Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
mobo: Asrock X58 Extreme6. Locatie: het metalen plaatje op wat heet de 'south bridge controller' - na een week (niet continu) tevergeefs zoeken op tweakers (er is zelfs geen south-bridge-tag) en internet naar 'hot south bridge' en wat modificaties aan de computer, breng ik het op Tweakers.

De computer had ik een keer kort uitgezet om hem snel erna weer aan te zetten. En toen weigerde ie, harde schijven deden werk, maar er was geen beeld. De F2 waarmee ik normaal de bios indook werkte ook met het zwarte scherm niet. Toen ik langer wachtte startte hij weer normaal op. En hij doet het nu ook gewoon nog. Daardoor ben ik gaan denken dat er iets te heet moet zijn geweest om op te starten, dat later wel genoeg was afgekoeld. En dat die hitte ook alleen voor het opstarten funest is, niet als het zaakje draait. Of voelde ik het onwillekeurig? Want 20cm van mijn typende handen bevindt zich de gloeiend hete heat sink van de south bridge controller (open mobo), eén seconde aanraken lukt eigenlijk al niet. En dat is vijf minuten na het opstarten al zo. Natuurlijk laat de airflow bij een open bord te wensen over. Maar zó heet en zo snel al? Het ding loopt al 2 jaar zonder problemen - nou ja, één keer heeft de processor gekookt - maar die heatsink is volgens mij niet altijd zo heet geweest. Van de week heb ik een stuk of vier usb-sticks uit het mobo gehaald, nieuwe of ontbrekende drivers geïnstalleerd, alle snoertjes losgehaald en aangedrukt, stof gezogen en weggeplukt. Maar er is niets veranderd. Mijn Seasonic powersupply is ruim voldoende. Soms blaas ik met een pipet lucht op de heatsink, en dat verlaagt de temperatuur inderdaad. Drie vragen komen bij me op,
- Waardoor kan die temperatuur zo hoog worden.
- Klopt het dat hij best 100-120 graden mag zijn?
- Waarom zitten er geen temperatuursensoren (diodes?) op/bij? is het zo onbeduidend t.o.v. cpu/gpu?

Tweakers rocks, maar alleen technologisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-09 11:15

Fordox

00101010

misschien een leuke oplossing:
http://store.antec.com/Pr...ool/0-761345-75018-9.aspx

het kan voorkomen dat oudere componenten heter worden, soms is het inderdaad een raadsel.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:08

Nemesizz

Untouchable

Een southbridge (en bij ietsje oudere borden ook de northbridge) kunnen soms best warm worden.
Hangt een beetje af van verschillende factoren (type southbridge, hoeveel apparaten moet ie aansturen, maar ook airflow, enz).

Maar een paar dingen vraag ik me wel af, namelijk hoe je bij die 100-120ºC komt terwijl je vervolgens afvraagt waarom er geen sensors zitten?

Temperatuur meten met je vingers/handen is niet bepaald accuraat, als een ding 50ºC is kun je je vingers er niet lang ophouden, maar voor een chip is dat nog lang niet te heet (pijngrens ligt bij de meeste rond de 42ºC voor vingers).

Een kleine fan of zo'n spot-cooler is inderdaad een optie, heb ik zelf ook bij een moederbord waar de North Bridge (oorspronkelijk passief gekoeld) nogal warm werd. Nouja, heb er zelf zo'n 40x40mm fan opgezet niet zo'n spot-cooler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
@Nemesizz Precies, die 'verschillende factoren' is waarom ik er een paar usb's af heb gehaald, hoewel, de 'load' al minimaal is. Die 120 graden had ik ergens al gelezen als een temperatuur die een chip moet kunnen verdragen. Maar op mijn beurt heb ik wel weer vragen bij de pijngrenzen die je aanvoert... 42 graden Celcius voor vingers?

@Fordox + @Nemesizz al was die cooler niet het antwoord op een van mijn drie vragen: dank. Wellicht ga ik daar aan, maar liever dan de symptomen bestrijden zou ik de oorzaak weten.

Tweakers rocks, maar alleen technologisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Pijngrens verschild natuurlijk van persoon tot persoon, echter over het algemeen kunnen weinig mensen iets boven 42ºC langdurig vasthouden in hun vingers (zijn wel onderzoeken naar geweest, maar zoals gezegt kan de een iets meer hebben dan de ander).

Ik zelf zou m'n vingers en niet aan riskeren en gewoon met een termometer meten (ik heb zelf zo'n IR ding) en dan weet je het vrij snel hoe warm iets is.
Want vingers zijn niet zo heel betrouwbaar als het om preciese temps meten komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Als ze echt te heet worden kan je er vanuit gaan dat hoogstwaarschijnlijk je er een koeler op moet doen, of een nieuw board kopen. In 910 gevallen is dit geweest bij mij. Merkte vaak vastlopers.. en dan weet je het al..

Je zou er eventueel een heatsink op kunnen zetten.. een die je met warmtegeleidende lijm vast zet. Maar ik zou er toch eens even goed naar kijken. Check je voltages ook in je BIOS.

Verwacht verder niet dat het je PSU is. Kan ook ooit gewoon door een spike zijn gekomen.. maar dit is gokwerk natuurlijk.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-09 11:15

Fordox

00101010

trouwens nog een kleine sidenote, de heatsink van mijn NB (990fx chipset) is gloeiend heet aan de touch en de sensor geeft 19 graden aan. de heatsinks behouden hun warmte op een 1 of andere manier, gezien de NB wel eerder heel warm is geweest.

dus misschien WAS je NB zo warm een keer under load, maar is de actueele temp totaal anders.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Ik heb de SB van m'n vorige mobo wel eens gemeten en die gaf ook gewoon 50ºC aan ofzo (de heatsink, gemeten met IR thermometer). Als ik daar m'n vingers aan zou houden zou ik zeggen "loeiheet" , maar opzich valt het wel mee.
Pagina: 1