Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueWaffle
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-05 00:07

BlueWaffle

baba booey~

Topicstarter
Goedenmiddag,

Ik ben de afgelopen weken gaan kijken naar een notebook/netbook/ultrabook. Ik heb nog nooit eerder een laptop gehad, ik heb een goede desktop maar ik reis vaak naar de andere kant van NL om daar een paar dagen door te brengen en straks een paar weken in de zomervakantie.

Wat zal ik ermee doen:
- office producten; ik schrijf veel, moet in het komende jaar ngo een scriptie schrijven.
- kijken van films.
- lurken online.
(- indien mogelijk lichte handelingen in photoshop, niets met filters maar eerder vectors maken, dit is niet een verplichting)

Eisen:
- i5 cpu op zn minst evens als 4gb ram minstens. Zou mooi zijn als dit uitbreidbaar is.
- hij moet licht zijn. Ik zie veel ultrabooks zoals die van Dell in mijn prijsklasse en Lenovo die allemaal vrij zwaar zijn als in over de 2kg o.a. door de toevoeging van een optical drive waar ik geen vraag voor heb. Ik zoek een lichte machine die ik makkelijk kan meenemen in mijn rugzak.
- ik ben niet echt fan van HP en Acer..

Budget
Wou eigenlijk niet meer dan €800-€900 eraan uitgeven.

Ik heb deze gezien die nu in de aanbieding is; pricewatch: Samsung NP540U3C-A01NL
Maar ik vind hem nogal duur voor de specs die dat ding heeft aangezien een gelijke laptop in de nieuwe series voor een soortgelijke prijs werd verkocht. Deze is niet meer te koop in webshops zichtbaar op tweakers. Tevens zag ik de Lenovo IdeaPad U310 met soort gelijke specs (iets zwaarder maar nog steeds vrij licht) voor een goedkopere prijs.

Als iemand mij uit de brand kan helpen dan zou dat fijn zijn :) met voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-07 12:45

Liveshort

Certified Crazy Person

Op welke schermgrootte en resolutie mik je een beetje? Want rond de 15-16 inch is bijna alles zwaarder dan een kilo of 2, maar kun je wel goede laptops vinden. Dell 15R SE, Asus N56, etc. Die zijn waarschijnlijk al veel te krachtig voor wat jij ermee gaat doen, maar bieden wel goede specificaties voor weinig geld.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Sony Vaio S15: heeft een FullHD IPS scherm, i5, 6GB RAM, en goede videokaart, én is heel erg licht, maar 1.89KG

[ Voor 18% gewijzigd door peakrever op 25-04-2013 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueWaffle

BlueWaffle

baba booey~

Topicstarter
Over de resolutie; ik heb goede laptops gezien met resoluties van ong 13,3 inch. Echter lees ik van veel mensen dat ze de resolutie te klein vinden omdat alles dan opgepropt in elkaar zou zitten.
Dit vond ik ook echt een probleem met het uitzoeken van altops en het doorkijken van review, er is over alles veel te klagen waardoor je door alle bomen het bos niet meer ziet.

Bij een lagere resolutie wat zou dan een goede aankoop zijn binnen de eisen die ik in de lijst heb.
Dan zou ik denk ik weer bij de Samsung uitkomen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Doe jezelf een lol en leg €100 extra bij voor een laptop met een veel beter scherm en echte SSD: de XPS 13 heb je met i5, 8GB RAM en 256GB SSD voor een paar euro onder de €1000. Je wilt sowieso het liefst een volwaardige SSD, en dan zit je met de samsung ook al aan die prijs..

Als je dat niets vind zou ik voor pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge E330 (NZSCRMH) plus een losse SSD gaan. Je verklaart me vast voor gek om met iets aan te komen wat zo ver onder je budget is, maar de lenovo kost €400 minder dan de samsung tegen 10% lagere prestaties. Terwijl je met een fatsoenlijke SSD sowieso meer dan 10% snelheidswinst boekt ten opzichte van een caching SSD (vaak is het niet eens een SSD, maar een trage single-chip oplossing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueWaffle

BlueWaffle

baba booey~

Topicstarter
Bedankt Darkstone, ik denk dat het zowieso een goede keus is om mijn budget uit te breiden, dit gaat nog even een maand duren dan. In ieder geval bedankt voor alle adviesen, ik denk dat ik door spaar voor de XPS 13.
Nog wel een algemene vraag, dit omdat ik nog nooit een laptop heb gehad; zijn die schijven die erin zitten zo slecht dan? Het meeste wat ik zie is een gedeelde ssd van ong. 24gb en dan 500gb op een apart stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Het verschil tussen een harde schijf een een SSD is gigantisch. Verder heeft anandtech ( zo'n beetje de meest gerespecteerde reviewsite op aarde ) al vaker gezegd dat een caching oplossing niet in de buurt komt van een echte SSD. Althans niet met de chips die de fabrikanten doorgaans gebruiken. Waardoor ik liever een echte SSD aan raad.

Overigens is pricewatch: Samsung Series 9 A05NL momenteel ook zeer aantrekkelijk geprijsd. Ondanks de wat mindere specificaties is hij kwalitatief wel beter dan de XPS.
Pagina: 1