Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeuomorf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-08 11:26
Onlangs heb ik een contract binnen gekregen van een bedrijf als ICT medewerker.
Hierin staat een salaris, maar niets met betrekking tot een functie(niveau).
Nu ben ik het CAO gaan doorlezen, en kwamen er bij mij wat vragen op mbt tot de functieladders en daarbij behorende niveau's.
Het betreft het CAO Bouwnijverheid (voor UTA personeel). Klik hier voor het desbetreffende CAO!

In dit CAO staat:

Artikel 41b (pagina 45): De werknemer wordt op grond van de door hem verrichte werkzaamheden ingedeeld - Procedure van bijlage 9b

Artikel 43 (pagina 48): De werkgever zal aan de werknemer kenbaar moeten maken, op welke manier de werknemer in de betreffende schaal is ingedeeld. (Dit moet ik dus nog even opvragen, aangezien er bij mij niet eens een niveau/schaal bij staat.)

Bijlage 9b (vanaf pagina 134): Functieladder 16 heeft betrekking op computerbediening.

- Pas ik met mijn werkzaamheden hier in deze ladder? Welk niveau denken jullie dat van toepassing is.

- Zijn werkgevers zich verplicht hier aan te houden, of kan je als starter een lager salaris krijgen om te kijken hoe het gaat verlopen?

Mijn werkzaamheden:

Het betreft een organisatie met 3 vestigingen en ongeveer 80 werkplekken. (wat een middelgroot bedrijf is volgens het CAO). Ik zal hier in het begin onder begeleiding staan van een externe IT-er. Deze zal na ongeveer een half jaar tot een jaar wegvallen. Dan komt dus daarna alle IT verantwoordelijkheid op mij te liggen. Ik ga hier alle servers beheren, wijzigingen doorvoeren, nieuwe systemen aanschaffen en implementeren, gebruikers ondersteunen met problemen en andere storingen verhelpen.

Over mij:

22 jaar oud en heb nog geen werkervaring in de ICT. Heb een afgeronde MBO 4 Systeem / Netwerkbeheer opleiding.

Ben nieuw in het arbeidsleven, dus alles is een beetje wennen en uitzoeken.
Wil in ieder geval zeker weten dat ik niet op de een of andere manier een soort van ge _O- wordt en ze denken; zo die hebben we binnen voor een te laag salaris.

Alvast bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Jij zoekt naar iets wat in de volksmond FuWa wordt genoemd: Functiewaardering :)
Check dit even: http://www.fnvbouw.net/do...2._functiewaardering.html

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeuomorf
Heb even gekeken naar je link.
Daar staat:

"In de bouwsectoren komen functiewaarderingssystemen weinig voor. De CAO's kennen over het algemeen functielijsten met bijbehorende loongroepen. Een bedrijf staat het echter vrij om functiewaardering in te voeren."

en

"Als algemene regel geldt voor bedrijfseigen systemen dat zij bij toepassing niet ongunstiger mogen uitpakken dan het CAO-systeem."

Dit betekent dus dat je in ieder geval ongeveer het loon zou moeten krijgen wat er volgens deze functieomschrijvingen in het CAO staat. Nu weet ik dat ze bij dat bedrijf gewoon het CAO hanteren.

Maar op welke ladder / niveau hoor ik thuis?
Zelf dacht ik aan niveau 3 van functieladder 16. Dit betekent dat je een salaris moet hebben van een minimum +/- 2183 pm moet hebben.
Ze hebben mij iets aangeboden wat hier ongeveer 230 euro onder zit. Nu wilde ik dus weten of dit kan, of dat ik dus een toelichting moet vragen over de functie(ladder)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ze zullen je in eerste instantie ergens in moeten schalen. Als jongeling zul je iig niet meteen op trede 3 komen, en er kunnen ook tussentreden zijn. Daarnaast kan er sprake zijn van een aanloopschaal - iets wat je krijgt als je begint met werken.
Als je als MBO'er BOL4 denkt dat je begint met 2100 euro, dan kom je bedrogen uit. Da's namelijk het startsalaris van een HBO'er. 1900 is een mooi bedrag lijkt me :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeuomorf
Ja tuurlijk, ik snap dat je als starter lager begint. Zo heb ik dat ook afgesproken, maar moet er niet staan dat je (na een bepaalde tijd) op een bepaald niveau terecht komt?
Of wordt dit gewoon later besproken?

Ook lees ik vaak dat het moeilijk is om er een groot bedrag bij te krijgen. (230 euro vind ik best een groot bedrag). Maar moet dit bijvoorbeeld na een jaar of 1,5 wel kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-09 20:17

itsalwaysme

Graast voor DB

The Eagle schreef op woensdag 24 april 2013 @ 11:22:
Ze zullen je in eerste instantie ergens in moeten schalen. Als jongeling zul je iig niet meteen op trede 3 komen, en er kunnen ook tussentreden zijn. Daarnaast kan er sprake zijn van een aanloopschaal - iets wat je krijgt als je begint met werken.
Als je als MBO'er BOL4 denkt dat je begint met 2100 euro, dan kom je bedrogen uit. Da's namelijk het startsalaris van een HBO'er. 1900 is een mooi bedrag lijkt me :)
1900 is een erg mooi bedrag voor een beginnend MBO-er. Daarnaast ben je nog 22, dus val je nog in het jeugd-loon. Daarom zal je er wel onder zitten verwacht ik. En daarbij als starter kunnen ze je moeilijk inschatten.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:36

BLACKfm

o_O

Als ik voor 'future reference', voor mensen die hier ooits eens naar zoeken (zoals ik zojuist), mag aangeven wat het ongeveer moet zijn. Ik ben zelf medewerker (geen ICT, wel kantoor) in de Bouw (UTA personeel, zoals de ICT-er uit de TS, want kantoorbaan).

In de CAO Bouwnijverheid vanaf 1 augustus 2012 (sindsdien niet meer gewijzigd en op moment van schrijven nog actueels tot tenminste eind 2014) staat;
periode | leeftijd 22 jaar | 23 jaar of ouder

1e halfjaar | 1373,50 |1537,34
2e halfjaar | 1509,25 | 1618,48

* De uta-werknemer van 22 jaar of ouder die langer dan acht maanden achter elkaar niet als werknemer heeft gewerkt, mag het eerste jaar worden betaald volgens deze inloopschaal
Wat zoveel betekend als dat ze het eerste jaar minder salaris mogen geven dan minimaal volgens functieniveau 3 (welke 2183,75 bruto per maand is). Dat is een flink gat, maar zie het als een proefperiode om te zien of je het werk niet verkloot zonder dat het bedrijf gelijk een grote kostenpost heeft.

Echter moet na het eerste dienstjaar wel worden opgeschaald naar het minimum van je functieniveau.

Indien je er nog werkt en van plan bent om er langer dan 2,4 of 6 jaar te werken, houd dan wel rekening met artikel 43, welke je in de TS al aanhaalt. Waarbij het salaris dan (CAO wijzigingen voorbehouden) minimaal respectievelijk € 2.271,10, € 2.402,13 of € 2.533,15 per maand bruto zou moeten zijn.

Maar als je een topbaas hebt zorgt die dat die voor die tijd al riante salarisverhogingen heeft doorgevoerd ;). Maar die kom je in de bouwsector niet zo snel tegen denk ik 8).

Litebit.eu voorraad check :).

Pagina: 1