Ik kan van een uiterst vrijgevige admin van een gameserver voor nop een Phenom II X4 965 krijgen als ik mijn setup ga upgraden (en zelf een mobo, geheugen e.d. koop). Ik was eigenlijk nog lang niet van plan te upgraden waardoor ik maar een gelimiteerd budget heb. Vandaar dat ik dit topic aanmaak om jullie meningen te horen of dit een zinnige upgrade is, of niet. En zo ja, wat dan goede keuzes zouden zijn qua componenten.
TL;DR aan het eind
Mijn huidige setup:
MB: Gigabyte MA-790X-UD4P (DDR2)
CPU: AMD Athlon X2 6400+
GPU: Sapphire Radeon HD4890 1GB
MEM: GeIL Black Dragon 4x1024MB
PSU: Antec Green 500W
5 harde schijven waarvan 2 in RAID1
Gebruik:
Browsen
Multimedia
Photoshop
Videobewerking
Muziekproductie
3D-werk (3DS Max e.d.)
Gamen (Unreal Tournament 2004 en minder eisende spellen)
Wat zijn mijn eisen:
1. Het moederbord moet beschikken over: 2 PCI-slots, dit in verband met een wat oudere geluidskaart die 2 slots in beslag neemt.
2. Het moederbord moet beschikken over firewire (400/800 maakt niet uit)
Verder heb ik geen speciale eisen (RAID1 en dergelijke zit op vrijwel elk moederbord)
Wat is mijn budget? Ik zou graag iets willen met een 990FX chipset (dat is naar horen zeggen de beste chipset voor de 965), maar als ik kritisch kijk naar wat ik allemaal doe op mijn pc, denk ik niet dat dat nodig is. De airflow in mijn kast is niet top en mijn cpu heatsink (OCZ Vanquisher) is ook niet top. Daarnaast hecht ik best wat waarde aan stabiliteit, dus een eventuele overklok zal verre van hoog zijn. Ik ben ook niet van plan een tweede GPU aan te schaffen.
Ik denk dus dat een 970 chipset goed genoeg is. Dat gezegd hebbende, wil ik niet meer dan €75 voor het moederbord betalen. Meer kan, maar ik zie niet waarom dat nodig zou zijn. Als jullie me weten te overtuigen, prima (ik kan wat op m'n CC zetten).
Vier pricewatch-filters later blijft er slechts één bord over:
Gigabyte GA-970A-DS3
Het is namelijk de enige met onboard firewire-ondersteuning.
Een firewire-kaartje is echter behoorlijk goedkoop en daarnaast heeft het geen prioriteit.
Het firewire-vereiste geschrapt blijven er zeven borden over:
ASRock 970 Pro3
MSI 970A-G43
ASRock 970 Extreme3
MSI 970A-G46
Asus M5A97 LE R2.0
Gigabyte GA-970A-D3
De ASRock 970 Extreme3 krijgt goede reviews maar valt direct af omdat de eerste PCI-E 16x slot maar tot 4x gaat. M'n videokaart kan ik niet in de onderste slot steken omdat ik dan m'n geluidskaart niet kwijt kan.
Ik kan maar moeilijk een keuze maken uit de rest, ze zijn allemaal ongeveer hetzelfde.
Ik neig naar de Gigabyte GA-970A-DS3 omdat die al FW onboard heeft. Verstandige keuze?
Daarnaast: In reviews zie ik dat de 965 op veel vlakken mee kan komen met een stock i5 2500k, ik zal dus hoogstwaarschijnlijk een hoop snelheidswinst ervaren. Klopt dit? Ik heb een sh*tload aan software geïnstalleerd dus een volledige reinstall zou ik liever niet binnen een jaar na de upgrade weer moeten doen.
TL;DR
1. Ik kan een gratis Phenom II 965 krijgen. Ik heb €75 voor een moederbord. Is de Gigabyte GA-970A-DS3 een goede keuze?
2. Zal ik veel snelheidswinst zien?
TL;DR aan het eind
Mijn huidige setup:
MB: Gigabyte MA-790X-UD4P (DDR2)
CPU: AMD Athlon X2 6400+
GPU: Sapphire Radeon HD4890 1GB
MEM: GeIL Black Dragon 4x1024MB
PSU: Antec Green 500W
5 harde schijven waarvan 2 in RAID1
Gebruik:
Browsen
Multimedia
Photoshop
Videobewerking
Muziekproductie
3D-werk (3DS Max e.d.)
Gamen (Unreal Tournament 2004 en minder eisende spellen)
Wat zijn mijn eisen:
1. Het moederbord moet beschikken over: 2 PCI-slots, dit in verband met een wat oudere geluidskaart die 2 slots in beslag neemt.
2. Het moederbord moet beschikken over firewire (400/800 maakt niet uit)
Verder heb ik geen speciale eisen (RAID1 en dergelijke zit op vrijwel elk moederbord)
Wat is mijn budget? Ik zou graag iets willen met een 990FX chipset (dat is naar horen zeggen de beste chipset voor de 965), maar als ik kritisch kijk naar wat ik allemaal doe op mijn pc, denk ik niet dat dat nodig is. De airflow in mijn kast is niet top en mijn cpu heatsink (OCZ Vanquisher) is ook niet top. Daarnaast hecht ik best wat waarde aan stabiliteit, dus een eventuele overklok zal verre van hoog zijn. Ik ben ook niet van plan een tweede GPU aan te schaffen.
Ik denk dus dat een 970 chipset goed genoeg is. Dat gezegd hebbende, wil ik niet meer dan €75 voor het moederbord betalen. Meer kan, maar ik zie niet waarom dat nodig zou zijn. Als jullie me weten te overtuigen, prima (ik kan wat op m'n CC zetten).
Vier pricewatch-filters later blijft er slechts één bord over:
Gigabyte GA-970A-DS3
Het is namelijk de enige met onboard firewire-ondersteuning.
Een firewire-kaartje is echter behoorlijk goedkoop en daarnaast heeft het geen prioriteit.
Het firewire-vereiste geschrapt blijven er zeven borden over:
ASRock 970 Pro3
MSI 970A-G43
ASRock 970 Extreme3
MSI 970A-G46
Asus M5A97 LE R2.0
Gigabyte GA-970A-D3
De ASRock 970 Extreme3 krijgt goede reviews maar valt direct af omdat de eerste PCI-E 16x slot maar tot 4x gaat. M'n videokaart kan ik niet in de onderste slot steken omdat ik dan m'n geluidskaart niet kwijt kan.
Ik kan maar moeilijk een keuze maken uit de rest, ze zijn allemaal ongeveer hetzelfde.
Ik neig naar de Gigabyte GA-970A-DS3 omdat die al FW onboard heeft. Verstandige keuze?
Daarnaast: In reviews zie ik dat de 965 op veel vlakken mee kan komen met een stock i5 2500k, ik zal dus hoogstwaarschijnlijk een hoop snelheidswinst ervaren. Klopt dit? Ik heb een sh*tload aan software geïnstalleerd dus een volledige reinstall zou ik liever niet binnen een jaar na de upgrade weer moeten doen.
TL;DR
1. Ik kan een gratis Phenom II 965 krijgen. Ik heb €75 voor een moederbord. Is de Gigabyte GA-970A-DS3 een goede keuze?
2. Zal ik veel snelheidswinst zien?