Speaker upgrade, bookshelf ter vervanging fronts in KEF 5.1

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:24
Na afgelopen jaar mijn woning te hebben geupgrade van een appartementje naar een volwaardige woning, is het tijd om eens wat aan mijn geluid te doen. Niet alles in 1x, het moet financieel wel leuk blijven, daarom zit ik te kijken wat verstandig is.

Receiver - uitstellen, maar misschien rekening mee houden?
Huidige receiver is Sony STR-DA1200-ES (http://www.sony.nl/produc...ema-receiver/str-da1200es) , niet meer helemaal up-to-date, maar er staat een Mac Mini (2011) op aangesloten die alles keurig compenseert ivm 3D, airplay/video etc.

Wel past deze versterker niet in mijn Spectral Brick (http://www.spectral.nl/tv-meubels/brick/) meubel. Daarom zit ik er aan te denken deze redelijk 'future proof' te vervangen door een Marantz NR1604 (http://us.marantz.com/us/...eceivers&ProductId=NR1604), alle moderne features, maar in een 'slim-body', waardoor deze keurig in m'n Brick past.

Qua power wel iets minder dan de Sony, dus misschien met speaker keuze rekening mee houden...

Speakers
Ik ben echt super tevreden met mijn KEF KHT1005.1 voor al mijn home-cinema behoeften. Kan hard genoeg, en helemaal top voor films.
Natuurlijk zou er gezien de wat grotere woning wat meer power in mogen. Wat mij echter vooral tegenstaat is dat muziek luisteren (op alleen de fronts natuurlijk) gewoon niet klinkt. Ik irriteer me kapot. In mijn appartement kon ik hier nog mee leven gezien er geen ruimte was, maar nu begint het flink te jeuken.

Omdat mijn budget op dit moment niet heel ruim is ~1000,- euro zit ik te denken om te beginnen met 2 nieuwe front speakers. Geen vloerstaande, maar book-shelf op mooie standaard. Dat moet voor dit budget we lukken denk ik. Dan kan ik ergens volgend jaar deze 2 speakers als reads gaan inzetten in 2 vloerstaande speakers als nieuwe fronts gaan inrichten (+ een center er dan bij natuurlijk).
In ieder geval geeft me dat sowieso een veel betere muziekklank. Ik blijf mijn huidige KEF setje dan gebruiken voor de surround (eventueel 7.1...)

Voor speakers ik natuurlijk gaan luisteren en dat vind ik heerlijk om te doen, maar ik hoor ook graag wat meningen van anderen, zodat ik mijn keuze wat kan afstemmen, en daarmee ook de winkels die ik langs wil gaan.

Wat voor muziek luister ik? Veelal populairdere pop, en veel dance. Kortom ik ben niet van de jazz of klassiek, maar ik wil zeker geen 'power above all' speakers.

Het liefste zou ik hoogglans zwarte speakers willen hebben. Ik weet.. Ik weet... het gaat over geluid dus design is ondergeschikt, maar ik ben kritisch qua design en probeer alles op elkaar af te stemmen... (dus bij Spectral meubel...) Eventueel normaal zwart is ook zeker een optie, maar geen kersen/noten/etc...

Mijn lijstje van speakers die ik sowieso wel graag wil beluisteren (op volgorde van prijs)

- B&W DM685
- B&W CM1
- KEF Q300
- KEF LS50 (wat een design!)
- DALI Mentor Menuet
- KEF R300 (wat boven budget)
- B&W CM5 (wat boven budget)

Ik ga er van uit dat ik de meest prachtige design speakers in deze prijsklasse totaal over het hoofd zie, dus hoor graag van jullie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik denk dat je met de upgrade van de fronts inderdaad wel winst kan maken door de aankoop van boekenplank speakers. Maar als je toch de stap naar vloerstaanders wil maken, waarom dan je upgrade pad niet andersom bewandelen?

Door eerst voor vloerstaanders te gaan, haal je voor muziek direct goede speakers in huis. Ook het verschil tussen de boekenplankspeakers (die tekort komen in het laag) en vloerstaanders is behoorlijk groot. Als je het vooral voor de muziek doet, doe je jezelf tekort in mijn ogen.

Aangezien je momenteel toch al een set hebt staan, zou ik met de vloerstaanders beginnen. En wanneer je weer wat geld hebt, de receiver en de rest van de speakers vervangen. Dan kun je ten minste direct van je muziek gaan genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
S1NN3D schreef op donderdag 25 april 2013 @ 19:38:
Ik denk dat je met de upgrade van de fronts inderdaad wel winst kan maken door de aankoop van boekenplank speakers. Maar als je toch de stap naar vloerstaanders wil maken, waarom dan je upgrade pad niet andersom bewandelen?

Door eerst voor vloerstaanders te gaan, haal je voor muziek direct goede speakers in huis. Ook het verschil tussen de boekenplankspeakers (die tekort komen in het laag) en vloerstaanders is behoorlijk groot. Als je het vooral voor de muziek doet, doe je jezelf tekort in mijn ogen.

Aangezien je momenteel toch al een set hebt staan, zou ik met de vloerstaanders beginnen. En wanneer je weer wat geld hebt, de receiver en de rest van de speakers vervangen. Dan kun je ten minste direct van je muziek gaan genieten.
Als ik voor vloerstaande modellen zou gaan, moet mijn budget met 500 tot 1000 euro omhoog.
Dat vind ik voor dit moment toch wel iets te gortig. Ik koop dan liever nu bijv 2x een CM1 al een enorme verbetering in muziek krijg, waarna ik over bijvoorbeeld een jaar er CM8's bij koop met een mooie CM center erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Arnold schreef op donderdag 25 april 2013 @ 21:13:
[...]
Als ik voor vloerstaande modellen zou gaan, moet mijn budget met 500 tot 1000 euro omhoog.
Dat vind ik voor dit moment toch wel iets te gortig. Ik koop dan liever nu bijv 2x een CM1 al een enorme verbetering in muziek krijg, waarna ik over bijvoorbeeld een jaar er CM8's bij koop met een mooie CM center erbij.
Oke, duidelijk. Je focust nu vooral op de B&W CM-serie. Heb je deze ook al eens beluisterd? Zelf had ik deze serie ook in gedachte toen ik voor nieuwe speakers ging. Het is immers - imho - de mooiste speakerlijn die er is. Bij een luistersessie heb ik ze echter al snel geschrapt omdat de sound ons niet beviel. Staar je dus niet blind op de looks zou ik zeggen. Uiteindelijk zijn we uitgekomen op Focals uit de 800W-serie (in hoogglans zwart). Een echte alleskunner die al onze diverse muziekstijlen goed weergeeft. Maar wat wel of niet lekker klinkt is erg persoonlijk en kun je alleen ontdekken in een luistersessie bij een hifi-zaak (dus niet de mediamarkt, bcc, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
Het komt omdat ik de B&W serie al langer ken en idd voor de looks kies.
Maar bijv die Focal 800W serie ziet er ook erg goed uit qua design. Dat is waarom ik met dit topic kom.
Natuurlijk gaat luisteren boven alles, maar ik wil met een lijstje met voorkeur komen qua design dan kan ik aan de hand daarvan een paar bedrijven langsgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
S1NN3D schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 07:40:
[...]

Oke, duidelijk. Je focust nu vooral op de B&W CM-serie. Heb je deze ook al eens beluisterd? Zelf had ik deze serie ook in gedachte toen ik voor nieuwe speakers ging. Het is immers - imho - de mooiste speakerlijn die er is. Bij een luistersessie heb ik ze echter al snel geschrapt omdat de sound ons niet beviel. Staar je dus niet blind op de looks zou ik zeggen. Uiteindelijk zijn we uitgekomen op Focals uit de 800W-serie (in hoogglans zwart). Een echte alleskunner die al onze diverse muziekstijlen goed weergeeft. Maar wat wel of niet lekker klinkt is erg persoonlijk en kun je alleen ontdekken in een luistersessie bij een hifi-zaak (dus niet de mediamarkt, bcc, etc).
Vandaag mijn eerste 'luisterdag' gedaan :)

In eerste instantie gekeken naar merken die in hoogglans leverden, namelijk de B&W CM1, Monitor Audio RX2 (en ook 1), een Elac (type is me even ontschoten) en Dynaudio Excite X12.

Waarbij mij de B&W eigenlijk wat tegenviel, de Dynaudio mij niet kon bekoren maar de Monitor Audio mij wel deed verbazen de Elec viel als eerste al af. Jammer dat er zo'n afschuwelijk lelijk jaren 60 frontje bij de Monitor Audio zit (maar die kan er gelukkig af natuurlijk ).

Na wat advies en omdat ik toch wel interesse had ben ik toch ook naar vloerstaande luidsprekers gaan luisteren. Ongeveer binnen budget. Als eerste een setje Elacs, welke ik 'verschrikkelijk' vond. Verder zijn hogere Elac types gewoon echt spuuglelijk.

Daarna naar de B&W 684's geluisterd. Hier kwam ik er achter dat B&W toch wel erg goed geluid weet te creëren, maar dit komt blijkbaar (voor mij) niet bij monitors tot zijn recht.

Mijn originele idee was om nu monitors te kopen en deze daarna te 'vervangen' door vloerstaanders, waarna de monitors als rear-speakers zouden kunnen fungeren tijdens films. Echter werd na een korte discussie hierover het mij duidelijk dat ik voor films net zo goed mijn huidige KEF 'eitjes' kan houden. Bij 5.1 worden deze voornamelijk toch gebruikt voor effecten, en hier zijn ze gewoon heel sterk al in. Als ik die toch kan behouden, dan kan ik net zo goed nu voor vloerstaanders gaan.

Kortom... goed gezien al van je ;)

Het enige punt is nog of ik er dan een nieuwe center bij moet. Dit is toch wel weer een iets groter apparaat, maar ik moet eens kijken of mijn huidige Sony niet 4.1 kan draaien, waarbij de center speaker wordt verdeeld over links/rechts front. Gezien de 'luisterruimte' in de kamer niet heel breed is, zou dit niet echt een verschil moeten opleveren.

Verder werd mij afgeraden om mijn STR1200 te vervangen door een Marantz NR1604, omdat ik daar qua geluid zeker op achteruit zou gaan. Ik werd uitgenodigd mijn Sony binnenkort eens mee te nemen om zo dit zelf te horen.

Kortom... als ik toch niet mijn 5.1 setje 'moet' vervangen, mij versterker voorlopig ook lekker blijft (en dan maar niet in m'n meubel)... dan kan ik mijn budget wat verruimen.

Conclusie van dit verhaal: Ik moet de komende tijd even goed gaan nadenken, want B&W CM8 speakers zijn eigenlijk perfect voor wat ik aan wensen heb en ook hoe ze klinken... Is alleen budget x2 bijna....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Goed dat je een luistersessie hebt gedaan. Hoeveel je ook inleest en hoeveel advies je ook vraagt, het kiezen wat voor jou passend is, zal pas blijken wanneer je zelf diverse speakers gehoord hebt. En dat je toch voor vloerstaanders wilt gaan, is in mijn ogen de beste keuze.

De sound van B&W moet je liggen, is mijn ervaring. Zelf vond ik het ook erg afhankelijk van het genre muziek dat je er op speelt. Aangezien mijn vriendin en ik vrij uiteenlopende muzieksmaken hebben, had dit merk niets dat écht bij ons past. Ze bleven wel lamg op de shortlist staan maar hebben het uiteindelijk niet gered. Als je voor B&W gaat moet je er rekening mee houden dat deze doorgaans wel vermogen lusten dus pak geen te zwakker versterker.

Kijk eens of je ook ergens Focal kan beluisteren. Is een echte alleskunner qua muziek. Dit merk was voor ons de grote verrassing en is het bij ons ook uiteindelijk geworden. Heb er nu een 5.0 set van staan en ze draaien bijna dagelijks. Klinken - voor onze smaken - ontzettend goed bij diverse stijlen muziek.
Pagina: 1