239,90

- Eventueel een nieuw keyboard.
In plaats van een tablet, dat ik eventueel later nog wil aanschaffen, ben ik gaan kijken voor een draadloos toetsenbord met touchpad en is mijn oog op dit toetsenbord gevallen. Het is nog wat groot, maar kan voor een soortgelijke prijs geen kleiner toetsenbord vinden van een ‘bekend’ merk.
#ProductPrijsSubtotaal
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 30,43€ 30,43
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 30,43

• Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Niet direct een voorkeur voor een merk, maar zoals gezegd zag ik de merken van de door mij genoemde producten vooral worden genoemd.
Ik zag ook dat de Raspberry Pi veel werd genoemd. Op zich ook een interessant systeem, maar heb begrepen dat de menu’s soms langzaam kunnen zijn en dat het langer zou duren met opstarten. Weet niet hoe dat dit is, maar op dit moment heb ik niet zo’n interesse in dit systeem.

• Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)

Het gebruikelijke eigenlijk, redelijk stil en niet te hoog energieverbruik, maar dit zijn eerder wensen, dan eisen.

Het systeem dat ik zou uitkiezen zou als volgt zijn:

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Red WD30EFRX, 3TB€ 127,-€ 127,-
1Dune HD TV 101€ 99,-€ 99,-
1Synology Disk Station DS411j€ 238,-€ 238,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 494,43

Dus mijn vraag aan jullie is of jullie me op dit gebied advies kunnen geven. Voldoet dit systeem aan mijn ‘eisen’ of zouden jullie me iets anders aanraden?
Bij voorbaat dank.

• InsertFunnyText
Voor de geïnteresseerden. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de volgende setup:

#ProductPrijsSubtotaal
2Western Digital Red WD30EFRX, 3TB€ 122,-€ 244,-
1Western Digital TV Live (2011)€ 81,99€ 81,99
1Synology Disk Station DS413J€ 285,72€ 285,72
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 642,14

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Je uitgebreide topic start had ik even gemist, jammer dat er geen reacties op gekomen zijn.

Wat betreft je NAS heb je een prima aankoop gedaan. De Synology's zijn erg goed imho. Deze WD Reds heb ik toevallig ook een tijdje terug gekocht als vervangers van een setje Samsungs waarvan er één niet meer in orde was. Qua mediaspeler zou ik zelf voor een Dune zijn gegaan, maar wie ben ik...

Veel plezier met je aankopen.

• InsertFunnyText
S1NN3D schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 13:09:
Je uitgebreide topic start had ik even gemist, jammer dat er geen reacties op gekomen zijn.
Ik vond het ook jammer, had graag nog gehoord wat anderen van mijn keuze dachten, maar zoals in de sticky staat is advies niet gegarandeerd. Is ook niet erg, heb al veel informatie op tweakers kunnen vinden. Ik heb zelf de knoop doorgehakt en ben op dit moment ruim tevreden met mijn aankopen. Misschien kan ik met deze post nog andere mensen met een soortgelijke vraag helpen met een keuze te maken.
Wat betreft je NAS heb je een prima aankoop gedaan. De Synology's zijn erg goed imho.
De Synology's worden voor zover ik zie overal aanbevolen en voor wat ik van plan ben is de 'j'-versie ruim voldoende.
Deze WD Reds heb ik toevallig ook een tijdje terug gekocht als vervangers van een setje Samsungs waarvan er één niet meer in orde was.
Ook deze werden aanbevolen. Laag stroomverbruik, vrij stil en 3 jaar garantie is zeker niet verkeerd.
Qua mediaspeler zou ik zelf voor een Dune zijn gegaan, maar wie ben ik...
Tot nu toe ben ik zeer tevreden over wat de WD TV Live kan en hoe deze reageert(snel). Mag ik vragen waarom je juist voor een Dune zou kiezen?
Veel plezier met je aankopen.
Dank je! Dat zal wel lukken. Ik zal me hier zeker mee amuseren, al helemaal deze eerste paar weken om nog enkele instellingen aan te passen en de mogelijkheden bekijken. Zo ben ik momenteel nog aan het proberen om Sickbeard en CouchPotato in te stellen.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
InsertFunnyText schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 09:49:
[...]
Tot nu toe ben ik zeer tevreden over wat de WD TV Live kan en hoe deze reageert(snel). Mag ik vragen waarom je juist voor een Dune zou kiezen?
[...]
De mediaspelers verschillen op zich niet zo gek veel van elkaar, volgens mij. Een pluspunt van de Dune vind ik dat je met bijvoorbeeld Yadis eenvoudig een mooi overzicht van je films kan maken om doorheen te scrollen. De Western Digital kan dit volgens mij ook wel maar het is hierbij wat bewerkelijker. Verder ondersteunt de WD geen HD-audioformaten waarbij de Dune tot en met DTS-HD Master Audio gaat. Maar het zijn maar kleine verschillen. Je kan vast prima vooruit met je nieuwe spullen.

• InsertFunnyText
S1NN3D schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 10:55:
[...]

De mediaspelers verschillen op zich niet zo gek veel van elkaar, volgens mij. Een pluspunt van de Dune vind ik dat je met bijvoorbeeld Yadis eenvoudig een mooi overzicht van je films kan maken om doorheen te scrollen. De Western Digital kan dit volgens mij ook wel maar het is hierbij wat bewerkelijker. Verder ondersteunt de WD geen HD-audioformaten waarbij de Dune tot en met DTS-HD Master Audio gaat. Maar het zijn maar kleine verschillen. Je kan vast prima vooruit met je nieuwe spullen.
Bedankt voor het toelichten van je keuze.

Met deze twee punten heb ik bij de keuze geen rekening gehouden. Lijken me persoonlijk ook geen al te grote problemen. Ik zou inderdaad graag een mooi overzicht van mijn films/series hebben, maar hier heb ik mij nog niet in verdiept. Gelet op de HD-audioformaten, ik heb verder geen Home Cinema of audiosets, alle geluid gaat via de TV.
Pagina: 1