upgrade cpu/mobo/ram voor video streaming

Pagina: 1
Acties:

• mr_loon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-08-2022
Hallo allemaal,

ik heb thuis een desktop pc staan die hoofdzakelijk gebruikt wordt voor het streamen van mijn media naar mijn ps3 en verder voor licht gebruikt als surfen, e-mail e.d. en ongeveer als volgt opgebouwd is:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X2 4850e Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-MA69G-S3H€ 0,-€ 0,-
1Asus EAH3650/HTDI/512M€ 0,-€ 0,-
1Western Digital Caviar Blue WD5000AALX, 500GB€ 0,-€ 0,-
1GeIL GX24GB5300LDC€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Hier zit ondertussen ook nog een 750gb HDD bij, maar het is me even ontschoten welk merk/type dit is.

Nu is deze pc al een jaar of 6 oud en dat begin ik te merken omdat hij begint te stotteren bij het streamen van hoge kwaliteit content. Eerst dacht ik dat het misschien aan mijn 10/100mbit router (alles bekabeld overigens) lag, maar de vervanging door een 1gbit router was niet de oplossing (hoewel het natuurlijk geen kwaad kan). Na wat inlezen in mogelijke oorzaken ben ik tot de conclusie gekomen dat ik een upgrade nodig heb van wat core componenten. Ik begreep dat het encoden van video het zwaarste is en dat dit vooral voor de rekening van de processor komt, en niet zo zeer (zoals ik eerst veronderstelde) de videokaart. Een logische stap lijkt mij dan ook om mijn moederbord/processor/ram een flinke upgrade te geven. Na wat speuren op het forum en de pricewatch ben ik tot het volgende lijstje gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3470 Boxed€ 168,10€ 168,10
1Gigabyte GA-H77-DS3H€ 70,95€ 70,95
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 78,90€ 78,90
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 59,99€ 59,99
1Samsung 840 series SSD 120GB€ 84,50€ 84,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 462,44

Ondanks dat de verschillen niet heel groot zijn voor de taken waar ik in geïnteressererd ben stap ik toch over van AMD naar Intel omdat ik begreep dat de grafische rekenkracht wat hoger is. Verder heb ik gekozen voor een H77 moederbord van Gigabyte omdat deze volgens mij over het algemeen naar tevredenheid gebruikt wordt en ik niet van plan ben om te OCen. De vraag is dan eigenlijk of dit naar jullie idee een voldoende upgrade is om even vooruit te kunnen op het gebied van streaming (of is dit misschien al overkill).

Verder vind ik het nog steeds een vreemd idee dat ik geen goede videokaart nodig zou hebben, maar dit zal misschien te maken hebben dat deze alleen het lokale werk verzorgt. Als dat zo is zou ik daar geen goede videokaart voor nodig hebben omdat aan het verdere gebruik van de pc geen zware eisen gesteld worden.

Ik hoop dat ik jullie zo een voldoende indruk heb kunnen geven van mijn situatie!