windows 8 na recovery enkel zwartscherm en muis cursor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLuX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-11-2022
te bizar dit.

vriendin heeft nieuwe laptop sony vaio sve17 met win8

aangezien ze niets begrijpt van al die gekleurde vierkantjes vraagt ze mij of ik er naar wil kijken en haar mail er op wil overzetten.

pc hapert een beetje dus we starten opnieuw op en dan zegtie opeens: recovering.

dit duurt een hele tijd.

dan startie weer op en we zien vaio logo met een rondraaiend dingetje er onder. daarna hebben we enkel nog een zwart scherm met de muis cursor die je kan bewegen verder niets.

na wat zoeken de volgende zaken geprobeerd:
ctrl-alt-del: doet niets...
opstarten met shift, del, f2 f3, F8 etc etc: doet niets...
rode assist button indrukken tijdens booten: doet niets.

goed, blijk iets mis gegaan met recovery of hd niet helemaal lekker.

wat nu?

blijkbaar krijg je tegenwoordig er geen officieele windows cd bij ook al heb je blijkbaar betaald voor een licentie en ook een recovery cd zat er niet bij.

een oude windows versie er op zetten gaat blijkbaar ook niet ivm met uefi bios.

begrijp ik het nu goed dat de enige optie is om de laptop weer terug gaan brengen naar de winkel?

hebben die dan wel een recovery cd iets dergelijks?

iemand nog tips voordat de laptop terug gaat?

ik heb zelf geen windows machine om de windows checkdisk uit te voeren maar volgens gdisk zijn de GPT partities in orde.

volgens gparted is er een probleem met de clusters op sdb4 (128mb, unkown type) en sdb5 (600GB NTFS) maar die begrijpt GPT tabellen volgens mij niet helemaal.

"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:03

Sick Nick

Drop the top!

Helemaal uit zetten, dan de assist knop in drukken. Dan boot je naar het UEFI scherm met onder andere recovery opties. Daar kan je terecht voor een complete factory reset zonder cd nodig te hebben.

http://www.sony.nl/suppor...12P1EB/tips-and-solutions

Stap voor stap beschreven op de website, weet niet of je exact dit model heb maar het is hetzelfde op alle Win8 modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoasteR87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-10 09:47
Alles wat ik weet met betrekking tot Sony en hun klantenservice is dat deze zwaar RUK is. Ik heb zelf ook 3 dagen een VIAO gehad met Win8 en ik had ook problemen met de harddisks. Ik had het probleem dat mijn Win8 happerde en deed en ik heb dus zelf een recovery gestart. Blijkbaar was de HD partititie waar deze op stond ook beschadigd en kon ik niet recoveren.

Je kunt een schijfje KOPEN bij Sony a 70 euries, maar ik zou persoonlijk met deze terug gaan naar de winkel en je verhaal doen. Zeggen dat je een niet deugend product hebt en dat je graag een nieuwe zou willen. Hun kunnen hem dan terug sturen naar Sony. Ik heb in mijn geval dit ook gedaan, ben terug gegaan, heb het verhaal uitgelegd en heb mijn geld terug gekregen om vervolgens een andere niet Win 8 laptop te kopen.
Sick Nick schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 22:32:
Helemaal uit zetten, dan de assist knop in drukken. Dan boot je naar het UEFI scherm met onder andere recovery opties. Daar kan je terecht voor een complete factory reset zonder cd nodig te hebben.

http://www.sony.nl/suppor...12P1EB/tips-and-solutions

Stap voor stap beschreven op de website, weet niet of je exact dit model heb maar het is hetzelfde op alle Win8 modellen.
Dit werkte overigens voor mij ook niet meer. Gewoon een slechte ervaring gehad blijkbaar met een slecht product. :+

[ Voor 28% gewijzigd door RoasteR87 op 23-04-2013 22:36 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLuX
@sick nick
nogmaals geprobeerd maar gewoon wederom zwart scherm met cursor

@roaste
ongelofelijk... nogmaals betalen voor windows 8...
briljante marketing..
ja.. dat scenario probeer ik dus te voorkomen maar ben bang dat er niets anders op zit..

had ik geweten dat ze dit onding ging kopen met windows 8 dan had ik haar nog kunnen waarschuwen.

nou goed... laat het een les zijn voor anderen..

"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-10 21:20
GiLuX schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 22:52:
@sick nick
nogmaals geprobeerd maar gewoon wederom zwart scherm met cursor

@roaste
ongelofelijk... nogmaals betalen voor windows 8...
briljante marketing..
ja.. dat scenario probeer ik dus te voorkomen maar ben bang dat er niets anders op zit..

had ik geweten dat ze dit onding ging kopen met windows 8 dan had ik haar nog kunnen waarschuwen.

nou goed... laat het een les zijn voor anderen..
Krijg je wel dit scherm te zien:
Afbeeldingslocatie: https://www.sony.co.uk/discussions/servlet/JiveServlet/showImage/2-1250960-222785/Rescue+mode+-+assist+button.JPG

Overigens roep je wel erg ongefundeerde opmerkingen over Windows 8. Nu snap ik dat niet ieder daar even tevreden over is, dat is je goed recht. Maar, nogmaals betalen voor windows 8? Je brengt die notebook toch gewoon terug naar de winkel om daarna eventueel een nieuwe uit te kiezen.... Dit had wellicht net zo goed kunnen gebeuren met een notebook, geleverd met Windows 7, DOA's zitten er helaas tussen.

Daarnaast is het nog altijd mogelijk om een ander OS te plaatsen op een Windows 8 computer. Secure Boot uitschakelen is altijd een optie in de UEFI, als je daarnaast CSM inschakelt kan je daarnaast gewoon booten vanaf een CD en bijvoorbeeld Windows 7 installeren. Het enige nadeel is dat fabrikanten zoals HP geen drivers voor Windows 7 leveren voor notebooks/desktops die standaard worden geleverd met 8.

Recovery cd's worden overigens al een paar jaar niet meer geleverd met notebook's. In de regel scheelt het de fabrikant een klein beetje geld als zij de recovery op een verborgen partitie plaatsen op de HDD, spijtig helaas.

Ik snap best dat je gefrustreerd bent vanwege het defect van de notebook, maar van te voren is dat toch niet te voorspellen. Zogenaamd iemand kunnen waarschuwen voor het kopen van een "onding met windows 8" lijkt me nogal lastig. :P

[ Voor 6% gewijzigd door Stef42 op 23-04-2013 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLuX
@stef42

nee dat scherm krijg ik dus niet..

dat is nu juist het hele punt...

en dan kom je dus ook niet in bios en dan kan je ook geen secureboot uitschakelen.

het enige wat ik nu nog kan doen is linux er op zetten ofzo maar dan hoef ik er daarna niet meer bij de winkel aan te komen zetten denk ik..

de hele reden dat die vriendin naar mij toe was gekomen was omdat ze zo weinig van windows 8 begreep dat hij blijkbaar al een tijd stond te verstoffen..

wellicht dat win8 een goed OS is voor jou maar de gemiddelde gebruiker kan er blijkbaar niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:03

Sick Nick

Drop the top!

Als je dat scherm niet krijgt zet je zeker weten niet de PC helemaal uit om hem AAN te zetten met de assist knop. Dus NIET de normale aan/uit knop gebruiken en dan op assist rammen (zoals vroeger met de BIOS op F10/F11/F2 whatever drukken) maar helemaal uit en dan alleen op assist drukken. Dan gaat hij ook aan en kom je op dat scherm uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLuX
@sick nick

nope... had zelfs de batterij er uit getrokken, wachten,
batterij er weer in en dan aanzetten met assist knop.

werkte allemaal niet,

hoe dan ook, uiteindelijk nu net toch maar fedora 18 er op geinstalleerd en alles werkt als een zonnetje.

zelfs de assist knop werkt nu weer en ook bios is weer toegankelijk.
pffff...

Pagina: 1