Malware of Facebook Messenger bug?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84021

Topicstarter
Vandaag had ik opeens 23 verschillende Firefox tabs open op mijn PC.
Links zoals: hXXps://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/test-favela.html?1X75X81X51 en hXXps://photos-a.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/test-favela.html?15X723X21X

Mijn PC stond aan, niemand is erop geweest, en voor zover ik weet heb ik van te voren nergens op geklikt.
Na een reboot kwamen alle 23 tabs als losse vensters meeopgestart. Ergens is dus iets op mijn systeem wat deze links opent.

Deze links zijn gescanned met Virus Total url scanner. Volgens deze scan zijn ze allemaal clean..

Mijn Windows 8 PC is beveiligd met Comodo Defense+ en de virusscanner. Ook Malwarebytes MBAM pro staat erop. Alle security updates zijn geinstalleerd en ik heb niet eens Java of een PDF reader erop. Het betreft namelijk toevallig een vrij verse installatie van enkele dagen oud.

Ik heb zo'n hoop en vermoeden dat het GEEN malware is en een bug van de Facebook Messenger voor Windows app. Misschien is dit een probleem wat meerdere mensen hebben?

Ik ga nu verder scannen en onderzoeken. Ik post dit topic zodat er mensen met eventueel hetzelfde probleem ook hier kunnen reageren. Mocht ik iets nieuws ontdekken dan zal ik updaten.
Ben benieuwd of er meerdere tweakers zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 84021 op 25-04-2013 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:18

Eagle Creek

Breathing security

Na een reboot kwamen alle 23 tabs als losse vensters meeopgestart. Ergens is dus iets op mijn systeem wat deze links opent.
Met het automatisch aanklikken van Firefox of zonder?

Dat tabs na een reboot behouden blijven is -op zichzelf- namelijk niet heel eng.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Eagle Creek schreef op donderdag 25 april 2013 @ 16:05:
[...]

Met het automatisch aanklikken van Firefox of zonder?

Dat tabs na een reboot behouden blijven is -op zichzelf- namelijk niet heel eng.
Uiteraard zonder het aanklikken van Firefox en zonder opgeslagen tabs ;) Dan was het inderdaad wat minder eng!
Nu worden dus die rare links (niks anders wat urls betreft) vanzelf gestart bij een boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Update:

als ik Facebook Messenger start worden al deze urls weer geopend. Waarschijnlijk dus iets mis met Facebook Messenger voor Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 307266

Hier iemand met een soortgelijk probleem met oplossing, in het Spaans. http://www.forospyware.com/t453215.html
Je hebt mogelijk wel virussen te pakken, gezien de geopende pagina's die je post, ik ging met mijn stomme kop naar jouw pagina toe (gelukkig dat ik op een ipad zit 8)7 )

Samenvatting van die link:
ze hebben hem eerst geadviseerd OTL van Oldtimer, en op basis daarvan AT-destroyer van Infospyware te draaien. AT-Destroyer vond niets. Hij heeft het uiteindelijk zelf opgelost door CCleaner, Spybot Search & Destroy en Superantispyware te runnen, er zijn verschillende trojans gevonden en verwijderd en sindsdien heeft hij er geen last meer van. (volgorde is misschien een beetje raar maar ik denk niet dat hij er veel verstand van had)

Edit: http://forums.spybot.info/showthread.php?t=67974 hier iemand die een beschadigde Facebook Messenger had die zichzelf telkens opnieuw probeerde te openen, opgelost door herinstallatie van het programma. Dat zou je daarna nog kunnen doen.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 307266 op 27-04-2013 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 307266 schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 19:34:
Hier iemand met een soortgelijk probleem met oplossing, in het Spaans. http://www.forospyware.com/t453215.html
Je hebt mogelijk wel virussen te pakken, gezien de geopende pagina's die je post, ik ging met mijn stomme kop naar jouw pagina toe (gelukkig dat ik op een ipad zit 8)7 )

Samenvatting van die link:
ze hebben hem eerst geadviseerd OTL van Oldtimer, en op basis daarvan AT-destroyer van Infospyware te draaien. AT-Destroyer vond niets. Hij heeft het uiteindelijk zelf opgelost door CCleaner, Spybot Search & Destroy en Superantispyware te runnen, er zijn verschillende trojans gevonden en verwijderd en sindsdien heeft hij er geen last meer van. (volgorde is misschien een beetje raar maar ik denk niet dat hij er veel verstand van had)

Edit: http://forums.spybot.info/showthread.php?t=67974 hier iemand die een beschadigde Facebook Messenger had die zichzelf telkens opnieuw probeerde te openen, opgelost door herinstallatie van het programma. Dat zou je daarna nog kunnen doen.
Bedankt voor de links. Ik ga het eens proberen en verder scannen. Ik vermoed nog steeds dat het alleen Facebook Messenger is, maar extra scannen kan geen kwaad.

Interessant gegeven: de gebruiker in die post heeft ook Facebook Messenger for Windows geinstalleerd!

Geen zorgen met die link, hij is dusdanig vervormd dat je hem nooit zal kunnen openen of naar het eventuele virus kan gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 84021 op 28-04-2013 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 307266

Ik had de link al gelijk teruggevormd :D maar zit op een ipad dus de kans is sowieso kleiner.
In beide links hadden ze Facebook Messenger idd. En de eerste zelfs ook MBAM en daarmee niets gevonden.

Ik vermoed dat de links naar een standaard Facebook photo storage wijzen vanwege akamaihd.net. Hier staat er wat meer info over: http://www.codefap.com/20...d-net-in-a-facebook-link/.

Wat wel merkwaardig is, is dat de links bij mij in ieder geval leeg lijken. Verschillende mensen op andere sites die hetzelfde melden blijken allemaal Facebook Messenger te hebben en het de-installeren / uitzetten bij windows starten ervan verhelpt het probleem (van de tabs althans).

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 307266 op 28-04-2013 15:28 ]

Pagina: 1