Advies aankoop eerste HD TV

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preimel
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-06 18:00
Goedemiddag!

Ik voel me nogal verdwaald in TV land en maak deze post in de ijdele hoop dat iemand me kan helpen adviezeren bij de aankoop van mijn eerste fatsoenlijke televisie. Ik hoop bij deze dat het niet als bad form gezien word en dacht een poging te wagen.

Richtlijnen en functie eisen:
  • Aankoop zal bij een retailer zoals Mediamarkt zijn
  • Full HD
  • Er is genoeg licht in mijn appartement, maar niet in de mate dat ik verwacht dat het voor overlast op het scherm zou zorgen
  • Mijn budget zou rond de 800e zijn
  • Ik wil er naast TV/film kijken graag op gamen
  • Het aansluiten van mijn PC en e.v.t. laptop zou een zeer groot pluspunt zijn, doch een extra mediakastje zou ook kunnen
  • De optie om een DVB kastje te kunnen aansluiten is een pré
  • Qua grootte zit ik rond de 40"-50" te denken indien realistisch voor mijn budget en wensen
  • Goede diepe kleuren, mooi zwart en snel genoege verversingssnelheid zijn belangrijk (zoals voor iedereen, I imagine)
  • Ik wil er graag een logitec 5.1 setje op aansluiten indien mogelijk (het setje wat ik voor mijn PC gebruik bevalt me super)
Zou ik een beroep mogen doen op jullie wijsheid hierin?

Cheers!

Doe Praemel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-02 14:42
Ik vrees dat ze graag hebben dat je zelf eens kijkt en voorstellen doet. Ik zit met hetzelfde als jij, maar ben aan het opzoeken opt net eerst.

Hier al een tip: http://reviews.cnet.com/tv-buying-guide/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Ik zou inderdaad zelf eens wat voorstellen doen, want jouw lijst is momenteel te reduceren tot:
- 800 euro
- FullHD
- bij een retailer
- heeft HDMI
- 40"-50"

Zwartwaarden, kleur en inputlag wil iedereen wel goed hebben natuurlijk. Het punt is zoals je zelf misschien al ziet: dit kunnen makkelijk tientallen TVs worden.

Wat betreft geluid: als dat setje een digitale ingang heeft kan het. Maar heel veel sets gaan niet behoorlijk om met digitaal signaal doorgeven, en dit is moeilijk van tevoren te bepalen. Punt is dat 5.1 PC setjes op een TV aansluiten verre van ideaal is. De TV geeft niet altijd een goed signaal door over digitaal, en analoog raak je je 5.1 functie kwijt. Meest ideaal is alles eerst naar een receiver te sluizen (via hdmi of spdif), en die je speakers aan te laten sturen. Dat zal waarschijnlijk niet eens goed kunnen met die 5.1 set (omdat PC speakertjes worden versterkt door de subwoofer).

[ Voor 9% gewijzigd door LiquidT_NL op 25-04-2013 16:38 ]

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Ik zie dit topic zoals die hiervoor wel weer verzanden in een LCD vs plasma discussie. Heb je hier al een mening over? Gezien het gamen, mooi zwart en snelle verversing zal je wel naar plasma neigen vermoed ik? Dan is de keuze al een beetje beperkter. Heb je überhaubt al toestellen op het oog?

[ Voor 15% gewijzigd door coazter op 25-04-2013 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preimel
Dank voor de reacties!
DaemonAngel schreef op donderdag 25 april 2013 @ 16:25:
Ik vrees dat ze graag hebben dat je zelf eens kijkt en voorstellen doet. Ik zit met hetzelfde als jij, maar ben aan het opzoeken opt net eerst.

Hier al een tip: http://reviews.cnet.com/tv-buying-guide/
Thanks, die ga ik eens nalezen.
LiquidT_NL schreef op donderdag 25 april 2013 @ 16:37:
Ik zou inderdaad zelf eens wat voorstellen doen, want jouw lijst is momenteel te reduceren tot:
- 800 euro
- FullHD
- bij een retailer
- heeft HDMI
- 40"-50"

Zwartwaarden, kleur en inputlag wil iedereen wel goed hebben natuurlijk. Het punt is zoals je zelf misschien al ziet: dit kunnen makkelijk tientallen TVs worden.

Wat betreft geluid: als dat setje een digitale ingang heeft kan het. Maar heel veel sets gaan niet behoorlijk om met digitaal signaal doorgeven, en dit is moeilijk van tevoren te bepalen. Punt is dat 5.1 PC setjes op een TV aansluiten verre van ideaal is. De TV geeft niet altijd een goed signaal door over digitaal, en analoog raak je je 5.1 functie kwijt. Meest ideaal is alles eerst naar een receiver te sluizen (via hdmi of spdif), en die je speakers aan te laten sturen. Dat zal waarschijnlijk niet eens goed kunnen met die 5.1 set (omdat PC speakertjes worden versterkt door de subwoofer).
Hmmm, zou dus een apart geluidssetje voor TVs moeten zijn? Jammer, dacht dat dat makkelijker ging maar dan gaan we dat maar doen.
coazter schreef op donderdag 25 april 2013 @ 16:59:
Ik zie dit topic zoals die hiervoor wel weer verzanden in een LCD vs plasma discussie. Heb je hier al een mening over? Gezien het gamen, mooi zwart en snelle verversing zal je wel naar plasma neigen vermoed ik? Dan is de keuze al een beetje beperkter. Heb je überhaubt al toestellen op het oog?
Ik zou graag een plasma halen, maar ik schrik enorm van het stroomverbruik als ik het zo nalees. Ik heb al een flinke PC die genoeg trekt en wil een beetje op de centen letten.

Ik heb eens zitten priegelen in de pricewatch, ik kom deze TVs tegen (gefilterd op beoordeling van minimaal "goed", ik kan me voorstellen dat ik dingen mis...):
  1. pricewatch: Samsung UE46EH5000
  2. pricewatch: Philips 47PFL6007H
  3. pricewatch: Samsung UE46ES5500 Zwart
  4. pricewatch: Samsung UE46ES6100
Tevens ZOU ik de "SONY 46 INCH FULL HD LED TV (KDL-46R470)" kunnen krijgen met korting via het werk.

Zoekopdracht:
http://tweakers.net/categ...y4PWdnTRfXnWvSe-pxXfNLaDw

Doe Praemel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Preimel schreef op donderdag 25 april 2013 @ 17:55:
Hmmm, zou dus een apart geluidssetje voor TVs moeten zijn? Jammer, dacht dat dat makkelijker ging maar dan gaan we dat maar doen.
Het kan wel, maar aansluiten is een ramp en vaak moet je concessies doen. Elke set gebruikt wel die 3x3,5mm jacks om aan te sluiten, maar dat wordt dus vrijwel nooit op TVs gebruikt. Dus geen surround. En zelfs al zou je stereo gaan: de DACs zijn vrij slecht in de meeste TVs.

Niet elke set heeft optisch (bijvoorbeeld de Logitech X-530 niet). Als hij dat al heeft, kan je dus alsnog hebben dat 5.1DTS signalen worden omgezet naar 2.0 door de TV, en dat komt dan door de optische port van je TV (als je TV die al heeft). Geen 5.1 dus.

Mijn punt is, 5.1 PC speakers zijn toch echt gemaakt voor 1 ding: PC speakers zijn. De rest wordt een halve oplossing. Daarom heeft vrijwel elke audio set voor de TV wel een receiver. En met enkel een receiver ben je er niet, gezien receivers zelden/nooit zijn gebouwd om audio out over optisch te doen, laat staan 3x3,5mm (wat echt een PC aansluiting is). Dus op termijn zul je toch echt hier een oplossing voor moeten vinden. Een troost: 2e hands audio apparatuur is betaalbaar, en superieur t.o.v. je huidige audio.

[ Voor 14% gewijzigd door LiquidT_NL op 25-04-2013 18:14 ]

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Laatst online: 00:06

mr.paaJ

generatie cmd+z

Als je de 46R470 met korting kunt krijgen is dat een heel leuk toestel. Prima beeld ondanks (of dankzij ;)) de 100Hz waardering. Zou ik liever neerzetten dan de Samsung en Philips modellen die je als alternatief noemt.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preimel
LiquidT_NL schreef op donderdag 25 april 2013 @ 18:12:
[...]

Het kan wel, maar aansluiten is een ramp en vaak moet je concessies doen. Elke set gebruikt wel die 3x3,5mm jacks om aan te sluiten, maar dat wordt dus vrijwel nooit op TVs gebruikt. Dus geen surround. En zelfs al zou je stereo gaan: de DACs zijn vrij slecht in de meeste TVs.

Niet elke set heeft optisch (bijvoorbeeld de Logitech X-530 niet). Als hij dat al heeft, kan je dus alsnog hebben dat 5.1DTS signalen worden omgezet naar 2.0 door de TV, en dat komt dan door de optische port van je TV (als je TV die al heeft). Geen 5.1 dus.

Mijn punt is, 5.1 PC speakers zijn toch echt gemaakt voor 1 ding: PC speakers zijn. De rest wordt een halve oplossing. Daarom heeft vrijwel elke audio set voor de TV wel een receiver. En met enkel een receiver ben je er niet, gezien receivers zelden/nooit zijn gebouwd om audio out over optisch te doen, laat staan 3x3,5mm (wat echt een PC aansluiting is). Dus op termijn zul je toch echt hier een oplossing voor moeten vinden. Een troost: 2e hands audio apparatuur is betaalbaar, en superieur t.o.v. je huidige audio.
Dank voor de heldere uitleg, ik ga V&A eens scouten.
mr.paaJ schreef op donderdag 25 april 2013 @ 18:36:
Als je de 46R470 met korting kunt krijgen is dat een heel leuk toestel. Prima beeld ondanks (of dankzij ;)) de 100Hz waardering. Zou ik liever neerzetten dan de Samsung en Philips modellen die je als alternatief noemt.
Heb nog een beetje research gedaan maar ik lees overal dat 100Hz eigenlijk te weinig is. Kan iemand dat beaamen?

[ Voor 58% gewijzigd door Preimel op 25-04-2013 20:38 ]

Doe Praemel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB72
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-07 11:22
mr.paaJ schreef op donderdag 25 april 2013 @ 18:36:
Had idd die Philips ook mijn eigen shortlist staan. Na vergelijken en ermee spelen bij BCC uiteindelijk gekozen voor een Panasonic (de TX-L47DT50). Deze voor een mooie prijs bij de BCC kunnen meenemen, omdat hij bij EP flink was afgeprijsd (€ 799,-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Preimel schreef op donderdag 25 april 2013 @ 17:55:
Ik zou graag een plasma halen, maar ik schrik enorm van het stroomverbruik als ik het zo nalees. Ik heb al een flinke PC die genoeg trekt en wil een beetje op de centen letten.
Komt voornamelijk door natuurliefhebbers en de consumentenbond dat die cijfers zo groots en opgeblazen zijn. Maar in werkelijkheid heb ik er altijd maar een "meh" gevoel bij.

De cijfers zijn eng. Maar als het aankomt op anderhalve euro per maand die ik extra betaal aan energiekosten voor een superieur beeld, ben ik bereid die anderhalve euro per maand wel te betalen. Dat is 5 cent per dag.
Tevens gebruikt mijn 3 jaar oude 40" LCD televisie in de slaapkamer op dit moment meer dan een gemiddelde 42" plasma televisie en dat beeld komt niet eens in de buurt van plasma.
Preimel schreef op donderdag 25 april 2013 @ 20:20:
Heb nog een beetje research gedaan maar ik lees overal dat 100Hz eigenlijk te weinig is. Kan iemand dat beaamen?
100Hz is 2x zoveel als het standaard en de helft van het maximale. Althans, als we over LCD praten. Plasma is een heel ander verhaal.
LCD gaat tot 200Hz (niet te verwarren met de 400Hz CMR / MCI / PMR waar fabrikanten mee adverteren) en dit is om Motion Blur (bewegingsonscherpte) tegen te gaan. Het bekende balletje wat een streep wordt. Maar dat is vrij complexe koek. Toch willen leren? Klik eens HIER.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preimel
Dimens schreef op donderdag 25 april 2013 @ 23:34:
[...]

Komt voornamelijk door natuurliefhebbers en de consumentenbond dat die cijfers zo groots en opgeblazen zijn. Maar in werkelijkheid heb ik er altijd maar een "meh" gevoel bij.

De cijfers zijn eng. Maar als het aankomt op anderhalve euro per maand die ik extra betaal aan energiekosten voor een superieur beeld, ben ik bereid die anderhalve euro per maand wel te betalen. Dat is 5 cent per dag.
Tevens gebruikt mijn 3 jaar oude 40" LCD televisie in de slaapkamer op dit moment meer dan een gemiddelde 42" plasma televisie en dat beeld komt niet eens in de buurt van plasma.
[...]

100Hz is 2x zoveel als het standaard en de helft van het maximale. Althans, als we over LCD praten. Plasma is een heel ander verhaal.
LCD gaat tot 200Hz (niet te verwarren met de 400Hz CMR / MCI / PMR waar fabrikanten mee adverteren) en dit is om Motion Blur (bewegingsonscherpte) tegen te gaan. Het bekende balletje wat een streep wordt. Maar dat is vrij complexe koek. Toch willen leren? Klik eens HIER.
Thanks! Goeie info. Een paar tientjes op jaarbasis valt dan wel weer mee inderdaad...Ik vind echter nog steeds reviews hier op tewaakers terug waarbij gezegd word dat er nog issues zijn met inbranden (ik meen dat het philips TVs waren die ik zag), hoe bang moet ik hiervoor zijn en hoe moeilijk zou de winkel hierover doen? Als er iets haat, is het inbranden wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Preimel op 26-04-2013 07:04 ]

Doe Praemel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Preimel schreef op donderdag 25 april 2013 @ 23:45:
[...]

Thanks! Goeie info. Een paar tientjes op jaarbasis valt dan wel weer mee inderdaad...Ik vind echter nog steeds reviews hier op tewaakers terug waarbij gezegd word dat er nog issues zijn met inbranden (ik meen dat het philips TVs waren die ik zag), hoe bang moet ik hiervoor zijn en hoe moeilijk zou de winkel hierover doen? Als er iets haat, is het inbranden wel.

De Panasonic Viera's zien er goed uit? Doch heb ik 0,0 ervaring met het merk.
Inbranden komt bijna niet meer voor. Je moet zelfs bijna moeite doen om inbranding te krijgen. Tegenwoordig beperkt het zich tot tijdelijke inbranding of ook wel Image Retention genoemd. Dit verdwijnt na verloop van tijd weer en is ook niet altijd even goed zichtbaar. Sommigen merken het niet eens op.

Ja, het is inderdaad een nadeel van plasma. Maar elke techniek heeft zijn voordelen en zijn nadelen. In mijn ogen, en die van vele anderen, is Image Retention geen rede tot het niet kopen van een plasma televisie. Als ik kijk naar de voordelen van plasma tegenover andere technieken, kan dat kleine nadeel mij een worst wezen. De nadelen van LCD irriteren mij veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preimel
Dimens schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 00:03:
[...]

Inbranden komt bijna niet meer voor. Je moet zelfs bijna moeite doen om inbranding te krijgen. Tegenwoordig beperkt het zich tot tijdelijke inbranding of ook wel Image Retention genoemd. Dit verdwijnt na verloop van tijd weer en is ook niet altijd even goed zichtbaar. Sommigen merken het niet eens op.

Ja, het is inderdaad een nadeel van plasma. Maar elke techniek heeft zijn voordelen en zijn nadelen. In mijn ogen, en die van vele anderen, is Image Retention geen rede tot het niet kopen van een plasma televisie. Als ik kijk naar de voordelen van plasma tegenover andere technieken, kan dat kleine nadeel mij een worst wezen. De nadelen van LCD irriteren mij veel meer.
Dan heb ik er al minder schrik van. Ik ga me daar eens in verdiepen. Zijn er verder nog features/toestanden om plasma's heen waar ik op moet letten? Ik las dat Hz waarde bijvoorbeeld geen issue zou moeten zijn bij geen enkel toestel.

De Panasonic Viera's zien er goed uit? Had een paar tweakers reviews gezien. Doch heb ik 0,0 ervaring met het merk.

Doe Praemel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:53

JvS

Ik heb hem zelf ook

Alleen als je van plan bent om het scherm uitsluitend als computerscherm te gebruiken en er meerdere uren per dag op gaat browsen, is retentie / inbranden een issue.

Let verder op:
-een lcd geeft in direct daglicht vaak wat duidelijker beed
-een plasma kan met grote vlakken wat meer knipperen. Controleer of je daar gevoelig voor bent.

Verder is een plasma veruit superieur aan lcd naar mijn mening. Ik heb dan ook een plasma. Met films echt waanzinnig goed.

Panasonic is je merk :). Daar zou ik er een van kopen. Deze bijvoorbeeld pricewatch: Panasonic Viera TX-P42GT50 Zwart

[ Voor 12% gewijzigd door JvS op 26-04-2013 08:18 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preimel
JvS schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 08:14:
Alleen als je van plan bent om het scherm uitsluitend als computerscherm te gebruiken en er meerdere uren per dag op gaat browsen, is retentie / inbranden een issue.

Let verder op:
-een lcd geeft in direct daglicht vaak wat duidelijker beed
-een plasma kan met grote vlakken wat meer knipperen. Controleer of je daar gevoelig voor bent.

Verder is een plasma veruit superieur aan lcd naar mijn mening. Ik heb dan ook een plasma. Met films echt waanzinnig goed.

Panasonic is je merk :). Daar zou ik er een van kopen. Deze bijvoorbeeld pricewatch: Panasonic Viera TX-P42GT50 Zwart
Dank! Begint allemaal wat duidelijker te worden voor me.
  • Het knipperen ga ik even in de gaten houden in de winkel.
  • Ik ga hem niet als PC scherm gebruiken, maar wil hem kunnen aansluiten om Winamp visualisations/films etc. af te kunnen spelen.
Die GT50 ziet er super uit, hoe verhoud hij zich tot de ST50 of de VT50?
Ik heb ze in de pricewatch naast elkaar gehouden maar kom er niet helemaal wijs uit, lijkt of niet alle gegevens 100% zijn ingevuld.

Edit: Ik kom het volgende tegen:
If you do a lot of day viewing and you're sure a 55" will suffice, then go with the VT50. If you're willing to sacrifice the superior screen filter and a bit of performance, and you want two separate modes for day/night, then get the GT50. If you only need one picture mode, and again you're willing to sacrifice the screen filter, then get the ST50. Something else to consider is that any set that is calibrated will perform better than an un-calibrated set. So for example, a calibrated ST50 will perform better than an un-calibrated VT50 (not considering the screen filter and bright room performance that is).
http://www.avsforum.com/t...ifference-in-the-image/30

Hoe belangrijk zijn deze extra modi? Die screen filter lijkt wel handig? Is er nog ander verschil?
EDIT2: Ik lees nog dat de VT beter is voor gamen.

Overigens, THX certificering lijkt ook mooi voor de qualiteit van het scherm? Of is dit maar marketing bullshit...ik lees tegenstrijdige berichten.

[ Voor 34% gewijzigd door Preimel op 26-04-2013 09:34 ]

Doe Praemel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-02 14:42
Ja ik vreesde ook eerst voor plasma. Maar als je naar het prijsverschil kijkt voor dezelfde beeldkwaliteit in reviews dan kwam plasma wel paar honder euro goedkoper uit. Dan kan je hem al lang laten aanstaan.

Ik kwam deze tegen:
http://www.hdtvtest.co.uk...-p42st60-201303312779.htm

De P42ST60 dus,

De ST versie van degene die hierboven ook al aangehaald is.

[ Voor 12% gewijzigd door DaemonAngel op 26-04-2013 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preimel
DaemonAngel schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 10:24:
Ja ik vreesde ook eerst voor plasma. Maar als je naar het prijsverschil kijkt voor dezelfde beeldkwaliteit in reviews dan kwam plasma wel paar honder euro goedkoper uit. Dan kan je hem al lang laten aanstaan.

Ik kwam deze tegen:
http://www.hdtvtest.co.uk...-p42st60-201303312779.htm

De P42ST60 dus,

De ST versie van degene die hierboven ook al aangehaald is.
Inderdaad, deze is een optie.
Ik ben even naar de winkel geweest...ik kan een Samsung 51D8000 (showroom model) voor 1100 euro halen, of een Panasonic 50XT50 voor 600e of een 42ST60 voor 800e of een 42GT50 (showroom model). De Samsung is lekker groot, dus dat is wel een plus, maar ik hoor overal dat de Panasonics een betere beeldkwaliteit hebben? Kan iemand me helpen met het maken van een keuze hierin? De 50XT50 kan ik bijvoorbeeld nergens op google terugvinden, vraag me af hij niet wat anders bedoelde...

Doe Praemel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

51D8000 is gewoon een mooie TV. Vergelijkbaar met de betere Panasonics. Als dat een gebruikt showmodel is wel een aardig oude aangezien het model uit 2011 komt. Was het niet de E8000?

Panasonic was waarschijnlijk de X50, absolute instapmodel en geen full HD. Verder weinig mis mee en ook mooi groot scherm voor weinig. edit: XT50 bestaat ook, dat is de 3D versie.

[ Voor 13% gewijzigd door mr.paaJ op 26-04-2013 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preimel
mr.paaJ schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 14:04:
51D8000 is gewoon een mooie TV. Vergelijkbaar met de betere Panasonics. Als dat een gebruikt showmodel is wel een aardig oude aangezien het model uit 2011 komt. Was het niet de E8000?

Panasonic was waarschijnlijk de X50, absolute instapmodel en geen full HD. Verder weinig mis mee en ook mooi groot scherm voor weinig. edit: XT50 bestaat ook, dat is de 3D versie.
Dank voor de feedback! Dan valt de X50 sowieso al af.

Ik ga zometeen eens kijken. Ik meen echt dat hij zei D8000 maar zie dat die uit 2011 komen dus E lijkt me aannemelijker...van wat ik lees lijkt de GT50 een ietsjes betere keuze te zijn, correct? Komt er denk ik op neer of ik de compromis naar 42" wil accepteren of niet als ik het zo zie. Jammer dat ze hier in Limburg niet een groter assortimentje in de winkels hebben.

EDIT: Ik zie net jouw edit. Heb je ervaring met de XT50? Enig idee hoeveel minder de kwaliteit van het scherm is? Ik vind het maf dat hij zo ontzettend goedkoop is voor 50". Dit is toch 720p lees ik net, valt af.

[ Voor 11% gewijzigd door Preimel op 26-04-2013 14:23 ]

Doe Praemel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Volgens mij doet een Samsung 8000 echt niet onder voor een top Panasonic, zeker niet als je hem thuis zet ;) Ze hebben elk hun plus- en minpunten.

Was het een zilverkleurige of een zwarte? De zwarte/donkergrijze is een E8000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preimel
mr.paaJ schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 15:55:
Volgens mij doet een Samsung 8000 echt niet onder voor een top Panasonic, zeker niet als je hem thuis zet ;) Ze hebben elk hun plus- en minpunten.

Was het een zilverkleurige of een zwarte? De zwarte/donkergrijze is een E8000.
E8000, ik sta nu in de winkel

Doe Praemel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Preimel schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 07:04:
[...]

Dan heb ik er al minder schrik van. Ik ga me daar eens in verdiepen. Zijn er verder nog features/toestanden om plasma's heen waar ik op moet letten? Ik las dat Hz waarde bijvoorbeeld geen issue zou moeten zijn bij geen enkel toestel.
Plasma en Hz is heel anders. Waar Hz bij LCD voornamelijk is om bewegingsonscherpte tegen te gaan, gaat dit bij plasma om trillingen. Echter gaat dit niet om 2.500Hz trillingen zoals er soms geadverteerd wordt, maar om 48Hz, 50Hz, 60Hz, 94Hz en 100Hz. Het verschilt per televisie hoeveel trillingen er zijn en hoe deze trillingen werken. Is ook gebonden aan de bron (24p films wordt vaak afgespeeld op 48Hz, 60Hz en 94Hz)

Maar het verschil ligt niet heel ver van elkaar. Merendeel van de mensen ziet de trillingen van 50Hz niet eens (Net zoals CRT / beeldbuis)
De Panasonic Viera's zien er goed uit? Had een paar tweakers reviews gezien. Doch heb ik 0,0 ervaring met het merk.
Ik ben wel een beetje fan van Panasonics plasma televisies. Panasonic maakt hele goede plasma televisies en elke keer weer komen ze ook goed uit de testen. Je leest ook weinig negatieve verhalen over deze televisies.
Preimel schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 13:37:
[...]

Inderdaad, deze is een optie.
Ik ben even naar de winkel geweest...ik kan een Samsung 51D8000 (showroom model) voor 1100 euro halen, of een Panasonic 50XT50 voor 600e of een 42ST60 voor 800e of een 42GT50 (showroom model). De Samsung is lekker groot, dus dat is wel een plus, maar ik hoor overal dat de Panasonics een betere beeldkwaliteit hebben? Kan iemand me helpen met het maken van een keuze hierin? De 50XT50 kan ik bijvoorbeeld nergens op google terugvinden, vraag me af hij niet wat anders bedoelde...
Ik zou geen showroom plasmamodel nemen. Te bedenken dat die televisies er waarschijnlijk al een jaar lang dag in dag uit aan staan en de fosforlaag behoorlijk is aangetast. Grote kans dat deze televisies ook meer Image Retention vertonen wat zonde is.

De pricewatch: Panasonic Viera TX-P42GT50 Zwart is op het moment wel heel laag geprijsd bij een aantal webwinkels. Voor die prijs is er geen televisie die ook maar in de buurt komt van de kwaliteit die de GT50 levert.
Preimel schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 08:38:
Die GT50 ziet er super uit, hoe verhoud hij zich tot de ST50 of de VT50?
Ik heb ze in de pricewatch naast elkaar gehouden maar kom er niet helemaal wijs uit, lijkt of niet alle gegevens 100% zijn ingevuld.
De GT50 is het model onder de VT50 (topmodel Panasonic plasma 2012) en het model boven de ST50 (middeklassemodel Panasonic plasma 2012). Op dit moment is het de beste koop die je kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Dimens schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 16:30:
[...]

Plasma en Hz is heel anders. Waar Hz bij LCD voornamelijk is om bewegingsonscherpte tegen te gaan,
Ik dacht dat dit puur was om snelle bewegende beelden meer scherper te maken (wat zeker bij 24p voor sommige mensen voorkeur heeft)? Wil niet teveel derailen, maar ik zie deze claim vaker voorbij komen, maar kan nergens een bevestiging er van vinden, noch hoe het precies in zijn werking gaat. Zou je dat toe willen lichten? (geen aanval, ben werkelijk benieuwd naar de redenering er achter).
Ik zou geen showroom plasmamodel nemen. Te bedenken dat die televisies er waarschijnlijk al een jaar lang dag in dag uit aan staan en de fosforlaag behoorlijk is aangetast. Grote kans dat deze televisies ook meer Image Retention vertonen wat zonde is.
Showroom plasma's zijn zelfs sterk af te raden i.v.m. retention en levensduur. Zo'n ding staat 250 dagen per jaar, 8 uur per dag te draaien. Daar gaan je branduren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preimel
Dimens schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 16:30:
[...]

Plasma en Hz is heel anders. Waar Hz bij LCD voornamelijk is om bewegingsonscherpte tegen te gaan, gaat dit bij plasma om trillingen. Echter gaat dit niet om 2.500Hz trillingen zoals er soms geadverteerd wordt, maar om 48Hz, 50Hz, 60Hz, 94Hz en 100Hz. Het verschilt per televisie hoeveel trillingen er zijn en hoe deze trillingen werken. Is ook gebonden aan de bron (24p films wordt vaak afgespeeld op 48Hz, 60Hz en 94Hz)

Maar het verschil ligt niet heel ver van elkaar. Merendeel van de mensen ziet de trillingen van 50Hz niet eens (Net zoals CRT / beeldbuis)

[...]

Ik ben wel een beetje fan van Panasonics plasma televisies. Panasonic maakt hele goede plasma televisies en elke keer weer komen ze ook goed uit de testen. Je leest ook weinig negatieve verhalen over deze televisies.

[...]

De pricewatch: Panasonic Viera TX-P42GT50 Zwart is op het moment wel heel laag geprijsd bij een aantal webwinkels. Voor die prijs is er geen televisie die ook maar in de buurt komt van de kwaliteit die de GT50 levert.
[...]
De GT50 is het model onder de VT50 (topmodel Panasonic plasma 2012) en het model boven de ST50 (middeklassemodel Panasonic plasma 2012). Op dit moment is het de beste koop die je kan doen.
Net te laat. Heb de Samsung gekocht, we gaan het zien. Bedankt allemaal voor de hulp. Komt makkelijker uit zo omdat ik retail wil kopen nu. Volgende tv word een Panasonic!:)

Doe Praemel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Showroommodel? If so, vind ik erg onverstandig en ook stom dat je niet even feedback van hier had afgewacht.

[ Voor 77% gewijzigd door LiquidT_NL op 26-04-2013 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preimel
LiquidT_NL schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 16:41:
Showroommodel? If so, vind ik erg onverstandig en ook stom dat je niet even feedback van hier had afgewacht.
Klopt, 51"+ci voor 1069.

Doe Praemel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
LiquidT_NL schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 16:36:
[...]

Ik dacht dat dit puur was om snelle bewegende beelden meer scherper te maken (wat zeker bij 24p voor sommige mensen voorkeur heeft)? Wil niet teveel derailen, maar ik zie deze claim vaker voorbij komen, maar kan nergens een bevestiging er van vinden, noch hoe het precies in zijn werking gaat. Zou je dat toe willen lichten? (geen aanval, ben werkelijk benieuwd naar de redenering er achter).
Bij LCD klopt dat. "Om bewegingsonscherpte tegen te gaan. " is eigenlijk hetzelfde als "Om snelle bewegende beelden meer scherper te maken." Ik had trouwens een linkje hier geplaatst van een verhaal wat ik een tijdje geleden getypt heb en waar ik in Jip en Janneke taal met plaatjes uitleg hoe het zit. HIER nogmaals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Ja ik dacht dat het alleen voor vloeiender is, maar hoe draagt het nu exact bij aan scherpte? De pixels veranderen net zo snel als in de oude situatie lijkt mij, maar de aansturing gebeurt gewoon vaker.

Wat ik bedoel is, stel er beweegt een streep over het beeld:
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/2a79bn7.png

Let op dat de interval tussen beelden is gehalveerd voor een 100hz toestel. Heb ik hier een verkeerde interpretatie van? Gezien de pixels niet sneller werken (enkel de framerate omhoog is gegaan), is de rechter streep op T=1 in beide situaties hetzelfde, alleen is er bij de 100hz situatie nog wat te zien van de geïnterpoleerde lijn. Of is het meer iets in de hersenen, dat wij dit als scherper ervaren omdat we de overbodige informatie (van de vervaagde lijnen) wegfilteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
LiquidT_NL schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 17:15:
Ja ik dacht dat het alleen voor vloeiender is, maar hoe draagt het nu exact bij aan scherpte? De pixels veranderen net zo snel als in de oude situatie lijkt mij, maar de aansturing gebeurt gewoon vaker.

Wat ik bedoel is, stel er beweegt een streep over het beeld:
[afbeelding]

Let op dat de interval tussen beelden is gehalveerd voor een 100hz toestel. Heb ik hier een verkeerde interpretatie van? Gezien de pixels niet sneller werken (enkel de framerate omhoog is gegaan), is de rechter streep op T=1 in beide situaties hetzelfde, alleen is er bij de 100hz situatie nog wat te zien van de geïnterpoleerde lijn. Of is het meer iets in de hersenen, dat wij dit als scherper ervaren omdat we de overbodige informatie (van de vervaagde lijnen) wegfilteren?
Nee. De kristallen van LCD werken sneller wanneer ze vaker worden aangestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Dimens schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 17:31:
[...]

Nee. De kristallen van LCD werken sneller wanneer ze vaker worden aangestuurd.
Aha, dat was het puzzelstukje wat ik dus miste. Ik neem aan dat dat komt omdat ze op bijvoorbeeld T=0,5 nog een extra schop krijgen? Dus: stel even dat een pixel bij een normaal signaal een spanning krijgt van u per aansturing. Bij normaal 50hz is dat dan 50*u, met panel overdrive wordt dat bijvoorbeeld een 50*1,5u (fictieve waarde even genomen voor het voorbeeld), en met 100hz dus 100*u? M.a.w. ze krijgen dus ook feitelijk meer spanning over 1 seconde, maar dan doordat die spanning vaker wordt afgegeven?

edit: en waarom dan niet zonder interpolation gewoon ieder frame 2x weergeven op een dubbele framerate? Of krijg je dan dezelfde problemen als met overdrive?

[ Voor 11% gewijzigd door LiquidT_NL op 26-04-2013 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
LiquidT_NL schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 17:42:
[...]

Aha, dat was het puzzelstukje wat ik dus miste. Ik neem aan dat dat komt omdat ze op bijvoorbeeld T=0,5 nog een extra schop krijgen? Dus: stel even dat een pixel bij een normaal signaal een spanning krijgt van u per aansturing. Bij normaal 50hz is dat dan 50*u, met panel overdrive wordt dat bijvoorbeeld een 50*1,5u (fictieve waarde even genomen voor het voorbeeld), en met 100hz dus 100*u? M.a.w. ze krijgen dus ook feitelijk meer spanning over 1 seconde, maar dan doordat die spanning vaker wordt afgegeven?
Dat vat het in het kort wel zo'n beetje samen ja.
edit: en waarom dan niet zonder interpolation gewoon ieder frame 2x weergeven op een dubbele framerate? Of krijg je dan dezelfde problemen als met overdrive?
Omdat het dan dezelfde spanning is. De pixel gaat daardoor niet sneller werken. In de praktijk ook goed te zien bij consoles die 30FPS games over 60Hz sturen. Het heeft exact hetzelfde effect als 30Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Dank je voor de opheldering. Van alles wat ik altijd heb gelezen over TV technieken wordt dit niet heel duidelijk uitgewerkt WAAROM het beter is. Hoe dan ook staat het bij mij altijd uit :+ Ik kan niet tegen het soap opera effect.

[ Voor 9% gewijzigd door LiquidT_NL op 26-04-2013 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
LiquidT_NL schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 18:12:
Dank je voor de opheldering. Van alles wat ik altijd heb gelezen over TV technieken wordt dit niet heel duidelijk uitgewerkt WAAROM het beter is. Hoe dan ook staat het bij mij altijd uit :+ Ik kan niet tegen het soap opera effect.
Niet iedereen vindt het ook beter. Het Soap Opera-effect is een van de redenen waarom niet iedereen het beter vindt. Maar zet je het uit, heb je eigenlijk niets meer aan je 100Hz / 200Hz LCD televisie.

Daarom plasma en DLP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-07 17:35

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Aankoopadvies mag in het daarvoor bestemde subforum. Ik verplaats je even! :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Preimel schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 16:49:
[...]

Klopt, 51"+ci voor 1069.
Ervanuitgaande dat er geen inbranders zijn (met winkelsignaal zal dat wel meevallen) een geweldig toestel. Veel plezier ermee.

Pagina: 1