[auto] aankoopadvies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-07 23:33

B2

wa' seggie?

Topicstarter
Vandaag vond een mevrouw het nodig om vanaf links vol tegen de voorkant van onze VW Polo uit 1999 aan te rijden... gevolg : nu zit er toch wel een grote deuk in in plaats van wat kleintjes...en als je over een bultje gaat klapt de schokbreker oid nogal...
Waarschijnlijk zal de auto wel total loss worden verklaard, maar goed, wat dan..

Ten eerste, ik heb totaal helemaal 0,0 niks met auto's. Alle auto's zijn lelijk en het enige wat ie moet doen is mij en mijn gezin van A naar B brengen. Nu we twee kinderen hebben komen er iets meer eisen om de hoek kijken zoals airco en beenruimte achter, maar dat hebben de meeste occasions wel.
Een grotere laadruimte voor vakanties is ook wel handig, dus dan zit ik (terecht of onterecht?) bij de stations te kijken. Het budget is zo ongeveer tot 11000 euro.

Wat is nou een verstandige keus? Ik wil graag weinig gedoe met een auto. 1x per jaar naar de garage voor APK is meer dan genoeg. We rijden nog geen 8000 km per jaar, bijna alles doen we op de fiets. Meestal wordt de auto 1 of 2 per week voor een kort ritje gebruikt.

Ik hoor collega's over een peugeot 307 SW, skoda's, en ik zag zelf ergens een Volvo V50 voor 9900 staan (118.000 km op de teller, is dat niet een beetje veel? Onze 9 jaar oude Polo had net 130.000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

118k voor een V50? Nee hoor. Ligt aan het jaartal overigens, maar die dingen kunnen veel hebben. Als je beenruimte zoekt is een V50/S40 uit den boze (heb zelf een S40). Wat dacht je van een Focus II wagon uit 2008 ofzo? Voor 7k heb je er wel eentje, alles erop en eraan. Ook weinig beenruimte overigens (zelfde onderstel als de Volvo's), maar betrouwbaarder dan een 307SW in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Kia Cee´d? Leuke auto´s en ze zijn voor die prijs makkelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Topicstarter
Exorcist schreef op donderdag 25 april 2013 @ 22:56:
118k voor een V50? Nee hoor. Ligt aan het jaartal overigens, maar die dingen kunnen veel hebben. Als je beenruimte zoekt is een V50/S40 uit den boze (heb zelf een S40). Wat dacht je van een Focus II wagon uit 2008 ofzo? Voor 7k heb je er wel eentje, alles erop en eraan. Ook weinig beenruimte overigens (zelfde onderstel als de Volvo's), maar betrouwbaarder dan een 307SW in mijn ogen.
Beenruimte qua zitten gaat het niet echt om, meer dat er twee kinderzitjes (Maxi Cosi Tobi) in moeten, en dat er dan genoeg ruimte voor de beentjes is. Ik ben zelf nogal lang (2m) dus de stoel waar ik in zit staat meestal helemaal naar achteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

B2 schreef op donderdag 25 april 2013 @ 23:01:
[...]

Beenruimte qua zitten gaat het niet echt om, meer dat er twee kinderzitjes (Maxi Cosi Tobi) in moeten, en dat er dan genoeg ruimte voor de beentjes is. Ik ben zelf nogal lang (2m) dus de stoel waar ik in zit staat meestal helemaal naar achteren.
Dan heb je een probleem. Ik zit in mijn stoel max. naar achter, en dat is dochterlief toch echt opgekropt met d'r benen (nog maar één kind, dus zit achter mijn vrouw, maar zelfs zij zit te ver naar voren ondanks haar 1.77 ipv mijn 1.88.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Topicstarter
Exorcist schreef op donderdag 25 april 2013 @ 23:03:
[...]

Dan heb je een probleem. Ik zit in mijn stoel max. naar achter, en dat is dochterlief toch echt opgekropt met d'r benen (nog maar één kind, dus zit achter mijn vrouw, maar zelfs zij zit te ver naar voren ondanks haar 1.77 ipv mijn 1.88.
Ok nou dan is dat iig duidelijk, dan valt die af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
B2 schreef op donderdag 25 april 2013 @ 22:45:
Alle auto's zijn lelijk en het enige wat ie moet doen is mij en mijn gezin van A naar B brengen.
Dacia? Veel auto voor weinig geld.

[ Voor 6% gewijzigd door Trommelrem op 25-04-2013 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-07 14:33

Tjark

DON'T PANIC

Exorcist schreef op donderdag 25 april 2013 @ 22:56:
Als je beenruimte zoekt is een V50/S40 uit den boze (heb zelf een S40). Wat dacht je van een Focus II wagon uit 2008 ofzo?
Een Focus II staat op 't zelfde onderstel als een V50, dus veel maakt 't niet uit. Maar een Focus II is mss wel iets voor de TS: meer ruimte, niet te zware auto (wegenbelasting), 'relatief' zuinig, en er zijn lelijkere.

* Tjark heeft een Focus II Wagon diesel

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Tjark schreef op donderdag 25 april 2013 @ 23:29:
[...]

Een Focus II staat op 't zelfde onderstel als een V50, dus veel maakt 't niet uit. Maar een Focus II is mss wel iets voor de TS: meer ruimte, niet te zware auto (wegenbelasting), 'relatief' zuinig, en er zijn lelijkere.

* Tjark heeft een Focus II Wagon diesel
Dat zeg ik, in die post. Focus II wel goedkoper dan een V50 of S40, en veel maakt het verder niet uit. Zijn hele degelijke auto's. Hiervoor had ik ook een Focus II (wagon) 1.6 TDCi en dat was een hele fijne auto.

En een stuk ruimer dan een Polo uit 1999 dunkt me... O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Exorcist op 25-04-2013 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-07 12:00

Wok

Dakloos...

Trommelrem schreef op donderdag 25 april 2013 @ 23:06:
[...]
Dacia? Veel auto voor weinig geld.
^^ Dit :)

Dacia Logan MCV. Voor 9 à 10k heb je een exemplaar van drie jaar oud met nog geen 50k km op de klok.

- Gigaveel ruimte
- Beproefde, betrouwbare techniek (want van de Clio van twee generaties geleden, dus volledig uitontwikkeld)
- No-nonsense

Aangezien TS - vrij vertaald - 'geen zak' om auto's geeft, lijkt me een Dacia gewoon de beste keuze qua ratio :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-07 12:43
Plus, geen rare electronica die wel in de Renaults zitten :) En belachelijk lelijk, maar dat constateerde de TS toch al :P

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:38
Mijn eerste gedachte was bij de TS ook de Dacia Logan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Enige wat ik me afvraag is waarom er zoveel geld tegenaan gegooid moet worden...

TS was blijkbaar prima tevreden met z'n oude Polo uit 1999. Bijkomende eisen van airco en beenruimte achter vragen een iets groter en nieuwe auto, maar je kunt voor EUR 2500 of minder prima een betrouwbare station met veel ruimte en airco op de kop tikken. Je hebt het dan over auto's omstreeks 2002, dus 11 jaar oud.

Nog een reden is dat TS het heeft over deukjes. Ongeacht of hij/vrouwlief ze zelf erin gereden heeft of anderen in de omgeving ervoor zorgden, als de auto ergens komt te staan waar dat waarschijnlijk is, dan wil je niet teveel geld stoppen in iets wat met iedere deuk stukken minder waard wordt.

Juist als je niet veel op hebt met auto's lijkt het me weggegooid geld om een (bijna) nieuwe te kopen. Bij zo'n oude is het altijd een gok mbt betrouwbaarheid, maar dat is een jongere occasion ook, en met beetje voorzichtigheid kun je kans op problemen minimaliseren, bijv door een type te nemen dat als betrouwbaar te boek staat, en eentje te kopen waar onderhoudshistorie aanwezig is en er een goede reden is voor dooverkoop. Wat dat betreft ben ik groot fan van kopen bij particulieren. Ideale verkoopreden is dat de verkoper meer km gaat rijden en diesel/LPG nodig is voor de kosten.

Ik zou voor 'meer beenruimte achter' kijken in de compacte middenklasser categorie, dus in die leeftijd/prijs:

- VW Golf (= Skoda Octavia = Seat Toledo/Leon)
- Ford Focus
- Mazda 6
- Opel Astra
- Peugeot 306 (= Citroen Xsara)
- Renault Megane
- Toyota Corolla
- Volvo V40 (= Mitsubishi Carisma)
- enz (zat meer te vinden als je zoekt)

Aangezien je zo weinig km maakt zijn vaste lasten erg relevant voor de kosten en kom je zeker bij benzine uit. Toch zijn het genoeg km om engiszins op verbruik te letten. Als je dit lijstje ziet zou ik persoonlijk de Renault Megane ivm onbetrouwbaarheid gelijk wegstrepen en me gaan focussen op de Japanners (Toyota/Mazda).

Voorbeeldje van wat mogelijk is: wij hebben maandje terug met vergelijkbare eisen iets gekocht - onze Seat Cordoba ( een Polo met ander etiketje) uit 1999 was na aanrijding met muur vriendin achter stuur... vrijwel zeker niet meer door APK te slepen. Komt bij dat er te weinig ruimte achterin was voor kinderzitje, dus moest groter, waarbij we eis stelden dat kosten per km niet hoger mochten dan wat we nu hadden. Enig verschil is dat wij minstens twee keer zoveel km rijden, dus we zijn voor LPG gaan kijken ipv benzine.
We hebben uiteindelijk een Volvo V40 1.8 BiFuel uit 2001 op de kop getikt met airco, leren bekleding en electrisch zonnedak voor EUR 2150. Dat was een erg zacht prijsje, eea heeft te maken met het feit dat het overduidelijk als gezinsauto gebruikt was en veel kleine krasjes had rond deurhendels enzo, dus niet meer zo mooi. Maar verder perfect in orde onder motorkap en erg comfortabel.
Toch zou ik geen benzine-variant voor jullie aanraden, hij is namelijk nogal zwaar en onzuinig op benzine. Dat zou duurder worden dan nodig is. Daarom zou ik een van de Japanners in eerste instantie aanraden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-07 21:28
Doet een Volvo met 1.8 blok, 1:12 ofzo ?

Mazda 6 is nog relatief jong, en wat duurder (wel mooie auto) evt kan je nog naar een 626 kijken, de voorganger.

Ik zou zelf ook eerder naar japanners kijken en evt nog Volvo meenemen qua betrouwbaarheid.

Probleem bij VW's is vaak dat ze wat overpriced zijn naar mijn idee, bij een ander merk heb je 'meer' auto voor het geld. Probleem van populair merk zijn :p Andere auto's uit de VAG groep (behalve Audi) hebben dit stukken minder.

Heb nu zelf een Subaru Forester, ook niet kapot te krijgen, zo heb je ook nog de Legacy en Outback die nog een slag groter zijn.
Nadeel is dat je gelijk begint met een 2 liter motorblok en verbruik al snel op 1:10 ligt. En het gewicht.

Hoelang ben je eigenlijk van plan met die auto te rijden? Ben je iemand die een auto koopt en blijft rijden tot ie uit elkaar valt (of iemand anders em sloopt) of van plan om de 2-3 jaar te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Dacia Logan MCV...
- Echt een gigantische zee van ruimte.
- Auto's boeien je toch geen zak.
- Zeer praktische auto.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

KeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 08:07:
Doet een Volvo met 1.8 blok, 1:12 ofzo ?
Beetje lastig inschatten omdat we nooit een hele tank benzine oprijden (met LPG ernaast ben je wel gek) maar indruk is dat hij 1:12 niet eens haalt ermee.
Mazda 6 is nog relatief jong, en wat duurder (wel mooie auto) evt kan je nog naar een 626 kijken, de voorganger.

Ik zou zelf ook eerder naar japanners kijken en evt nog Volvo meenemen qua betrouwbaarheid.
Simpele vuistregel mbt betrouwbaarheid: kijk naar de hoogste km-standen die 2e hands aangeboden worden. Als je regelmatig zeer hoge standen tegenkomt, zit er dik in dat er goede kans is op lang zorgeloos rijden. Zie je alleen lage km-standen aangeboden worden, dan is het geen goed nieuws. Let daarbij wel op exacte uitvoering en modeljaar, een andere motorblok kan totaal andere eigenschappen, waaronder betrouwbaarheid, hebben.

Als je vervolgens minimaal evenver onder die hoogste km-standen gaat zitten als je zelf van plan bent te rijden in die bak komt het meestal wel goed.

Dus: stel je ziet een bepaalde auto regelmatig aangeboden worden met 450k op de teller. Dan is dat een goed teken. Als je zelf mogelijk 200k ermee wilt rijden wil je dan max 250k op teller kopen (minder mag altijd natuurlijk). Zie je daarentegen een auto die met max 225k aangeboden wordt, dan wil je daar eigenlijk met grote bocht omheen sturen.
[...]

Hoelang ben je eigenlijk van plan met die auto te rijden? Ben je iemand die een auto koopt en blijft rijden tot ie uit elkaar valt (of iemand anders em sloopt) of van plan om de 2-3 jaar te wisselen.
Goede vraag. Gezien TS ging ik ervan uit dat het eerste van toepassing is, maar zeker weten is beter dan aannames doen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:32
Wellicht is het ook nog een optie om de Polo goedkoop op te lappen. Deuk eruit (of tweedehands voorscherm erin) en eventueel veerpoot van de sloop erin. Kan allemaal voor een appel en een ei, en dan kun je het verzekeringsgeld in je zak steken. Maar moet dus wel een handige garage zijn die hier sloop onderdelen voor je in zet. Op deze manier heb ik (voor een vriendin) eens dikke winst gemaakt op een Starlet die was aangereden.
Maar als het een gigantische dreun was en de auto linksvoor is nu een beetje krom, dan kun je het niet makkelijk meer fixen en is het over voor de Polo.

Wat betreft de nieuwe auto is het nogal vaag. Je speceifieert een aanschafbudget. Laat ook even weten hoeveel je misschien per maand kwijt zou willen zijn? Mogelijkheden zijn verder eingeloos. Ja een V50 lijkt me een prettige auto, of een Avensis ofzo. Maarja, mogelijkheden zat, kan net zo goed een Dacia zijn inderdaad.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-07 22:08
dion_b schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 00:31:
- Peugeot 306 (= Citroen Xsara ZX)
306 en ZX zijn tegelijkertijd ontwikkeld, zelfde onderstel, zelfde ophanging (McPherson veerpoten voor, torsievering achter + passief meesturende achteras) en grotendeels zelfde keuze uit motoren.

De Xsara is de directe opvolger van de ZX, waar inderdaad weer het onderstel en de ophanging hetzelfde zijn.

Wel gruwelijk betrouwbare auto's, die ZX'en ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat er niet in zit kan niet kapot gaan :P De 306 en ZX zijn idd tegelijk ontwikkeld, maar tegen de leeftijd waar ik het over had (2002) was PSA toch echt over op de Xsara, daarom dat ik het noemde. Ook ivm airco-eis. Ik weet niet of jij het was, maar een van de ZX-fanaten hier had het niet al te lang geleden erover dat hij een van een handjevol ZX-en in NL met airco. Kans dat TS een van de andere paar vindt is natuurlijk klein.

Mbt Polo oplappen, vergeet niet dat het straks ook door APK moet. Als de kreukelzone aan gort is en de draagbalken eronder verbogen kun je dat vergeten. Ja, is te doen, maar vergeet niet dat we het over een auto hebben met vervangingswaarde van een paar honderd Euro (want al voor deze botsing voorzien van zat deukjes en bovendien geen al te luxe uitvoering). Ook al is het technisch te doen, economisch is het gewoon niet zinnig.
Komt bij dat TS meer ruimte wil achterin voor de kinderen en airco wil. Twee eisen waar ik erg veel begrip voor heb, en die je niet met die Polo gaat redden, al lap je ehem op.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Topicstarter
Ik ben wat gaan kijken naar een Ford Focus, de Polo oplappen is niet echt een optie. We hadden sowieso besloten eind v/h jaar naar een andere auto te gaan kijken ivm de ruimte. Mn zoontje kan nu nog achter mij zitten, maar als hij wat groter wordt niet meer.

Verder wil ik niet weer een hele oude auto gaan rijden, misschien is het puur gevoels bevrediging, maar met een iets jongere occasion heb ik het idee dat daar minder mee kan gebeuren in de komende 1 tot 2 jaar.

Tja of we deze auto op gaan rijden? Geen idee, mn gevoel zegt van wel omdat ik geen zin heb om over 3 jaar weer naar een andere auto te gaan kijken, maar misschien is het wel verstandiger om nu om de zoveel jaar in te gaan ruilen.

Ik ga nog kijken wat qua ruimte echt nodig zou zijn, op zich spreekt een Volvo V50 mij nog steeds erg aan (ook puur het gevoel van betrouwbaar, baseer ik nergens op). Wat vinden jullie van onderstaande twee auto's? Of is het niet de bedoeling hier links te posten?

Volvo V50
Ford Focus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
De Xsara was er al vanaf 1998 (de laatste ZX'en zijn van 1997). 2002 was al een van de laatste jaren van de Xsara (volgens mij tot 2004 ofzo) voor de facelift.

Die ZX fanaat ben ik ja, ik heb een ZX met airco en daar zijn er inderdaad niet heel erg veel van (ruwe schatting; stuk of 20 in Nederland, als het niet minder is)

Wil je betrouwbaar, goedkoop en zuinig, moet je eens op zoek gaan naar een ZX Station ('Break') 1.9 diesel. Maarja, die zijn niet te krijgen met airco (wel elektrische ramen en met een beetje mazzel elektrisch verstelbare buitenspiegels)

[ Voor 15% gewijzigd door FastFred op 26-04-2013 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Met zoveel korte ritjes zou ik serieus een veel goedkopere auto dan die 11K overwegen en de rest van het geld gebruiken voor het noodzakelijke extra onderhoud.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

B2 schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 10:14:
[...]

Ik ga nog kijken wat qua ruimte echt nodig zou zijn, op zich spreekt een Volvo V50 mij nog steeds erg aan (ook puur het gevoel van betrouwbaar, baseer ik nergens op). Wat vinden jullie van onderstaande twee auto's? Of is het niet de bedoeling hier links te posten?

Volvo V50
Ford Focus
Heel simpel: dat is dezelfde auto :+

De V50 is gewoon een Focus met iets andere koetswerk en etiketje erop. Onder de motorkap is het dezelfde auto.

Ben iig groot fan van beide (al zou ik dus niet het geld over hebben voor zo'n nieuwe), mijn moeder had 14 jaar terug een van de eerste Focussen en recenter had m'n vorige manager een Focus station waar ik af en toe in reed en de manager daarvoor een V50. Ken ze dus goed en kan ze aanraden.

Pluspunten zijn comfort (stoelen!) en wegligging, ook veel ruimte en inderdaad betrouwbaar. Nadelen... tja, het zijn de goedkoopste niet en ook niet de zuinigste, maar in hun klasse valt dat alleszins mee.

Ik zou trouwens als je echt zoveel uit wilt geven toch kijkje nemen naar een Dacia Logan MCV. Die dingen zijn ook ongekend comfortabel en rijden lekker, plus erg flexibel (meer ruimte dan V50/Focus) en erg no-nonsense.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10-07 08:04
Ik heb toevallig enkele maanden geleden ook een station gekocht. Ik kwam van een 307 hatchback, en de reden dat ik een grotere auto wilde was ook kinderen. Ik heb er nu één van 1 jr en de tweede is op komst.

Ik heb vooral gelet op ruimte. Want ruimte is wat je nodig hebt met twee kinderen. En als je naar ruimte kijkt dan valt de V40 meteen al af. Volvo staat ook bekend als duur in onderhoud. Nu kun je natuurlijk naar de universele garage gaan, maar als je originele onderdelen wil dan is het nog steeds prijzig.

Ik kwam uiteindelijk uit bij een Octavia. Ook dit is behoorlijk degelijke techniek (VW Golf). Nadeel is dat Octavia's aardig gewild zijn en daardoor behoorlijk prijzig.

Een goed alternatief is de al genoemde Focus station. Deze is ook enorm ruim en een verbuik van 1:14 is mogelijk.

Als ik je verhaal lees zou ik zelf mijn budget aardig verlagen. Een wat oudere Focus voldoet ook prima en kun je al voor 7k ofzo krijgen.

[ Voor 19% gewijzigd door havana op 26-04-2013 10:29 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
AtleX schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 10:16:
Met zoveel korte ritjes zou ik serieus een veel goedkopere auto dan die 11K overwegen en de rest van het geld gebruiken voor het noodzakelijke extra onderhoud.
Met ^

Korte ritjes en weinig km's (minder dan 10k km per jaar is weinig). De motor wordt nooit goed warm, dus vocht en condens kan nooit goed verdampen omdat de motor bijna nooit op bedrijfstemperatuur komt. Vocht gaat zich ook ophopen in de uitlaat omdat het ook daar niet weg kan, dus die zal ook sneller gaan roesten

Dus een auto voor 4 a 5K kopen (of minder) en de rest achterhouden voor het extra onderhoud dat je krijgt omdat de auto gewoon te weinig km's maakt

[ Voor 11% gewijzigd door FastFred op 26-04-2013 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 20:25
dion_b schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 10:19:
[...]

Heel simpel: dat is dezelfde auto :+

De V50 is gewoon een Focus met iets andere koetswerk en etiketje erop. Onder de motorkap is het dezelfde auto.
Idd zo'n beetje dezelfde auto, volledig op hetzelfde platform/onderstel. Prima auto's!
Ik vind echter wel wat meer verschillen dan alleen het blikwerk, de versnellingsbak van Volvo vind ik wat steviger aanvoelen en ook de premium stoelen van volvo zitten mi een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-06 12:13
Dacia zou ik zeker niet doen!!!!
Mijn vriendin heeft er een nieuw gekocht, een 1.4. 90.000 kilometer beurt was een grote, en de rekening ook! Bijna 1300 euro! Verbruik van Dacia is om te huilen, reken gemiddeld een op 10-11, zeker bij die wekelijkse korte ritjes..
Misschien saai, maar een Toyota Verso, degelijk, vrij compleet en gezien het een Toyota is, betekent de kilometerstand van 121.440 dat hij net ingereden is.

https://www.youtube.com/watch?v=nn2FB1P_Mn8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:28
Johannes77 schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 15:43:
Mijn vriendin heeft er een nieuw gekocht, een 1.4. 90.000 kilometer beurt was een grote, en de rekening ook! Bijna 1300 euro! Verbruik van Dacia is om te huilen, reken gemiddeld een op 10-11, zeker bij die wekelijkse korte ritjes..
Misschien saai, maar een Toyota Verso, degelijk, vrij compleet en gezien het een Toyota is, betekent de kilometerstand van 121.440 dat hij net ingereden is.
"Niet doen" lijkt me aan de hand van een enkele dure beurt een erg voorbarig advies. Bij 90000 wordt er een hoop vervangen, bij de meeste auto's, waarna er weer bijna een ton weinig aan gedaan hoeft te worden.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Ben geen voor- of tegenstander van een Dacia, maar wat is er voor die €1.300 gedaan? Alleen een bedrag zegt niet zoveel.

Bij 90.000km moet bij alle benzinemotoren behalve de 1.6 16v de distributieriem vervangen worden en daar zit waarschijnlijk meteen de waterpomp bij. Als je dan de pech hebt dat er ook nog schijven en/of blokken vervangen moeten worden kom je, met de rest van de beurt erbij, aan een behoorlijk bedrag.

Verbruik is voor de kilometers die de TS per jaar gaat rijden helemaal niet interessant. Het verschil tussen 1:10 en 1:15 (zo groot zal het verschil in werkelijkheid waarschijnlijk niet eens zijn) is circa €30 in de maand.

[ Voor 4% gewijzigd door Tjaps op 27-04-2013 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-06 12:13
Misschien was ik wel erg stellig, maar ik deel mijn mening. Ik denk alleen dat je in de prijsklasse veel betere occasions te krijgen.

Over de reparatie;
Rubber van een van de motorsteunen is vervangen, distributieriem en remblokken. Die laatste twee kan ik begrijpen, maar een van de rubbers van de motorophanging? Ik begrijp dat de auto goedkoper is qua aanschaf, en daar worden concessies voor gedaan

Over het het verbruik, dat is qua kosten niet het belangrijkste voor de TS, maar als je een auto aanschaft, is het beter al rekening houden met de verwachtte kosten. Handig is het om even te kijken op werkelijk verbruik.

https://www.youtube.com/watch?v=nn2FB1P_Mn8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Topicstarter
Even een update :) Gisteren wezen kijken naar 3 auto's. Te weten een Ford Focus Wagon uit 2009 met 93000km, een Volvo V50 uit 2007 met 118.000, en als laatste een VW Golf Variant uit 2009 met 84000 km op de teller.

De Focus was een prima auto, reed goed, zat heerlijk, het was zelfs met mijn 2 meter niet nodig om de stoel in de achterste stand te zetten. De auto is wel met enorm veel opties uitgerust, lang niet alles zal ik gebruiken. O.a. navigatie, automatische airco, parkeersensoren e.d. Goed gesprek gehad met de verkoper.

De Volvo was simpel... daar kwam ik amper in. Ondanks dat het blijkbaar dezelfde auto is had ik veel minder ruimte in de V50. Het stuur zat zowat in mn nek. Die valt dus sowieso af.

Daarna de Golf, tja ik heb de afgelopen 9 jaar VW gereden en dat reed altijd prima, degelijk, niks op aan te merken. De auto leek mij ook prima, maar de garage/handelaar Vaartland was echt verschrikkelijk. Voordat je het over de auto kunt hebben of een proefrit mag maken krijg je een verhaal over de afleveropties en de prijzen die daar aan hangen. Verkopers waar de stropdas op half zeven hangt omdat ze zo'n ding liever niet dragen. Niet dat het mij iets zegt, maar trek dan gewoon geen pak aan. Op een gegeven moment ben ik maar opgestapt. Hier kreeg ik geen goed gevoel bij.

Vooralsnog is er gisteren dus 1 auto overgebleven, de Focus. Nog niet echt onderhandeld, de dealer deed een bod van 11000 euro kant en klaar incl 6 maanden garantie.
Later zag ik op hun site bij een andere vestiging nog een precies dezelfde Focus staan, met minder opties, maar wel een jaar jonger en 41000 km tegenover 93000 en nagenoeg de zelfde prijs. Dat is misschien dus nog het overwegen waard.
Tja andere auto's zoals de Skoda Octavia, heb ik wel naar gezocht op de bekende auto sites, maar hier in de buurt staan er niet veel van een jaar of 3, 4 of 5 oud. Ik ben er wel uit dat ik gewoon weer een auto wil waar ik de komende 10 jaar mee kan rijden. Discussies over een oudere auto voor 3 of 4 duizend euro hoeft dus niet. Ik heb iets verder weg nog een Golf Variant gezien van 2009, misschien dat ik daar deze week nog naar ga kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Iedere auto moet rond de 80-120k toch hun distributieriem laten vervangen!?
Dat is altijd een dure grap! Welk merk je ook kiest...
Johannes77 schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 19:57:
Misschien was ik wel erg stellig, maar ik deel mijn mening. Ik denk alleen dat je in de prijsklasse veel betere occasions te krijgen.

Over de reparatie;
Rubber van een van de motorsteunen is vervangen, distributieriem en remblokken. Die laatste twee kan ik begrijpen, maar een van de rubbers van de motorophanging? Ik begrijp dat de auto goedkoper is qua aanschaf, en daar worden concessies voor gedaan

Over het het verbruik, dat is qua kosten niet het belangrijkste voor de TS, maar als je een auto aanschaft, is het beter al rekening houden met de verwachtte kosten. Handig is het om even te kijken op werkelijk verbruik.
Hahaha, jij vindt dat schokkend!?!?
Bij mijn Leon die op dat moment 3 jaar oud was, waren de motorsteunen compleet afgebroken, wat resulteerde in een motor die van links naar rechts schoof in de bochten...

Bij mijn Skoda is een veelvoorkomend probleem dat de rubbers van je wielophanging iedere 20k vervangen moeten worden en anders ieder drempeltje geluiden hoort waarbij je denkt dat je veren ieder moment kunnen springen... Ik heb het eerste levensjaar van mijn Skoda genoeg bij de deler gestaan, dus blijf er nu gewoon mee doorrijden, zonde van mijn tijd en mijn nieuwe Focus is toch onderweg...

Ik ben meermalen in Roemenië geweest en als je de staat van de wegen daar combineert met de leeftijd van veel Dacia's die daar rondrijden, dan kan het kwa uiterlijk rommel zijn, maar het gaat absoluut niet makkelijk kapot.
Mijn Skoda was na 4 maanden van el;lende uit elkaar gevallen...
B2 schreef op zondag 28 april 2013 @ 10:05:
Ik ben er wel uit dat ik gewoon weer een auto wil waar ik de komende 10 jaar mee kan rijden. Discussies over een oudere auto voor 3 of 4 duizend euro hoeft dus niet. Ik heb iets verder weg nog een Golf Variant gezien van 2009, misschien dat ik daar deze week nog naar ga kijken.
Een auto van 11.000 euro kopen is geen garantie dat hij de komende 10 jaar blijft rijden he...
Houdt er daarnaast rekening mee dat je in plaats van 11.000 euro in 10 jaar iedere 3 jaar je auto van 3.000 euro gewoon mag weggooien en een ander kopen voor 3k, en dan nog ben je goedkoper uit...

Want wat doe je als je over een jaar met je Focus van 11k een reparatie voor je kiezen krijgt van 2000 euro en hij nog maar 8k oplevert!?

Focus is een mooie auto, al had ik de minder ruimte in de V50 voor lief genomen.
Golf zou ik persoonlijk helemaal links laten liggen, heel VAG overigens.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
dfrenner schreef op maandag 29 april 2013 @ 09:31:
Een auto van 11.000 euro kopen is geen garantie dat hij de komende 10 jaar blijft rijden he...
Houdt er daarnaast rekening mee dat je in plaats van 11.000 euro in 10 jaar iedere 3 jaar je auto van 3.000 euro gewoon mag weggooien en een ander kopen voor 3k, en dan nog ben je goedkoper uit...

Want wat doe je als je over een jaar met je Focus van 11k een reparatie voor je kiezen krijgt van 2000 euro en hij nog maar 8k oplevert!?
^^Dit dus. Ik ken iemand die kocht een Toyota Camry voor zo'n 20000 geleende euro's, omdat hij dat "zo'n vette bak" vond. Voor dat geld kan ik elke 4 jaar een tweedehands auto van 1500 euro kopen en op die manier zo'n 54 jaar auto rijden. Binnen twee jaar deed hij hem weg omdat het "toch wel een beetje duur rijdt qua onderhoud en zo" en kon er hooguit 11000 voor terugkrijgen. 9000 euro verdampt. Dat is 24 jaar aan auto's :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-07 10:22
Maar je moet ook wel een beetje mazzel hebben met je auto's van 1500 euro, ze zullen het ook vast niet allemaal 2 jaar uithouden :)

I have the body of a god, shame it's a buddha......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Dat is waar, maar daar heb je vooronderzoek voor. Goed kijken, proefrit maken, deskundige meenemen als je er zelf geen verstand van hebt, dat soort dingen. Sinds ik mijn rijbewijs heb, heb ik nooit zonder auto gezeten, en dat heeft me 6 auto's en 5500 euro gekost (exclusief onderhoud), uitgesmeerd over 15 jaar. De huidige zit nu op 4 jaar en gaat het nog jaren uithouden. Best netjes voor een 18 jaar oude auto van 1500 euro, ik begrijp nooit waar mensen bang voor zijn wat 'oude' auto's betreft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Punt is alleen dat mensen ook andere afwegingen maken dan de prijs.
Begrijp me goed ik rijd nu ook een autotje van niets van 1500 euro met bijna 3 ton op de klok maar als ik meer geld zou hebben zou ik toch een andere auto hebben gekocht.

Redenen:
Meer luxe/opties (cruise control, verwarmde spiegels, airco etc.)
Stiller
Meer vermogen/Sneller
Ruimer
Mooier
Minder kleine gebreken/rammeltjes (ventilatie kleppen die blijven hangen, slecht werkende spiegelverstelling, missende interieurklepjes enzo)

En als ik ooit kinderen heb vind ik veiligheid vast ook wat belangrijker.

Net wat je prioriteiten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Topicstarter
GoldenSample schreef op maandag 29 april 2013 @ 15:51:
Begrijp me goed ik rijd nu ook een autotje van niets van 1500 euro met bijna 3 ton op de klok maar als ik meer geld zou hebben zou ik toch een andere auto hebben gekocht.

Redenen:
Stiller
Meer vermogen/Sneller
Ruimer
Mooier
Minder kleine gebreken/rammeltjes (ventilatie kleppen die blijven hangen, slecht werkende spiegelverstelling, missende interieurklepjes enzo)

^^ Dit .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Het scheelt nu wel dat er wat modellen van nog geen 10 jaar oud zijn die zo ongewild zijn dat je ze voor ~2K al mee kunt krijgen. De running costs zijn wat hoog, maar dat compenseer je door de lage aanschafprijs als je niet zo gek veel rijdt.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
AtleX schreef op maandag 29 april 2013 @ 16:26:
Het scheelt nu wel dat er wat modellen van nog geen 10 jaar oud zijn die zo ongewild zijn dat je ze voor ~2K al mee kunt krijgen. De running costs zijn wat hoog, maar dat compenseer je door de lage aanschafprijs als je niet zo gek veel rijdt.
Dat bleek ook bij een Topgear-aflevering waarin ze een 8-10 jaar oude Mercedes (?) meenamen en mensen lieten schatten wat dat ding zou kosten... Je koopt verbazingwekkend veel luxe voor heel weinig geld.
Bijvoorbeeld een C200 uit 2003 voor 5750 euro, of een E220 uit 2005 voor 6250 euro.
De reden van de lage prijs zit natuurlijk in de hoge gebruikskosten. Hoewel dat ook nog meevalt als ik de schatting van Marktplaats mag geloven: 28 cent per km bij 15.000 km per jaar, oftewel 347 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
GoldenSample schreef op maandag 29 april 2013 @ 15:51:

Redenen:
Stiller
Meer vermogen/Sneller
Ruimer
Mooier

Is ook wel zo, ik wilde alleen bevestigen dat meer geld uitgeven niet gegarandeerd een betere auto oplevert en dat nieuw of heel jong kopen gelijk staat aan een hoop geld weggooien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

B2 schreef op zondag 28 april 2013 @ 10:05:
Even een update :) Gisteren wezen kijken naar 3 auto's. Te weten een Ford Focus Wagon uit 2009 met 93000km, een Volvo V50 uit 2007 met 118.000, en als laatste een VW Golf Variant uit 2009 met 84000 km op de teller.

[...]

Vooralsnog is er gisteren dus 1 auto overgebleven, de Focus. Nog niet echt onderhandeld, de dealer deed een bod van 11000 euro kant en klaar incl 6 maanden garantie.
Later zag ik op hun site bij een andere vestiging nog een precies dezelfde Focus staan, met minder opties, maar wel een jaar jonger en 41000 km tegenover 93000 en nagenoeg de zelfde prijs. Dat is misschien dus nog het overwegen waard.
Tja andere auto's zoals de Skoda Octavia, heb ik wel naar gezocht op de bekende auto sites, maar hier in de buurt staan er niet veel van een jaar of 3, 4 of 5 oud. Ik ben er wel uit dat ik gewoon weer een auto wil waar ik de komende 10 jaar mee kan rijden. Discussies over een oudere auto voor 3 of 4 duizend euro hoeft dus niet. Ik heb iets verder weg nog een Golf Variant gezien van 2009, misschien dat ik daar deze week nog naar ga kijken.
Je bent hier twee dingen door elkaar aan het doen:

1) uitzoeken wat voor type je wilt rijden
2) bepalen specifiek welk auto van dat type je wilt kopen

Doe dat niet :o

Op deze manier kun je door een enkele foute verkoper of een maandagmorgenexemplaar van een auto - onterecht - een heel type wegstrepen...

Eerst uitzoeken wat voor auto je wilt, nadrukkelijk zonder de specifieke exemplaren die je ziet te overwegen voor de koop. Dan gericht een bepaalde type en een bepaald uitvoering gaan zoeken om serieus te kopen. Mogelijk kom je dan terug bij de auto die je bij bepalen type zag, maar goede kans van niet.

Mbt wat je tot nu toe gezien hebt:
- Focus: klinkt goed, sluit aan bij mijn ervaringen.
- V50: je weet toch hopelijk dat moderne auto's een verstelbaar stuur en in hoogte verstelbare stoelen hebben? Mijn ex-manager die zo'n ding heeft is ook >2m en zit er riant in. Als jij niet eens in kon stappen ligt dat niet aan het type... :o
- Golf: wat je schrijft heeft niets met auto te maken. Die beunhazen zouden zelfde indruk gewekt hebben bij een Focus of wat dan ook. Zou zelf eerder een Octavia overwegen (technisch identiek, vaak goedkoper en IMHO net iets mooier), maar ivm incompatibiliteit tussen mijn rug en VAG stoelen zou het voor mij afvallen. Als jij daarentegen prettig zat in je Polo zul je hier geheid ook prettig in zitten.

Verder mbt commentaar over ruimte in V40//V50/Focus: het is maar waar je het mee vergelijkt. Mijn V40 heeft inderdaad niet meer ruimte in de kofferbak dan onze oude Cordoba (sterker nog, ivm LPG-tank mogelijk iets minder), maar heeft zeker 10cm meer ruimte op de achterbank. Dat was waar we tekort schoten, dus is dat een vooruitgang. De V50/Focus hebben evenveel ruimte achter als de V40 en daarbij ook nog een grotere kofferbak. Nee, het is niet evenveel als een Mercedes E-klasse station of een Volvo V70, maar dat is ook een totaal andere klasse.

En ik zou gewoon eens een keer in zo'n Dacia MCV gaan rijden. Ik heb er ook vaak zat mee gereden in Romania en Zuidafrika, en ben - ook in vergelijking met m'n Volvo - goed te spreken over het comfort en de prestaties ervan. Het is soberder, maar je levert niets in op vlak van zithouding of veiligheid (side impact meuk zit erin), en hebt zeker meer en veelzijdiger indeelbare ruimte Opvallend is dat ik de 1.4mpi veel beter vind rijden dan de 1.6mpi 8)7

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Topicstarter
dion_b schreef op maandag 29 april 2013 @ 17:52:
[...]

Je bent hier twee dingen door elkaar aan het doen:

1) uitzoeken wat voor type je wilt rijden
2) bepalen specifiek welk auto van dat type je wilt kopen

Doe dat niet :o

Op deze manier kun je door een enkele foute verkoper of een maandagmorgenexemplaar van een auto - onterecht - een heel type wegstrepen...
Nou ja zo erg is het ook weer niet...
Eerst uitzoeken wat voor auto je wilt, nadrukkelijk zonder de specifieke exemplaren die je ziet te overwegen voor de koop. Dan gericht een bepaalde type en een bepaald uitvoering gaan zoeken om serieus te kopen. Mogelijk kom je dan terug bij de auto die je bij bepalen type zag, maar goede kans van niet.
Kijk, daar zit het hem nou net in. Door mijn desintresse in autos's, en met name het hele uitgezoek en gedoe over prijzen eromheen heb ik daar geen zin in, laat staan dat ik er tijd voor heb. Met twee kleine kinderen moet ik mijn 'vrije' tijd wel anders indelen.
Mbt wat je tot nu toe gezien hebt:
- Focus: klinkt goed, sluit aan bij mijn ervaringen.
- V50: je weet toch hopelijk dat moderne auto's een verstelbaar stuur en in hoogte verstelbare stoelen hebben? Mijn ex-manager die zo'n ding heeft is ook >2m en zit er riant in. Als jij niet eens in kon stappen ligt dat niet aan het type... :o
- Golf: wat je schrijft heeft niets met auto te maken. Die beunhazen zouden zelfde indruk gewekt hebben bij een Focus of wat dan ook. Zou zelf eerder een Octavia overwegen (technisch identiek, vaak goedkoper en IMHO net iets mooier), maar ivm incompatibiliteit tussen mijn rug en VAG stoelen zou het voor mij afvallen. Als jij daarentegen prettig zat in je Polo zul je hier geheid ook prettig in zitten.
Klopt, het ging mij ook meer om de manier van zaken doen (doordat ik altijd VW heb gereden was de noodzaak voor een proefrit ook minder). Ik weet niet of het 100% klopt, maar ik had het idee dat ik in de breedte minder ruimte had in de Golf. In de Focus zat ik net een klein beetje comfortabeler.
Vwb de V50, tja gek, ik heb de stoel compleet naar achteren gezet, naar beneden, stuur helemaal in het dashboard, en nog zat ik met het stuur tussen mn knieen doordat ik mijn benen niet lang uit kon strekken, dit in tegen stelling tot de Focus en de Golf.
Octavia heb ik ook overwogen, evenals de Hyundai i30 en de Peugeot 307SW, maar die auto's staan, met de wensen die ik heb, hier niet in de buurt (als in max 20km omtrek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:21

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Zelfde budget, zelfde eisen:

Familie auto; waar rekening mee houden, tips&trics

Vraag van mijn kant is; moet het een station zijn of kan het een MPV zijn bijv? (zit een verschil in model uiteraard).

Ik blijf het herhalen (saai, I know) maar een C4 Grand Picasso is groot en luxe zat voor al je wensen :) Voor een station wens zou je kunnen uitwijken naar de Mazda 5; heeft nog sliding doors ook en Mazda is motorisch ook prima :)

Dacia zou ik met mijn kids niet in gaan zitten. Afgezien dat ze echt foeilelijk zijn nemen ze het blijkbaar niet zo nou met veiligheids testen. Nu is de grote vraag of je daar heel veel waarde aan hecht, maar mij niet gezien :X

[ Voor 42% gewijzigd door Notna op 30-04-2013 08:46 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Pagina: 1