Toon posts:

IDE gekloot bij KT7A

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het in elkaar zetten van mijn nieuw systeem, echter ik wat probleempjes met de IDE-devices.

Even vooraf: voor in mijn systeem heb ik een 4.3G HD, een floppydrive, een DVDrom en een cdr/w. Ik heb mijn HD aangesloten op de IDE1 connector van het mobo, en mijn dvd en cdrw op de IDE2 connector waarbij de DVD primary is en me cdrw slave.

Nadat ik alle IDE-devices heb voorzien van power en de IDE kabel, dectecteert me pc de harde schijf niet bij het opstarten. Ik hoor eigenlijk niet eens HD-activity. Ik kom wel de BIOS in, maar voor de rest weet ik het dan ook niet.

Ik heb daarna maar de IDE2 connector eraf gehaald (waar dus me dvd en cdrw op zaten) en heb me computer weer opgestart. Nu hoorde ik me HD duidelijk ratelen, echter ik kreeg 1 piep en geen beeld. TOen maar weer terug gezet als eerst beschreven, en weer helemaal geen succes.

Iemand een idee hoe het precies zit met die IDE connectoren?

Verwijderd

heb ik hier ook met een hardeschijf van
qwantum bigfoot van 3g wilt ook niet werken met mijn asus a7v zal waarscheinlijk te oud zijn

Verwijderd

Topicstarter
zal de leeftijd er echt iets mee te maken kunnen hebben dan?

Verwijderd

Topicstarter
volgens het boekje van abit, doen zij melding van het feit dat het niet echt 'handig' is om je HD en je CDROM op 1 IDE kabel aan te sluiten... dat heb ik dus maar ook niet gedaan overigens

Verwijderd

Van die 4,3 Gb weet ik niet hoe je dat moet oplossen, maar een CD/RW kan je het beste als master zetten en je CD-Rom als slave. Probeer anders eerst alleen met je 4,3 iets te vogelen ! Succes

Verwijderd

Dvd kan heel best op IDE1 Lijkt me meer dat je of de jumpers of de kabels verkeerd hebt zitten in je hd

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 04 juni 2001 02:02 schreef tiethoff het volgende:
Van die 4,3 Gb weet ik niet hoe je dat moet oplossen, maar een CD/RW kan je het beste als master zetten en je CD-Rom als slave. Probeer anders eerst alleen met je 4,3 iets te vogelen ! Succes
Hmm ja, dat heb ik wel geprobeerd... Ik hoorde me HD ratelen en de standaard opstart piep, maar me scherm deed niets. Ik blijf gewoon nog uitvogelen and I'll let you people know ;)

Verwijderd

Nogal een banale vraag, staan de jumper van master/slave goed? Sommige schijven zoals Western Digital hebben speciale settings voor single naast de master en slave settings.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 04 juni 2001 02:06 schreef algabra het volgende:
Nogal een banale vraag, staan de jumper van master/slave goed? Sommige schijven zoals Western Digital hebben speciale settings voor single naast de master en slave settings.
Simpel antwoord: die HD komt uit me oude PC waar hij dus ook als Master fungeerde...

Verwijderd

Op maandag 04 juni 2001 02:11 schreef MaStEr-D het volgende:

[..]

Simpel antwoord: die HD komt uit me oude PC waar hij dus ook als Master fungeerde...
Master is geen single, als je ze alleen gebruikt dan zijn er bij sommige merken van harddisks speciale vrijgezellen instelling, de asociale harddisk. Geef het merk van je schijf door.

Verwijderd

Topicstarter
Seagate 4.3 gig

ik neem aan dat die wel ondersteund wordt door de KT7a aangezien ik nergens op die HD kan lezen wat voor type schijf het is

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:07
hoe had je de zooi in je oude pc aangesloten?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 04 juni 2001 02:32 schreef nitenite het volgende:
hoe had je de zooi in je oude pc aangesloten?
erhm:
- op 1 van de IDE connectors de DVDrom en cdrw, waarbij dvd speler de master was en cdrw dus slave
- op een andere IDE connector me HD
- en dan me FDD connector, maar die laten we ff buiten beschouwing :9

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:07
Dat helpt dus ook niet. Vaagjes.

Ide connectors allemaal goed aangedrukt neem ik aan, powerstekkers ook goed?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

Zet je IDE instellingen eens allemaal op auto detect... en sluit dan je cd drives 's aan op ide 1 en je hd op ide 2?
Kan helpen,heb het eens meegamaakt.
En dan niet vergeten om als 2e boot device het goede ide kanaal in te stellen he...

Greetz PE

Verwijderd

Hang de schijf nog eens in die oude pc. Doet ie t? Zet m als master op ide1, verwijder de ide2 kabel uit mobo en stroomkabels uit cdroms. zet pc aan, meteen naar bios, hd autodetect. niks? voor mijn part een cmos clear en nog eens booten. heb je nog een andere harde schijf (een hardere? :D )

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

kicked/to.procs en mobo's

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 10:30
HD op IDE1 en DVD en CDRW op IDE2 is gewoon ok.

Ten eerste zit er bij Advanced Bios instellingen een instelling 'Delay for HDD' die je eens op 10 seconden zou kunnen proberen. Dit is voor traag opspinnende oude disks. Wanneer je HD dan wel wordt herkent kun je de waarde weer wat lager proberen.

Wanneer dat niet helpt de IDE stekkeraansluiting van je HD zoeken. Zit de stekker wel goed aangesloten of probeer de andere connector. Daarna de IDE kabel die je nu voor IDE2 gebruikt op IDE1 proberen en sluit daar dan je HD op aan.

Verwijderd

Topicstarter
K, ik het volgende gedaan...

Ik heb alleen me HD op IDE 1 aangesloten en hij detecteerde hem nu wel! Echter na het detecteren gaf ie een CMOS Checksum error :?

Toen heb ik weer de IDE2 aangesloten en deed me HD weer niets. Ergo: de bottleneck ligt dus bij die IDE2... Die kabel van die IDE 2 heb ik trouwens uit me oude PC gehaald omdat er maar 1 IDE kabel bij de KT7A zat.

• BartNL
CMOS error verhelpen door CMOS even resetten. Zit een jumper op je Mobo waarmee je dat resetten doet.

Oh en de IDE kabel bij je mobo is met een beetje geluk een ATA66/100 kabel. Dan connectoren wel aansluiten volgens het boekje....

Verwijderd

Topicstarter
nou ik weet volgens mij nu waar het allemaal aan ligt: op die IDE2 connector heb ik (zonder dat ik het wist) een 40 aderige IDE kabel aangesloten terwijl een 80 aderige nodig is. Alleen jammer dat de winkels dicht zijn... Nu moet ik een kabel zien te bietsen :9

• BartNL
met een 40-aderige kabel doet 'ie niet ATA66/ATA100 maar wel gewoon ATA33 en dat is meer dan genoeg voor DVD en CD (8>

Nou ik het herlees kan het ook best aan een brakke voeding in je nieuwe PC liggen. Een AMD met te lichte voeding zou best jouw probleem kunnen zijn. Vooral ook omdat je ook CMOS probleem hebt wat eigenlijk helemaal niets met HD te maken kan hebben :?

Wanneer een IDE kabel het in je oude PC doet moet het in je nieuwe ook gewoon doen....

• Tha BasZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Tha BasZ

- niks -

Mooi logo trouwens Bart !!!

• BartNL
in het echt en in icon formaat is 'ie echt wel aardig ;)

zal het ooit wel 's updaten want dit is inderdaad nix :z

• wrotter18
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-10-2010

wrotter18

Freibuiters forever!

Iedereen heeft het over de aansluiting van de kabel en de setting.

Je moet gewoon zorgen dat de HD op IDE1 zit en als master is ingesteld.

Daarna start je de PC en ga je naar de Bios, je kiest dan de bovenste optie, je krijgt nu een scherm met onderin een tabel, hierin verander je alle waarden in de eerste kolom in Auto, opstarten en bidden.

De PC start, Bios gaat kijken wat er allemaal is aangesloten, hier zou je de HD moeten kunnen herkennen.

Even over het aansluiten van HD en CD-rom op één en dezelfde kabel. Het is niet handig, maar het kan wel, het probleem is alleen dat het kopieren van CD naar HD langzaam gaat, omdat de IDE controller niet tegelijkertijd kan schrijven en lezen.

Cordelia: Well, does looking at guns make you wanna have sex? Xander: I'm seventeen. Looking at linoleum makes me wanna have sex.

• Robert Pape
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:35
Hmmm... hier dus ook een Abit KT7A.. en die wil ook m'n HD niet pakken (Western Digital 6,4) .. iemand daar ervaring mee? Uberhaubt duurt het scannen van de ide-channels belachelijk lang... en vaak gewoon vastlopen.. heb nog niet echt wat werkend gehad op dit mobo :((
Pagina: 1