Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Betrouwbaar detecteren of iemand aanwezig is in een ruimte.

Pagina: 1
Acties:

• Bastiaan V
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

Bastiaan V

Tux's lil' helper

Topicstarter
Kort geleden heb ik een nieuw huis gekocht (iemand appartement kopen? ;-) ), waarbij ik graag met domotica aan de gang wil. (alle leidingen moeten nog gelegd worden, dus ideaal startmoment.

Hierbij lopen wij echter al vrij snel tegen een probleem aan. Hoe detecteer je de aanwezigheid van een persoon in de ruimte?
Natuurlijk zijn er bewegingsmelders, maar iemand die bijvoorbeeld tv kijkt is (meestal) niet erg wild aan het bewegen, en zwaaien naar een melder is niet erg gebruiksvriendelijk.
Hetzelfde is het geval bij een ultrasoon detector, plus dat deze al snel prijziger worden.
Radar / lidar oplossingen zijn niet te betalen.

Het dragen van rfid tags en dergelijke gaat het hele idee van domotica voorbij, domotica moet gemak brengen, en dus niet extra eisen aan de gebruikers gaan stellen. (Naar mijn idee een te veel gemaakte fout).

Laatste optie welke op kwam, is het gebruik van licht / sonar sluizen, en zo te "tellen" hoeveel mensen een ruimte binnen of uit stappen. Zodra je hier echter een mistelling maakt, is het hele systeem "uit de pas", wat niet automatisch gecorrigeerd kan worden.

Zijn er mogelijkheden die ik over het hoofd zie? Hoe hebben jullie dit opgelost?

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Webcam met gezichtsherkenning, druk sensoren in de vloer en de meubels... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 21:00

Sick Nick

Drop the top!

Infrarood sensor die temperatuur detecteert, als je stil zit voor de TV ziet ie nog steeds 2 warmtebronnen (jezelf en de tv). Kan alleen wat lastig worden als je thermostaat automatisch aanspringt als je niet thuis bent.

• Bastiaan V
  • Niet online

Bastiaan V

Tux's lil' helper

Topicstarter
Fiber schreef op donderdag 25 april 2013 @ 17:29:
Webcam met gezichtsherkenning, druk sensoren in de vloer en de meubels... :)
Probleem met (web)cams is een stukje privacy, dat is toch wel prettig in je eigen huis. weten dat er iemand is is 1 ding, alles op cams vastleggen gaat iets verder (bigbrother ;-) )
Sick Nick schreef op donderdag 25 april 2013 @ 17:33:
Infrarood sensor die temperatuur detecteert, als je stil zit voor de TV ziet ie nog steeds 2 warmtebronnen (jezelf en de tv). Kan alleen wat lastig worden als je thermostaat automatisch aanspringt als je niet thuis bent.
Ik denk dat je infrarood camera's bedoelt? Ik gok dat deze behoorlijk prijzig zijn (ik ga eens rondzoeken... )

• Onbekend
  • Laatst online: 22:09

Onbekend

...

Moderne tv's hebben een bewegingssensor. Als er 20 minuten lang niemand aanwezig is, dan gaat het beeld uit. Dit zou je ook kunnen toepassen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Bastiaan V schreef op donderdag 25 april 2013 @ 17:36:
[...]

Probleem met (web)cams is een stukje privacy, dat is toch wel prettig in je eigen huis. weten dat er iemand is is 1 ding, alles op cams vastleggen gaat iets verder (bigbrother ;-) )
Dat ligt er aan. Je hoeft niets op te slaan en de feed kan je afschermen.
Onbekend schreef op donderdag 25 april 2013 @ 17:36:
Moderne tv's hebben een bewegingssensor. Als er 20 minuten lang niemand aanwezig is, dan gaat het beeld uit. Dit zou je ook kunnen toepassen.
Mijn monitor heeft dit, en dikwijls valt hij uit als ik bezig ben. Niet ideaal dus. Hoe dan ook gebruiken die apparaten ook een bepaalde techniek, en hebben niet het probleem een hele ruimte te moeten tracken.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:20
Mijn ervaring met PIR-sensoren is dat het licht altijd uitgaat als je net ff te stil zit :D Je moet verplicht bewegen/zwaaien. Misschien moet je een combinatie van technieken toepassen :)

Iets met PIR i.c.m. CO2 of doppler/microgolven :) http://www.google.com/patents/US20120293076

My favorite programming language is solder.

• Bastiaan V
  • Niet online

Bastiaan V

Tux's lil' helper

Topicstarter
Ik ben idd bang dat het een combinatie van technieken moet worden, maar dan zijn er alsnog een aantal praktische problemen, buiten de kosten welke het met zich mee brengt.

google bracht we op http://bik.com/ behoorlijk omslachtig om te installeren, maar zeker het testen waard.
Werking lijkt eenvoudig, 2 antennes in tegenoverliggende muren, 1 zend een signaal uit, ander ontvangt dit signaal. als er een persoon in de ruimte is versterkt of verzwakt hij dit signaal.

/edit

Hoe zou dit systeem werken:
link

[ Voor 35% gewijzigd door Bastiaan V op 25-04-2013 19:40 ]

Pagina: 1