Zelfbouw of toch Synology?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 513550

Topicstarter
Beste,

Ik zit erg in twijfel over wat te doen. Wat ik graag wil:

- volle bak kunnen downloaden met 100mbit(mijn volle glasvezel verbinding) icm sabnzbd, couchpotato en sickbeard
- bestanden gemakkelijk delen met mijn vrienden via een webinterface(moet allemaal lekker makkelijk gaan)
- Weinig onderhoud

Nu ben ik tot de volgende opties gekomen: zelf een nas bouwen met de volgende specs:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G2020 Boxed€ 51,40€ 51,40
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,90€ 56,90
1Fractal Design Array R2 Mini ITX NAS Case€ 105,-€ 105,-
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 49,68€ 49,68
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 262,98

Het probleem bij een zelfbouw is dat ik zelf geen idee heb welk OS ik moet pakken wat mij gemakkelijk van mijn eisen kan voorzien.

Of een Synology aanschaffen. Ik heb wel ervaring met synology en vind deze software erg prettig werken. Alleen lees ik veel over langzame download snelheden met de genoemde software. Als het een Synology wordt zat ik te kijken naar een DS713+ of zou dit een overkill zijn en heb ik genoeg aan een DS213+?

Graag advies, ik weet even niet meer welke richting ik op moet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Heb je ZFS overwogen? Als je voor zelfbouw gaat, is dat de richting waar je zou moeten zoeken. Vooral omdat dit de meeste voordeel biedt boven een kant en klare Synology oplossing. Synology biedt namelijk geen inherent veilige opslag, zoals ZFS wel kan bieden.

Als je niet voor ZFS gaat, valt een groot voordeel van zelfbouw weg. Dan zou prijs, mogelijkheden en gemak overblijven. Qua gemak is Synology gewoon het beste, minste omkijken. Qua moeglijkheden is het enigszins beperkt en qua prijs is het relatief duur.

Kijk voor jezelf wat de prioriteiten zijn waar je het meest aan hecht. De zelfbouw route betekent dat je in eerste instantie meer tijd kwijt bent, aan het oriënteren op een geschikte oplossing, aan het configureren en bijhouden. Onderhoud is opzich wel een groot voordeel van ZFS, want dat zou extreem laag moeten zijn. ZFS biedt je veilige opslag waar je verder geen omkijken meer naar hebt. Bij Synology zou dit wellicht iets slechter zijn maar ook niet heel veel onderhoud. Een legacy-opstelling zoals Hardware RAID, Windows RAID en in mindere mate Linux RAID heeft een hogere mate van ouderhoud en omkijken wat je er aan hebt.

Welke Synology kun je prima oriënteren in de Synology-topics, waarvan ik aanneem dat je deze hebt doorgenomen. Bij Synology weet je ongeveer wat je krijgt. Het is jij die de knoop moet doorhakken in welke richting je gaat zoeken: zelfbouw met ZFS of toch Synology.

Qua zelfbouw kun je bijvoorbeeld FreeNAS, NAS4Free en ZFSguru proberen in een virtual machine met Virtualbox. Dan kun je zien wat jou het beste bevalt en of zelfbouw überhaupt iets voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 513550

Topicstarter
De software uittesten in een virtual machine is een goed plan. Dat is vooral mijn grootste twijfelpunt. Ik ben onderhand aardig gewend aan de software van synology en dat bevalt me erg goed, dus daardoor twijfel ik ook sterk of ik wel zelfbouw moet doen of toch blijven bij wat ik gewend ben. Ik ga vanavond eens wat testen in een virtuele machine en dan denk ik dat ik vrij gemakkelijk een keuze kan maken. Bedankt voor je reactie.