Advies/afwegingen aanschaf nieuwe 5.1 speakerset

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 499527

Topicstarter
Hallo tweakers..

Onderstaande ook op HT forum gevraagd, maar tot dusver daar nog weinig respons. Wellicht kunnen jullie me ook helpen omtrent de aanschaf van nieuwe speakers en alle aspecten die daarbij komen kijken (formaat, opstelling, merk, esthetica) ;).

Ik heb jarenlang mijn woonkamer met geluid voorzien van een eenvoudig home cinemasetje van JVC (Receiver, Subwoofer en 5 melkpakjes). Ben er altijd heel tevreden over geweest, maar ben nu druk zoekende naar een nieuwe 5.0/5.1 speakerset. Ik zoek dan met name iets wat het niet alleen goed doet met films, maar ook met muziek :).. een eerste degelijke aanschaf dus..

De receiver heb ik reeds. Heb onlangs een Denon AVR-2113 aangeschaft. En nu wil ik daar passende speakers bij hebben.
Ik heb nog geen complete 5.0/5.1 sets gehoord. Omdat ik nu een set zoek waarbij het goed klinkt met muziek, heb ik me eerst gericht op de fronts/zuilen ;).

Wat heb ik al wel gezien/gehoord?
De Boston Acoustics A250 en A360, waarbij ik moet zeggen dat de A250 mij beter beviel dan de A360. Bij die laatste was het allemaal wel heel laag maar had het idee dat er wat miste. De A250 vond ik sprankelender klinken; completer.

De Dali Zensor 5 en de Zensor 7, waarbij de eerste eigenlijk direct af viel. Die vond ik te iel klinken. De 7 klonk een stuk completer :).

Op basis van deze 2 merken en de daaruitvolgende series, zou ik kunnen kijken naar:
Boston Acoustics: 2x A250, 2x A25 en 1x A225.
Dali: 2x Zensor 7, 2 x Zensor 1 en 1x Zensor Vokal.
In subwoofers heb ik me nog niet verdiept.

Maarrrr nu het volgende ... persoonlijk heb ik bij zowel de rears als de centers bij beide merken last van de MAF.. mijn eigen tegenhanger van de WAF :/

Ik ben nogal geschrokken van de formaten van met name de center speakers. De Vokal is maar liefst 28 cm diep.
Nu zou dat allemaal geen probleem zijn als ik de center in mijn TV meubel kwijt zou kunnen, maar die optie heb ik helaas niet.
Hij zal dus op het dressoir onder de TV moeten komen te liggen en ik vrees dat dat heel lelijk gaat worden :-( .

Afbeeldingslocatie: http://s23.postimg.org/q3gqti5rf/IMAG0920.jpg

Nu kan ik nog enigzins iets smokkelen door de TV een paar centimeter hoger te hangen en de center eronder te schuiven, maar volgens mijn meting steekt de center dan toch nog ca. 10 cm voor de TV uit bij de 225C en ca. 16 cm bij de Vokal.

Afbeeldingslocatie: http://s24.postimg.org/p887179zp/IMAG0945.jpg

Ook voor de rears vind ik de speakers in de betreffende series te groot. Bij de Bostons zou ik nog voor de A23's kunnen kiezen.. dat is een mooie bescheiden maat :). Op stands komen ze dan niet te staan. Ze zouden dan aan de muur komen te hangen.

Mijn vraag aan jullie is nu de volgende:
- Wat zijn hierin mijn opties? Zijn er subtielere oplossingen te vinden voor dit probleem, zoals een minder diepe center?
En kan ik hierbij in dezelfde prijsklassen blijven, zonder te veel te moeten inleveren aan geluidskwaliteit, of ben ik dan meteen het 3-voudige kwijt aan een center speaker? :/

- Is het een optie om de fronts en center in 1 serie/merk te houden en subtiele satelliet speakers (evt. van een ander merk) te gebruiken als rears? Deze zullen bij immers alleen bij films worden ingezet.

- In geval van de zuilen zal ik het meubel iets naar links moeten zetten om ruimte te maken voor de rechter zuil. Zou ik ook 2 goede boekenplank speakers op het dressoir kunnen zetten? De conussen zitten hoe dan ook (zuilen of boekenplank) op dezelfde hoogte als de center lijkt mij..

Wat ik al heb gelezen:
- De optie om de center speaker weg te laten en het spul zo af te stellen dat ik netjes tussen de 2 fronts toch een goed filmgeluid heb.
- Het advies om alle speakers in eenzelfde merk/serie te houden om een betere surround-bubble te houden.

Verder heb ik online ook gekeken naar bijvoorbeeld de Tannoy Mercury V serie en de Monitor Audio BX serie.
Maar goed, die heb ik überhaupt nog niet gehoord, dus daar ik niet echt over oordelen. (Ik zag alleen dat die wat bescheidener centers hebben ;)).
Ook heb ik me al bedacht dat ik voor een witte uitvoering zou kunnen gaan, dan knalt de center speaker er visueel niet zo hard uit.

Aanvullende informatie:
- Mijn budget voor de speakers (incl. een subwoofer en incl. ca. 40 m bekabeling en banaanstekkers) is ca. 1600-1700 euro. Ik zeg niet dat de subwoofer er meteen bij moet, maar uiteindelijk komt die er toch, dus is dit het totale budget. Helaas moet ik ook een behoorlijke omweg maken naar de rears, dus aardig wat kabel nodig.. (dank je wel aannemer voor het vergeten van de loze leiding naar de andere kant van de kamer :F ).
- Het geluid moet goed zijn; ik hoef er niet de ramen uit te blazen. Ik woon in een appartement maar onderburen heb ik gelukkig niet.. ik weet niet of dat iets voor de keuze van de subwoofer zegt :D ).
- De oppervlakte van de ruimte is ca. 29 m² (vierkant 5,4 x 5,4 meter). Ik zit een meter of 4 van de TV af en ca. 1 meter achter de bank moeten de rears komen te hangen.
- Muziek voorkeur: techno, ambient, lounge, drum 'n bass, IDM.
- Algemeen gebruik: film <-> muziek : 60% <-> 40%

Aankomende week ga ik ook eens naar een 5.1 opstelling van de Bostons luisteren, maar ik hoop dat jullie nog wat pointers voor me hebben :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Je bent al aan het kijken naar vloerstaanders; dat is om te beginnen al een goede zaak. Waneer je een set wil gaan samenstellen waarbij ook het luisteren van muziek belangrijk is moet je immers geen wens hebben voor kleine speakers want dat gaat niet werken.

De Denon die je hebt gekocht is een vrij complete receiver dus daar heb je wel een goede koop aan gedaan, denk ik. Als je speakers gaat luisteren is het aan te raden om dit te doen in combinatie met hetzelfde type receiver zodat je weet hoe de combinatie gaat klinken.

Zelf heb ik ook momenteel een 5.0 setup staan en ik moet zeggen dat ik de subwoofer eigenlijk helemaal niet mis. Deze stond in eerste instantie op het to-do lijstje maar ik neig er steeds meer naar om deze helemaal niet meer te kopen. Goede vloerstaanders hebben doorgaans al heel wat in huis qua lage tonen.

Mijn eigen luistersessie heb ik gedaan bij iEar in Tilburg. Daar hebben ze wel een behoorlijk aantal merken/typen staan om te luisteren. Probeer gewoon alles ff uit. Zo ben ik zelf op speakers van Focal uitgekomen.

En wat betreft die rear-speakers, volgens mij mogen die best van een ander merk/kleiner type zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door S1NN3D op 23-04-2013 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
S1NN3D schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 15:23:

Mijn eigen luistersessie heb ik gedaan bij iEar in Tilburg.
Daar komt de Denon vandaan ;)
Heb ik ook de Zensor 7 gehoord trouwens.. helaas moest ik toen de ruimte uit vanwege een luisterafspraak :P
Kwam er in eerste instantie ook alleen voor de receiver.. wellicht ook daar eens een afspraak maken dan :)

Films kijken doe ik wel meer dan sec muziek luisteren.. vandaar mijn voorkeur voor een sub erbij.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 499527 op 23-04-2013 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Anoniem: 499527 schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 15:28:
[...]
Daar komt de Denon vandaan ;)
Heb ik ook de Zensor 7 gehoord trouwens.. helaas moest ik toen de ruimte uit vanwege een luisterafspraak.
Kwam er ook voor de receiver.. wellicht ook daar eens een afspraak maken dan :)

Films kijken doe ik wel meer dan sec muziek luisteren.. vandaar mijn voorkeur voor een sub erbij.
Bij films is de sub inderdaad sneller een toevoeging dan bij muziek. Gewoon een afspraak maken zou ik zeggen. Neem wel wat eigen cd's mee die je goed kent zodat je kan horen hoe het klinkt uit de diverse speakers. Wij zijn uiteindelijk een behoorlijke tijd bezig geweest met vergelijken en langzaam maar zeker de kanshebbers af te strepen. Een goede speaker set kan vele jaren mee gaan en kost toch wel aardig wat dus steek er de tijd in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zou het een optie zijn om de huidige 5.1 configuratie te blijven gebruiken voor films.. en alleen 2 zuilen te kopen voor de muziek. Deze zou ik dan kunnen aansluiten op de 2e zone volgens mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Anoniem: 499527 schreef op woensdag 24 april 2013 @ 09:24:
Zou het een optie zijn om de huidige 5.1 configuratie te blijven gebruiken voor films.. en alleen 2 zuilen te kopen voor de muziek. Deze zou ik dan kunnen aansluiten op de 2e zone volgens mij :)
Dat zou volgens mij wel moeten kunnen. Dan heb je in feite 4 front speakers staan waarbij je kiest welke set je wil horen. Kun je ook altijd nog in een later stadium de nieuwe set uitbreiden zodat je niet meer hoeft te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjentjuh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09-2023
Of gewoon de 2 fronts weghalen en vervangen voor de vloerstaanders :-)
Met het knopje direct ben je namelijk de rest van het geluid toch kwijt.

[ Voor 34% gewijzigd door arjentjuh op 24-04-2013 12:27 ]

PunlArjen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vanmiddag geluisterd naar A250's en A26's van BA..
Niet handig dat daar ook een setje Monitor Audio RX 6 stond.. nu ik die heb gehoord, wil ik die Boston's niet meer :X Maar goed.. daar is het prijsverschil ook naar natuurlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En ondertussen ook een paar Focal's gehoord. Klonken ook erg lekker :)
Van de week nog een paar luistersessies, en dan moet het toch wel een beetje duidelijk gaan worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Anoniem: 499527 schreef op maandag 29 april 2013 @ 14:15:
En ondertussen ook een paar Focal's gehoord. Klonken ook erg lekker :)
Van de week nog een paar luistersessies, en dan moet het toch wel een beetje duidelijk gaan worden..
Anoniem: 499527 schreef op woensdag 24 april 2013 @ 18:03:
Vanmiddag geluisterd naar A250's en A26's van BA..
Niet handig dat daar ook een setje Monitor Audio RX 6 stond.. nu ik die heb gehoord, wil ik die Boston's niet meer :X Maar goed.. daar is het prijsverschil ook naar natuurlijk :P
Het probleem van een audio set kopen is dat het altijd duurder en beter kan. Het is de kunst om voor jou budget het beste resultaat in huis te halen. En dan moet je gaan luisteren en vergelijken. Ben benieuwd wat het gaat worden. Bij ons was Focal de (voor ons) onbekende outsider maar is wel met de winst naar huis gegaan. Ben er nog altijd ontzettend tevreden over. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Laatste stand van zaken :P

Vanmiddag bij iEar gaan luisteren. Heb weer heel wat speakers gehoord (sommigen voor de 2e keer).
Het zouden ook voor mij wel eens heel goed Focals kunnen gaan worden :). Naast de 716V nu ook de 816V en de 816W gehoord. De W klonk wel iets helderder, maar scheelde niet veel. En aangezien de 816V nu in een SL versie (Selection Limitée) voor een mooie prijs te krijgen is, neig ik naar de V ipv de W (200 euro verschil per zuil).

Ook heb ik de Canton Chrono 509.2 gehoord. Die klonk heel erg goed. En zelfs nog gedetailleerder dan de Focal. Ook de uitstraling (strak, modern) staat me wel aan. Maar ik ben bang dat dat gedetailleerde in mijn interieur te veel gaat overheersen (hoog wordt te aanwezig). Ik heb wel wat demping, maar veelal zijn het harde materialen en veel glas hier binnen (lichte, korte echo wanneer ik hard in mijn handen klap). De Focal klonk iets rustiger (en waarschijnlijk in mijn huis ook beter).

Enige wat me echt tegenstaat aan de Focal 800 serie is die bak van een center speaker :'(
Die gaat er op mijn hoogglans witte TV meubel wel heel erg uitknallen :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Verschil tussen de V en W wordt groter wanneer je langer en met meer verschillende muziekstijlen gaat vergelijken. Dat was in ieder geval bij ons zo, maar verschillen in sound is natuurlijk erg persoonlijk. Wat betreft de WAF was er bij mij wat weerstand tegen de vloerstaanders maar ook die waren al snel geaccepteerd. En ook die centerspeaker went gewoon snel. :+
Pagina: 1