Mdadm - Raid 5 naar raid 6 + andere bootschijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-09 15:24
Hoi tweakers,

Huidige situatie:
5x2tb in raid 5.
2x 1tb los, waarvan 1 bootschijf

Gewilde situatie
5x2tb in raid 6.
2x 1tb raid 1
- extra bootschijf

Vragen
- Mits ik ervoor zorg dat ik ongeveer 2tb vrij heb in mijn huidige raid 5 array, kan ik dan probleemloos migreren naar raid 6?
Google is hierin niet erg vriendelijk, gezien iedereen er of schijven bij zet om de migratie te doen, of van raid 6 naar raid 5 gaat.
- Als ik de 2x 1tb in raid 1 zet, en een andere schijf pak voor ubuntu, en hier mdadm weer op installeer. Hoe zorg ik dan dat ik mijn raid 5 (of allicht intussen raid 6) array weer kan gebruiken?

Mening / advies
- 2x1tb in raid als backup van de belangrijkste data van de raidarray
5x2tb in raid 5 of raid 6? Is het de moeite om naar raid 6 over te gaan met dit aantal schijven, of is het grote onzin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor je RAID5 naar RAID6 gaat, moet je eens goed kijken wat je voordeel is als je dit doet. Kijk ook even naar je nadeel. Zo heb ik op 't werk twee grote SAN apparaten en met de management software kan ik zien wat de geschatte/verwachte performance aan IOPS is voor bepaalde RAID niveaus. Momenteel draaien ze in RAID50. Als ik dit laat evalueren naar RAID6, gaat de performance omlaag.
Kijk dus waar je heen wilt. Wil je de veiligheid hebben dat als een schijf uitvalt, je potentieel een tweede uit mag vallen voordat je array opnieuw is opgebouwd met als nadeel lagere overall performance, of wil je meer schijfruimte en betere performance ten koste van die ene redundantie? Verwacht je dus dat een schijf uit zal vallen zeer kort na een ander en voordat je je array opnieuw is gebouwd?

Voor je tweede vraag mbt opnieuw opzetten van je array, dat is met Google te vinden. Als je mdadm installeert, kan je 'm opnieuw assembleren. Zie de man page van mdadm. Was een kleine moeite om die even te lezen, je vraag staat er in beantwoord. Het is niet veel anders dan een degraded array herstellen.

Commandline FTW | Tweakt met mate