Internet zomerhuisjes

Pagina: 1
Acties:

• Grompoe
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:25
Ik woon sinds kort bij mij vriendin en we zijn de mogelijkheden tot internet aan het onderzoeken.

Nu heb ik een paar vragen naar de mogelijkheden.

Even een situatieschets;

We wonen bij een huisbaas in een zomerhuisje met nog 2 andere zomerhuisjes. Nu heeft ieder zijn eigen internet aansluiting, de zomerhuisjes KPN en de huisbaas Ziggo. Nu heeft de huisbaas wel interesse in een gezamenlijk internet abonnement.
  • Is het mogelijk om de Ziggo verbinding te splitsen met een switch (waarbij ieder een eigen netwerkje heeft met eventueel nog een eigen switch dan wel wifi router)?
  • En zijn de afstanden, ongeveer 40 meter a 50 meter per kabel, niet teveel?
  • En maakt het veel uit of ik CAT 5 of CAT 6 kabel neem? Niemand is eigenlijk een groot verbruiker, dus mij lijkt CAT 5 zelf genoeg.
Mij lijkt dit een goede oplossing maar ik heb graag commentaar of bevestiging.

Alvast bedankt

[ Voor 7% gewijzigd door Grompoe op 24-04-2013 13:23 ]

• Rikkiz0r
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
  • Is het mogelijk om de Ziggo verbinding te splitsen met een switch (waarbij ieder een eigen netwerkje heeft met eventueel nog een eigen switch dan wel wifi router)? Ja dit is heel goed mogelijk, achter het modem van de baas plaats je gewoon een switch en vanuit de switch kabeltjes naar de huizen.
  • En zijn de afstanden, ongeveer 40 meter a 50 meter per kabel, niet teveel?Als je goede kabels hebt (dus geen CAT5e namaak pruttel) dan maakt dat niet uit.
  • En maakt het veel uit of ik CAT 5 of CAT 6 kabel neem? Niemand is eigenlijk een groot verbruiker, dus mij lijkt CAT 5 zelf genoeg.Let op dat je geen 'goedkope' CAT5e kabel neemt want daarvan zijn niet alle draadjes van koper, ik zou persoonlijk gewoon zelf een CAT6 kabel trekken ook met het oog op toekomstperspectief.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-11 17:07
Ik zou bij zulke afstanden gewoon goede CAT 6 kabel nemen, geen risico's nemen om goedkoop uit te zijn en dan zo'n lange kabel opnieuw moeten leggen.

Verder kun je in ieder huisje gewoon een Wifi router zetten, waarin je de UTP kabel van het internet punt in de RJ45 WAN poort van de wifi router. Zo heeft ieder z'n eigen netwerkje achter de router (en daarbij ook z'n eigen wifi netwerkje) wat van de rest is gescheiden.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Metallize
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-11 12:56
Ik zou je aanraden om iig een VLAN switch te halen, waar je het netwerk gescheiden kunt houden.

• Grompoe
Duidelijke antwoorden!

Ik heb bij een groothandel in electro spullen gewerkt waar ik nog steeds een personeelskorting krijg dus de prijs van goede kwaliteit kabel (bijv. Draka installatiedraad) is niet zo schokkend.

Dan ga ik nu nog even op zoek naar een geschikte switch en dan het hele verhaal eens voorleggen aan de huisbaas.

• !null
Je moet even een goede wifi router (met RJ45 WAN port) vinden waar je dus een paar stuks van kunt kopen. Het internet modem van je huisbaas zal waarschijnlijk wel genoeg porten hebben om de kabels voor de paar huisjes in te kunnen pluggen. Anders nog een switch erbij.

VLAN switching is helemaal veilig, maar hoeft denk ik niet. Als iemand zijn wifi router voorbij gaat betekent dat, dat de rest nog veilig in z'n eigen netwerkje zit achter hun router.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03:42
Metallize schreef op woensdag 24 april 2013 @ 13:45:
Ik zou je aanraden om iig een VLAN switch te halen, waar je het netwerk gescheiden kunt houden.
Het is prive gebruik :'). Ik zou kiezen voor een goedkope switch en de huisjes voorzien van een accespoint voor wifi. Ben je simpel, goed en goedkoop uit.

• !null
Een router met wifi is net zo duur denk ik, en veiliger.

Zie: http://tweakers.net/price...l-wr1043nd/specificaties/

• Grompoe
Er zal een kabel van de modem naar de switch lopen die zich in het andere gebouw van de zomerhuisjes bevind. Anders kan ik 4 kabels heen en weer trekken voor niks eigenlijk.

Dus huis+modem ----------kabel----------zomerhuizen+switch-------3 kabels naar elke zomerhuis apart--------

Of is de enkele kabel van de modem naar de switch dan een beperkte factor?

Excuses voor de basic weergave, zit nog op mn werk :+

[ Voor 8% gewijzigd door Grompoe op 24-04-2013 16:33 ]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-12 19:19
Je kan de switches in elk huisje prima in serie aanleggen als dat makkelijker is.
Het is wel een stuk kwetsbaarder.

Als bijvoorbeeld in het 1e huisje iets mis gaat (stroom valt uit ofzo) dan zit de rest zonder internet.
Of als je buurman vindt dat je teveel download, kan hij jouw kabeltje uit de switch trekken.

Met het oog op de toekomst kun je beter nu even wat meer moeite doen. Dan kom je later ook niet in de problemen als de snelheid van het internet omhoog gaat enzo.

TheS4ndm4n#1919

• Grompoe
De switch komt in de schuur te hangen die alle 3 de zomerhuisjes verbind, dus geen last van iemand die de stekkertjes eruit trekt. ;)

Iedereen ontzettend bedankt voor de antwoorden, ik ga ermee aan de slag.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Blijft één ding over, met een switch heb je één groot netwerk met alle privacy nadelen vandien. Een router geeft wat dat betreft meer mogelijkheden om een en ander te scheiden.

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-12 14:16

DaRoot

Some say...

Let wel even op of de ziggo modem uberhaupt een modem of een modem/router is. In dat laatste geval kun je met een switch toe, in het eerste geval moet er sowieso een router tussen.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Klopt, maar dat is niet wat ik bedoelde. Je hebt een groep mensen die elkaar wellicht wel kennen, maar die geen onderlinge relatie met elkaar hebben. Enige privacy zal dus wel op prijs worden gesteld.
Die privacy zal op z'n zachtst gezegd met alleen maar een switch toch sterke bepererkingen hebben.
No problem als de mensen onderling overeenkomen dat ze daar geen moeite mee hebben.

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-12 14:16

DaRoot

Some say...

Techneut schreef op donderdag 25 april 2013 @ 11:59:
Klopt, maar dat is niet wat ik bedoelde. Je hebt een groep mensen die elkaar wellicht wel kennen, maar die geen onderlinge relatie met elkaar hebben. Enige privacy zal dus wel op prijs worden gesteld.
Die privacy zal op z'n zachtst gezegd met alleen maar een switch toch sterke bepererkingen hebben.
No problem als de mensen onderling overeenkomen dat ze daar geen moeite mee hebben.
Snap ik ook, ook helemaal gelijk aan. Maar een router is sowieso perse nodig als het een gewone modem zonder router functie is.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• Grompoe
Voor zover ik weet is het een Ubee modem/router van Ziggo, maar zal ik even moeten nakijken.
Het is inderdaad wel de bedoeling dat alles gescheiden blijft want ik heb geen zin dat iedereen overal bij kan.

Ik was in de veronderstelling dat je bepaalde switches, zoals met VLAN, de aparte netwerken van elkaar kunt scheiden. Maar een router is de eigenlijk de eerste keus waarbij de modem in bridge mode wordt gezet?

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:19

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Als je met vlans gaat werken (icm met bijvoorbeeld een switch die dit kan) dan moet je alsnog een router hebben die deze netwerken routeert naar de binnenkomende Ziggo verbinding, middels NAT. Op deze manier zijn de netwerken gescheiden van elkaar, tenzij je dit natuurlijk (deels) toestaat op je router :)

www.google.nl

Pagina: 1