Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orangegoblin
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-04 19:18
Omdat ik de oorzaak niet weet start ik mijn topic hier, omdat ik denk dat de oorzaak in de processor en/of moederbord zit.

wie o wie kan mij helpen met een vastgelopen pc?

Even kort de symptomen;

- gisteren merkte esther dat bij typen de letters steeds langzamer op het scherm kwamen.

- toen ik thuis kwam stond de pc op moederbordlogo (van bij opstarten)

- resetknop werkte niet, dus opnieuw gestart via powerknop. Daarna liep hij vast tijdens surfen/mailen.

- enkele keren via powerknop opgestar, waarna hij steeds eerder vastliep, totdat hij vastliep tijdens het opstarten (wel beginscherm met snelkoppelingen, maar geen startbalk onder. Kan ook geen gebruik maken van snelkoppelingen). Uiteindelijk eindigt dit met een kort blauw scherm en sprint hij weer op het moederbord logo.

- mogelijk belangrijk om te melde dat de ventilator van mijn Mugen2 koeler uitstond toen ik thuis kwam.

Zelf denk ik aan 1; virus, maar ik kan dus niet scannen hierop. 2; defecte processor/moederbord

wat te doen, wat te doen

specs
moederbord MSI 870a-G54
proc x2 555 black edition
voeding seasonic x-serie 650 watt geloof ik, in ieder geval ruim voldoende
scythe mugen2
HD6850 sapphire

[ Voor 7% gewijzigd door orangegoblin op 25-04-2013 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

Begin hier eens mee, verder is het handig als je even de specificaties van de pc post, wat zit er in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-07 15:32
Pc loot vast? Topic Hoer.... je begint wel lekker zo....

Maar OT

Welke Windows? Wat voor schijf? Welk geheugen? Geef eens wat meer specs.

BOvendien heb je al een memtest gedaan? Heb je bv al een Checkdisk uitgevoerd? Ik weet dat je niet meer in windows komt maar een live cdtje is ook zo gemaakt. Begin daar maar eens mee.

Ik sluit je processor iig even uit. Want was deze (processor) kapot dan start de pc niet op. Een defect onderdeel van het moederbord zou het kunnen zijn maar dan nog eerst even memtest uitvoeren en je schijf op fouten controleren.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orangegoblin
[quote]Joenino schreef op woensdag 24 april 2013 @ 09:54:
Pc loot vast? Topic Hoer.... je begint wel lekker zo....

Ik zag het maar volgens mij kan ik dit niet wijzigen. Alleen typefouten in de tekst, die er vast ook in staan.

Overigens de troubleshooter al doorgenomen, maar daar kom ik helaas niet verder mee. Alle fans draaien, BIOS terug naar default, externe schijf losgekoppeld, geen nieuwe hardware, etc etc.
Vandaag dat ik toch maar hier post. Andere vergelijkbare topics hebben ook niet geholpen.

Ik heb de originele windows CD, vanmiddag kan ik eens kijken of ik kan herstelen of opnieuw installeren zonder formatteren.

windows 7 ultimate, 4gb geheugen van OCZ (1600)

Mogelijk van belang is dat de safe mode ook niet start, ik kan dus bijvoorbeeld ook geen opdracht opgeven.

[ Voor 9% gewijzigd door orangegoblin op 24-04-2013 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orangegoblin
Goed, of eigenlijk slecht,

bootable cd loopt vast, zowel de originele xp-cd en de originele windows 7 lopen vast. Ze geven ook aan dat ik op de huidige c-schijf niet kan installen, of het loopt vast.
Nu kan het dus ook de harddisk zijn. OCZ SSD

Hoe voer ik testen uit als checkdisk of memtest? Ik vind in de BIOS geen optie hiervoor en safemode start ook niet op. De bootable cd heeft shell swapper, maar ook daar lopen opdrachten en onderdelen vast.

edit; nu memtest vanuit USB aan het draaien

update; memtest pass.

Met de originele xp-cd, krijg ik een vastloper als ik deze op de c-schijf wil installeren.
Ik krijg vervolgens geen vasteloper op de andere "normale" schijf. Maar die is dan weer dynamisch en ik wil de bestanden op die schijf bewaren. (die van de c-schijf natuurlijk ook, maar da's dan nog een overkomenlijk probleem.

Nu kijken hoever ik kom met een USB van 4GB.

[ Voor 61% gewijzigd door orangegoblin op 25-04-2013 06:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oynky
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-06 17:18
Maak een backup van de hdd (plug hem ergens anders in als storage, of gebruik een boot cd) en probeer Windows opnieuw te installeren in een net nieuw geformatteerde omgeving. Als dit niet lukt ben je nog wel even zoet.

[ Voor 10% gewijzigd door Oynky op 25-04-2013 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orangegoblin
@Onky,

ik kan hem morgen elders laten testen. Ik heb een flauw vermoeden dat het de ssd is. Ik heb een vertex2 en begrijp dat datniet de meest succesvolle ssd is.

nu toch chkdsk met de volgende melding;

C:\>chkdsk
Het type bestandssysteem is NTFS.
Het volume is in gebruik door een ander proces. Chkdsk rapporteert mogelijk fouten ook als er geen beschadiging is.

Waarschuwing. Paraeter F niet opgegeven.
CHKDSK wordt uitgevoerd in alleen-lezen modus.

Bestanden controleren <stap 1 van 3>...
1 procent voltooid. (51969 van 344064 bestandsrecords verwerkt)

Fouten. Kan niet doorgaan met CHKDSK in alleen-lezen modus.

C:\>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-07 07:35
orangegoblin schreef op woensdag 24 april 2013 @ 09:12:
- gisteren merkte esther dat bij typen de letters steeds langzamer op het scherm kwamen.
Maar wie is Esther? ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-07 18:56

Fordox

00101010

maakt denk ik niet uit ;)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orangegoblin
Haha, mijn vrouw. Krijg je met copy/paste als je chagrijnig bent

Nog even een uitstapje, die verband houdt met mogelijk defecte harde schijf.
Is NAS (o.i.d.) de beste oplossing, of is het tegenwoordig cloud-gebeuren? In het laatste geval; waar moet op op googlen? 'cloud back-up' of eet het anders?

[ Voor 65% gewijzigd door orangegoblin op 25-04-2013 16:17 . Reden: backup vraag toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Titelfix: PC loot vast -> loopt vast

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orangegoblin
dion_b schreef op donderdag 25 april 2013 @ 18:04:
Titelfix: PC loot vast -> loopt vast
Dank u, heb hoer ook maar aangepast. Had er toch nog drie keer overheen gelezen.

OT; Nu contact met OCZ.

CMOS clear heeft niet geholpen.
Vandaag op een andere pc testen en waarschijnlijk een andere SSD halen. Dan nog hopen dat ik wat data kan redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orangegoblin
Ook op een andere pc loopt ie vast (niet als windows schijf gebruikt, maar om op virus/fouten te controleren) en geeft die daarvoor een onleesbare (want te vlug weg) foumelding.

Nieuwe ssd gekocht, morgen installeren en kijken of ik nog wat bestanden kan redden. Gelukkig de meeste bestanden op andere schijven staan, maar ga me toch eens verdiepen in backups maken

edit; als ik de mail van ocz goed begrijp, sturen ze een agility 3 op. Nog maar eens goed nalezen.

Nog een edit; hier kan een slotje op. SSD wordt RMA gestuurd.

[ Voor 18% gewijzigd door orangegoblin op 28-04-2013 15:15 ]

Pagina: 1