Gratis Phenom II X4 965, welk moederbord?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik kan van een uiterst vrijgevige admin van een gameserver voor nop een Phenom II X4 965 krijgen als ik mijn setup ga upgraden (en zelf een mobo, geheugen e.d. koop). Ik was eigenlijk nog lang niet van plan te upgraden waardoor ik maar een gelimiteerd budget heb. Vandaar dat ik dit topic aanmaak om jullie meningen te horen of dit een zinnige upgrade is, of niet. En zo ja, wat dan goede keuzes zouden zijn qua componenten.

TL;DR aan het eind

Mijn huidige setup:

MB: Gigabyte MA-790X-UD4P (DDR2)
CPU: AMD Athlon X2 6400+
GPU: Sapphire Radeon HD4890 1GB
MEM: GeIL Black Dragon 4x1024MB
PSU: Antec Green 500W

5 harde schijven waarvan 2 in RAID1

Gebruik:
Browsen
Multimedia
Photoshop
Videobewerking
Muziekproductie
3D-werk (3DS Max e.d.)
Gamen (Unreal Tournament 2004 en minder eisende spellen)

Wat zijn mijn eisen:

1. Het moederbord moet beschikken over: 2 PCI-slots, dit in verband met een wat oudere geluidskaart die 2 slots in beslag neemt.
2. Het moederbord moet beschikken over firewire (400/800 maakt niet uit)

Verder heb ik geen speciale eisen (RAID1 en dergelijke zit op vrijwel elk moederbord)

Wat is mijn budget? Ik zou graag iets willen met een 990FX chipset (dat is naar horen zeggen de beste chipset voor de 965), maar als ik kritisch kijk naar wat ik allemaal doe op mijn pc, denk ik niet dat dat nodig is. De airflow in mijn kast is niet top en mijn cpu heatsink (OCZ Vanquisher) is ook niet top. Daarnaast hecht ik best wat waarde aan stabiliteit, dus een eventuele overklok zal verre van hoog zijn. Ik ben ook niet van plan een tweede GPU aan te schaffen.

Ik denk dus dat een 970 chipset goed genoeg is. Dat gezegd hebbende, wil ik niet meer dan €75 voor het moederbord betalen. Meer kan, maar ik zie niet waarom dat nodig zou zijn. Als jullie me weten te overtuigen, prima (ik kan wat op m'n CC zetten).

Vier pricewatch-filters later blijft er slechts één bord over:

Gigabyte GA-970A-DS3

Het is namelijk de enige met onboard firewire-ondersteuning.

Een firewire-kaartje is echter behoorlijk goedkoop en daarnaast heeft het geen prioriteit.
Het firewire-vereiste geschrapt blijven er zeven borden over:

ASRock 970 Pro3
MSI 970A-G43
ASRock 970 Extreme3
MSI 970A-G46
Asus M5A97 LE R2.0
Gigabyte GA-970A-D3

De ASRock 970 Extreme3 krijgt goede reviews maar valt direct af omdat de eerste PCI-E 16x slot maar tot 4x gaat. M'n videokaart kan ik niet in de onderste slot steken omdat ik dan m'n geluidskaart niet kwijt kan.

Ik kan maar moeilijk een keuze maken uit de rest, ze zijn allemaal ongeveer hetzelfde.

Ik neig naar de Gigabyte GA-970A-DS3 omdat die al FW onboard heeft. Verstandige keuze?

Daarnaast: In reviews zie ik dat de 965 op veel vlakken mee kan komen met een stock i5 2500k, ik zal dus hoogstwaarschijnlijk een hoop snelheidswinst ervaren. Klopt dit? Ik heb een sh*tload aan software geïnstalleerd dus een volledige reinstall zou ik liever niet binnen een jaar na de upgrade weer moeten doen.

TL;DR
1. Ik kan een gratis Phenom II 965 krijgen. Ik heb €75 voor een moederbord. Is de Gigabyte GA-970A-DS3 een goede keuze?
2. Zal ik veel snelheidswinst zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-05 00:52

mirno

私の名前はMirnoです

Dat gigabyte bord zal het prima doen hoor.
Heb je deze geluidskaart echter zo hard nodig? tegenwoordig is de onboard geluidskaart erg goed vergeleken met vroeger.
Omdat het bord al firewire heeft zal het gedoe schelen met een aparte firewire kaart.

Ik heb nog niets gelezen over het werkgeheugen. Je weet dat je nieuw bij moet kopen?
Ik heb zelf een athlon 4400+ met een AM2 moederbord. Deze werkt met ddr2 geheugen.
tegenwoordig heb je ddr3 werkgeheugen nodig ;). Voor 45-50 euro heb je 8GB RAM. Dat ik aanraad voor vandaag de dag.
Dit setje: pricewatch: Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9

qua performance ga je er een stuk op vooruit vergeleken met je oude Athlon :p
Ik raad deze phenom bij budget game systemen nog aan. Hij kan nog aardig mee. Echter is een i5 2500k wel een stuk beter dan de phenom.
Maar evengoed is het nog een goede CPU hoor. Helemaal ter vervanging van je oude ;) Omdat het gratis is zou ik het dan ook zeker doen!
Je kan de CPU ook overklokken, dit is ook aan te raden. Omdat bijv. een i5 2500k bij games hogere fps haalt dan de phenom, dit betekend dat de phenom CPU de games "ophoudt" zegmaar, vergeleken met een i5. Dit wordt ook wel de bottleneck genoemd.
Door de CPU te overklokken kan deze bottleneck verminderd worden. Dit raadt ik ook aan. Het is echt heel simpel. Je hebt er wel een aparte CPU koeler voor nodig. Deze is een goede: pricewatch: Cooler Master Hyper 412S
Het zorgt er voor dat de CPU beter gekoeld wordt en dat het systeem stiller is.
Nu vormt de Athlon een grote bottleneck. De phenom zal dit opheffen

Je oude videokaart was in jouw tijd nog een prima ding. Moet voor de games die jij speelt prima mee kunnen.
Ook de zwaardere games zou je nu beter moeten kunnen spelen. Wel op medium. Denk hierbij aan Far cry 3, Crysis 3 etc.

Qua prestaties ga je er een stuk op vooruit. Lekker goedkoop ook. Ik zou het doen!
Met het AM3+ moederbord ben je alsgoed is ookk nog toekomst bewust. mocht je CPU te langzaam worden, is hier over een tijdje een nieuwe CPU voor op deze socket. (toekomst bewust ;) )

BTW,
Wat ga je trouwens doen met je oude CPU (en misschien moederbord) ik kan deze misschien nog wel voor hobby gebruiken. Aangezien wij thuis alleen 2 PC's hebben. Met een Athlon 4400+ en een andere athlon van die serie.
Misschien kan ik er nog wat mee voor de Hobby. Mijn nieuwe systeem komt rond Juni/Juli, wanneer de nieuwe intel CPU's uit zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door mirno op 25-04-2013 19:05 ]

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
mirno schreef op donderdag 25 april 2013 @ 19:03:
Dat gigabyte bord zal het prima doen hoor.
Heb je deze geluidskaart echter zo hard nodig? tegenwoordig is de onboard geluidskaart erg goed vergeleken met vroeger.
Dat de geluidskaart mee kan is wel een vereiste. Het is namelijk een geluidskaart bedoeld voor muziekproductie en dergelijke. Een onboard kaart is hiervoor niet geschikt.
Omdat het bord al firewire heeft zal het gedoe schelen met een aparte firewire kaart.

Ik heb nog niets gelezen over het werkgeheugen. Je weet dat je nieuw bij moet kopen?

Ik heb zelf een athlon 4400+ met een AM2 moederbord. Deze werkt met ddr2 geheugen.
tegenwoordig heb je ddr3 werkgeheugen nodig ;). Voor 45-50 euro heb je 8GB RAM. Dat ik aanraad voor vandaag de dag.
Dit setje: pricewatch: Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9
Ja dat klopt, maar DDR3 is zoals je ook al zegt nu erg goedkoop. Ik zat zelf te denken aan dit 8GB setje: pricewatch: Corsair CMV8GX3M1A1333C9

Een alternatief zou zijn een setje van 4GB uit de pricewatch voor een euro of 20. Maar ik denk dat ik direct voor 8GB ga. Chrome wordt steeds veeleisender qua geheugen, maar een aantal Adobe applicaties die ik gebruik zullen ook veel in prestaties vooruitgaan met 8GB.
qua performance ga je er een stuk op vooruit vergeleken met je oude Athlon :p
Ik raad deze phenom bij budget game systemen nog aan. Hij kan nog aardig mee. Echter is een i5 2500k wel een stuk beter dan de phenom.
Maar evengoed is het nog een goede CPU hoor. Helemaal ter vervanging van je oude ;) Omdat het gratis is zou ik het dan ook zeker doen!
Je kan de CPU ook overklokken, dit is ook aan te raden. Omdat bijv. een i5 2500k bij games hogere fps haalt dan de phenom, dit betekend dat de phenom CPU de games "ophoudt" zegmaar, vergeleken met een i5. Dit wordt ook wel de bottleneck genoemd.
Door de CPU te overklokken kan deze bottleneck verminderd worden. Dit raadt ik ook aan. Het is echt heel simpel. Je hebt er wel een aparte CPU koeler voor nodig. Deze is een goede: pricewatch: Cooler Master Hyper 412S
Het zorgt er voor dat de CPU beter gekoeld wordt en dat het systeem stiller is.
Nu vormt de Athlon een grote bottleneck. De phenom zal dit opheffen
Ik heb nu een OCZ Vanquisher:

Afbeeldingslocatie: http://techgage.com/reviews/ocz/vanquisher_cpu_cooler/ocz_vanquisher_01.jpg

Volgens deze post is de heatsink-mount van de AM2-specificatie hetzelfde als die van AM3.

Deze zou moeten voldoen toch? M'n 6400+ heeft namelijk dezelfde TDP als de 965 (125W).
Je oude videokaart was in jouw tijd nog een prima ding. Moet voor de games die jij speelt prima mee kunnen.
Ook de zwaardere games zou je nu beter moeten kunnen spelen. Wel op medium. Denk hierbij aan Far cry 3, Crysis 3 etc.

Qua prestaties ga je er een stuk op vooruit. Lekker goedkoop ook. Ik zou het doen!
Met het AM3+ moederbord ben je alsgoed is ookk nog toekomst bewust. mocht je CPU te langzaam worden, is hier over een tijdje een nieuwe CPU voor op deze socket. (toekomst bewust ;) )
Ik twijfelde omdat ik al een tijd met het idee loop dat, indien ik ga upgraden, de keuze 100% op Intel zou vallen. Vroeger had je met AMD nog zeer veel bang for buck, maar tegenwoordig geldt dat niet meer, kijk alleen al naar de 2500K die stock al zeer goed presteert, en ook nog eens zeer goed overklokbaar is.

Ik denk dat dat nog wel een paar jaar zo zal blijven. Maar ik denk dat ik gewoon onderschat hoeveel ik vooruit ga qua prestaties met de 965.
BTW,
Wat ga je trouwens doen met je oude CPU (en misschien moederbord) ik kan deze misschien nog wel voor hobby gebruiken. Aangezien wij thuis alleen 2 PC's hebben. Met een Athlon 4400+ en een andere athlon van die serie.
Misschien kan ik er nog wat mee voor de Hobby. Mijn nieuwe systeem komt rond Juni/Juli, wanneer de nieuwe intel CPU's uit zijn.
Ik heb momenteel al een kandidaat (nog niet zeker). Maar wees vrij om me tegen die tijd te DM'en als je dan nog interesse hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-07 19:19

InFamous

excommunicado

Ja dat klopt, maar DDR3 is zoals je ook al zegt nu erg goedkoop. Ik zat zelf te denken aan dit 8GB setje: pricewatch: Corsair CMV8GX3M1A1333C9
Ik weet niet met welke programma's jij werkt maar met muziekproductie begrijp ik dat je ook werkt met VST's deze kunnen als je er veel gebruikt behoorlijk wat geheugen in beslag nemen. Meer is in dit geval altijd beter. Dus als het budget het toelaat zou ik minstens het dubbele nemen.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Dat klopt, al geldt dat voor sample-based VSTi's die gebruik maken van vele .wav's/.aif's (Vienna e.d.). Ik werk momenteel met 4GB en daarmee kan ik nog best meekomen. 8GB lijkt me dus voor nu wel voldoende. En het setje dat ik op het oog heb is één module van 8GB, ik kan er dus in de toekomst altijd nog wat bijprikken.