SSD tweeks i.c.m. Windows 8

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nfear
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-07 12:53
Een paar jaar geleden heb ik Windows 7 op mijn laptop met een zelf ingebouwde SSD geïnstalleerd. Ik herinner mij dat ik moest controleren of de SATA-instelling in de BIOS op AHCI stond. Daarnaast heb ik Hibernate met "powercfg -h off" uitgeschakeld via de command line. Ook heb ik de virtual memory (paging files?) aangepast.

Zijn deze tweeks nog tegenwoordig nodig met Windows 8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

BIOS op AHCI (of RAID) is inderdaad een aanrader; IDE is in feite emulatie waardoor SATA-hardeschijven ook bijvoorbeeld in MS-DOS werken. Een modern OS zou gewoon AHCI moeten ondersteunen dus dat wil je altijd. Geen idee of moederborden nog steeds default op IDE staan; dat zou ik persoonlijk erg slecht vinden.

Daarnaast, tweaks die je in het besturingssysteem doet, zijn niet nodig. Maar sommige zaken kunnen wel voordeel geven. Zo zal het uitschakelen van hibernation en page file veel ruimte op je SSD opleveren, ruimte die je wellicht goed kunt gebruiken voor andere zaken. Dat je SSD erdoor zou slijten is grotendeels onzin, zeker de pagefile wordt nauwelijks gebruikt en al zou dat zo zijn, je hebt een SSD om te gebruiken. Bij normaal gebruik hoef je je niet druk te maken om de levensduur ofwel write endurance van het apparaat. Maar de opslagruimte die je vrijmaakt door page/hibernation file uit te schakelen of te verkleinen kan wel beter besteed worden in veel gevallen. Zeker als je hibernation niet gebruikt, wil je vast geen 32GiB groot bestand op je SSD (als je 32GiB RAM hebt). Dat is gewoon zonde van de kostbare ruimte.

Dus in principe ben ik tegen 'tweaks' maar dit zijn voorkeuren die je wel kunt overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebelll
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:20
Indexing uitzetten, defragmentatie uitzetten en superfetch uitzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat gebeurt standaard al als je een verse installatie doet. Als je - zoals afgeraden - een clone-installatie doet, dan zul je dat wel handmatig moeten doen wellicht. Al dacht ik dat Win8 nu slim defragmenteert. Voor SSDs wordt dat een TRIM-cycle op vrije ruimte ipv daadwerkelijk defragmenteren. Voor hardeschijven wordt dan nog wel gedefragmenteerd. Dit kan Windows zien aan de hand van de random read prestaties van een opslagvolume. Ook wordt de rpm bij SSDs als 'non-rotating' aangegeven, wat mogelijk ook een bron is waarop Windows zich op baseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebelll
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:20
Anoniem: 15758 schreef op woensdag 24 april 2013 @ 17:12:
Dat gebeurt standaard al als je een verse installatie doet. Als je - zoals afgeraden - een clone-installatie doet, dan zul je dat wel handmatig moeten doen wellicht. Al dacht ik dat Win8 nu slim defragmenteert. Voor SSDs wordt dat een TRIM-cycle op vrije ruimte ipv daadwerkelijk defragmenteren. Voor hardeschijven wordt dan nog wel gedefragmenteerd. Dit kan Windows zien aan de hand van de random read prestaties van een opslagvolume. Ook wordt de rpm bij SSDs als 'non-rotating' aangegeven, wat mogelijk ook een bron is waarop Windows zich op baseert.
Ah, goed dat je het zegt. Ik had eerlijk gezegd ook al wel verwacht dat Microsoft hier rekening mee zou houden, maar ik moest het toch nog uitzetten (maar ik deed dus ook een upgrade, vandaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 13:39

Swordlord

Act first, think never

Pietjebelll schreef op woensdag 24 april 2013 @ 17:25:
[...]

Ah, goed dat je het zegt. Ik had eerlijk gezegd ook al wel verwacht dat Microsoft hier rekening mee zou houden, maar ik moest het toch nog uitzetten (maar ik deed dus ook een upgrade, vandaar)
Er is een verschil tussen hoe windows er rekening mee houd en hoe de "tweak" guides het uitschakelen uitleggen.

Windows houd gewoon rekening op simpel niveau en schakelt de functionaliteit voor de SSD volumes uit. Dus geen auto defragmenteren door deze uit het defragmentatie schema te halen en geen auto indexing voor de specifieke volumes.

De tweak guides zijn iets lomper erin en geven het advies om de gehele services te killen. Dus dat je ook geen indexing of auto defragmentatie op je HDD's hebt.

Mensen kijken dus vaak vergelijkend met de tweak guides, zien dat de service niet dood is en denken dus dat windows zijn werk niet heeft gedaan.
Het is al genoeg om bij deze computer, "indexing" van het SSD volume uit te schakelen en bij de defragmentatie schema's de SSD op nooit defragmenteren te zetten.
Dat is al voldoende.

[ Voor 12% gewijzigd door Swordlord op 24-04-2013 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-07 15:50
en zou dit nog even doen voor sneller opstarten:

start--> msconfig

boot--> advanced options
number of prcessors even aanvinken en dan het maximale wat in het lijstje staat selecteren.. sluit venster door ok en sluit msconfig door toepassen--> ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

skipe, ook die 'tweak' is onzin en bedacht door iemand die niet weet wat deze optie betekent. Net als de max memory zijn dit debugsettings. Standaard worden alle cores en al het geheugen gebruikt wat beschikbaar is. Maar voor debug/test-doeleinden is het mogelijk om dit uit te schakelen zodat er maar één core wordt gebruikt of bijvoorbeeld max 2GB van je RAM. Met andere woorden, de auteur denkt dat je door het activeren van die 'tweak' extra CPU cores gebruikt - dit is onzin, je limiteert ze juist expliciet op een bepaald getal.

Net zoals de fsutil disabledeletenotify, wat zogenaamd een instelling is om te kijken of TRIM ingeschakeld is. Maar het is juist een debugsetting die altijd uit staat en je kunt hem activeren zodat TRIM wordt uitgeschakeld. Normaliter heb je deze debugsettings nooit nodig dat is alleen voor heel specifieke situaties. Default staat alles dus goed, je hoeft niets te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-07 15:50
Anoniem: 15758 schreef op woensdag 24 april 2013 @ 18:11:
skipe, ook die 'tweak' is onzin en bedacht door iemand die niet weet wat deze optie betekent. Net als de max memory zijn dit debugsettings. Standaard worden alle cores en al het geheugen gebruikt wat beschikbaar is. Maar voor debug/test-doeleinden is het mogelijk om dit uit te schakelen zodat er maar één core wordt gebruikt of bijvoorbeeld max 2GB van je RAM. Met andere woorden, de auteur denkt dat je door het activeren van die 'tweak' extra CPU cores gebruikt - dit is onzin, je limiteert ze juist expliciet op een bepaald getal.

Net zoals de fsutil disabledeletenotify, wat zogenaamd een instelling is om te kijken of TRIM ingeschakeld is. Maar het is juist een debugsetting die altijd uit staat en je kunt hem activeren zodat TRIM wordt uitgeschakeld. Normaliter heb je deze debugsettings nooit nodig dat is alleen voor heel specifieke situaties. Default staat alles dus goed, je hoeft niets te veranderen.
en waarom start een computer/laptop dan wel sneller op als het maximale aantal cores wordt aangevinkt? (geldt zowel voor hdd's als ssd's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 13:39

Swordlord

Act first, think never

Zegt wie? Het internet waar mensen denken dat het sneller is door het placebo effect. jijzelf? Ten gevolg van placebo effect?
Ja veelal is het placebo, want je hebt iets aangepast en bent half in euforie dat je iets hebt kunnen doen.. je let er actiever op en dan lijkt et ook sneller. Terwijl je normaal er niet naar om kijkt

Maar heb je daadwerkelijk met een stopwatch zitten te meten of met een boottimer? Zo niet? Doe dat maar eens...

[ Voor 15% gewijzigd door Swordlord op 25-04-2013 02:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Windows start echt niet sneller op als je door tweaks extra core ''zogenaamd'' gebruikt.

[ Voor 82% gewijzigd door A87 op 25-04-2013 12:56 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Pagina: 1