Computervoeding gebruiken als bron

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:27
Ik wil een aantal 12V en 5V producten ophangen en omdat er geen stopcontacten in de buurt zijn ben ik van plan om zelf 2 kabels te leggen (12V en 5V) en daar de apparatuur aan te hangen. Connectortje afknippen, mijn kabel er aan maken, en doorlussen (parallelschakeling) naar het volgende apparaat.

In plaats van 3x 12V 2A adapters en 3x 5V 1A adapters die bijgeleverd zijn, moet ik dus een eigen voeding hebben. Ik zat eerst op conrad en consorten te kijken naar voedingen die 12V 6A resp. 5V 3A kunnen leveren (het is toch simpel optellen?) maar die prijzen rijzen de pan uit vind ik.

Nu had ik het lumineuze idee om gewoon een ATX voeding te pakken. 12V 6A en 5V 3A is natuurlijk peanuts voor zo'n ding, en 't kost ook maar 30 euro (of 40 euro) voor een voedinkje wat zowel 12V als 5V kan leveren...c-c-c-c-ombobreaker!

Ik heb hier op gegoogled en je krijgt het standaard verhaaltje dat een ATX voeding belast moet worden etc etc, maar mijns inziens doe ik dat doordat ik hem op 12V én 5V belast.

Volgens mij is dit een prima idee, en op papier lijkt het te werken... maar om zeker te weten leg ik dit even voor aan de experts om er zeker van te zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:20

SA007

Moderator Tweaking
Opzich een goed idee, maar kabellengte in combo met belasting op laagspanning kan snel problemen geven, weet niet over wat voor afstanden je het hebt.

Een ATX voeding kan misschien ook belasting op de 3.3V verwachten wat misschien problemen kan geven, verder kan de hoeveelheid belasting te laag zijn, maar weet niet wat je voor belasting eraan gaat hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Kabellengte zal denk ik 4mtr voor de dichtsbijzijnde camera zijn, 9mtr voor verderop... ongeveer.
En een camera zal ook niet 5V 1A continu gebruiken, ik denk als ie gewoon filmt missien de helft?

Ik heb idd gelezen dat bij laagspanning de kabellengte vrij kort moet zijn... hoe is dat op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-10 15:39
Gegeven dat het camera's zijn, kunnen die dan niet gewoon over PoE?? Een PoE-switchje kost je de kop niet, en daarmee kan je rustig 100 meter overbruggen..

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Jep, de eerste camera's waren ook PoE, maar nu hangt er een cheapere camera (die beter beeld geeft 8)7 ) maar die heeft stroom en netwerk apart helaasch.

Of ik moet Camera-PoE splitter - Cat5 - PoE injector - netwerk+ stroom doen, maar die PoE splitters gaan niet passen in de lasdozen :P

[ Voor 31% gewijzigd door maarud op 24-04-2013 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

maarud schreef op woensdag 24 april 2013 @ 15:40:
Ik heb idd gelezen dat bij laagspanning de kabellengte vrij kort moet zijn... hoe is dat op te lossen?
Dikkere kabels gebruiken (die hebben een lagere weerstand per meter).

Indien mogelijk kun je ook de layout van je apparatuur aanpassen. Dus in plaats van één kabel vanaf de voeding langs alle apparaten, plaats je de voeding ongeveer halverwege en leg je van daaruit in beide richtingen een kabel.

PoE gaat sowieso niet werken in dit geval gezien het vermogen dat benodigd is. 12V x 6A = 72W, dan zou je op zijn allerminst 2 aderparen moeten gebruiken (en da's nog krap), je hebt ook nog eens 2 aderparen nodig voor je communicatie, dus dan past de 5V er al niet meer bij.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Ik zou 5 volt laten varen, te veel verlies, en extra kabels. Gewoon op locatie verlagen van 12 naar 5 volt.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:40
Aangezien je toch kabels gaat leggen, waarom niet gewoon 220? De losse adapters heb je al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Had nog niet in de gaten dat er zoveel verlies op zou treden. Vanuit het midden voeden lijkt een goed idee, maar ik kan buiten nergens eens voeding kwijt, die wilde ik dus binnen hangen.

Ik wilde zonder adapaters werken zodat ik buiten kleine lasdozen zou hebben, met de huidige adapters zou ik ruimte te kort hebben. Of ik moet mini-adaptertejs zien te vinden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-10 21:10

Infant

It's a floating Dino!

Ik kan nog talloze oplossingen verzinnen. Maar als je een PC voeding wilt gebruiken, en zelf draden wilt aansluiten.

Dan is hier bijvoorbeeld een voltage drop calculator.

Het zou kunnen dat je voeding meer dan 5.00V maakt, 5.5V kan prima bij een lage belasting.

Anyway, klop de kabel lengte in, 1A load, en kloot wat met de draad diktes tot je meer dan 4.6V overhoud... en you're done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Met 2,5mm² hou ik 4,93V over... lijkt me niet zo'n probleem :) als dat het enige is moet mijn idee wel lukken lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Oh? Dan ben ik erg benieuwd naar de waardes waarmee je hebt gerekend.

Als ik de door Infant gelinkte calculator gebruik om de Voltage drop te berekenen bij 5VDC, 3A, over een enkele set koperen draden van 13AWG (komt overeen met 2,6243mm2) dan kom ik bij een kabellengte van slechts 2 meter al uit op slechts 4,92V. Na 9 meter houd je nog maar 4,65V over.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Ah, voor 3A inderdaad wel ja. Ik rekende met 1A (enkele camera).

Kan ik voor het langste stuk (9m) niet rekenen met 1A, aangezien dat de gevraagde stoom is? en dan voor 6m rekenen met 2A, en 4m rekenen met 3A?

Of denk ik nu gek? ;p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-10 14:42

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Kan je niet overal 12 volt naar toe leggen en dan op locatie naar 5 volt gaan met een printplaatje uit zo'n USB lader voor in de auto. In die dingen zitten vaak efficiente DC/DC converters en de printplaatjes passen makkelijk in een lasdoos.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

maarud schreef op woensdag 24 april 2013 @ 17:32:
Ah, voor 3A inderdaad wel ja. Ik rekende met 1A (enkele camera).

Kan ik voor het langste stuk (9m) niet rekenen met 1A, aangezien dat de gevraagde stoom is? en dan voor 6m rekenen met 2A, en 4m rekenen met 3A?

Of denk ik nu gek? ;p
Kun je wel doen, maar dan moet je rekenen met 5V en 3A voor de eerste 4m, dan met de spanning die je daar overhoudt en 2A voor de volgende 6m, dan weer met de spanning die je daar overhoudt en 1A voor de laatste 9m.

Dan kom ik op het volgende (op basis van een enkele set koperen draden van 13AWG):
code:
1
2
3
4
5
    VDC       A    lengte (m)
begin  eind      segment  totaal
5,00   4,84   3     4       4
4,84   4,68   2     6      10
4,68   4,56   1     9      19

[ Voor 3% gewijzigd door real[B]art op 24-04-2013 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Ik kom er net achter dat de kabel die ik heb 1mm² (17AWG geloof ik) is, dat is dus al 18% voltage drop voor 9 meter 3A.

De langste afstand is die 9 meter. Tussen de camera's zit 3 resp 2mtr, dat valt dus nog wel weer mee. maar 1V voltage drop is vrij fors... dat wordt dus óf pas 5V/12V maken in de lasdoos, of tenminste 2,5mm² kabels gebruiken, of een hoger voltage uitzenden zodat het daardoor 5V wordt op de plek des onheils.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Is het een beetje een goede voeding? of nog een oud noname voedinkje dat je nog had liggen. Vooral in dat geval zou ik even gaan kijken naar een extra hf filter. Die voedingen willen soms aardig ruisen. En hf ruis op een kabel van 9 meter is een perfecte antenne (= storing op radio etc).

Wat betreft spanningen zou ik ook een hogere spanning op de kabel zetten en pas bij het apparaat naar beneden transformeren. scheelt verliezen en je kunt af met dunnere kabels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Vergeten te vermelden, maar het draait inmiddels als een zonnetje op de computervoeding. Nog best een lange afstand, zelfs maar met een 1,5mm² draadje, maar de camera slikt het wel gewoon. Toch wel handig dat die Chinezen met zulke grote toleranties werken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-10 17:38
grote kans zit er een dc-dc converter in. die slikken alles en maken er weer het goede van.

maar succes met je installatie :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-09 20:04
maarud schreef op maandag 27 mei 2013 @ 14:07:
Vergeten te vermelden, maar het draait inmiddels als een zonnetje op de computervoeding. Nog best een lange afstand, zelfs maar met een 1,5mm² draadje, maar de camera slikt het wel gewoon. Toch wel handig dat die Chinezen met zulke grote toleranties werken :+
Meet voor de lol eens hoeveel spanning je overhoud aan het eind van de kabel.

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Alles zit dichtgeschroefd en gekit dus ik zal bij de eerstvolgende inspectieronde wel een meting uitvoeren :P
Pagina: 1