Toon posts:

2 AP's 1 SSID

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb twee vrij simpele Sitecom Wireless N routers van het zelfde type. Waarop ik bij beide de DHCP-functie uit heb staan. Ze fungeren nu dus alleen als acces point. 1 op zolder en 1 in de meterkast.

Nu vraag ik mij af of het beter is beide op het zelfde kanaal te zetten (bijvoorbeeld kanaal 12) of beide juist hun eigen kanaal?

Verder vraag ik mij nog af of er nog wat valt te tweaken aan deze instellingen:
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/f42a2f8e76e90a8252204a7ff3f8c30f.png

Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2013 21:57 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Eigen kanaal, minimaal 5 kanalen verwijderd van elkaar.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• CremersDH
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-12 12:59
Verwijderd schreef op donderdag 25 april 2013 @ 21:56:
Hallo,

Ik heb twee vrij simpele Sitecom Wireless N routers van het zelfde type. Waarop ik bij beide de DHCP-functie uit heb staan. Ze fungeren nu dus alleen als acces point. 1 op zolder en 1 in de meterkast.

Nu vraag ik mij af of het beter is beide op het zelfde kanaal te zetten (bijvoorbeeld kanaal 12) of beide juist hun eigen kanaal?
Er van uit gaande dat je een doorsnee woning hebt, zullen de AP's elkaar kunnen zien. Daarom moet je ze op een verschillend kanaal zetten en deze zeker 5 uit elkaar houden. Dus 1 en 6 of 6 en 11. Anders verstoren zij elkaar

[ Voor 23% gewijzigd door CremersDH op 25-04-2013 22:01 ]

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
En het is ook slim om even te kijken of er ook nog netwerken van de buren in de lucht hangen en op welke kanalen, en ook daar rekening mee houden met je kanaalkeuze. Hoe verder de kanalen uit elkaar zitten, hoe beter. Stel dat je buurman kanaal 1 gebruikt, dan kun jij het beste 6 en 12 gebruiken. Hoewel dit wel een erg clean voorbeeld is, in de praktijk is het vaak wat rommeliger :9

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt. Heb beide nu 6 kanalen uit elkaar.

Ja, ik had al gekeken op welk kanaal mijn buurman zit. Daar heb ik rekening mee gehouden.

Valt er nog wat te tweaken bij advanced?

Heb ook eens gehoord dat kanalen met een even getal de voorkeur hebben. Klopt dit?

dank.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2013 22:05 ]

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11 21:31
Met het programma inSSIDer kun je analyseren welk kanaal het meest praktisch in jouw situatie is. Je hebt ook een app voor android en als je de uitleg goed leest zit er een functie in waarmee je het ideale kanaal in jouw situatie kunt vinden.

Verwijderd

Topicstarter
BlackWhizz schreef op donderdag 25 april 2013 @ 23:01:
Met het programma inSSIDer kun je analyseren welk kanaal het meest praktisch in jouw situatie is. Je hebt ook een app voor android en als je de uitleg goed leest zit er een functie in waarmee je het ideale kanaal in jouw situatie kunt vinden.
Ik gebruik WiFi Scanner... inSSIDer werkt niet op mijn Mac.

• JanHus
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-07 23:34
Zet ze op verschillende kanalen met hetzelfde SSID en dezelfde dhcp server en je kan gebruik maken van roaming
Pagina: 1