Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Upgraden Toshiba Satellite L40-15B

Pagina: 1
Acties:

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-11 11:09
Beste Tweakers,

Mijn Opa heeft een laptop en die werkt prima, hij mag inmiddels alleen wel wat vlotter. Veel bijzonders doet hij er niet mee, mail, internet, word en veel foto's opslaan (externe HDD). Hij ondervind dat z'n PC traag opstart en programma's lopen niet heel soepel meer.

Gegevens:
- 1,46 GHz Dual Core T2310
- 2GB RAM (2x Samsung m470t2953ez3-ce6 1GB)
- Fujitsu 120GB 2,5" 5400rpm SATA HDD
- Windows Vista Home Premium

Ik wil de laptop upgraden naar 4/8GB en er een kleine SSD (max 128GB). Aan jullie de vraag waar ik verstandig aan doe en of deze upgrade gewoon mogelijk is met de volgende producten:

SSD: pricewatch: Samsung 840 series SSD 120GB
RAM: 2x pricewatch: ICIDU SI-707206

Foto's van wat nu in de laptop zit is aanwezig. :)

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Wat zegt systeembeheer als je een programma opstart? Zit de CPU aan zijn max of het geheugen? Mijn ervaring is in ieder geval dat Vista niet het meest snelle OS is, helemaal niet als je hem helemaal up to date hebt. Wellicht dat je eens kunt proberen wat er gebeurd als je Win7 *ergens* tijdelijk vandaan haalt? Heb je in Vista alle grafische toeters en bellen aan staan? Dat zal ook niet helpen namelijk.

Als je naar 8 GB zou willen moet je waarschijnlijk toch naar een ander OS, kleine kans dat een laptop die met 2GB verkocht is voorzien is van een 64bit installatie.

Mijn eerste idee zou zijn dat een SSD niet je bottleneck weg neemt, ik verdenk eerder CPU of geheugen. CPU upgraden zou ik sowieso niet zo snel aan beginnen en Vista met 4GB ram is ook niet echt om over naar huis te schrijven vind ik.

Desktop | Server | Laptop

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-11 11:09
Ga eens even kijken, goede tip. Het gaat om een 32-bit.

EDIT:
Bij het opstarten van bijvoorbeeld Outlook schiet het CPU-gebruik naar 90%. Het geheugen blijft ongeveer op 47% gedurende alles. Dat is dus een tekort aan CPU en dan heeft een SSD of RAM aanbrengen dus geen zin? :)

Ik heb de visuele effecten laten staan op 'Door Windows laten kiezen'.

[ Voor 83% gewijzigd door Vitruvius op 23-04-2013 19:32 ]

• TunefulDJ_Mike
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-10 12:04
SSD heeft altijd wel nut echter en als ik met goed herinner is een T2130 een soc 478 processor en vermoedelijk een 35watt cpu. Die zijn eventueel als je beetje kan solderen ook upgradable naar een T6670 core 2 duo, das wel een forse ingreep te noemen maar heeft wel aardig wat nut. (pricewatch: Intel Core 2 Duo T6670)

Today me will live in the moment unless it's unpleasant in which case me will eat a cookie