Twitter: concurrenten volgen met bedrijfsaccount, ja of nee?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26306

Topicstarter
Ik zie het weleens dat concurrerende bedrijven elkaar volgen op Twitter. Dit levert soms rare situaties op. De vraag is of de voordelen opwegen tegen de nadelen.

Als het ene bedrijf gebruik maakt van Promoted Tweets, bereikt het ook de volgers van het andere bedrijf. Dat ziet er voor volgers van het volgende bedrijf er vreemd uit, er staat dan namelijk dat de tweet je via het volgende (en concurrerende) bedrijf bereikt. Net alsof er reclame wordt gemaakt voor de concurrent.
Wat ik prima begrijp is dat individuele medewerkers allerlei bedrijven volgen, maar dat is in een compleet andere context, al kan dat er ook vreemd uitzien.

En omgekeerd, als een groot bedrijf je volgt, wordt het gebruikmaken van Promoted Tweets natuurlijk enorm interessant. Weinig moeite doen om een groot publiek te bereiken.

Wat is jullie gedachte hierover? Is het verstandig de concurrentie te volgen met een bedrijfsaccount? Hangt dat af van de grootte of populariteit van het andere bedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-07 13:05

André

Analytics dude

Eerlijk gezegd vind ik dat ouderwets gedacht. Ik zie bij meer bedrijven een soortgelijke houding: geen concurrenten noemen, volgen, aandacht geven, whatever, want stel je voor dat je ze helpt. Stappen van de concurrent worden nauwgezet in de gaten gehouden en veroordeeld. Eigen personeel mag geen concurrenten volgen of retweeten. En zo kun je deze lijst eindeloos uitbreiden.

Maar hoe sterk lijkt het als je een artikel van een concurrent noemt in een tweet, ze ook volgt, zelfs met ze discussieert, en dus heel open bent. Je deelt je eigen kennis, maar ook die van een concurrent.

Je gaat dan uit van je eigen kracht en je bent niet bang om klanten te verliezen. Je moet denken "prima dat mijn klant contact heeft met mijn concurrent, als ze denken beter te krijgen moeten ze dat doen". Als het goed is hebben ze helemaal geen reden om weg te gaan. Als ze dat wel hebben moet je iets aan je bedrijfsvoering doen.

Het punt wat je noemt is een algemeen bedrijfscultuur ding dat nog veel groter is dan wat ik hier nu noem, maar juist die bedrijven met een cultuur die uitgaat van de eigen kracht zijn volgens mij diegene die in de toekomst de meeste kansen hebben. Geen dubbele agenda, transparant, klantvriendelijk, open, niet alles voor de €€'s...

Of bedoel je echt specifiek dit Twitter ding :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-07 12:17

GerCor

Zonder dallen geen pieken

Ik ken dat Promoted Tweets niet, maar het staat een ieder vrij, of het account moet afgeschermd zijn, een ander te volgen. Ik kijk zelf heel vaak bij andere accounts wie ze volgen. En alle berichten zijn beschikbaar. Trouwens, als eigen personeel volg ik iedereen die ik wil. Daar gaat mijn werkgever niet over.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VictordeHolland
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-07 07:40
Leuke vraag voor de compliance medewerkers die bij de grote concerns werken. Persoonlijk denk ik dat het heel erg aan de situatie ligt. Een medewerker van Google hoort geen iPhone/iPad te gebruiken, maar het is niet zo gek als die een Android phone van HTC/Samsung/Sony gebruikt. Google - Apple zijn veel meer concurrenten van elkaar dan Google - HTC/Samsung/Sony (meer een leveranciers relatie). Online gaat die vergelijking natuurlijk niet helemaal op, maar het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat een medewerker van Apple gaat re-tweeten hoe geweldig de nieuwste Android versie is of vice versa. Daarnaast is het natuurlijk ook van belang welke functie iemand binnen een concern bekleed, er zit nogal een verschil tussen een CEO en de schoonmaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Wat is jullie gedachte hierover?
Gewoon doen, zolang het bedrijfsaccount wordt beheerd door iemand met verstand van zaken (social media etiquette dus).
Is het verstandig de concurrentie te volgen met een bedrijfsaccount?
Ja. Het kan 'geniepig' overkomen, maar aan de andere kant: why not? Het ergste wat er kan gebeuren is dat ze je bedrijfsaccount blocken zodat je hun tweets niet meer ziet (vanaf dat account).

Over promoted tweets moet je niet heel moeilijk denken: dit maakt niet heel veel verschil voor jouw eigen volgers. Zoja, dan moet je je meer druk maken om de eigen branding en tweets dan om die van de concurrent(en) :)
Hangt dat af van de grootte of populariteit van het andere bedrijf?
Nee. Wij zitten in de e-mail marketing business, en volgen ook concurrenten, groot en klein in binnen- en buitenland. Niks mee aan de hand. Best case scenario: je leert van elkaar. Worst case scenario: twittergevecht om prospects. Hierbij zal het bedrijf dat zich goed weet te gedragen altijd als winnaar uit de bus komen.

Sowieso speelt hier ook sterk in mee dat je sommige conversaties offline (of iig van publiek Twitter) moet halen.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-07 15:32

TheNephilim

Wtfuzzle

Mooi gezegd Remy in "Twitter: concurrenten volgen met bedrijfsaccount, ja of nee?", zo denk ik er ook over. Had het waarschijnlijk niet zo netjes kunnen verwoorden.

[ Voor 23% gewijzigd door TheNephilim op 24-04-2013 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:38
Gewoon doen. Ik volg ook concurrenten en retweet ook wel interessante content van hen, why not? Ik heb ook wel conversaties met sommige, feliciteer ze soms bij het behalen van mooie successen enzo. Klanten van mij reageren daar best positief op. Eindelijk iemand die niet in z`n loopgraaf zit.

Bedrijven die promoted tweets :r ontvolg en blok ik altijd meteen. Als je op sociale media op wilt vallen, moet je relevant zijn. Dat kun je niet kopen.
Pagina: 1