Hulp nodig met IP-plan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanNL
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-09-2023
Geachte heren/dames,

Ik heb een vraag met betrekking over een IP-plan. Mijn leraar op school heeft wel uitleg gegeven maar ik snap het nog steeds niet echt. Dus mijn vraag is of jullie mij meer hulp kunnen geven leek taal dan aub.

Wij moeten een netwerk maken voor een bedrijf genaamd de Keizer daarbij hebben wij 2 routers 1 die zich in NL bevindt en de andere in Polen. Verder hebben we dan nog w7 clients en een server met AD ofc en een linux client dus in totaal 6 machines via vmware.

Hoe moet ik nou precies beginnen met subnetting berekening ik snap dit gedeelte echt niet. Hopelijk kunnen jullie mij stap voor stap vertellen hoe het nou precies moet. Logiche schema snap ik.

Dank jullie wel voor het lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Wat begrijp je dan niet aan subnetting?

Doe es dat schema posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-07 23:36

M2M

medicijnman

Misschien is het een handig idee je leraar eens te vragen? Daar is die beste man voor...

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:24

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

GoT bestaat niet om je huiswerk voor je te maken. ;)
Maar je een beetje op weg helpen en/of concrete vragen te beantwoorden is wel te doen. Maar ga niet iemand vragen je opdracht voor je te maken. Bovendien heb je er geen zak aan want dan leer je er geen hout van.

Wat begrijp je precies niet? Zet het eens om in concrete vragen die te beantwoorden zijn.
Wat heb je al gelezen over subnetting? Heb je IP adressen en subnetten al eens binair opgeschreven? Dat laatste hielp mij flink met het begrijpen er van, omdat je dan dingen tegen elkaar weg kunt strepen (min of meer).
Gelukkig wordt dit voor je hoofd allemaal een stuk makkelijker met IPv6, maar helaas wordt dat nog te weinig toegepast... Dus als bonusvraag zou ik eens uitzoeken hoe het daar geregeld is, ben je gelijk voorbereid op wat nabije toekomst.

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 24-04-2013 10:31 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:13
Met alleen deze uitleg heb je geen moeilijke subnetting nodig, je hebt 2 sites met op beide sites samen in totaal 9 of 10 devices (2 routers, 6 VM's en 1 of 2 VMware hosts). Ik neem aan dat de verbinding tussen NL en Polen via een VPN moet lopen?

Ik zou aan beide kanten een (andere!) /24 nemen uit een RFC1918-reeks en een IPSEC site-to-site VPN opzetten dmv beide routers.

Als nu je opdracht is: Je hebt een netwerk met x devices (waaronder een router), bereken het kleinst mogelijke subnet, dan wordt het een ander verhaal.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Niet voorzeggen Paul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:13
Als dat al voorzeggen is... hij moet toch alle termen nog kennen / opzoeken en snappen :P Ik mag hopen dat hij van het meeste ervan al ooit heeft gehoord :+

En als hij nu in opdracht van school 'leert' dat je overal zo zuinig mogelijk moet doen dan gaat dat later 'in the field' flink bijten. Mijn netwerkbeheerder hier wordt niet vrolijk als ik een (interne) /29 aanvraag voor (bijvoorbeeld) een paar kassa's :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanNL
het is ook niet mijn bedoeling dat jullie mijn hw maken dan leer ik er zelf niks van. Maar ik snap gewoon niet hoe het nou precies werkt met subnetting(sub net berekenen van het netwerk) Ik heb gisteren op forums gekeken na subnetting maar kwam er niet echt wijzer van. Ik heb vorig jaar cisco gehad met het binair rekenen en hexidecimaal of iets. Maar toen hij een subnet berekening liet zien en vertelde hoe hij dat deed waren wij in de klas like wut we hebben al een jaar geen cisco meer gehad en dan komt dit opeens weer :O Dus ik zou liever de basic willen weten hoe en wat ik moet doen ongeveer zodat ik het verder zelf kan doen.

Ik heb een schema die de leraar als voorbeeld liet zien van het netwerk. Ik moet er nog 1 zelf maken en dan aanvullen met de IP's http://imageshack.us/photo/my-images/546/schemas.png/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Subnet basic vragen/problemen zijn al vaker aan bod gekomen.

De volgende topics zijn wel interessant/relevant.

Subnetting hoe moet dat nou
IP adressen, Subnets, Network-ID's en Host-ID's
ezelsbruggetje subnetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanNL
Dankje wel :) Ik ga het goed doorlezen
Pagina: 1