Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laptop voor werk (reizen) & prive (desktop)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na 4 jaar trouwe dienst is afgelopen weekend mijn laptop overleden. Hij was al even aan vervanging toe, maar dit is wel een erg goede motivatie om actie hierop te ondernemen.

Ik zal de laptop zowel prive als zakelijk gebruiken. Prive is het vooral internet/office/skype en zo nu en dan gamen (veelal oude spellen, meest nieuwe is StarCraft 2). Voor mij werk zal het vooral matlab, office, internet zijn met een klein beetje photoshop. Omdat ik voor mijn werk veel op reis ben en ook vaak aan het werken ben op andere locaties dan mijn kantoor, zal er veel met de laptop worden gesleept.

Belangrijk:
* Degelijkheid. (Vanwege het vele slepen moet hij tegen een stootje kunnen. Dit is wss waar mijn oude laptop aan is overleden.)
* <16" monitor (Ik gok op 15" omdat ik dit zelf een mooie balans vind tussen draagbaar en groot genoeg scherm om op te werken).
* >= 4 GB RAM (Geven mijn matlab werk echt 't minimum)
* VGA & HDMI aansluiting (ivm geven presentaties)
* Dedicated grafische kaart.
* Webcam met goede microfoon.
* > 500 GB harddisk
* Budget: Mijn richtlijn was E800 met een cap op E1000 [incl. btw]

Onbelangrijk:
* Touchpad (Ik hang er eigenlijk altijd een muis aan).

Om te overwegen:
Mijn huisgenoot raadde mij sterk aan om voor een SSD te gaan, omdat dit de degelijkheid, accuduur en snelheid bevordert. Na enig zoekwerk lijkt een SSD laptop iets buiten mijn prijs catagorie. Tevens is de grootte van SSDs nog niet dusdanig dat ik er mijn inziens genoeg om kan meenemen om efficient te kunnen werken.

Na wat surfen (vooral tweakers doorlezen) lijken de volgende laptops erg hoog op het lijstje uit te komen:
* Lenovo Y500. [Zelf geen ervaring met Lenovo]
* Dell 15R SE [Alleen ervaring met Dell desktops, mijn 4 jaar oude XPS is mbt bouwkwaliteit erg goed, maar na 2,5 jaar begaf de grafische kaart en het ram het.]
* Sony S15 [Geen ervaring met Sony, S15 gezien als erg degelijk, maar ik vond ook een hoog prijskaartje]
* Asus N56 [Asus en Acer geven me altijd een naar onderbuik gevoel mbt betrouwbaarheid / kwaliteit]

Hoewel algemeen advies altijd welkom is, ben ik vooral beniewd naar:
* Hoe is de degelijkheid van Lenovo en Dell laptops?
* Is mijn vooroordeel over Asus/Acer terecht?

Alvast bedankt voor het advies

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:07
Laat je iig niet afschrikken door de prijzen die dell, sony enz rekenen voor hun modellen met SSD. Bestel zelf een losse SSD en bouw die zelf in of laat dat voor een redelijke vergoeding doen. Veel goedkoper en je laptop is 10 keer zo snel.

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-11 11:01

Qon

Verwijderd schreef op woensdag 24 april 2013 @ 13:48:
* Asus N56 [Asus en Acer geven me altijd een naar onderbuik gevoel mbt betrouwbaarheid / kwaliteit]

Hoewel algemeen advies altijd welkom is, ben ik vooral beniewd naar:
* Hoe is de degelijkheid van Lenovo en Dell laptops?
* Is mijn vooroordeel over Asus/Acer terecht?

Alvast bedankt voor het advies
Ik kan even geen bronnen vinden, maar ik heb zelf een tijd terug flink gezocht naar de betrouwbaarheid, waarbij HP en Acer vaak als minst betrouwbare notebooks uit de verf kwamen, was Asus juist altijd één van de betere.

Vraagje trouwens, aangezien je de laptop ook zakelijk gebruikt, is je budget (€800-€1000) inclusief of exclusief btw?

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Qon schreef op woensdag 24 april 2013 @ 14:15:
[...]

Ik kan even geen bronnen vinden, maar ik heb zelf een tijd terug flink gezocht naar de betrouwbaarheid, waarbij HP en Acer vaak als minst betrouwbare notebooks uit de verf kwamen, was Asus juist altijd één van de betere.

Vraagje trouwens, aangezien je de laptop ook zakelijk gebruikt, is je budget (€800-€1000) inclusief of exclusief btw?
Je kan nooit een product beoordelen op basis van het merk. Zo maakt elke OEM brakke laptopjes, en uitstekende laptopjes.

@ TS
De sterkste keuze voor je laptop is duidelijke de Vaio S15 omdat deze gemaakt is om echt vaak mee te nemen. Met name het gewicht van 1.9kg is een groot voordeel ten opzichte van de rest. De specs zijn uiteraard goed genoeg voor al je wensen. Wat je wel moet doen bij de Vaio S15 is dat je zelf de RAM en SSD erin zet in plaats van het bij Sony te laten configureren. Hierdoor bespaar je namelijk heel veel geld ten opzichte van de woekerprijzen die Sony gebruikt voor de SSD.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Verwijderd

Topicstarter
Mijn budget moet ook de btw uit worden betaald, aangezien ik de laptop ook zonder nadenken voor prive wil kunnen gebruiken.

Bedankt voor de SSD/RAM tip, die ben ik inmiddels vaker tegen gekomen en lijkt zeker de way-to-go.

Ik hoop dit weekend een besluit te nemen, dus enig verder advies is zeker welkom.