• De Stefan
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-11-2025
Graag zou ik jullie advies inwinnen over het volgende:

Wij hebben een ander huis gekocht waarbij de computer nogal een eindje van de tv verwijderd is (in een andere kamer). We gaan het e.e.a. stucen dus willen we graag alle benodigde leidingen in de muur verwerken. Ook moeten we de nieuwe tv nog aanschaffen (formaat 46 - 50 inch)

Wat willen we graag:

- De tv tevens als computerscherm gebruiken (om bijv. te gamen in de huiskamer terwijl de PC 2 kamers verderop staat.) Sluit ik deze aan via HDMI, DVI of VGA?? Is het überhaupt mogelijk om deze zonder wezenlijk kwaliteitsverlies aan te sluiten gezien de lange kabelafstand (meter of 10 a 15)??
- De tv aansluiten via bedraad LAN (is eenvoudig te maken).
- We maken regelmatig homevideo blu-ray films via Pinnacle. We willen graag Blu-ray films kijken zonder deze te hoeven branden. Dus het bestandsformaat afspelen op de TV. (kan dit via het netwerk; LAN of via de USB-poort van de tv???) Of hebben we daarvoor per se een mediaplayer nodig?

Zijn er nog overige aansluitingen of andere tips welke jullie adviseren om nu te overwegen, gezien er nog gestukadoord moet worden?

Alvast bedankt voor de reacties!

Verwijderd

Als je netwerkkabels gaat trekken, leg dan gelijk Cat.6 neer, ben je gelijk wat meer futureproof.
Zelf heb ik hier een 10 meter HDMIkabel liggen en dat geeft geen problemen, heb echter ook een 15 meter kabel liggen en die werkt, bij mij dan, ook nog perfect. Daarvoor had ik een andere 15 meter kabel en daar moest ik een versterker bijplaatsen om het te laten werken. Voor lange afstanden, neem een wat kwalitatief betere kabel of schaf een versterker aan, zo duur zijn die niet. Meestal kan je met een versterker zonder problemen tot zo'n 20 a 25 meter gaan. Als je een HDMI > RJ45 omzetter gebruikt, kan je op 1080p tot zo'n 50 a 60 meter gaan.
DVI zou ook kunnen, maar dan moet je een extra audiokabel trekken, net zoals met VGA. HDMI is dus de beste keuze op dat punt.

Als je blu-ray's of dvd's wil streamen, kom je eigenlijk niet onder een mediaspeler/HTPC uit. Direct afspelen op de tv kan meestal alleen als je er een externe harddisk op aansluit. Maar hier zou ik naast kunnen zitten.

Nog andere tips? zie regel 1!