Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Bedrijfslaptop voor PLC-programmeren in fabrieken

Pagina: 1
Acties:

• PvT.Arj
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-11 19:44
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een redelijk stevige bedrijfslaptop voor het programmeren van PLC's.
Een seriële poort zou dus super zijn, maar laptops met een seriële poort ingebouwd beginnen uit te sterven volgens mij.

Verder heb ik de volgende eisen:
- max 500 euro exc. BTW, liever minder
- i3 processor, i5 is wel fijn natuurlijk
- Windows 7, aangezien de PLC-programmeersoftware beweert niet te werken op windows 8. Ik ben er al wel achter dat je gratis van Windows 8 Pro kunt downgraden naar windows 7.
- ongeveer 15" scherm.
- robuster dan bijvoorbeeld Acer-rotzooi.

Ik zat zelf te denken aan een Dell Vostro 2520 of een Vostro 3560. De 3560 is 100 euro duurder en het enige echt grote verschil is de processor.
Ik heb geen ervaring met de bouwkwaliteit van Vostro-laptops, maar ik ga er vanuit dat het evengoed is of beter dan van een Inspirion 17R SE?

Waar denken jullie dat ik het beste voor kan kiezen?
Alvast bedankt!

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als je een seriele poort nodig hebt, dan moet je gaan kijken naar een docking station die dat nog heeft. Maar ook die zijn zeldzaam.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• PvT.Arj
In theorie moet het ook kunnen werken met een usb --> seriële poort kabel toch?
Op mijn eigen laptop gebruik ik zo'n omzetter voor het programmeren van alarmcentrales en dat werkt prima.

Verwijderd

Wil je er alleen meer mee programmeren, of moeten er ook development applicaties op gedraaid worden? Indien ja, dan zou ik iets meer uitgeven zodat je tenminste een fijn scherm e.d. krijgt.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:10

DukeBox

loves wheat smoothies

gambieter schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 14:42:
Als je een seriele poort nodig hebt, dan moet je gaan kijken naar een docking station die dat nog heeft. Maar ook die zijn zeldzaam.
Dell levert ook legacy port replicators (stuk kleiner dan een docking module). Laptop moet hiervoor wel een dock connector hebben (denk alleen de latitude en precision series). Werkt altijd en is het meest betrouwbaar. Zelf werk ik de laatste tijd ook regelmatig met een bleutooth serial connector. Erg handig, werkt prima tot zo'n 30 meter in de meeste serverruimtes.
Leukste is nog om ff snel mijn telefoon te koppelen als terminal... zie je mensen toch wel ff kijken ;)

[ Voor 14% gewijzigd door DukeBox op 26-04-2013 15:15 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Er zijn nog zat nieuwe HP ProBooks en Fujitsu LifeBooks met Seriele poorten :)

Deze bijvoorbeeld: pricewatch: HP ProBook 6570b (C5A67EA)

iets van 535 ex. btw. bij Informatique

Pricewatch heeft ook filter op seriele poorten he. http://tweakers.net/categ...zTIRt0Z6qLt4vgCdee8Mg5fwE

• PvT.Arj
Bedankt voor de reacties allemaal.

Het gaat puur om het aanpassen van simpele PLC-besturingen. Er is een andere monteur die de uitgebreidere aanpassingen doet.

Heeft iemand ervaring met Siemens S7 programmeren via een USB --> serieel kabel? Als dat goed werkt, ga ik liever voor een goedkopere laptop met een losse kabel.

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11 08:28

Cramthabam

Leef en laat leven

Wij hebben hier een paar van die omzetters. USB naar serieel. Ik kan je het afraden. Het werkt lang niet altijd.
Probeer eens een Siemens kabel op USB te krijgen. Deze werken goed.

Qua laptop. We draaien hier alles op de Latitude serie. Hier al verschillende van gehad en deze hebben het altijd volgehouden totdat het tijd was voor een nieuwe wegens de leeftijd. De laptops werden daarna nog gebruikt voor de uitleen.

[ Voor 39% gewijzigd door Cramthabam op 29-04-2013 08:08 ]

• Basti504
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:31

Basti504

Niet de enige, wel de echte.

arjanpvt schreef op maandag 29 april 2013 @ 07:56:
Bedankt voor de reacties allemaal.

Het gaat puur om het aanpassen van simpele PLC-besturingen. Er is een andere monteur die de uitgebreidere aanpassingen doet.

Heeft iemand ervaring met Siemens S7 programmeren via een USB --> serieel kabel? Als dat goed werkt, ga ik liever voor een goedkopere laptop met een losse kabel.
Heb wel eens een S7 200 met een USB -> Serieel converter geprogrammeerd. ging gewoon goed. Overigens heb ik als PLC programmeur geen enkele PLC software op mijn laptop staan, alles doe ik via virtual machines. Zeker als je met meerdere merken moet werken. Heb dus een virtual machine voor Siemens Step7, Siemens TIA portal, Allen Bradley RSLogix5000, enz, enz..

Als laptop heb ik een HP Probook 6560B, met seriële poort. Heb wel extra geheugen erbij gekregen (10GB totaal) om meerdere virtual machines tegelijk te kunnen draaien.

[ Voor 9% gewijzigd door Basti504 op 30-04-2013 14:03 ]

...

• matthijs33
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-11 16:31
Ik programmeer regelmatic plc's altijd via usb met een omzetter speciaal voor Siemens PLC's:
http://www.diytrade.com/c..._MPI_USB_PPI_USB_PPI.html
Nog nooit problemen mee gahad.

• Basti504
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:31

Basti504

Niet de enige, wel de echte.

Bij werken met oude installaties hebben we een aantal van deze kabels (Deltalogic ACCON Netlink Pro) liggen. Hiermee kunnen we altijd inprikken op een poort inprikken die op MPI of Profibus geconfigureerd staat.

Afbeeldingslocatie: http://img.directindustry.com/images_di/photo-g/communication-module-for-simatic-s7-plc-15255-2668371.jpg

Nieuwe installaties hebben tegenwoordig meestal een of meerdere Profinet poorten en daar kan gewoon een RJ45 ethernet kabeltje in.

[ Voor 3% gewijzigd door Basti504 op 30-04-2013 14:21 ]

...

• PvT.Arj
matthijs33 schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 14:10:
Ik programmeer regelmatic plc's altijd via usb met een omzetter speciaal voor Siemens PLC's:
http://www.diytrade.com/c..._MPI_USB_PPI_USB_PPI.html
Nog nooit problemen mee gahad.
Ik denk dat het maar een laptop gaat worden zonder seriële poort, maar wel met zo'n kabel.
Heb je een leverancier in Nederland en/of een EAN / artikel code?

Edit: Ik heb het juiste type gevonden. €267 voor 5 m usb kabel met een klein kastje. Wat een belachelijke prijzen zeg!

[ Voor 10% gewijzigd door PvT.Arj op 02-05-2013 10:48 ]

• PvT.Arj
We zijn toch maar gegaan voor een HP 6570b (C5A68EA) geworden.
Een 'echte' seriële poort heeft toch mijn voorkeur boven een omzetter. Bovendien is de officiële usb --> serieel kabel van Siemens zo schandalig duur, dan een laptop met echte seriële poort goedkoper is.

Bedankt voor de informatie/hulp allemaal!

• PvT.Arj
Fijn. De monteur waarvoor ik de laptop heb aangeschaft kwam er gisteren achter dat hij de PLC's toch niet kan programmeren met een seriële poort.. Moeten we dus alsnog een kabel kopen om de laptop te koppelen aan de PLC.

Ik twijfel nu tussen de officiële siemens kabel of een kabel van een ander merk. Heeft iemand ervaring met de kabels van andere merken?

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou gewoon die van Siemens kopen, dan weet je zeker dat het werkt, en hoeft de monteur niet weer een aantal dagen te wachten als de namaak kabel het niet doet. Zo duur is hij nu ook weer niet voor bedrijfstoepassingen. 1 keer extra rijden naar de plek waar dat ding geprogrammeerd wordt en je hebt het verschil in prijs al terugverdient.
Pagina: 1