Toon posts:

Surround uit stereo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

Help mij de twijfel wegnemen!

Ik heb op het moment een Onkyo surround receiver met 5.1 opstelling. Onlangs heb ik een paar Scanspeak Reference Plus vloerstaanders aangeschaft (iemand bekend hiermee?). Ik luister graag naar goede kwaliteit muziek, pop, rock, techno, BluRay concerten (Pink Floyd, Peter Gabriel, Phil Collins, Kane, Robbie Williams etc.), maar naast veel muziek ben ik ook van de films, series noem maar op.

Nu heb ik veel gelezen over stereo vs. surround. Waar ik nog steeds niet uit ben is,..........wat wordt mij aangeraden?? Ik wil bij films graag nog wel de stem uit het midden horen en bij muziek (opgestelde bands) de drums uit de rechterachterhoek horen komen, gitaar rechts etcetc. en bij de ' normale' opgenomen stereonummers gewoon stereo. Het probleem waar ik nu mee zit is: waar ik haal het beste rendement uit? Een stereoversteker met deze vloerstaanders of een surround met deze vloerstaanders en een center? Stereo heeft het beste geluid (heb ik gelezen).

P.S. Op het moment gebruik ik niet de surround speakers, maar alleen center + fronts.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2013 21:37 ]

Verwijderd

Naar mijn mening is er geen eenduidig antwoord te geven op al je vragen.
Echter je hebt het wel over het midden (de stem) en over over de rechterachterhoek (opgestelde bands).

In dat geval heb je dus NIETS aan louter een stereo amp.

Stereo is heel simpel....wat mij betreft Links front en Rechts front, meer niet.... ; )

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-01 23:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je hebt de scanspeak als fronts, maar wat heb je voor de rest van je 5.1 staan?
En dan vraag 2: hoe is de boel afgesteld / ingeregeld nadat je je oude fronts vervangen hebt?

Voor muziek neem ik aan dat je je Onkyo gewoon op stereo of multichannel stereo kunt zetten, en voor DVD / BR discreet 5.1 geluid op iets als DTS ofzo?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Als het blijven gebruiken van de center een must is, kun je niets anders doen dan je surround receiver gebruiken want die zal met een stereo versterker nooit mee kunnen doen. Maar het is toch geen enkel probleem om je muziek gewoon in stereo te beluisteren. Doe ik zelf ook en het klinkt prima. Of er echt verschil is tussen aansturing door een surround of stereo is volgens mij een discussie waar volgens mij nooit een eenduidig antwoord op zal komen. Mij lijkt het dat de gemiddelde luisteraar op de gemiddelde set echt geen verschil zal horen.

• green944
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-11-2025
Een surround versterker doet prima stereo weergeven. Een aparte stereo versterker is voor audiofiele believers. Ik moet bij mijn surround versterker bij stereo signaal wel surround handmatig uitzetten omdat die anders het stereo signaal naar een soort surround imitatie mixt met als effect dat bijna alles uit de center speaker komt. Als je een subwoofer hebt moet je wat experimenteren met de settings om te voorkomen dat de bass zowel uit de front speakers als uit de subwoofer komt en dus dubbel (te luid) wordt. Ik vind surround muziek mooier klinken dan stereo maar er zijn nog niet zoveel surround opnames.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op woensdag 24 april 2013 @ 21:35:
Stereo heeft het beste geluid (heb ik gelezen).
Hoeft niet... Over het algemeen kun je wel stellen dat een stereo versterker van 300 euro een beter stereo geluid heeft dan een 5.1 versterker van 300 euro. Puur omdat er voor hetzelfde geld minder componenten in hoeven en de componenten dus duurder mogen worden, en dat resulteert naar een stukje kwaliteit.

Een 5.1 reciever van 5.000 euro kan echter wel een beter stereo geluid hebben dan een stereo versterker van 300 euro...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, heel erg bedankt!

Ik ga die Onkyo de deur uit doen en een mooie surround receiver kopen. De Scanspeaks worden front, center wordt zelfbouw (Scanspeak onderdelen met uitgemeten filter). Mijn sub blijft staan en rears heb ik nu ook niet dus ik ga daar maar even over denken of ik die wel/ niet neem.

Voorkeur gaat uit naar een Cambridge Audio 351R AV Receiver 5.1, NAD T-747 of de Denon AVR-2313. Puur vanwege het budget (tot 800,-).

Iemand ervaringen/ meningen met bovenstaande? Ik sta altijd open voor andere suggesties.

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-01 16:22
Je hebt nu ook een onkyo.... Als je voor een ander merk gaat, bevalt onkyo je dus niet? Anders zou je ook gewoon weer voor een onkyo kunnen gaan.

Carpe Diem

Verwijderd

Topicstarter
Niet dat het me niet bevalt, maar Onkyo vind ik een beetje mwoh qua design en nu ik deze al een tijd heb wil ik weer eens overstappen 8)

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:47
Scan speak reference plus... Erg mooie speaker ;).
Toevallig ook actief op het zelfbouwaudio forum ;) ?

Verwijderd

Topicstarter
Vind ik ook!

Nee, (nog) niet actief maar wel veel gelezen en gekeken op de diverse zelfbouw fora.

Heb de Scanspeaks overgenomen van een maatje met wie ik samen de Gato FM 6 ben gaan nabouwen (ook scanspeak onderdelen, speakers nieuw 10K, zelfbouw 3K en tuurlijk mis je het echte design maar het geluid is wel fenomenaal).

Verwijderd

Voorkeur gaat uit naar een Cambridge Audio 351R AV Receiver 5.1, NAD T-747 of de Denon AVR-2313. Puur vanwege het budget (tot 800,-).

Iemand ervaringen/ meningen met bovenstaande? Ik sta altijd open voor andere suggesties
[/quote]

Philips HTR9900 (is gewoon een Nad 747) , 699 Euro bij Correct.
Heb je er ook nog 7 luidsprekers en een subwoofer bij. _/-\o_

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:46
Nad t747 kan ik je niet aanraden - DAC maakt een ploppend geluid tussen de tracks door. Voor mij irritant genoeg om hem om te ruilen voor een andere (duurdere) NAD. Geluidskwaliteit is op zich uitstekend, maar die bijgeluiden doen er voor mij dan weer afbreuk aan.

Achteraf gezien ook nog spijt van die beslissing. De NAD t757 vertoont namelijk ook wat irritante eigenaardigheidjes (hoog zoemend geluid bij aanzetten receiver)... Merkt wel vermogensverschil - mooiere geluidsproductie.

Maar de kwaliteitscontrole van NAD valt me tegen, en de problemen die je hun technische dienst beschrijft lijken niet te worden opgelost, of kunnen niet worden opgelost. Sorry, maar voor 1500 EUR verwacht je toch wat meer service en kwaliteit...

Maar kwaliteit lijkt sowieso ver te zoeken tegenwoordig. Van bijvoorbeeld Marantz lees ik ook niet altijd even positieve berichten. Oververhitting, functies die ineens niet meer werken... Denk dat het met die goedkope Chinese productielijnen te maken heeft. *zucht*

[ Voor 7% gewijzigd door Flozem op 25-04-2013 23:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor d eoptie voor de Philips maar ik heb niet zo'n vertrouwen in een kant en klare set, wil meer de vrijheid hebben om zelf bijpassende onderdelen te plaatsen.

Als ik het zo lees, na 2 nare ervaringen van NAD, denk ik dat ik deze maar schrap dan.

Iemand de Cambridge of de Denon?
Pagina: 1