Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybertinus994
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-02 14:09
Hallo iedereen,

Hier thuis heb ik een servertje staan, wat ik langzaam aan component voor component aan het opbouwen ben. Totdat ik alles bij elkaar heb, is het ding gewoon een speelding en gaat het geen productie hier thuis draaien :).

Op het moment draait die sever op een oud 2,5" 100 GB S-ATA diskje wat ik nog had liggen. En ik denk dat die zojuist is overleden :p. Hoog tijd dus om die te gaan vervangen door een SSD. Ik zit alleen te twijfelen tussen 2 SSDs en ik kan niet inschatten welke ik precies moet hebben.

Deze server gaat mijn thuisservertje worden. Alles gaat Linux gebaseerd worden en ik ga met VMs werken. Het host OS gaat Proxmox worden en daarop gaan een aantal VMs komen, namelijk eentje die fileserver voor hier thuis gaan worden (NFS server), eentje die de downloads gaat verzorgen (SABnzbd+, Sick Beard, Couch Potato, dat soort spul), en nog een algemene management VM (denk dan aan een DHCP server ofzo). Dat zijn de kern taken. Om het geheel een beetje in de gaten te kunnen houden en makkelijk te kunnen beheren ga ik ook nog een aantal VMs ernaast zetten voor de infrastructuur. Dus een Zabbix VM voor de monitoring, een SpaceWalk VM voor centrale updates (alle VMs gaan immers CentOS draaien), een Puppet VM voor centrale configfile management, een FreeIPA VM voor centrale logins. Die infrastructuur is misschien wat overdreven voor 1 persoon thuis, maar ik vind dat gewoon leuk om te bouwen en te beheren :).

Mijn idee is om al die VMs op de SSD te gaan zetten. Dat wil dus zeggen: een stuk of 10 OS installs komen op de SSDs. Ik ga geen enkele VM een swap partitie geven. Ook wil ik nog een HDDtje inzetten waar alle /var/log directories heen gaan. Dat kan gewoon een HDDtje zijn wat ik hier nog heb liggen, en anders koop ik daar nog een goedkoop S-ATA dingetje voor, dat gaat het probleem niet zijn. Ook komt Proxmox zelf op die SSD. Ik zet geen swap partitie in de VMs en de /var/log naar een HDD om het aantal writes naar de SSD te beperken.
De echte data van de fileserver komt ook niet op deze SSDs, die komt op een losse HDD-based RAID6-set. Puur het OS van de fileserver komt op de SSD, meer niet.

Verdere specs van de server:
Moederbord: SuperMicro X8ST3-F
CPU: Intel Xeon E5506
RAM: 6x 4 GB DDR3 ECC (24 GB RAM in totaal dus)
Voeding: Coolermaster 710 watt
Kast: Coolermaster Stacker 810

Wat ik niet in kan schatten is hoeveel writes mijn setup ongeveer gaat vragen. En dus wat voor SSD ik in mijn systeem moet zetten. Ik zit zelf enorm te twijfelen tussen de Intel 520 serie en de enterprise grade Intel S3700 serie. Als ik de lijst VMs zo bekijk wil ik wel minstens 200 GB opslag hebben op de SSD, anders gaat het niet passen, vrees ik.

Ik heb het geld over voor de S3700, maar als de 520 goed genoeg is, dan vind ik het zonde van m'n geld om dan de S3700 erin te zetten, dan kan ik daar wel wat anders voor bedenken (ik wil de schermen van m'n desktop ook nog upgraden, maar goed, dat is weer heel wat anders ;) ).

Ook werd mij de Samsung 840 Pro nog aangeraden, maar ik ken die reeks totaal niet, dus ik kan niet opmaken of die serie eventueel ook aan mijn wensen voldoet of van welke Intel serie hij een concurrent is. Op mijn werk gebruiken we eigenlijk altijd Intel SSDs, dus daarvan weet ik wel wat ik kan verwachten.

Verder heb ik er ook nog aan zitten denken om gewoon 2 SSDs te halen en die in RAID1 te zetten, gaat dat nog meerwaarde hebben? En ik kan natuurlijk ook een deel van de SSD niet gebruiken (bijv. maar 200 GB gebruiken van de 240 GB fdie de Intel 520 mij bied), want dat verlengt de levensduur ook nog.

Dit is overigens mijn eerst topic in CAA, dus ik hoop dat ik een beetje aan de regels voldaan heb. Zoniet: geef het aan, dan pas ik het topic aan waar nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Enterprise grade SSD is erg duur voor thuis. Je zou kunnen kijken naar Intel wel ivm hun solid caps condensatoren erin. Schrijven nog weg als je stroom verliest. Ik heb zelf 330 erin zitten.. niet in een E5 systeem, maar E3... en het werkt prima. Je zou kunnen kiezen voor een RAID systeem, maar zo te lezen is dat niet erg nodig. Dus backupjes maken :)

Samsung 840 Pro is wel een goede ja. Draai ik extern via usb3 Windows 8 op. Die's erg snel.

Betreft Raid1, ligt eraan of je genoeg bandbreedte hebt om het verschil te merken :).

Uiteindelijk ben je het beste uit met een SLC SSD, maar die kosten erg veel. Zeker in 240/256 GB.

Is overigens je voeding niet wat overkill? :Y) Je zou ook voor 350/400W kunnen gaan, Gold certified.

Als je overigens voor een filesysteem gaat, wellicht is ZFS ook wat voor je.

klein beetje offtopic.. ik heb een raspberry pi met sickbeard/etc etc.. maar ik blijf van die nieuwsservers vandaan nu. Alles valt om :X Heb 5 dagen erop zitten klooien, en toen bleek het dat alle zoekmachines dood waren al :D

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-07 10:20

psy

Tegen de tijd dat die writes je SSD gaan beinvloeden heb jij al lang een nieuwe server :)

Die aangegegeven 840 Pro is zo ongeveer een van de beste SSD's.

Dit is interessant om eens te volgen (en dat is niet eens de PRO versie)
http://nl.hardware.info/r...-tlc-ssd-update-24-4-2013

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybertinus994
gitaarwerk schreef op donderdag 25 april 2013 @ 09:42:
Enterprise grade SSD is erg duur voor thuis. Je zou kunnen kijken naar Intel wel ivm hun solid caps condensatoren erin. Schrijven nog weg als je stroom verliest. Ik heb zelf 330 erin zitten.. niet in een E5 systeem, maar E3... en het werkt prima. Je zou kunnen kiezen voor een RAID systeem, maar zo te lezen is dat niet erg nodig. Dus backupjes maken :)
Ja, backups ga ik sowieso wel maken, dat lijkt me wel zo verstandig :). Waarom vind je dat RAID1 niet nodig?
Betreft Raid1, ligt eraan of je genoeg bandbreedte hebt om het verschil te merken :).
Hoe bedoel je dat? Ik mis even wat RAID1 met bandbreedte te maken heeft. RAID1 kies je voor veiligheid (als er een SSD stuk gaat, draai je gewoon verder), niet voor extra snelheid (dat kan wel hoor, dat bij een read de ene helft van de data van SSD 1 af komt en de andere van SSD 2, maar dat is eerder een mooi voordeeltje dan een reden om RAID1 te kiezen).
Uiteindelijk ben je het beste uit met een SLC SSD, maar die kosten erg veel. Zeker in 240/256 GB.
Heb je een voorbeeld van z'on SLC SSD?
Is overigens je voeding niet wat overkill? :Y) Je zou ook voor 350/400W kunnen gaan, Gold certified.
Ja, voeding is absoluut overkill :). Die voeding heb ik nog over van de vorige keer dat ik een server ging bouwen. Dat zou een server gaan worden met 4 Opteron CPU's (4 dual cores :P) en 8 10k rpm 18 GB SCSI diskjes. Dat trekt wel heel veel, dus heb ik deze voeding gekocht. Die server is er uiteindelijk nooit gekomen, maar de voeding had ik nog over. Zonde om die dan niet te gebruiken.
Als je overigens voor een filesysteem gaat, wellicht is ZFS ook wat voor je.
FS heb ik al lang uit gekozen. Dat blijft gewoon bij good old simple ext4. Ik ga wel een NFS deamon draaien, heb ik m'n data ook op het netwerk :).
klein beetje offtopic.. ik heb een raspberry pi met sickbeard/etc etc.. maar ik blijf van die nieuwsservers vandaan nu. Alles valt om :X Heb 5 dagen erop zitten klooien, en toen bleek het dat alle zoekmachines dood waren al :D
Das idd offtopic, maar goed :). Ik heb hier nu een paar maanden sickbeard op m'n PC draaien en ik vind het goed gaan. Ik heb ook een paar usenet providers in m'n sabnzbd staan en het meeste gaat gewoon goed. Om het probleem van sluitende zoekmachines op te vangen wil ik ook een NewsNAB VMmetje gaan draaien ;).
psy schreef op donderdag 25 april 2013 @ 09:59:
Tegen de tijd dat die writes je SSD gaan beinvloeden heb jij al lang een nieuwe server :)

Die aangegegeven 840 Pro is zo ongeveer een van de beste SSD's.

Dit is interessant om eens te volgen (en dat is niet eens de PRO versie)
http://nl.hardware.info/r...-tlc-ssd-update-24-4-2013
Dat is zeker een interessante test. Zoiets had ik wel ff nodig ja. Ik weet dat SSDs een bepaald aantal writes maximaal aan kunnen en dat dat een paar jaar geleden ook best critiek was. Maar hoeveel het verbeterd was de afgelopen jaren, daar had ik ff geen zicht op. Idd iets waar ik me geen zorgen over hoef te maken.
En: ik ga Zabbix draaien. Die smart status die hardware.info uitleest kan ik uiteraard ook gaan uitlezen en aan Zabbix gaan voeren. Vervolgens een paar triggers definieren en als mijn SSDs in de gevarenzone gaan komen, dan trap ik er gewoon een alert uit en kan ik op tijd ingrijpen, zonder data verlies.

Ik ga toch ook eens serieus nadenken over die 840 (pro) :). Eens wat dieper op inlezen.

Thnx voor de tips en info iig Vuurwerk en Psy! Mochten andere mensen nog tips en/of opmerkingen hebben, laat het weten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Persoonlijk geloof ik niet zo in RAID1 in een thuissituatie. Het is toch met name bedoeld voor redundantie/continue beschikbaarheid voor als één disk zou uitvallen. Het is niet bedoeld als backup en beschermt je ook niet tegen gebruikersfouten.

Zelf draai ik ook diverse hyper-v systemen allemaal op één SSD (geen RAID1 dus). Ik maak elke dag een backup van deze hyper-v images, dus die heb ik gewoon beschikbaar als de SSD zou uitvallen. Het geld wat je uitspaart kan je voor betere zaken gebruiken :)

[ Voor 9% gewijzigd door psy op 26-04-2013 10:16 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-07 11:15
psy schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 10:15:
Persoonlijk geloof ik niet zo in RAID1 in een thuissituatie. Het is toch met name bedoeld voor redundantie/continue beschikbaarheid voor als één disk zou uitvallen. Het is niet bedoeld als backup en beschermt je ook niet tegen gebruikersfouten.

Zelf draai ik ook diverse hyper-v systemen allemaal op één SSD (geen RAID1 dus). Ik maak elke dag een backup van deze hyper-v images, dus die heb ik gewoon beschikbaar als de SSD zou uitvallen. Het geld wat je uitspaart kan je voor betere zaken gebruiken :)
Het is afhankelijk van hoe belangrijk up-time voor je is (en uiteraard of geschedulede downtime acceptabel is, dus wel of geen hot-swap) om te kunnen stellen of het wel of geen meerwaarde heeft. Dat het geen backup is klopt, maar als je erg veel prijs stelt op up-time, dan is het een meerwaarde. Persoonlijk zie ik het voor thuis ook niet zo, omdat ik niet zo enorm veel aan die up-time hecht (wel aan snelheid, dus zou ik een raid0 ervan bouwen met het risico op data-verlies accepterend) maar anderen denken daar weer heel anders over.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Cybertinus994 schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 00:09:
[...]

Ja, backups ga ik sowieso wel maken, dat lijkt me wel zo verstandig :). Waarom vind je dat RAID1 niet nodig?

[...]

Hoe bedoel je dat? Ik mis even wat RAID1 met bandbreedte te maken heeft. RAID1 kies je voor veiligheid (als er een SSD stuk gaat, draai je gewoon verder), niet voor extra snelheid (dat kan wel hoor, dat bij een read de ene helft van de data van SSD 1 af komt en de andere van SSD 2, maar dat is eerder een mooi voordeeltje dan een reden om RAID1 te kiezen).
Ja doelde eigenlijk niet op RAID1 :)
[...]

Heb je een voorbeeld van z'on SLC SSD?
Bijvoorbeeld Intel 700 series... maarrehm.. echt overkill :)
[...]

Ja, voeding is absoluut overkill :). Die voeding heb ik nog over van de vorige keer dat ik een server ging bouwen. Dat zou een server gaan worden met 4 Opteron CPU's (4 dual cores :P) en 8 10k rpm 18 GB SCSI diskjes. Dat trekt wel heel veel, dus heb ik deze voeding gekocht. Die server is er uiteindelijk nooit gekomen, maar de voeding had ik nog over. Zonde om die dan niet te gebruiken.
True :) .. gister toevallig stroomtest gedaan met 8 jaar oude server (e5) en nieuwe..e3 met gold. 150W tov 55W.. op jaarbasis eigenlijk niet zo heel bijzonder groot verschil :)
[...]

FS heb ik al lang uit gekozen. Dat blijft gewoon bij good old simple ext4. Ik ga wel een NFS deamon draaien, heb ik m'n data ook op het netwerk :).

[...]

Das idd offtopic, maar goed :). Ik heb hier nu een paar maanden sickbeard op m'n PC draaien en ik vind het goed gaan. Ik heb ook een paar usenet providers in m'n sabnzbd staan en het meeste gaat gewoon goed. Om het probleem van sluitende zoekmachines op te vangen wil ik ook een NewsNAB VMmetje gaan draaien ;).
Eigen NewsNAB moet ik maar eens naar gaan kijken :) ...tis inderdaad die zoekmachines.. wellicht proberen waard!
[...]

Dat is zeker een interessante test. Zoiets had ik wel ff nodig ja. Ik weet dat SSDs een bepaald aantal writes maximaal aan kunnen en dat dat een paar jaar geleden ook best critiek was. Maar hoeveel het verbeterd was de afgelopen jaren, daar had ik ff geen zicht op. Idd iets waar ik me geen zorgen over hoef te maken.
En: ik ga Zabbix draaien. Die smart status die hardware.info uitleest kan ik uiteraard ook gaan uitlezen en aan Zabbix gaan voeren. Vervolgens een paar triggers definieren en als mijn SSDs in de gevarenzone gaan komen, dan trap ik er gewoon een alert uit en kan ik op tijd ingrijpen, zonder data verlies.

Ik ga toch ook eens serieus nadenken over die 840 (pro) :). Eens wat dieper op inlezen.
Geloof dat de Intel's betere solid caps hebben, maar die 840 pro zijn erg fijn. Gebruik deze zelf om Windows 8 via usb te draaien op de Mac.. erg lekker :)
Thnx voor de tips en info iig Vuurwerk en Psy! Mochten andere mensen nog tips en/of opmerkingen hebben, laat het weten :).
Verder overigens eens met Kroegtijger en Psy! Raid1 voor thuis is een beetje -overdone- :+

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybertinus994
Ik hecht behoorlijk wat waarde aan uptime. Ik wil ook een OpenRemote VM gaan draaien erop. Dus dat gaat m'n huisdomotica aansturen. Als deze SSD overlijd, krijg ik m'n licht dus niet meer aan. Ik wil dat hij up is :P (geplande downtime moet ik dan maar mee leven, bijv. een reboot voor een nieuwe kernel, dan schakel ik het licht maar ff niet ;) ).
Verder staat al mijn data straks op deze server. Het gaat echt een spof worden, eigk, binnen mijn werkwijze. Daarom wil ik er toch zoveel mogelijk redundatie in bouwen.

Na het lezen van de torture test op hardware.info, en een benchmark op hardware.info, ben ik tot de conclusie gekomen dat de Samsung 840 Pro echt wel een goede SSD is, en eigenlijk beter om te bestellen dan de Intel 520. Verder is het niet nodig om naar de echte enterprise SSDs over te stappen als ik die torturetest van hardware.info zo zie :). Ik heb net 2 840 Pro's van 256 GB besteld, zodat ik ze toch in RAID1 kan zetten, dat geeft me toch wel een prettig gevoel.

Nogmaals bedankt voor de tips iedereen!

fyi: die 710 watt voeding is zeker nu nog overdreven, maar in deze server komen nog 8 WD RE4 2TB HDDs te draaien op een Areca 1222. Heb ik waarschijnlijk nog steeds geen 710 watt nodig, maar een simpele voeding van 400 watt trekt het dan ook niet meer, verwacht ik :). Maar goed, deze 710 watt voeding blijft er voorlopig in zitten. Had ik nog liggen, doet z'n werk goed dus vooral vanaf blijven. If it ain't broke, don't fix it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Ach valt echt reuze mee. Ik draaide in mijn vorige AMD server in totaal 8 harddisks op een zuinige 330 Watt voeding. Kwam nooit boven de 170 Watt hoor, full stressed. Nu met een nieuwe Intel i7-2600 (dus een behoorlijk krachtige jongen), 16GB, 1 ssd, 5 harddisks kom ik niet eens boven de 150 Watt. Er zit nu een 300 Watt voeding in. Echt meer dan voldoende. Zou nog wel minder willen maar dan kom je meteen in PicoPSU's enzo en die zijn net te licht.

Pagina: 1