computer gestuurde receiver concept

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:20
Beste Medetweakers,

Ik ben bezig met een hersenspinsel maar wel een die ik wil gaan uitvoeren.

Ik ben de laatste tijd mezelf aan het verdiepen in AV gerelateerde zaken en tegelijk ben ik ook een case modder. Nu wil ik het volgende gaan bouwen:

Een custom case voor een receiver maar wel een alles in 1 oplossing, het apparaat moet dus receiver functionaliteit gaan hebben maar ik wil er ook een small factor PC in gaan bouwen. Het moet dus eigenlijk een receiver en media center in 1 gaan worden.

Nu vind ik het te ambitieus om een receiver zelf te gaan bouwen dus ik wil er een gaan VERbouwen. Ik weet dat er modellen zijn, ook simpelere modellen wel die op een of andere manier te koppelen zijn aan een PC (via serial port of USB).

Uiteindelijk wil ik de mogelijkheid hebben om het apparaat gewoon als receiver te gebruiken maar dus ook de PC zou kunnen inschakelen om de volledige mediacenter functionaliteit tot zijn recht te laten komen.

Daarnaast wil ik een lcd scherm gaan inbouwen in het geheel om door control menu's heen te browsen.

Ik realiseer me dat dit nogal conceptueel is maar ik zit met een aantal vraagstukken:

- welke receivers zouden in aanmerking kunnen komen die niet erg duur zijn 2e hands maar wel besturing door een computer ondersteunen? (misschien heeft iemand nog wel een totaal ander idee voor zo'n oplossing)

- ik wil een 17" lcd computerscherm wat ik nog heb gaan ombouwen om in de bouwen aan de bovenkant, bij inschakeling van de computer wil ik dan dat deze opklapt zodat je deze van een afstandje kan zien en bekijken en dat deze bij uitschakeling van de pc weer neer klapt. Ik zie opzich geen problemen als ik simpel gezegd een motortje aansluit op de 12v uitgang van een PC voeding die dan middels een katrolletje of iets degelijks het scherm omhoog scharniert maar het neerlaten lijkt me een lastiger geval.

Ik verwacht nog al wat beren op de weg maar het moet een langeduur projectje gaan worden dus ik heb geen haast :)

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:37

Stoney3K

Flatsehats!

Wat wil je precies door de receiver laten doen, en welke taken wil je 'offloaden' naar de PC?

De meeste receivers zijn tegenwoordig een centraal knooppunt waar vanuit ook de ingangen en uitgangen van audio en video (dus bv. SCART, HDMI, S/PDIF, enz.) geschakeld worden en omgezet. Daarvoor heb je heel specifieke chips nodig.

Misschien is het een idee om eens te proberen op een bestaande receiver 'in te breken' door bijvoorbeeld de afstandsbediening na te apen. De wat duurdere receivers hebben ook een RS232 (COM-) poort waarmee je ze van afstand kan besturen, dan volgen ze gewoon 'dom' alles wat je ze vanuit de PC aan commando's voert.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:35

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

17" scherm????ik zou voor een 7" tot 10" scherm gaan en dat in het voorfront inbouwen of als je echt een 17" wilt, dat laten uitklappen zoals ze dat bij een 1 din autoradio doen (uitschuiven en naar boven klappen).

De meeste versterkers zijn tegenwoordig nogal krap gebouwde, dus echt iets extra erinbouwen word nogal moeilijk, of je most het mosfet/transistor gedeelte (m.b. het koelblok) naar de buitenkant schuiven, maar dan moeten al je flex/flat kabels wel lang genoeg zijn.

Word wel interessant :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Stoney3K schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 16:28:
Wat wil je precies door de receiver laten doen, en welke taken wil je 'offloaden' naar de PC?

De meeste receivers zijn tegenwoordig een centraal knooppunt waar vanuit ook de ingangen en uitgangen van audio en video (dus bv. SCART, HDMI, S/PDIF, enz.) geschakeld worden en omgezet. Daarvoor heb je heel specifieke chips nodig.

Misschien is het een idee om eens te proberen op een bestaande receiver 'in te breken' door bijvoorbeeld de afstandsbediening na te apen. De wat duurdere receivers hebben ook een RS232 (COM-) poort waarmee je ze van afstand kan besturen, dan volgen ze gewoon 'dom' alles wat je ze vanuit de PC aan commando's voert.
Aan een RS232 connectie zat ik ook te denken inderdaad, dat zou de mooiste oplossing zijn, de remote na-apen met een IR sender unit zou natuurlijk ook kunnen maar heeft er iemand een idee welke HW dat zou moeten worden? Ik ben heel handig met de soldeerbout dus een kitje zelf in elkaar zetten moet ook geen probleem zijn alleen dan nog een kwestie van de juiste software.

Ik heb overigens nog een Marantz SR2400 receiver liggen die ik hier best voor op wil offeren. die heeft geen RS232 port.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Damic schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 16:33:
17" scherm????ik zou voor een 7" tot 10" scherm gaan en dat in het voorfront inbouwen of als je echt een 17" wilt, dat laten uitklappen zoals ze dat bij een 1 din autoradio doen (uitschuiven en naar boven klappen).

De meeste versterkers zijn tegenwoordig nogal krap gebouwde, dus echt iets extra erinbouwen word nogal moeilijk, of je most het mosfet/transistor gedeelte (m.b. het koelblok) naar de buitenkant schuiven, maar dan moeten al je flex/flat kabels wel lang genoeg zijn.

Word wel interessant :)
Ik ga denk ik zelf een casing bouwen, de bestaande casing gebruiken word inderdaad lastig op zijn minst (hoewel niet onmogelijk, ik heb een PC op het oog in de vorm van bijvoorbeeld een Acer Revobox of vergelijkbare thin client, de genoemde heeft ook gelijk een optical in EN HDMI out :) )

Als ik zelf een case bouw dan is het ook gelijk een stuk eenvoudiger om een opklappend 17" scherm erin te bouwen (en waarom geen kleinere? de 17" heb ik nog liggen en what is worth doing, is worth overdoing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-10 21:09
Wat jij zoekt is dus een soort van CAT (Computer Aided Tuning)- Interface deze bestaan wel ,maar die zijn eigenlijk speciaal ontwikkeld voor HF/VHF/UHF Transceivers en receivers voor radio zend-amateurs.
Die cat interface bestuurd en leest via een speciale control ic de apparatuur via een com poort of een usb ttl variant.
Hoe het exact werkt weet ik niet maar dan zou je eens op :CAT (Computer Aided Tuning)- Interface moeten zoeken.

Soms weet ik het ook niet meer.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:35

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

hja voila een kleine opheldering :) en wat vind je van mijn idee wat betreft de scherm inbouw, dan kun je er achter af nog iets opzetten van gewicht?!

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:31

Garyu

WW

Kan je niet in een hoekje van een bestaande receiver een Raspberry inbouwen, en die intern doorverbinden?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik weet niet of JVC nog steeds de compu link van vroeger gebruikt maar ik heb ooit met mijn Atari ST mijn hele JVC set kunnen bedienen. Aangezien veel merken een dergelijke interface kent misschien een idee om eerst soortgelijke projecten op te zoeken.
Andere optie is een simpele IR interface met een recorder, kan je div functies simuleren of aftappen en aan je media pc koppelen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-09 20:04
Ik zie wel dat je marantz een control port heeft, volgens mij gaan hier gewoon de marantz IR commandos over. Heb je toch zekerheid van een bedrade aansluiting, en discrete commando's.

En dan een arduino ertussen zetten. Die kan je scherm omhoog laten gaan zodra je PC kiest.
Ook kun je de computervoeding schakelen. Dus zodra de PC uitgaat, de arduino de voeding even aan laat staan en dan het scherm laat zakken.

Als je de marantz remote nog hebt kun je ervoor kiezen om de arduino op de control out poort aan te sluiten, zodra je op de remote de PC ingang o.i.d. kiest dat de arduino dan de PC aanzet.

Succes.

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Sandertje03 schreef op woensdag 24 april 2013 @ 16:53:
Ik zie wel dat je marantz een control port heeft, volgens mij gaan hier gewoon de marantz IR commandos over. Heb je toch zekerheid van een bedrade aansluiting, en discrete commando's.

En dan een arduino ertussen zetten. Die kan je scherm omhoog laten gaan zodra je PC kiest.
Ook kun je de computervoeding schakelen. Dus zodra de PC uitgaat, de arduino de voeding even aan laat staan en dan het scherm laat zakken.

Als je de marantz remote nog hebt kun je ervoor kiezen om de arduino op de control out poort aan te sluiten, zodra je op de remote de PC ingang o.i.d. kiest dat de arduino dan de PC aanzet.

Succes.
Ik heb al even snel gekeken, aan de achterkant zit inderdaad een remote in en een remote out :) ik heb alleen geen flauw idee werkelijk hoe ik dit ga koppelen. Thoughts anyone?

Kijkende naar zo'n Arduino, ik heb meerdere types gevonden maar dan zal ik er denk ik eentje moeten hebben zoals deze:

Wikipedia: File:Arduino Diecimila 6.jpg

Deze kan ik dan aan USB koppelen en met software (?) programmeren om bepaalde dingen te doen?

Ik ben nog behoorlijk in the dark over hoe, als ik zeg maar de PC controle wil laten nemen over de Marantz receiver, dan zal ik dus die Arduino met een digitale out moeten koppelen aan de remote in van de Marantz en dan op een of andere manier de remote commandos moeten nabootsen, de vraag is dan natuurlijk, hoe doe ik dat?
Kan ik dan bijvoorbeeld de arduino eerst aan de remote out van de Marantz koppelen en dan een logbestand laten aanleggen met die signalen en die vervolgens gebruiken om de remote in van de Marantz aan te sturen?

Dan nog even het klapscherm buiten beschouwing gelaten, ik heb overigens een Pile Marx geared motor liggen met mounting bracket, die gearings zorgen ervoor dat hij dus met heel hoog koppel en laag toerental kan draaien, sterk genoeg om het scherm dus om te klappen. Die kan ik denk ik niet direct op de Arduino aansluiten? Ik zag ergens een motor driver die aan een Arduino is te koppelen:

http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

Anyway, volgens mij heb jij er wel meer verstand van dan ik :) Zou je me wat meer info kunnen sturen als je tijd hebt? _/-\o_

[ Voor 46% gewijzigd door 1nsane op 25-04-2013 11:04 . Reden: meer info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandertje03
Wat is je doel om de receiver met de PC aan te sturen, waar denk je dan aan?

Verder heeft bijna elke arduino USB om software te programmeren. Er zijn er ook een paar met serieel.
Je kunt proberen om de Control commandos uit te lezen en opnieuw te sturen naar de receiver. Ongetwijfeld staat er op internet wel de commando lijst. Ik weet alleen niet wat voor protocol er gestuurd wordt, dit kan serieel, infrarood o.i.d. zijn. Maar ben er vrij zeker van dat je het wel kunt nabootsen met een arduino ;)

De motor kun je wel aansturen met wat elektronica en een arduino. Ik lees op internet dat er verschillende voltages zijn, welke heb je?

Kun je je gedachten meer omschrijven wat je in gedachten had met dit apparaatje?

[ Voor 50% gewijzigd door Sandertje03 op 26-04-2013 16:10 ]

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Kan iemand mij uitleggen waarom je nog een Arduino nodig hebt als je al een PC gaat inbouwen? Met een PC kan je al alle kanten op en zie ik niet het nut om nog een arduino te gebruiken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandertje03
memphis schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 16:34:
Kan iemand mij uitleggen waarom je nog een Arduino nodig hebt als je al een PC gaat inbouwen? Met een PC kan je al alle kanten op en zie ik niet het nut om nog een arduino te gebruiken.
Ik zou hem gaan gebruiken om de PC aan te zetten en het scherm omhoog te doen zodra de PC aan gaat.
Ook het scherm omlaag doen zodra de PC uitgaat. En eventueel het regelen van de ventilatoren met een temperatuur sensor. Omdat de PC niet altijd aan zal staan als de receiver aan staat.

En ik vindt het makkelijker om met een Arduino commandos en relais te sturen als met een PC.

[ Voor 7% gewijzigd door Sandertje03 op 26-04-2013 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Sandertje03 schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 16:10:
[...]

Wat is je doel om de receiver met de PC aan te sturen, waar denk je dan aan?

Verder heeft bijna elke arduino USB om software te programmeren. Er zijn er ook een paar met serieel.
Je kunt proberen om de Control commandos uit te lezen en opnieuw te sturen naar de receiver. Ongetwijfeld staat er op internet wel de commando lijst. Ik weet alleen niet wat voor protocol er gestuurd wordt, dit kan serieel, infrarood o.i.d. zijn. Maar ben er vrij zeker van dat je het wel kunt nabootsen met een arduino ;)

De motor kun je wel aansturen met wat elektronica en een arduino. Ik lees op internet dat er verschillende voltages zijn, welke heb je?

Kun je je gedachten meer omschrijven wat je in gedachten had met dit apparaatje?
Het doel is om de receiver aan te sturen met de pc zoals je dat met een afstandsbediening doet, nu heeft ie een remote out en in dus dat moet theoretisch gezien mogelijk zijn met een arduino denk ik. Ik heb eerder in dit topic gelezen dat dit waarschijnlijk gewoon de zelfde commandos zijn als die de AB uitstuurt maar dan zonder IR zeg maar.

Het doel is dus om de receiver gewoon als receiver te kunnen gebruiken wanneer de pc uit staat maar als die aan staat, moet de receiver aan te sturen zijn met de pc middels de Arduino en het scherm moet dus ook openklappen op het moment dat ik de pc inschakel liefst, eventueel dat ik hem kan op en neer klappen als de pc aan staat (ivm de arduino software die moet draaien).

Eigenlijk wordt het dus een receiver die met een druk op de knop een mediacenter met receiver functionaliteit wordt maar ook gewoon als receiver kan worden gebruikt.

Pagina: 1