HTPC bouwen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickos85
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-06 20:25
Hoi allen,

Ik ben van plan mijn eerste HTPC te kopen voor mijn woonkamer. Geldpotje is eindelijk een beetje gevuld, dus tijd om te investeren :P

Max bedrag is 600 euro.

De onderstaande selectie is gebaseerd op reviews van voornamelijk Tweakers en gebaseerd op adviezen in andere topics. Alleen de kast heb ik zelf geselecteerd omdat ik deze mooi vind en er genoeg ruimte in is.

Oude hardware
Ik zal geen oude hardware overzetten, alles zal nieuw gekocht worden.

Voorkeur
Omdat de machine in de woonkamer komt onder de TV in een half dichte kast, mag deze niet teveel herrie schoppen. Qua merken heb ik geen persoonlijk voorkeur. Natuurlijk wil ik dat het goed werkt en lang meegaat, maar wie wil dat nou niet :)

Activiteiten
De machine zal gebruikt worden voor HD films kijken, muziek luisteren, downloaden en uitpakken. Wat ik wil kunnen is downloaden/uitpakken en films kijken zonder problemen. Gamen is misschien geen slecht idee voor de vriendin. Die zal er voornamelijk WoW mee spelen.

Graag hoor ik jullie mening/ervaring over de gekozen hardware.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 87,70€ 87,70
1Asus F2-A85-M LE€ 64,90€ 64,90
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 79,99€ 79,99
1MS-Tech MC-380€ 58,80€ 58,80
1Scythe Shuriken Rev. B€ 23,90€ 23,90
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 59,99€ 59,99
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,54€ 30,54
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 97,45€ 97,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 503,27

[ Voor 4% gewijzigd door patrickos85 op 26-04-2013 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DtenBrink
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-06 09:02
Ik denk dat je niet zoveel geld hoeft uit te geven voor een HTPC, een A4 apu'tje is al genoeg. Belangrijkste is dat je een andere kast moet nemen, want deze zou volgens de review redelijk luidruchtig zijn en dat is nu juist een van je belangrijkste punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:39
Ga je er alleen maar films mee kijken en muziek afspelen? Of ga je ook gamen? Is wellicht wel handig om te weten om je te kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickos85
Sorry, mijn chrome was gecrashed, dus ik mis wat informatie die ik eerder had getyped. Bedoeling is draaien van sabnzbd, uitpakken van de data/opslaan, muziekluisteren en films kijken. Voor gamen heb ik andere apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:39
3D films afspelen? Of alleen FullHD en SD materiaal?

Volgens mij kun je wel een paar stappen omlaag qua CPU. De interne GPU zou het wel aan moeten kunnen in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickos85
Heb mijn post geupdate met meer details.

Mijn alternatief voor een kast is de fractal design node 605. Erg mooie kast, maar een stuk duurder. De reden dat ik voor deze gekozen heb als alternatief is de mogelijkheid om meerdere HD's in te zetten + een cd/dvd/br reader in te plaatsen. Dit is een optie waar ik in de toekomst wel gebruik van wil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:39
Iets om mee rekening te houden: in de Node 605 past alleen een dvd-drive als je er een mATX of mini-ITX bord in zet, als je er een ATX bord in zet past het niet. Dit was voor mij een behoorlijke afknapper, vooral als je ziet hoe duur deze case is.

5700X | RX 6600 | 4K 150Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickos85
Dat is een goeie om te weten. Sowieso zal ik een ander mobo moeten nemen zodra ik van kast verander. Een andere kast die ik mooi vind is de MS-Tech MC-1200. Maar hier passen volgens mij geen 2.5", 3,5" + BR reader in.

Wat is nou een goeie htpc kast voor 2 hdd's + een BR reader? Moet erbij zetten dat de maximale diepte van de kast 40cm mag zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door patrickos85 op 26-04-2013 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klojum
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-05 19:51
De MS-Tech MC-1200 kan ik alleen maar afraden. Zoals ook andere MS-TECH cases heeft-ie een chronisch probleem met warmte-afvoer. Te weinig luchtdoorvoer, of teveel aan ventilator-geruis. En de bijgeleverde voeding is totaal waardeloos.

Welk OS wil je gaan gebruiken? Windows kost in principe extra, met (gratis) OpenELEC (=Linux) kun je trouwensTrueHD, DTS-HD en LCPM ondersteuning voor AMD vergeten. AMD stopt de support voor die onderdelen stomweg niet in de Linuxdrivers.

Zelf zou ik voor een Celeron 847 bordje gaan. pricewatch: Biostar NM70I-847, 70 euries voor mobo en cpu/gpu samen. De Intel HD komt evengoed uit de verf als de AMD A-gpu's, Intel support voor OpenELEC zit wel goed.

Een PicoPSU maakt geen geluid (scheelt ook weer). Een 80W versie is al genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:07
Zelf heb ik ervaring met die MS-tech 380 en voor het geld is het eigenlijk een prima kast. Heeft genoeg ruimte voor componenten. Alleen het inbouwgemak is wat minder (maar hoef je als het goed is maar 1 keer te doen). De kast zelf is onhoorbaar, kasten maken namelijk helemaal geen geluid. De bijgeleverde ventilator is niet heel stil, die kun je vervangen door een pricewatch: Nexus PWM Series Real Silent Case Fan 80 mm, 80mm Verder moet je ervoor zorgen dat je je HDD's gedempt bevestigd (stukje rubber gebruiken bij het inbouwen), hierdoor heb je gewoon een stil systeem.

Verder is je samenstelling prima als je ook wat wilt kunnen gamen op je HTPC. Hoe ga je de HTPC bedienen (behalve met de bijgeleverde afstandsbediening)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickos85
@Klojum
Bedankt voor de tip over de MC-1200, die valt in dat geval af.

Ik zal Windows gaan gebruiken. Ik had gelezen dat amd en linux niet altijd even goed samen werken, maar in mijn geval dus geen probleem. Van wat ik heb gezien is de prijs beter van AMD dan van Intel, daarom mijn keuzen van de AMD.

@Jaapsander
Ik hoef er zeker niet vanuit te gaan dat de rubberen delen meegeleverd zijn? De fan van 8euro is de prijs wel waar als het een stuk stiller word, bedankt voor die tip.

Qua bediening zal er een wireless keyboard/muis komen en XBMC icm telefoon. Een vriend van mij heeft het en dat werkt prima. Eerst zorgen dat het film kijk gedeelte klopt, dan komt de volgende stap :)

[ Voor 7% gewijzigd door patrickos85 op 26-04-2013 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:07
Die rubberen delen worden voor die prijs niet meegeleverd ;) Maar met een breed stuk elastiek kom je een heel eind.
Pagina: 1