Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste medeforummers,

Ik ben door een glazen gevelboer gevraagd om toestemming voor het gebruik van een aantal foto's van een kantoor waarin hun product is verwerkt.

Ze willen het voor "intern en extern gebruik" hebben, dus ik denk dat ik ze dan een licentie voor onbeperkt gebruik moet aanbieden aangezien ze niet specifiek een doel voor ogen hebben.

Ze verwezen naar een pagina waar meerdere foto's staan die ik gemaakt heb die ze willen gebruiken. Wat ik dus tot nu toe gedaan heb is een mailtje terugsturen met daarin de vraag of ze willen aangeven welke foto's ze precies willen gebruiken, zodat we wat overeen kunnen komen.

"Beste meneer,

Vanuit ... zijn wij opzoek naar professionele impressies van onze projecten. Een van deze projecten is ... waar wij het glas voor hebben geleverd.

Ik was erg onder de indruk van de foto’s die u op deze site ... hebt staan. Hierbij de vraag of het mogelijk is van deze foto’s gebruik te maken voor intern en extern gebruik." (ze was van afdeling marketing)

De vraag is dus wat voor licentie ik ze het beste mee kan geven en wat een redelijke vraagprijs is (per foto?). Ik ga zelf uit van de licentie zonder beperkingen waarbij ik de eigenaar blijf, maar ik weet niet hoe die heet.
Unique sellingpoint is dat ik foto's heb waarop het gebouw nog deels in de steigers staat en een foto op hoogte vanaf een andere steiger, zodat je mooi recht tegen de kantoortoren aankijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou overwegen om niet het onderste uit de kan te willen. Wellicht kun je er nog wat andere opdrachten uitslepen.

Overigens is je USP op zich wel een USP, maar dat soort foto's is vaak ook wel te maken vanuit andere panden of met de juiste hulpmiddelen, zoals bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.schilderfriesland.nl/assets/gallery/9/38.jpg

(n.b. Met betrekking tot terminologie kan ik je verder niet helpen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Als richtlijn kun je dit aanhouden en ook naar verwijzen:
http://www.fotografenfede...niem/TarievenSFA-2013.pdf

Verder liggen de foto's gewoon bij jou niks te doen en ben je geen commerciële fotograaf, dus ik zou niet boven de marktprijs/redelijke prijs gaan zitten.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lijken me vrij forse prijzen van fotoanoniem. Ik ben trouwens gevraagd voor drie foto's, maar niet eens de foto vanaf hoogte. Ik dacht zelf eerst aan €50,- per foto, maar ik heb de tip gekregen om het voor €35 per foto te doen, wat me redelijk lijkt voor een reeks die ik in een moeite door genomen heb (€105,- totaal). Ze hebben dit gezegt: "Uiteraard kunnen we uw naam vermelden bij de foto's" ,maar nu nog subtiel duidelijk maken wat ik ervoor wil hebben om ze niet gelijk weg te jagen.

Ze zochten naar proffesionele impressie's, maar ik weet niet of dat betekend dat ze er veel voor over hebben en of ze ze echt nodig hebben. Misschien dat ze ze wel gewoon toevallig zagen. Ik vraag me af of je wel hoog kan inzetten kwa bedrag bij een vage term als intern en extern gebruik.

Ik vraag me ook af onder welke prijscategorie mijn foto's vallen voor intern en extern gebruik. Ze zijn overigens gemaakt met een 10MP camera (sony a200) met 3872*2592 pixels.

Het betreft trouwens wel een internationaal bedrijf die voor grote kantoortorens levert.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2013 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is wat moeilijk om je hier exact advies in te geven, omdat ik de toon van hun (via zo een vaag medium als een forum) niet helemaal in kan schatten. Maar wellicht is het mogelijk om een keer een afspraak met die mevrouw te maken en dan eens te kijken hoe, wat, waar en zo verder. En dus om daar ook een gevoel te krijgen voor wat ze nu willen en wat zij verstaan onder Professioneel.

Even voor jouw beeldvorming: Professioneel betekent niet dure apparatuur, maar vooral goed verzorgd geleverd en netjes bewerkt en zo verder.
Ik heb wel eens een profi fotograaf met een instap DSLR en een 18-55 lens bezig gezien. Nu ja, als je dan de rest op orde hebt, werkt dat wellicht best goed.

Ik zou me dus niet druk maken om je spullen. Als het voor jou een leuke hobby is en het op deze manier nog wat geld oplevert... Waarom niet.

Als ze het aan mij zouden vragen en ik zou deze randvoorwaarden zien/horen, dan zou ik zeggen:
- 50 euro per foto (als ik er vanuit ga dat het een one-time deal is) en dan mogen ze er mee doen wat ze willen.
- 35 euro per foto (als ik denk / de toezegging krijg dat ze vaker bij me terug gaan komen.)

Persoonlijk zou ik GEEN naamsvermelding hoeven. Maar ik ben ook niet van plan om profi fotograaf te worden. Voor mij is het echt hobby en ik heb meer hobby's. En omdat ik een (goede) baan heb, hoef ik dus ook absoluut geen geld met mijn hobby's te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Ik zou dit soort onderhandelingen altijd in persoon doen, dan is het een stuk duidelijker aftasten en dan is het toelichten een stuk duidelijker.

Je houding richting je apparatuur is niet helemaal de juiste. Het eindresultaat telt, of dat nou uit een $$$ body + €€€€€€€€ lens komt met volledige studio strobes of uit een kartonnen doos met 2mpix sensor doet er niet toe, het bedrijf heeft al aangegeven dat ze het materiaal van afdoende kwaliteit voor hun doeleinde vinden.

Licht toe wat de resoluties zijn en belangrijker, wat dit betekend voor afdruk / toepassingsformaten en regel alles hier omtrent indien je dat kan. Dit is hoogstwaarschijnlijk wat ze met professionele verzorging bedoelen.

Voordat je wat voor prijs dan ook gaan noemen, controleer even wat ze precies vragen. Willen ze een compleet onbeperkte licentie? Of éénmalig brochures drukken in 1,000-voud en de afbeelding op een 100 hits per maand website zetten? Wordt het een grootafdruk op de hoofdlocatie? (alleen intern gebruik dus?)

€35 voor volledige copyright is een vriendelijke prijs. Als je ze hiermee de rechten volledig verleent of zelfs helemaal verkoopt met exclusiviteit dan zou denk ik geen enkel bedrijf dat de regels kent dit weigeren.

De tarieven in het boven geplaatste PDFje zijn niet heel raar hoor, maar het gaat daar om commerciële toepassing in verspreidingsmedia in grote getale. Als je als opdracht zo'n foto serie gaat doen zijn dit goede prijzen om van te voren af te spreken. Nu weet ik niet of je als echte profi photog aan de gang wilt, maar ik neem gemakshalve aan van niet. In dat geval is alles onder deze prijs natuurlijk aannemelijk, maar daarom zou ik wel even informeren. Als het bedrijf wél website + reclame + brochures of zelfs factuur-stocks met je afbeelding wil voeren in 1.000.0000 oplages, dan is een hogere prijs niet zo heel vreemd. Tussen de 25% - 50% van die tarieven zijn voor een gelegenheidsfoto als amateur dan een leuke richtprijs, maar er gaat niets boven het even bespreken van dit alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Misschien ga ik dan maandag wel even bellen wat ze precies willen (als ze aanwezig zijn natuurlijk ivm koninginnedag). Persoonlijk langsgaan bij het bedrijf lijkt me toch niet nodig? Daar moet ik dan zelf ook vrij voor nemen en dan staat de vergoeding al niet meer in verhouding met de genomen moeite lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
Ik zou toch even langs gaan. Wie weet rolt er een opdracht uit.

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Pagina: 1