Toon posts:

Sata voeding probleem, zelfbouw NAS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

vandaag voor de eerste keer mijn zelfbouw NAS opgestart en natuurlijk altijd bij mij gaat dat nooit direct vlekkeloos :(

Probleem zijn mijn HD`s die ik draai:
8x 250gb Seagate 7200rpm ST3250318AS
10x 160gb Seagate 72000rpm ST3160815AS

Verdere hardware:
Processor: Intel core I3
Geheugen: 8GB intern geheugen
Controller: Areca ARC-1300ix-16
Voeding: Coolermaster GX Lite 600 watt (Nieuw)

Nu heb ik de volgende voedingskabel gemaakt van nieuwe connectors:
Afbeeldingslocatie: http://i294.photobucket.com/albums/mm95/robertjan11/foto22_zpsd23f824a.jpg

Ik heb 2x van deze strengs gemaakt aangezien ik plaats heb voor 2x 12 hd`s...

Komend bij het probleem, de HD`s lijken niet voldoende stroom te krijgen, de 160gb hd`s blijven zich opstarten.. dus je hoort ze opspinnen maar vervolgens stoppen ze en gaan ze opnieuw opspinnen... en je hoort ze regelmatig tikken.. sluit ik ze los aan op mijn PC via een USB bracket dan draaien ze stuk voor stuk perfect..

de 250gb`s hd`s draaien wel goed maar toen ik vervolgens voor de test een film wou kopiëren naar de NAS sloeg er zo een HD uit en bleeft die ook in een soort van "boot loop" hangen net zoals de 160gb`s.. ik moest de NAS opnieuw opstarten om deze HD weer actief te krijgen..

Vervolgens heb ik de zelfgemaakte voedingskabels los gehaald en allemaal doorgemeten om te kijken of de kabels wel goed contact maken in de stekkers en dat lijkt wel zo te zijn.. en toch snap ik niet dat het er op lijkt dat ze stroom tekort hebben..

zou het aan de leeftijd van de HD`s kunnen liggen? zijn misschien al wel 5 jaar oud...

De zelf gemaakte voedingskabel bevat 1 koperen kabel en de rest zijn flexibel.. misschien dat dat een probleem veroorzaakt?

iemand nog een idee?

Ps. ik wou draaien op FreeNAS op ZFS Z2

• jasper1989
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:12
Wat gebeurd er als je maar enkele op de streng aansluit? bv 5?

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik denk dat je te veel stroom door die draadjes wilt laten lopen. Worden de draadjes warm als je de HDD's aanslingert? Dan loopt er inderdaad meer stroom doorheen dan die draadjes aankunnen.

1 zo'n draadje kan, uit mijn hoofd, 5 a 6 ampère aan, als je zoveel HDD's tegelijk aanslingert zou het wel eens kunnen zijn dat je daar overheen gaat.

[ Voor 29% gewijzigd door Raven op 26-04-2013 18:20 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Topicstarter
Uit eindelijk heb ik nu alleen nog maar 6x 250gb aangesloten en een ZFS pool aangemaakt.. filmje gekopieerd en klapte er weer een HD uit... pffff word beetje gek van.. misschien toch een brakke voedings kabel

Verwijderd

Topicstarter
ik heb expres al deze kabel gekocht:
http://www.freezinghardwa...WG_-_zwart_-_3_meter.html

3 stuks van gekocht.. wel vreemd vond ik dat er 1 koperen kabel tussen zat en 2x een flexibele..

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een idee om alle kabels te vervangen voor goeie koperen kabels? of het gewoon niet mogelijk om 12hd`s op 1 kabel aan te sluiten?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 18:21:
ik heb expres al deze kabel gekocht:
http://www.freezinghardwa...WG_-_zwart_-_3_meter.html

3 stuks van gekocht.. wel vreemd vond ik dat er 1 koperen kabel tussen zat en 2x een flexibele..
18AWG aldus die pagina, nou verschillen de meningen over de maximale stroom die er doorheen kan, maar ik ken die kabels (18AWG) en die kunnen niet zo veel stroom hebben, bij 6A worden ze al warm.

Maar voel die draadjes eens als je alle HDD's eraan hebt en deze probeert in te schakelen, worden de draadjes warm?

En kijk ook even of die 12v lijn van de voeding wel zoveel stroom kan leveren?

Ik heb net even gekeken hoeveel stroom die dingen vragen. Volgens de labels vraagt elke HDD 0.52A op de 12v lijn en 0.72A op de 5v lijn. Wat dus inhoud dat de 250GB'ers met zijn allen 4.16A op de 12v en 5.76A op de 5v lijn vragen. De 160GB'ers dus 5.2A en 7.2A.

Die waardes komen van de labels, of die accuraat zijn weet ik niet, maar ik weet wel dat bij spinup het stroomverbruik het hoogst is. En het zou dus heel goed kunnen dat dat een probleem is.

Maar of het nou de kabels zijn of de voeding...

[ Voor 31% gewijzigd door Raven op 26-04-2013 18:40 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Topicstarter
ze worden niet heel warm maar wel voelbaar warm..

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dan heb je daar het probleem waarschijnlijk al te pakken. Ik denk dat als je de HDD's verdeeld over meerdere kabels en voedingslijnen dat het wel goed zou moeten gaan. Dat de kabels warm worden is al een teken dat er (bijna) te veel stroom doorheen gaat.

[ Voor 20% gewijzigd door Raven op 26-04-2013 18:42 ]

Oscar Wilde

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-01 09:15

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Volgens de specs heeft die voeding 6xSata voeding. Kan je niet eenvoudig eens testen met de standaard kabels om zou onmiddellijk uit te sluiten of het nu aan de kabel ligt of niet.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:24

Perkouw

Moderator General Chat
Uit ervaring met mijn eigen databak kan ik je zeggen dat dit soort hoeveelheden op één kabel niet (vlekkeloos) gaan werken. Sowieso mag je wel op zoek naar een voeding die meer power kan leveren, de terminologie ontgaat me op het moment even, maar deze voeding levert meer power op de PCI-e kabels en laat je daar nu juist geen flinke power op nodig hebben.

En ja, die PCI-e kabels zou je kunnen gebruiken door deze te modden, maar of je daar op zit te wachten.
Persoonlijk denk ik dat je in jou situatie beter af bent met deze kabels pricewatch: Silverstone SST-CP06 4x SATA

Het koper oogt trouwens ook wel heel erg dun bij die draadjes die je gebruikt hebt.

[ Voor 32% gewijzigd door Perkouw op 26-04-2013 18:59 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Een gemiddelde harddisk gebruikt ongeveer 8 watt dacht ik. Je hebt er 16 dus geen probleem zou je zeggen. Maar de spin up zal veel meer kosten, zeker voor een 7200 toeren schijf. Er word dan veel van de voeding gevraagd, en je hebt slechts een b merkje.
Ook het feit dat de draadjes warm worden is een slecht teken, want dat betekend dat er ook nog eens flink wat amperes in de draad blijven zitten (anders zou die niet warm worden).

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Perkouw schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 18:56:
Uit ervaring met mijn eigen databak kan ik je zeggen dat dit soort hoeveelheden op één kabel niet (vlekkeloos) gaan werken. Sowieso mag je wel op zoek naar een voeding die meer power kan leveren, de terminologie ontgaat me op het moment even, maar deze voeding levert meer power op de PCI-e kabels en laat je daar nu juist geen flinke power op nodig hebben.

En ja, die PCI-e kabels zou je kunnen gebruiken door deze te modden, maar of je daar op zit te wachten.
Persoonlijk denk ik dat je in jou situatie beter af bent met deze kabels pricewatch: Silverstone SST-CP06 4x SATA

Het koper oogt trouwens ook wel heel erg dun bij die draadjes die je gebruikt hebt.
18AWG is ook dun, maar de draadjes van die Silverstone zijn volgens mij niet dikker. Het enige verschil is dat daar condensators bij in de connector zitten om kleine dipjes op te vangen.

Oscar Wilde

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Raven schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 19:03:
[...]

18AWG is ook dun, maar de draadjes van die Silverstone zijn volgens mij niet dikker. Het enige verschil is dat daar condensators bij in de connector zitten om kleine dipjes op te vangen.
Dat snap ik, waar het mij om te doen was is dat als je dergelijke kabels maakt je wel wat kabels mag halen met een wat dikkere koperen kern en dus niet deze fragiele dunne dingen. :)

Waarom ik trouwens die kabels aanraad, als ik de specificaties mag geloven van zijn voeding;
SATA x 6
Peripheral 4 pins x 2

Dan kan hij mooi de load gaan verdelen door ze zowel op die molex te gaan verlengen naar sata en ze hier op aan te sluiten als ook ze direct op de SATA power aan te sluiten. Maar 24 disks op die voeding vind ik, zo op het eerste gezicht, al geen goed plan.

[ Voor 28% gewijzigd door Perkouw op 26-04-2013 19:09 ]

• Wouter.S

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Raven schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 19:03:
[...]
Het enige verschil is dat daar condensators bij in de connector zitten om kleine dipjes op te vangen.
De piekstroom kan hierdoor wel nog hoger liggen aangezien die condensatoren bij opstart ook nog eens gaan opladen. Ik weet niet hoeveel µF er per kabel zit en of er eventueel een weerstand in serie staat om die stroom te beperken. Ik denk dat het in je originele plan met 16 disks sowieso wel kan nuttig kan zijn om staggered spinup te gebruiken ;)

Los daarvan, is er een reden dat je zoveel disks wil gebruiken? Staat je machine ook echt aan met al die schijven online of is het puur backup? Anders kan je beter gewoon 2*3TB aanschaffen...

[ Voor 28% gewijzigd door Wouter.S op 26-04-2013 19:10 ]

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

2200μF, 2 stuks.
Perkouw schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 19:05:
[...]

Dat snap ik, waar het mij om te doen was is dat als je dergelijke kabels maakt je wel wat kabels mag halen met een wat dikkere koperen kern en dus niet deze fragiele dunne dingen. :)

Waarom ik trouwens die kabels aanraad, als ik de specificaties mag geloven van zijn voeding;
SATA x 6
Peripheral 4 pins x 2

Dan kan hij mooi de load gaan verdelen door ze zowel op die molex te gaan verlengen als ze op die SATA aan te sluiten.
Die kabels mogen inderdaad wel wat dikker.

Ah kijk, dat is inderdaad een idee.

[ Voor 80% gewijzigd door Raven op 26-04-2013 19:09 ]

Oscar Wilde

Verwijderd

Je kan ook een tweede PSU erop aansluiten? Dan doen je een streng op de ene en een op de andere. Of past dat niet binnen jouw project?

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Raven schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 19:07:
2200μF, 2 stuks.

[...]

Die kabels mogen inderdaad wel wat dikker.

Ah kijk, dat is inderdaad een idee.
Ninja edit ftw! :+
Verwijderd schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 19:09:
Je kan ook een tweede PSU erop aansluiten? Dan doen je een streng op de ene en een op de andere. Of past dat niet binnen jouw project?
Dan lijkt het me zinvoller om gewoon twee 3TB disks te kopen o.i.d. Ook nog eens een stuk zuiniger dan deze oplossing.

[ Voor 32% gewijzigd door Perkouw op 26-04-2013 19:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu 4Hd`s op de een directe aansluitingen zitten en 4 HD`s op de verleng kabel die ik heb gemaakt en dan draait die stabel lijkt het op.. kan zonder problemen een DVD over kopiëren

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 19:10:
Ik heb nu 4Hd`s op de een directe aansluitingen zitten en 4 HD`s op de verleng kabel die ik heb gemaakt en dan draait die stabel lijkt het op.. kan zonder problemen een DVD over kopiëren
Een paar harddisks is meestal het probleem ook niet, juist wanneer je dit aantal gaat opvoeren kom je in de problemen zoals je nu elke keer ervaren hebt. Dat dit dus nu wel werkt met een paar disks zegt dus niets.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:04

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het lijkt mij verstandig eerst eens te kijken hoeveel rails de betreffende voeding heeft en daar de hardeschijven over verdelen. Daarnaast zoals eerder opgemerkt is het aan te raden om staggered spin-up te gaan gebruiken, anders ga je volgens mij soieso problemen krijgen.

Hier gaat een SeaSonic 400 Watt voeiding dienst doen als voeding voor mijn server waarin tot 16 hardeschijven geplaatst kunnen worden en een server moederbord bevat met twee Opteron 2000 serie processoren met 32GB geheugen. Ik gebruik ga dan ook de staggered spin-up functie van mijn Areca controller gebruiken anders is de voeding die nodig is veel te zwaar voor de overige tijd dat het systeem aan staat.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:24
Ik zie in mijn server met 20 hdds een piek stroomverbruik van 480 watt bij starten, en als als de server loopt nog 185.
Dat is met 20 hdds, 3 en 4 tb 7200 rpm van hitachi/ toshiba.
Dit is gemeten op de apc ups, dus hoe precies die meeting is weet ik niet, maar de hdds zijn in spinup zo te zien goed voor bijna 300 watt lijkt het..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Verwijderd

Ik heb hier 24 Samsung HD204UI's draaien, verdeeld over 2 Satakabels met ieder 4 aansluitingen en 1 Molexkabel met 4 aansluitingen. Op iedere Sata aansluiting zit een Sata > 2 x Sata splitkabel en op iedere Molex zit een Molex > 2 Sata splitkabel. Het geheel staat apart aangesloten op een Corsair TX650 met een single 12V rail (52 Amp). Hierbij gebruik ik staggered spin-up per 4 schijven met dacht 4 seconden tussenpauze, opstarten duurt dus wel iets langer, maar dat is niet erg. Voor het mobo gebruik ik dus ook een eigen voeding. Binnenkort ga ik de splitkabels vervangen door de Silverstone CP06 die Perkouw ook al aanraadde in een eerdere reactie.

Verwijderd

Topicstarter
Okeej.. dus me voeding lijkt niet het probleem.. geeft vermogen genoeg.. Ik heb de voeding ook speciaal uitgezocht voor dit project.. meeting gedaan op http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp hier werd aangeven dat ik minimaal een 380 watt voeding nodig had en ze adviseerden een 450 watt dus ik had zo iets ik neem voor de zekerheid wat extra`s dus heb ik gekozen voor deze 600 watt. Ook heb ik er opgelet dat het een kwaliteit voeding is en dat zal deze wel moeten zijn uit de reviews en beoordelingen te lezen..

Maar ook al zal ik een zwaardere voeding nemen en de huidige terug sturen dan los ik toch nog het probleem niet op? want ik heb watt`s genoeg.. ik trek toch gewoon teveel AMP op 1 kabel weg? dus zou ik misschien de kabels anders kunnen verdelen? bijvoorbeeld 4x 6 sata.. en met koperen kabels??

of zit ik helemaal verkeerd te denken?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Hoeveel amp heb je op de rails waar je die streng op aansluit?

Verwijderd

johnkeates schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 22:47:
Hoeveel amp heb je op de rails waar je die streng op aansluit?
Al heeft hij genoeg Ampere's, dan is het ook verstandig om voor die streng een koperkabel te nemen die dik genoeg is, anders gaat het nog fout.

Verwijderd

Topicstarter
Eerlijk gezegt geen idee hoeveel Amp.. enige dat ik kan vinden is dit:
Afbeeldingslocatie: http://i294.photobucket.com/albums/mm95/robertjan11/foto33_zps4ddacb5b.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Over de dikte van de kabel kan ik toch niet veel dikker dan de huidige dikte.. aangezien die anders niet meer past in de sata connecters? wel kan ik ze allemaal vervangen voor koperen kabel

Verwijderd

Je hebt dus 45 Amp tot je beschikking op de 12V lijn, theoretisch zou dit genoeg moeten zijn, TENZIJ je alle schijven tegelijk opspint. Een harddisk trekt, is me ooit verteld, 1,5 tot 2 Amp per stuk tijdens het opspinnen, 24 schijven zou dus maximaal 48 Amp trekken, iets wat je voeding niet kan, dus dat moet je sowieso niet doen, maak gebruik van staggered spin-up, dan ben je af van de kans op overbelasting.
Daarnaast zou ik die kabels (Silverstone CP06) aanschaffen zoals Perkouw al zegt, die streng die jij gemaakt heeft, kan het blijkbaar niet aan, aangezien die warm wordt. Als laatste zou ik een betere voeding aanschaffen, Cooler Master valt in het B-segment, aanraders die ik je kan geven zijn de XFX 550Watt (tussen de 50 en 55 euro in de pricewatch) of de Corsair TX650(tussen de 70 en 80 euro in de pricewatch), mocht je geen staggered spin-up willen/kunnen gebruiken. Weet niet of je mobo ook nog aangesloten is op de voeding, mocht dat zo zijn, dan moet je zeker staggered spin-up gebruiken, dat is dus ook de redenen dat ik een aparte voeding voor de harddisks gebruik.

Verwijderd

Topicstarter
Okeej ten eerste maar is de Corsair TX V2 750 besteld.. wel boven mijn budget maar dan heb ik in iedergeval 60AMP te me beschikking

Verwijderd

Topicstarter
Net de schijven op 2 strengs van 6 schijven gezet maar helaas ziet er maar 10 dus 2 komen er niet op... ook de staggered spin-up gezet op 1 voor 1 met 4sec tijd er tussen :(

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

weet je zeker dat je zelf gemaakte kabel wel goed werkt ? wellicht maakt die op een connector gewoon niet voldoende contact en spint daardoor de schijf niet op

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:42
Verwijderd schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 23:07:
Over de dikte van de kabel kan ik toch niet veel dikker dan de huidige dikte.. aangezien die anders niet meer past in de sata connecters? wel kan ik ze allemaal vervangen voor koperen kabel
Wat bedoel je met koperen kabel, normaal gesproken zijn de aders altijd van koper? Kijk trouwens niet enkel naar de voeding of de dikte van de kabel maar ook naar de connector zelf. Elk contactje in de stekker kan officieel maximaal 1.5A verwerken, elke spanningsniveau wordt verdeeld over drie contactjes dus 4.5A op de +5V en +12V is de max.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat heb je gemeten? Niet alleen naar de kabel kijken, de statistieken van de voeding, en de stickers op de schijf, maar ga eens meten! Wat verbruikt elke HDD individueel? Oudere motoren willen nog al eens meer vermogen vragen, zeker bij spinup. En wat levert die kabel? En wat voor volt/amp wordt er geleverd aan het eind van de kabel? Je sluit alles semi-serieel aan en tsja... natuurkunde 101. Nogmaals, bereken eens per disk hoeveel watt hij gebruikt over welke lijn (ja, dat wil zeggen, volt/amp meter in het circuit bouwen terwijl je de HDD stresstest).

Meten = weten, en hoe goed je je Raid5/ZFS array ook opbouwd, slechte "hardware" in de basisvorm voorbij hetgeen wat je kunt meten == slechte software + appliances.

Verwijderd

Topicstarter
pfff toch nooit gedacht dat het zo moeilijk zal zijn om 24 schijfjes te laten draaien :-S..

Ik meet ze met een simpele multimeter.. steek hem in de eerste connecter en kijken of die piepje geeft bij alle opvolgende connecters.. meer heb ik nog niet gemeten en heel eerlijk gezegt zou ik ook niet weten hoe ik kan meten hoeveel WATT de geeft aan het einde of hoeveel WATT mijn schijven vebruiken..

• Wouter.S

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Het probleem ligt volgens mij niet aan de de voeding maar eerder aan de spanningsval over de kabel zelf. Bij hoge stromen zullen sommige disks (die aan het einde van de kabel) geen +12 en +5 meer krijgen maar misschien +11.3V en +4.6V. Hierdoor kan een schijf besluiten om er mee te kappen...dit verklaart ook waarom slechts enkele disks in je string niet werken. Misschien moet je eens tijdens bedrijf de spanningen aan het eind vd kabel opmeten.
Verwijderd schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 11:25:
pfff toch nooit gedacht dat het zo moeilijk zal zijn om 24 schijfjes te laten draaien :-S..
Ik meet ze met een simpele multimeter.. steek hem in de eerste connecter en kijken of die piepje geeft bij alle opvolgende connecters.. meer heb ik nog niet gemeten en heel eerlijk gezegt zou ik ook niet weten hoe ik kan meten hoeveel WATT de geeft aan het einde of hoeveel WATT mijn schijven vebruiken.
En dat je multimeter een piepje geeft wil niets zeggen over de spanning die je schijf uiteindelijk krijgt. Er is overal wel connectie, dat is het probleem niet.

[ Voor 43% gewijzigd door Wouter.S op 27-04-2013 11:30 ]

• Wouter.S

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

-dubbelpost-

[ Voor 97% gewijzigd door Wouter.S op 27-04-2013 11:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
met 6 schijven aangesloten op de eerste 6 stekkers en gemeten op stekker 12 dan meet ik:

Oranje + zwart: 12,3 V
Geel + zwart: 3,4 V
Rood + zwart: 4.4

zal zo nog is testen met 11 schijven er op aangesloten

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2013 11:34 ]

• Umbrah
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

W = V*A

Meet Amp door de Multimeter tussen het GND circuit in te zetten (als in: het moet door de multimeter heen, onderdeel van het circuit), meet volt door de multimeter te koppelen aan +12 en GND.

Meten = weten, en idd: ik denk ook een stroomval/pieken echo/storing...

• Umbrah
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Verwijderd schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 11:33:
met 6 schijven aangesloten op de eerste 6 stekkers en gemeten op stekker 12 dan meet ik:

Oranje + zwart: 12,3 V
Geel + zwart: 3,4 V
Rood + zwart: 4.4

zal zo nog is testen met 11 schijven er op aangesloten
Ik begin een probleem te zien:

Oranje = +3,3
Rood = +5
Geel = +12
Blauw = -12
Zwart = 0
Paars = +5sb

Ergens zit er het een en ander omgedraaid, heb je niet gewoon kortsluiting? Hou deze kleurcodes aan... of heb je de kant van de PSU ook zelf gemaakt en gewoon oranje op de 12V rail gesoldeerd?

Het zou zomaar kunnen dat je order zo verdraait zit dat je bijvoorbeeld oranje als gnd gebruikt met geel als +12v, spanningdifferentiatie, bam, je disk draait 8,7v. Ze zijn vaak tolerant, maar misschien ook weer niet ZO tolerant :)

[ Voor 15% gewijzigd door Umbrah op 27-04-2013 11:45 ]

Verwijderd

Als er kortsluiting zou zijn, dan schakelen de meeste voedingen zichzelf uit, dus ik denk dat dat het niet is. Daarnaast zou het een ramp zijn als er 12V staat op de 5V lijn, dat kost je je schijven.

Verwijderd

Topicstarter
Okeej dus het aantal Volts "lijken" in orde.. nu nog weten hoe ik met mijn meter A meet:
http://www.conrad.nl/ce/n...0-tellingen-CAT-III-250-V

• Umbrah
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

1. Zet op ampere, goeie schaal!
2. Sluit HDD aan
3. Zet amp meter rood aan GND kant van HDD
4. Zet amp meter zwart aan GND kant van voeding zodat hij het circuit sluit.
5. ???
6. Profit.

Afbeeldingslocatie: http://powerup.ukpowernetworks.co.uk/media/21571/55.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Umbrah op 27-04-2013 11:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
mmm okee.. zo heb ik hem toch goed staan:
Afbeeldingslocatie: http://i294.photobucket.com/albums/mm95/robertjan11/124401_BB_00_FBEPS_1000_zps0870d60d.jpg

ik probeer hem weer op de laatste stekker te meten maar er blijft 0,0 in het display staan...

Misschien stomme vragen hor maar daarom ben ik ook geen elektricien geworden :+

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2013 12:05 ]

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:26

paularts

Paulux !!!!!!

Verwijderd schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 11:50:
Okeej dus het aantal Volts "lijken" in orde.. nu nog weten hoe ik met mijn meter A meet:
http://www.conrad.nl/ce/n...0-tellingen-CAT-III-250-V
Ik mis het misschien maar zoals Umbrah het al zei:
Oranje = +3,3
Rood = +5
Geel = +12
Blauw = -12
Zwart = 0
Paars = +5sb
ik heb nog geen "goede" waarden gezien in jou meeting

orange - zwart op 12.3 tov 3.3 wat het zou moeten zijn
en beide andere waarden onder wat ze moeten zijn dus...

ik zou dit zeker nog eens nameten.
;)
ook voor de duidelijkheid hier

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Verwijderd

Topicstarter
Oke, misschien dat dit wat duidelijkheid geeft..

Afbeeldingslocatie: http://i294.photobucket.com/albums/mm95/robertjan11/975498_LB_00_FBEPS_1000_zpsb07a2747.jpg

• Umbrah
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Maak eens een foto van je amp-meten opstelling, voor de duidelijkheid: je circuit MOET onderbroken zijn en alleen door de amp meter heen gaan. Als je een modulaire voeding hebt, haal aan de basis de GND pin eens los uit de plug die de voeding in gaat, en zet de sondes er tussen.

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:26

paularts

Paulux !!!!!!

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/Power-Supply-Fundamentals,8-I-312642-13.jpg

Robertjan..

Orange-zwart. 3.3V
Geel zwart 12V
Rood zwart 5V
....

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Verwijderd

Topicstarter
paularts schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 12:27:
[afbeelding]

Robertjan..

Orange-zwart. 3.3V
Geel zwart 12V
Rood zwart 5V
....
FUCK ik heb ze toch niet serieus verkeerd om zitten |:( |:( |:( 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Mooi! ik heb de kabel nu wel in de goeie volgorde zitten en ik kan nu zonder problemen 5 HD`s aansluiten op 1 streng.. voor de test heb ik nu 8x 250gb draaien en 4x 150. samen gevoegd in Raid-Z brengt me netto 2TB.. filmpjes gekopieerd en ging zonder haperen met 80MB/S

nu wil ik graag nog in 1 dingetje jullie advies, ik wil toch de mogelijkheid hebben om 24 HD`s te kunnen draaien.. ik zat de denken om hiervoor 6x een Silverstone 4x SATA kabel aan te schaffen en deze zelfgemaakte kabels weg te laten... zal het dan nog nodig zijn om een andere voeding aan te schaffen zoals de Corsair TX V2 750? lijkt me wel of niet? aangezien de huidige redelijk op zijn limiet draait nu :)

bedankt voor jullie hulp en snelle reacties!

Verwijderd

Ligt eraan, als zowel je mobo alsook de schijven via dezelfde voeding aangesloten zitten, zou ik het risico niet nemen. Je kan de Cooler Master bv aansluiten op je mobo en de Corsair de harddisks van stroom voorzien, voordeel is dat je dan geen staggered spin-up hoeft te gebruiken en er altijd wat extra schijven aan kan hangen, zonder dat het problemen oplevert. Ik zou het in ieder geval niet laten, maar dat is mijn mening.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog wel de orginele voeding liggen van dit moederbord.. een Dell 300 watt.. als ik deze nou is op het moederbord aansluit en voor de fans en deze Cooler Master aansluit voor alleen mijn hd`s heb ik dan wel voldoende aan?

Verwijderd

Topicstarter
heb nog kort jullie advies nodig.. 24HD`s op 6x Silverstone kabels op deze voeding: CORSAIR CX750M
http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16817139051

volgens de specs leverd deze 62A op de 12+ rail...

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 14:20:
Ik heb nog wel de orginele voeding liggen van dit moederbord.. een Dell 300 watt.. als ik deze nou is op het moederbord aansluit en voor de fans en deze Cooler Master aansluit voor alleen mijn hd`s heb ik dan wel voldoende aan?
Je kan het altijd proberen, nee heb je en ja kan je krijgen. De Cooler Master kan je dan idd voor je harddisks gebruiken, maar zou ik nog wel staggered spin-up gebruiken, gewoon voor de zekerheid.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 29 april 2013 @ 16:18:
heb nog kort jullie advies nodig.. 24HD`s op 6x Silverstone kabels op deze voeding: CORSAIR CX750M
http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16817139051

volgens de specs leverd deze 62A op de 12+ rail...
Dat kan met gemak. Zelf gebruik ik een TX650 (52A op de 12V rail) om 24 harddisks aan te sturen en dat geeft geen problemen. Als het goed is, heb je bij deze voeding 2 kabels met ieder 3 Sata aansluitingen, op iedere Sata aansluiting een Silverstone kabel (dus 12 harddisks per Satakabel).

Verwijderd

Topicstarter
bedankt iedereen voor jullie advies en hulp!

ik heb bij deze de CORSAIR CX750M besteld met 6x Silverstone kabels.. totaal was 140 euro, vond het relatief goedkoop en het niet waard om voor deze paar euro`s te blijven klote met me huidige cooler master.

nogmaals bedankt en als die draait maak ik wel een paar foto`s van mijn 24 disk NAS.. mits daar behoefte naar is natuurlijk :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Pics zijn altijd leuk :)

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 29-04-2013 20:25 ]

Oscar Wilde

Pagina: 1