[Cursus] OOP PHP (basis)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
Hallo beste medetweakertjes ,

Via mijn huidige werkgever mag ik mijn kennis verbreden en iets meer in php gaan duiken , nu heb ik al beetje via G00glez naar Object orientated programming cursussen gekeken (regio den haag) maar het voelt een beetje aan als een jungle. Er zijn zoveel bedrijven en nergens eigenlijk echte reviews hoe de trainingen zijn.

Ik heb naar onder andere gekeken naar de cursussen van springest, ncoi, roc etc , ik voel me alleen nog niet echt overtuigd bij de informatie die ik lees erover. Ik vroeg mij dus af of hier mensen zijn die een cursus gevolgt hebben mbt tot php in de afgelopen (jaar?) , zo ja . Welke cursus was het en hoe beviel het?

Ik ben nog redelijk basis met php. Css / Html heb ik al stuk meer ervaring in.

Ik weet niet of dit in het juiste forum staat (al gaat het natuurlijk wel op programming), dus excuses bij voorbaat mocht het nou net ergens anders moeten.

hopelijk kan iemand mij een goede cursus adviseren, heeft iemand ervaring met springest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 479080

Ik vind dat je hier niet echt een cursus voor nodig hebt. Online vind je genoeg informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-07 11:23

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Wat voor ervaring moet je hebben met springest? Dat is bij mijn weten gewoon een kieskeurig.nl van cursus aanbieders.Springest heeft volgens mij geen eigen cursussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-07 11:21

TheNephilim

Wtfuzzle

Het is inderdaad een jungle, dat heb ik ook ondervonden toen ik eens wilde kijken naar netjes programeren.

Ik zou aanraden om eens een framework te gaan gebruiken zoals Symfony2. De manier van werken zorgt er enigszins voor dat je bijna automatisch OOP gaat programeren. Symfony2 is een MVC framework, dat zorgt voor nette onderhoudbare code.

Doen is echt een must, je kunt lezen zoveel je wil, maar de situaties in boeken zijn vaak niet helemaal compleet. Gewoon ergens beginnen en zoeken naar verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
Ja ik ben zelf bezig met Php 4 dummies , dus beetje een dierenwinkel bouwen etc en dat gaat allemaal goed.

Het probleem waar ik tegenaanloop is dat in de code waar ik in zal moet gaan werken toch wat geadvanceerdere dingen worden aangehaald (meerdere projecten , veel ingeladen via Cases / This -> etc)

nu zal het wel even duren voor ik dat onder controle heb , ik zou alleen wel een goede basis opstap willen (als je het namelijk fout aanleert is het moeilijk afleren erna). Symfony / zend framework zeggen me wel wat maar nog nooit echt in verdiept. Ik zal wel even gaan kijken of het misschien slim is om in die richting een cursus te pakken (mijn werkgever heeft mij een budget gegeven van 2000 euro hiervoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic007
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-06 16:56
OOP is een methode / manier van werken. Dit is niet alleen op PHP van toepassing. Je zou de basis ook dmv Java / C++ of C# kunnen leren. Dit zijn 'echte' OOP talen, bij PHP is het later toegevoegd aan de taal en je wordt niet geforceerd het te gebruiken zoals Java of C#.

Wanneer je een van deze talen onder de knie hebt krijg je vanzelf een OO manier van denken, en is dit makkelijk toe te passen op PHP (verschil in taalconstructies daargelaten).

Java en C# cursussen zijn misschien makkelijker te vinden dan PHP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:25
ik heb OOP leren programmeren in Java d.m.v. het programma BlueJ (http://www.bluej.org/).

Dit programma visualiseert heel duidelijk wat klassen en objecten zijn. Wellicht iets om daarnaar te kijken om het OOP principe te leren? Dan kan je het principe zelf vertalen naar PHP.

[ Voor 4% gewijzigd door PdeBie op 24-04-2013 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacow
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-07 22:13
Sowieso is het aan te raden dat je naar PHP 5 kijkt ipv PHP 4.
PHP 4 ondersteund nogal weinig OOP zaken en is hopeloos verouderd.

Daarnaast is het (zoals anderen al aangaven) idd het slimst om eens naar algemene OOP cursussen te kijken, hierdoor krijg je de juiste manier van denken. Ik heb het zelf ook geleerd in Java (op school, dat wel) en pas later omgezet naar PHP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Startups
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09-2022
Aionicus schreef op woensdag 24 april 2013 @ 13:55:
Ja ik ben zelf bezig met Php 4 dummies , dus beetje een dierenwinkel bouwen etc en dat gaat allemaal goed.
PHP4 is af te raden omdat PHP dat niet langer zal ondersteunen. Als ik jou was zou ik een online cursus gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
moet je "Php 4 dummies" niet gewoon lezen als "PHP for dummies"? Nog niet echt een bijster goed boek lijkt me, maar wie weet doen ze wel php5 tegenwoordig.

[ Voor 41% gewijzigd door Caelorum op 24-04-2013 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35775

Ik zou alle taalspecifieke zaken eerst laten voor wat ze zijn, dus geen PHP/C++/C# of dergelijken erbij pakken, maar eerst de theoretische basis proberen te doorgronden.

Hoe je dit dan goed toepast in taal X of taal Y is daarna niet meer zo'n issue

Verder raad ik af om OOP te leren via een framework zoals iemand hierboven aangaf... je leert hier namelijk alleen een kunstje mee en niet echt zelf OOP denken en developen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:30
Het probleem is dat af en toe een class gebruiken zeer zeker niet gelijk staat aan "OOP". Door alleen maar te doen leer je OOP niet, je moet gewoon de concepten leren kennen, iets wat imho alleen goed lukt met een goed boek. Denk aan zoiets: http://www.amazon.co.uk/D...&keywords=design+patterns

En zoals thioz zegt: laat die talen zitten, doe het theoretisch. Zeker PHP is een waanzinnig slechte taal voor OOP, er is niet eens ondersteuning voor basisconcepten als overloading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als je OOP wil leren, dan wil je eigelijk gewoon design patterns leren, en een beetje meer software architectuur/engineering.

Voor design patterns: http://www.amazon.co.uk/H...ns-Freeman/dp/0596007124/

PHP is inderdaad niet de beste taal om dingen in te leren. Ten eerste om dat je het dan verkeerd leert, en ten tweede om dat PHP gewoon geen 'goede' taal is. Dat is op zich weer een andere discussie, en daar heb je nu ook helemaal niks aan, vooral om dat je op zoek bent naar leerstof of middelen om je kennis op niveau te brengen zodat je straks in een PHP OOP project kan werken.

BlueJ is een optie om met Java OOP te leren, maar je kan ook meteen met "Java de basis" beginnen, minder geemuleer, en dan kan je aan het eind van de rit niet alleen wat meer object georinenteerd programmeren, maar ook nog eens een beetje Java. Dat boekje heb je in een weekje wel doorgewerkt.

Als je dan over een tijd nog steeds meer wil kan je het beste gewoon een deeltijd HBO informatica ergens gaan doen, dan heb je een geintegreerd alles-in-1 oplossing om op niveau te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoringDay
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-05 21:49
OOP is op zich wel prima te leren maar nog belangrijker is het om te begrijpen.
Ik deel de mening dat je met PHP in feite maar halve OOP leert.

http://somabo.de/talks/200703_montreal_oop.pdf

Om het geheel te vatten zal je toch een ontwikkel omgeving als Delphi/Pascal/Visual C en noem maar op moeten leren. Op het moment zoals bijv. bij delphi leer je het echte OOP pas kennen als je Componenten wilt gaan maken. Wil je heel diep gaan bijv. zoals bij windows applicaties dan krijg je te maken met het dynamische aanmaken van classes, dynamisch aanspreken van propertie's .... maar dan ben je al flink wat jaartjes verder.

Ik denk het puur van je eigen motivatie en wilskracht is om het te kunnen leren en willen leren.
Verder komt het heel veel aan op oefenen en ervaring om een goed beeld te vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-07 19:50

Compizfox

Bait for wenchmarks

Gewoon een goed boek pakken, dan gaat het het snelst. Online informatie kan ook.

Zelf heb ik bijvoorbeeld C++ dmv een boek geleerd, en Qt dmv een online PDF van een boek. PHP heb ik dan nooit een boek voor aangeraakt. Komt ook mede door de uitstekende documentatie op php.net.

Voordeel zelf uitzoeken op internet is dat je meestal meteen kunt beginnen met een project waar jij zin in hebt, en on-the-fly dingen kunt nazoeken die je niet snapt. (Voor als je zelfdiscipline niet hebt om een boek door te werken)

Het nadeel is dat je sommige dingen misschien verkeerd aanleert. (Op je eigen manier, wat niet de goede manier is)
Vooral bij OOP moet je hierbij oppassen.
Aionicus schreef op woensdag 24 april 2013 @ 13:55:
We zitten ondertussen bij PHP5 ;)
Het probleem waar ik tegenaanloop is dat in de code waar ik in zal moet gaan werken toch wat geadvanceerdere dingen worden aangehaald (meerdere projecten , veel ingeladen via Cases / This -> etc)
Switch cases zijn niet geavanceerd. Dat is naast if-statements en for-loops gewoon één van de basisbeginselen.

$this-> is iets OOP-specifieks, dus bij een goed boek over OOP zou dat erin terug moeten komen :)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Compizfox schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 22:22:

[...]
We zitten ondertussen bij PHP5 ;)
Ik denk dat je dat moet lezen als PHP for dummies, wijsneus :+

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-07 19:50

Compizfox

Bait for wenchmarks

Wie is er nou een wijsneus? :P
Tja, zo kun je het ook lezen. Zo had ik het nog niet eens bekeken :P

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Compizfox schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 22:28:
Wie is er nou een wijsneus? :P
Tja, zo kun je het ook lezen. Zo had ik het nog niet eens bekeken :P
Dan had je 5 reacties boven je vorige reactie moeten lezen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberJack
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-07 12:55
het e-book "php 5 power programming" is ook een goed boek (wel wat ouder, maar voor iemand die met php begint prima te doen).
http://www.informit.com/s...programming-9780131471498

Is volgens de makers is het boek een onderdeel van de "Bruce Perens'Open Source Series" en daarom gratis te downloaden.

https://bottenberg.dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:21
cyberjack77 schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 15:24:
het e-book "php 5 power programming" is ook een goed boek (wel wat ouder, maar voor iemand die met php begint prima te doen).
http://www.informit.com/s...programming-9780131471498

Is volgens de makers is het boek een onderdeel van de "Bruce Perens'Open Source Series" en daarom gratis te downloaden.
Is inderdaad wel een goed boek. Heb de papieren versie hier al een paar jaar in huis liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolfero
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-05 08:46
Ik zou het leren in Java, dat is echt een object georiënteerde taal, inclusief het boek 'headfirst java' moet je dit wel snel onder de knie kunnen krijgen! Ik kan zelf nu Java OOP, en als je dat eenmaal goed kunt dan kun je andere talen zo 'bijleren'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkorv
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07 15:38
Zend, het bedrijf achter php biedt ook trainingen.
http://www.zend.com/en/services/training/

Ik vind http://www.phptherightway.com/ ook een aardige resource.
Pagina: 1