Integrated graphics uitzetten voor mogelijk hogere oc?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolis
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-06 20:56
Hallo mede tweakers,

Ik vroeg mij af of het uitzetten van de integraded graphics nut heeft bij het behalen van een hogere OC bij bijvoorbeeld de 3570k of de aankomende 4670k. Zover ik heb onderzocht zit de integraded graphics in de processor zelf gebakken en zal dus ook wat stroom en hitte veroorzaken. Is deze hitte ontwikkeling ook aanwezig als de integraded graphics niet gebruikt worden, maar wel enabled staat in de bios?

Ik kwam op internet geen eenduidig verhaal tegen die hier antwoord op kan geven.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0rnelis
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-07 18:00
De hitteontwikkeling en het verbruik zijn volgens mij afhankelijk van het moederbord*. Blijkbaar ondersteunen sommige dus FDI en andere niet. Het P67-chipset ondersteunt deze bijvoorbeeld niet en hierdoor zou het verbruik van de IGP hoger ligger dan dezelfde IGP op een H67-chipset. FDI geldt voor Westmere, Sandy Brige en Ivy Bridge CPU's. Of dit ook geldt voor Haswell is me onbekend.

* Dit op basis van een uitleg van techpowerup.com bij de eerste generatie i5:
Communication between the two chips (IGP and CPU cores) is done via QPI, while the motherboard chipset either P55 or H5x communicates with Clarkdale via older DMI. The graphics core on the other hand has another link to the outside world, called Flexible Display Interface or FDI. It's used to send the video signal to the I/O ports on the back of the motherboard, so if you are to make use of integrated graphics you must pair up Clarkdale with a H55 Express or H57 Express motherboard. Motherboards with P55 chipsets do not support FDI and your graphics core in the processor will just sit there unused, idling, wasting resources and producing heat. The most frustrating part is that the IGP supports power mangement to reduce heat and power output, but Intel enabled those features only for mobile platforms, so if you pair your Core i5 Clarkdale with a P55 motherboard the IGP will probably double the idle power consumption, not to mention add some extra heat waste.
Volledige lijst van mobo's die het wel/niet ondersteunen is te vinden op wikipedia.
Samenvatting: P55, P67, X58, X79 ondersteunen het niet.

Mijn conclusie: het uitschakelen van de IGP in je BIOS doet vermoeden dat het moederbord FDI ondersteund en de IGP dus kan terugklokken indien idle en dus helpt. Of het merkbaar is, is een andere vraag.

[ Voor 14% gewijzigd door C0rnelis op 24-04-2013 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolis
C0rnelis schreef op woensdag 24 april 2013 @ 22:13:
De hitteontwikkeling en het verbruik zijn volgens mij afhankelijk van het moederbord*. Blijkbaar ondersteunen sommige dus FDI en andere niet. Het P67-chipset ondersteunt deze bijvoorbeeld niet en hierdoor zou het verbruik van de IGP hoger ligger dan dezelfde IGP op een H67-chipset. FDI geldt voor Westmere, Sandy Brige en Ivy Bridge CPU's. Of dit ook geldt voor Haswell is me onbekend.

* Dit op basis van een uitleg van techpowerup.com bij de eerste generatie i5:

[...]

Volledige lijst van mobo's die het wel/niet ondersteunen is te vinden op wikipedia.
Samenvatting: P55, P67, X58, X79 ondersteunen het niet.

Mijn conclusie: het uitschakelen van de IGP in je BIOS doet vermoeden dat het moederbord FDI ondersteund en de IGP dus kan terugklokken indien idle en dus helpt. Of het merkbaar is, is een andere vraag.
Bedankt voor je reactie,

De Z87 ondersteunt zowiezo FDI, maar ongeacht of dat ook echt zo is, zal er dus altijd hitte ontstaan als de IGP idle't? De IGP heeft totaal geen functie als je een videokaart hebt (2x 5870 in mijn geval). Dan lijkt het me logisch de IGP uit te schakelen en misschien die paar extra mhz uit de processor te pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmardo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:45
Daarom is er bijvoorbeeld bij de tweede generatie i5's een 2550K uitgebracht. Dat is de 2500K zonder IGP en deze heeft over het algemeen iets minder voltage nodig voor hogere clocks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolis
wilmardo schreef op woensdag 24 april 2013 @ 22:33:
Daarom is er bijvoorbeeld bij de tweede generatie i5's een 2550K uitgebracht. Dat is de 2500K zonder IGP en deze heeft over het algemeen iets minder voltage nodig voor hogere clocks.
Het lijkt er niet op dat er voor haswell een zelfde optie komt. Intel gaat meer in hun 14nm broadwell investeren. Het is voor mij hoog tijd up te graden. Ik draai nu nog een e8400 @ 4,3 ghz :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolis
Iemand nog een toevoeging aan mijn thread? Heeft iemand toevallig een vergelijking gedaan qua temps met de 3570k?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-06 04:37
Bolis schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 12:45:
Iemand nog een toevoeging aan mijn thread? Heeft iemand toevallig een vergelijking gedaan qua temps met de 3570k?
Het verschil zal waarschijnlijk groter zijn in temps wanneer je de igp intensief gebruikt, tijdens een game bijvoorbeeld.
Alleen of dit verschil nou echt te merken valt? Ik neem aan dat het er niet veel zijn hier die hun integrated graphics volledig stressen. Ik heb zelf een 3570K, ik ga het even voor je uittesten nu ;).

Ik ga eens proberen gezellig furmark te draaien op de igp :+, en anders BF3.

[ Voor 7% gewijzigd door JustwilliamNL op 27-04-2013 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-06 04:37
Het scheelt zo'n ~3 graden, niet veel meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolis
JustwilliamNL schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 14:55:
Het scheelt zo'n ~3 graden, niet veel meer ;)
Bedankt voor je test. Nu ik jou test zie ga ik zeker de IGP uitschakelen bij de 4670k. Ik wil namelijk richting de 4,8 ghz gaan clocken en dan zorgt die 3 graden verschil toch nog voor een iets hogere voltage. Bedankt!!
Pagina: 1