2 soorten ram mengen?? zelfde type/merk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:17
Hallo Tweakers,

Ik ben bezig om mijn pc wat te upgraden. Heb momenteel 2x4 GB in mijn PC zitten, namelijk de
Vengeance corsair low profile

Nu wilde ik 2 reepjes erbij plakken, en zag dat er ook een witte versie was Corsair Vengeance low profile White. Deze is 15 euro goedkoper, en het typenummer is hetzelfde op de W aan het einde na (zal wel White betekenen).
(in de pricewatch is die niet goedkoper, maar hier wel: LINK)

in de specs van Corsair zag ik echter dat ze volledig gelijk zijn, alleen de witte versie is 1.35v tegen 1.5 voor de zwarte.

Vraag: als ik de witte naast de zwarte plaats, geeft dat problemen? heb Dual channel boardje.

[ Voor 5% gewijzigd door Waah op 26-04-2013 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-07 19:25
Gaat vrijwel altijd goed, hij blijft als het goed is op de snelheden en voltages van het mindere setje.

goed, je huidige ram draait waarschijnlijk niet eens op 1600, tenzij je dat zelf hebt ingesteld.

[ Voor 32% gewijzigd door haarbal op 26-04-2013 12:24 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Mixen van merk en typen geheugen reepjes kan gewoon. Hou er echter wel rekening mee dat als je dual channel wil behouden, de latjes in de juiste volgorde doet. Hou er ook rekening mee dat al het geheugen op de snelheid (en timings) van de traagste latjes gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Oke duidelijk verhaal. Timing en snelheid zijn gelijk, omdat het eigenlijk dezelfde latjes zijn.

Beide PC3-12800 (DDR3-1600)
Beide CAS 9

en plaatsen moet lukken. De aansluitingen zijn 2x blauw en 2x wit. dus tenzij ik kleur en monochroomblind word, komt dat vast goed. was vooral benieuwd naar de voltages

[ Voor 38% gewijzigd door Waah op 26-04-2013 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Alleen de spanning is dus anders, maar dat maakt volgens mij niet uit. :) Het is niet dat de een nu minder spanning gaat krijgen of de andere meer spanning. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Hij geeft dus het eerste setje geheugen (het eerste Dual Channel) 1.5 volt en de tweede 1.35 volt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nee, dat gebeurt niet. Hij zal op beide waarschijnlijk gewoon 1.5V zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Oke, als dat niet schadelijk is voor de laagste, ga ik ze gewoon bestellen. scheelt meer dan 25% en staat ook best leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Als dat RAM als 1,35 v verkocht wordt loop je het risico dat deze geen 1,5 aankunnen (en vice versa).
Het risico is misschien klein, maar feitelijk ga je dat RAM dan gewoon overvolten/undervolten, waardoor de kans op error mijns inziens toeneemt. Daarvoor is de hardware immers niet gespecificeerd.
Ik zou gewoon een setje 1,5 volt op 1333/1600 met dezelfde timings pakken.
(verschil tussen 1333 en 1600 merk je in de praktijk niet en setjes van 1600 kunnen volgens mij altijd op 1333 draaien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je zou verwachten dat DDR3 gewoon de standaard JEDECspec van 1.5 aan zou moeten kunnen. Het is gespecificeerd naar de lowvoltagespec, maar als het ook voldoet aan de standaard JEDEC DDR3 specificaties dan zal het ook gewoon op 1.5V draaien, zonder dat dat onder overvolten wordt volstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Volgens CPUz zou die het moeten kunnen
Afbeeldingslocatie: http://img849.imageshack.us/img849/3882/spdi.png

[ Voor 9% gewijzigd door Waah op 26-04-2013 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010