Is het nog zinvol om coax + internet kabel te leggen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-06 14:36
'Binnenkort' ga ik uit huis. Volgend jaar zal het huis klaar zijn, om gelijk goed te beginnen wil ik tijdens de bouw loze pvcleidingen laten leggen voor coax + utp.

Maar is dit nog wel zinvol? Ik zat te denken, wat is de meerwaarde nog om deze twee kabels te trekken door het huis? Tegenwoordig kunnen we toch gewoon (draadloos) live tv kijken via de Ziggo app op android? Ik stel me dan het volgende voor: draadloos / bedraad netwerk gaat naar een android mediaplayer (stick op hdmi poort of kastje) aan de tv waar de ziggo app op draait. Voordeel dat ik daar dan ook uitzendig gemist en rtl xl op kijken. Ook kan ik naar m'n NAS met films e.d. Dit kan dan gewoon met een 'domme tv' zeg maar. Wat is dan nog de meerwaarde van (digitale) tv? Dit zou dan voor de slaapkamer tv zijn.

Het zou me namelijk een kabel + mogelijk extra leiding (UTP en coax is dik) en wcd door het huis schelen, aangezien ik anders een smart tv zou kopen.

Als ik google dan krijg ik veel resultaten over iptv van KPN, maar ik wil graag ziggo tzt.

Ik hoor jullie reacties graag met voor en nadelen en wat ik mogelijk over het hoofd zie mbt kwaliteit of dat soort dingen.

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-06 17:38

ShadowAS1

IT Security Nerd

Ik zou het wel altijd doen, meer aansluitingen verhogen sowieso de waarde van je huis, hetzelfde verhaal dat huizen waar glasvezel ligt meer waard zijn.

Ik zou het gewoon doen.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:09

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Idd, nu kan het nog heel makkelijk. Misschien krijg je problemen met de wifi dat het signaal b.v. niet sterk genoeg is oid. Of misschien wil je er een receiver bijzetten met spotify oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Beeldkwaliteit en stabiliteit van de streams via de app zijn natuurlijk op geen enkele manier te vergelijken met de beeldkwaliteit en stabiliteit wanneer je gewoon een volwaardige decoder aan coax hangt en op je TV aansluit.

Verder is voor zover ik weet ook lang niet het hele zenderaanbod beschikbaar in de app. Maar dat hoeft afhankelijk van jouw wensen niet per se een probleem te zijn.

Later alsnog extra leidingen / kabels aanleggen is een dusdanige rotklus, dat ik niet nu zou bezuinigen op een loze leiding meer of minder :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:29

Felyrion

goodgoan!

Ik zou voorlopig nog gewoon coax leggen. Zeker nu je aangeeft Ziggo te willen nemen. De moeite is dan toch nog relatief klein. Anders is de kans groot dat je er alsnog spijt van krijgt

Het enige "echte" alternatief is voorlopig dan inderdaad iptv. Android enzo zijn nog lang niet op het niveau dat je het kunt vergelijken met de huidige digitale STB's.

[ Voor 31% gewijzigd door Felyrion op 23-04-2013 13:55 ]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Altijd doen. kabels zijn veel stabieler dan draadloos en vooraf leggen is veel makkelijker dan achteraf spijt hebben. Niet alleen voor jezelf maar ook voor eventuele volgende bewoners van dat huis.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Houd er ook rekening mee dat de WiFi van de standaard (UBEE) Ziggo-modem om te huilen is....
In mijn nieuwbouw huis hangt de modem in de meterkast en op de 1e verdieping heb ik al bijna geen ontvangst meer... Op de 2e verdieping is er helemaal geen bereik...
Verder is de snelheid van een WiFi verbinding vrij traag te noemen in vergelijking met bekabeld Gbit netwerksnelheden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:53

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Draadloos zal nooit winnen van bedraad als het aankomt op snelheid en stabiliteit. Het credo is dan net zoals bijn bovenbuurmannen al aangeven; als je kan gewoon kabel leggen.

Ik heb 2 jaar terug een woning gekocht die ik helemaal moest strippen. Omdat ik het moest strippen heb ik ook in elke kamer WCD's geplaats met resp. 2 Cat 6 aansluitingen en een COAX aansluiting (met Hirschmann KOKA 799 kabel).

Geen moment spijt van gehad; patchpanel, switch, router en NAS in de meterkast en alles is direct met elkaar verbonden. Als de kinderen groter worden en een PC hebben; geen probleem: kabel er in en gaan met die banaan. Zelfde geld voor TV; ik zou bijv. nooit Digitenne nemen vanwege de kwaliteit (of lack off) en nu met kabel is het zo makkelijk om te doen.

Daarnaast is het streamen van HD content over de ether niet altijd even stabiel of snel genoeg (ligt aan de content bitrate). Een Cat 6 kabel (Gbit verbinding) is dat wel, zelfs een 100 Mbit aansluiting is dat al vergeleken met WiFi N. Het kan prima werken, maar dan moet alles wel redelijk optimaal zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Notna op 23-04-2013 14:00 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Doen, je wil er niet achteraf achter komen da je liever tóch kabels had getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Ik zou liever te veel loze leidingen hebben dan te weinig! Als ik tijdens de bouw van een huis extra leidingen zou kunnen laten leggen zou ik op zijn minst in de woonkamer op 2 tegenoverliggende plaatsen 3 loze leidingen willen hebben, plus op 1 plaats op iedere slaapkamer, in de keuken en op de zolder 3 loze leidingen.

Waarom? Achter het TV meubel zou ik sowieso coax en een dubbele UTP aansluiting willen hebben. Dan blijft er nog een loze leiding over, die kun je mooi gebruiken om kabeltjes voor je rear-speakers naar de andere kant van de kamer te laten lopen (daar zitten toevallig ook al die loze leidingen ;)). Of kabels om een beamer aan te sluiten bijvoorbeeld (die wil je meestal ook bij de tegenoverliggende muur hangen). Of kabels voor een nieuwe technologie die je nu nog helemaal niet voorziet... Als je ooit op het idee komt om de complete inrichting van je woonkamer om te draaien heb je zo ook voldoende leidingen om dat te realiseren.

Op slaapkamers zou ik ook coax + UTP willen hebben. Van je zolder wil je misschien ook een keer een kamer maken, dan kun je die leidingen maar vast hebben. Een extra loze leiding op dat soort plaatsen is ook nooit weg. Want wat als je ooit zonnepanelen op het dak wilt leggen? Dan moeten er extra kabels van de omvormer op zolder naar je meterkast. Een airco? Daar wil je ook een extra groep voor hebben. Op dat soort momenten ben je heel erg blij dat er op diverse plaatsen in je huis een loze leiding beschikbaar is.

De Ziggo app lijkt is trouwens inderdaad geen serieus alternatief voor DVB-C. Heb je hem wel eens gebruikt?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Als 't huis nog in aanbouw was zou ik naar elke hoek van elke kamer twee 3/4" leidingen leggen. Loze leidingen kun je nóóit teveel hebben.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whazaer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-06 21:07
Loze leidingen leggen! Sowieso!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

k heb eergisteren nog een groot gat naar de kruipruimte lopen boren om de wifi van de mediapeler te vervangen door bedraad. Ik was de onvoorspelbare wifistoringen in een spannend deel van een film ZAT.

bedraad is zoveel betrouwbaarder.

En coax is NU nog actueel, dus nu leg je het nog. Later kun je alsnog iets anders door die leidingen trekken. Nu loze leidingen trekken (EN DOCUMENTEREN) scheelt je later echt zoveel.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
Mr_gadget schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 13:53:
Idd, nu kan het nog heel makkelijk. Misschien krijg je problemen met de wifi dat het signaal b.v. niet sterk genoeg is oid. Of misschien wil je er een receiver bijzetten met spotify oid.
Orion84 schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 13:54:
Beeldkwaliteit en stabiliteit van de streams via de app zijn natuurlijk op geen enkele manier te vergelijken met de beeldkwaliteit en stabiliteit wanneer je gewoon een volwaardige decoder aan coax hangt en op je TV aansluit.

Verder is voor zover ik weet ook lang niet het hele zenderaanbod beschikbaar in de app. Maar dat hoeft afhankelijk van jouw wensen niet per se een probleem te zijn.

Later alsnog extra leidingen / kabels aanleggen is een dusdanige rotklus, dat ik niet nu zou bezuinigen op een loze leiding meer of minder :)
Paling1 schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 13:58:
Houd er ook rekening mee dat de WiFi van de standaard (UBEE) Ziggo-modem om te huilen is....
In mijn nieuwbouw huis hangt de modem in de meterkast en op de 1e verdieping heb ik al bijna geen ontvangst meer... Op de 2e verdieping is er helemaal geen bereik...
Verder is de snelheid van een WiFi verbinding vrij traag te noemen in vergelijking met bekabeld Gbit netwerksnelheden...
Het WiFi signaal is inderdaad bagger, dat merk ik thuis al. Om dat te omzeilen wilde ik dus die internetkabels leggen. Het zender aanbod boeit me inderdaad niet zo, dus de zenders uit de app zouden genoeg zijn. Tegen die tijd zijn NPO 1 / 2 / 3 en de andere commerciële zijn genoeg.

Oke gewoon dubbel kabels aanleggen dus. Jullie hebben me overtuigd :) . Ik lees al dingen over Hirschmann, dat schijnen de beste kabels te zijn. Die zijn vast wat dikker dan 'goedkope oekidoeki bouwmarkt kabels' ivm betere afscheming ed. Is dat dan te combineren in een loze leiding met UTP? Ik zou dan graag een wandcontactdoos (inbouw) maken met de twee outputs. Coax en utp op een doos. Ik heb ze gezien bij de Praxis maar vond die verschikkelijk lelijk. Iemand suggesties? Of moet ik overal twee wcd's laten plaatsen. Dan zou ik ook twee UTP kabels kunnen trekken zoals Xander hierboven al aangaf.

Slaapkamer: 2x UTP door 1 leiding, 1x coax door 1 leiding, + nog een loze?
Xander schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 14:12:
Ik zou liever te veel loze leidingen hebben dan te weinig! Als ik tijdens de bouw van een huis extra leidingen zou kunnen laten leggen zou ik op zijn minst in de woonkamer op 2 tegenoverliggende plaatsen 3 loze leidingen willen hebben, plus op 1 plaats op iedere slaapkamer, in de keuken en op de zolder 3 loze leidingen.

[...}

Als je ooit op het idee komt om de complete inrichting van je woonkamer om te draaien heb je zo ook voldoende leidingen om dat te realiseren.
Laat m'n vriendin het niet horen, dalijk moet ik weer opnieuw gaan Autocad'ten ;)

Woonkamer: 2x UTP, 1x Coax + 1x van de ene naar de andere kant van de kamer een loze
Andere slaapkamers: 1x UTP, 1x Coax
Zolder: 2x UTP , vermoedelijk komen daar 2 kamers, 1x Coax
Xander schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 14:12:
Op slaapkamers zou ik ook coax + UTP willen hebben. Van je zolder wil je misschien ook een keer een kamer maken, dan kun je die leidingen maar vast hebben. Een extra loze leiding op dat soort plaatsen is ook nooit weg. Want wat als je ooit zonnepanelen op het dak wilt leggen? Dan moeten er extra kabels van de omvormer op zolder naar je meterkast. Een airco? Daar wil je ook een extra groep voor hebben. Op dat soort momenten ben je heel erg blij dat er op diverse plaatsen in je huis een loze leiding beschikbaar is.

De Ziggo app lijkt is trouwens inderdaad geen serieus alternatief voor DVB-C. Heb je hem wel eens gebruikt?
Klopt allemaal, ik heb me duidelijk vergist, ik dacht aan 1 of twee leidingen genoeg te hebben per kamer.

De App heb ik wel eens gezien op een Galaxy Ace... :o :+ Het zag er aardig uit. Maar misschien niet vervangingswaardig nee... :|
leuk_he schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 14:56:
Ik heb eergisteren nog een groot gat naar de kruipruimte lopen boren om de wifi van de mediapeler te vervangen door bedraad. Ik was de onvoorspelbare wifistoringen in een spannend deel van een film ZAT.

bedraad is zoveel betrouwbaarder.

En coax is NU nog actueel, dus nu leg je het nog. Later kun je alsnog iets anders door die leidingen trekken. Nu loze leidingen trekken (EN DOCUMENTEREN) scheelt je later echt zoveel.
Dat wil ik ook voorkomen ja, dus beters kabels leggen. Trouwens, goeie tips voor documenteren? Kleuren kabels, labels?

Boodschappenlijstje tot nu toe (vul aan of doe een suggestie :)):
  • 50m kabel Coax
  • 100m kabel UTP -> CAT5 of 6 -> aanbevelingen? Gewoon bouwmarkt?
  • Patch kast 9x aansluiting nodig + 1 hoofdaansluiting -> 10x Gbit -> Aanbevelingen? Gewoon die van Sweex? :X
  • Inbouw wcd UTP 5x
  • Inbouw wcd coax 5x
  • Stekkers UTP -> Gewoon bouwmarkt?
  • Stekkers Coax -> Gewoon bouwmarkt met Kabel Keur? -> aanbevelingen?
In plaats van de aparte wcd's zou het mooi zijn om te kunnen combineren. Is dat op de markt?

[ Voor 0% gewijzigd door wautah91 op 24-04-2013 08:46 . Reden: sweex geen apart boodschap item ]

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511047

Als je er nog niet genoeg had, hier nog een stem voor *doen*.

Ik heb zelf hier ook kabels moeten trekken ivm mediaplayer, dat ging gewoon niet met 35GB films over wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:11
Ik zeg ZOWIEZO DOEN! die loze leidingen op z'n minst 2 zo niet 3 of 4
wautah91 schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 22:20:

[............]

Boodschappenlijstje tot nu toe (vul aan of doe een suggestie :)):
  • 50m kabel Coax
  • 100m kabel UTP -> CAT5 of 6 -> aanbevelingen? Gewoon bouwmarkt?
  • Patch kast 9x aansluiting nodig + 1 hoofdaansluiting -> 10x Gbit -> Aanbevelingen? Gewoon die van
  • Sweex? :X
  • Inbouw wcd UTP 5x
  • Inbouw wcd coax 5x
  • Stekkers UTP -> Gewoon bouwmarkt?
  • Stekkers Coax -> Gewoon bouwmarkt met Kabel Keur? -> aanbevelingen?
In plaats van de aparte wcd's zou het mooi zijn om te kunnen combineren. Is dat op de markt?
toon volledige bericht
  • Ga je aan 50m Coax genoeg hebben? naar alle kamers toe, ben ook bezig met m'n huisje, en je vergist je erop hoeveel meter je ineens toch nodig bent om even naar dat ene kamertje te leggen.
  • Ik zou als ik jou was gelijk CAT6 aanschaffen, scheelt heel weinig in de kosten met CAT5e, en is iets meer toekomst voorbereid.
  • Patchpaneeltje is of 8 of 12 aansluitingen (of nog meer zoals: 16, 24, 48), daarbij heb je ook nog een switch nodig die alle aansluitingen op je patchpaneel kan "aansturen". en koop AUB GEEN Sweex, mijn persoonlijke ervaringen ermee zijn K*T :P
  • Indd 5x inbouw wcd CAT6
  • 5x Hirschmann EDC1000 Einddozen (evt. i.c.m. een versterker in je meterkast)
  • Je bent geen stekkers nodig (als je de connectoren bedoelt) je bent alleen losse patchkabels nodig: modem/router <-> switch / X keer(je aantal poorten die je actief wilt) switch <->patchpaneel / WCD <-> Verbruiker
  • Gebruik voor je Coax ook KOSWI 3 of KOKWI 3 stekkers (bekende mannetjes/vrouwtjes) en voor de verbinding evt. aan je splitters/versterker de Push-On F Connectoren van Hirschmann
kijk bijv. voor je netwerkbekabeling e.d. eens op http://www.netwerkproducten.com en voor info over Coax en aansluitingen kan ik je ook de website http://www.antenneversterkers.nl/ adviseren (ook het forum, als je je inschrijft en evt. met paar goede blokschema's werkt kan de beheerder je heel goed adviseren wat en waar te gebruiken qua Coax en aansluitmaterialen.

[ Voor 1% gewijzigd door Annuk op 23-04-2013 23:22 . Reden: kleine toevoeging ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Mijn ervaring met mijn nieuwbouw herenhuis;
Heb naar iedere ruimte 2x utp CAT5E + coax getrokken door dezelfde buis, Dreft doet wonderen.
Pc+telefoon+tv ;-)
Onlangs nog de boel een upgrade door een GB switch te plaatsen. Tussen media PC en servert nu 40-50Mb/sec.
Utp: molex en brandrex
Coax e.d. Hirschmann

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Persoonlijk zou ik de coax laten voor wat het is en alleen UTP aanleggen - maar ik ben dan ook geen doorsneekijker (kijk al ruim 10 jaar geen linear TV meer, alleen maar online en/of gedownloade videocontent).

Als veeleisende nerd wil je gewoon overal UTP hebben:
- WiFi door muren en vloeren zuigt
- In de toekomst gaat dat opgevangen worden door per verdieping of zelfs per kamer een WiFi AP te plaatsen. Die moet linksom of rechtsom bedraad aangesloten worden.
- Al wil je dus zuiver met WiFi werken op je apparaten wil je desondanks een goede bedrade UTP backbone.

Als je je huis ooit wilt verkopen is het daarnaast handig te hebben wat andere mensen willen. Jan-met-de-Pet wil nog TV kijken via coaxkabel, dus naast UTP coax heeft in de meest letterlijke zin meerwaade.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
COAX leggen zou ik altijd gewoon doen, de komende paar jaar blijft het hoe dan ook nog actueel in de meeste gebieden. Je hebt er later altijd spijt van als iets niet blijkt te werken.

Maar ik zou verder geen moeite steken in het aanleggen met het oog op een eventuele verkoop in de toekomst. Als het in de meterkast aanwezig is, zullen de meeste mensen er hun droomhuisje niet op af laten ketsen. En die ene nerd die wel in elke kamer een aansluitpunt verwacht als hij huizen gaat kijken, die heeft dan pech, zou ik zeggen...

Loze leidingen zijn bij de meeste aannemers namelijk echt niet gratis, zo'n buisje gaat echt honderden keren over de kop. Als je er dan ook nog een kabel doorheen wilt hebben ga je helemaal betalen. Een slechtere investering is hoogstens het kopen van een nieuwe auto, maar daarna komt ongetwijfeld het bijplussen van opties in je nieuwbouwwoning. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
Annuk schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 23:21:

[...] [...]
  • Ga je aan 50m Coax genoeg hebben? naar alle kamers toe, ben ook bezig met m'n huisje, en je vergist je erop hoeveel meter je ineens toch nodig bent om even naar dat ene kamertje te leggen.
Ja het is inderdaad maar een inschatting. Het ligt er ook aan waar m'n CAI punt zit. Dit is nog niet bekend.
  • Ik zou als ik jou was gelijk CAT6 aanschaffen, scheelt heel weinig in de kosten met CAT5e, en is iets meer toekomst voorbereid.
  • Patchpaneeltje is of 8 of 12 aansluitingen (of nog meer zoals: 16, 24, 48), daarbij heb je ook nog een switch nodig die alle aansluitingen op je patchpaneel kan "aansturen". en koop AUB GEEN Sweex, mijn persoonlijke ervaringen ermee zijn K*T :P
  • Je bent geen stekkers nodig (als je de connectoren bedoelt) je bent alleen losse patchkabels nodig: modem/router <-> switch / X keer(je aantal poorten die je actief wilt) switch <->patchpaneel / WCD <-> Verbruiker
CAT6 had ik ook ingedachten ja. Ik zie ook nog CAT6a/CAT7. Is dit de moeite waard? Dat is tot 10Gbps?

Over dat patchpanel en een switch. Dat zijn twee aparte apparaten. Als ik het goed begrijp sluit ik m'n switch aan op m'n ziggo modem/router. De switch hangt met één kabel aan het modem en een x aantal kabels aan het patchpaneel.

Is het niet veel voordeliger (geen x aantal patchkabels, geen patchpaneel) om gewoon aan de kabels die uit het hele huis connectors te knijpen en op de switch aan te sluiten? Mijn inziens kan dat gewoon, maar wat zijn dan de voor of nadelen?
Zou het ook mogelijk zijn om twee 10 ports switches te gebruiken in plaats van een 16 bijvoorbeeld? Ik heb hier namelijk al een (sorry wel van sweex :/ ) een 10 ports GBit switch staan. Tijdelijk twee zou een oplossing zijn.
  • Indd 5x inbouw wcd CAT6
  • 5x Hirschmann EDC1000 Einddozen (evt. i.c.m. een versterker in je meterkast)
  • Gebruik voor je Coax ook KOSWI 3 of KOKWI 3 stekkers (bekende mannetjes/vrouwtjes) en voor de verbinding evt. aan je splitters/versterker de Push-On F Connectoren van Hirschmann
CAT6 is goed, als ik in de bouwmarkt kijk zie ik alleen maar '8 polige UTP wcd' hangen. Soms staat er expliciet CAT3 of CAT5e bij. Die CAT3 en CAT5e gaat niet werken, die '8 polige' wel?

Die tv einddozen zijn goed spul zo te zien. Maar, ze zijn allemaal met radio erbij. Ik weet nu al dat ik die niet ga gebruiken. Zijn er ook goeie met alleen een tv aansluiting?

De connectoren ga ik me nog even in verdiepen.
kijk bijv. voor je netwerkbekabeling e.d. eens op http://www.netwerkproducten.com en voor info over Coax en aansluitingen kan ik je ook de website http://www.antenneversterkers.nl/ adviseren (ook het forum, als je je inschrijft en evt. met paar goede blokschema's werkt kan de beheerder je heel goed adviseren wat en waar te gebruiken qua Coax en aansluitmaterialen.
Bedankt voor de tips. Ziet eruit als goede sites. Waarschijnlijk dat ik het spul daar koop.

Inmiddels heb ik van de aannemer gehoord wat de prijs is van een loze leiding:
Leveren en aanbrengen van een loze leiding met einddoos vanaf de meterkast naar een nader te bepalen plaats: € 120
Ik vind het nogal wat, ik had eigenlijk gerekend op de helft. Daarom ben ik het een en ander toch eens kritisch gaan bekijken. Daar kom ik later misschien nog op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-06 11:45

Prx

Die 120 euro is goedkoper dan wat ik neer moest leggen en is volgens Vereniging Eigen Huis gewoon marktconform. Dat is dus geen spectaculaire prijs voor nieuwbouw. Neemt niet weg dat het nogsteeds afzetterij is. :)

Weet je al welke internet provider je gaat nemen? Zelf ben ik op glasvezel uitgekomen en heb ik dus helemaal 0,0 nut voor COAX, aangezien IPTV lekker over de UTP heen wordt gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Tja, het probleem is gewoon dat installateurs door de hoofdaannemer helemaal worden uitgeknepen en letterlijk te horen krijgen dat ze de winst maar moeten halen uit de opties die kopers erbij willen hebben. De aannemer op zijn beurt komt weer puur op prijs binnen bij de ontwikkelaar, dus die gaat ook geen cadeautjes weggeven.

En het moet met jou besproken worden, het moet op tekening worden gezet, het moet nog een keer door de directie worden goedgekeurd, het moet nog een keer langs jou. En dan zit een groot stukje faalkosten ook nog eens erin verwerkt, want het gaat ongeveer vaker niet dan wel goed. Kortom, puur in materiaalkosten is het niks, in de praktijk is het wel te verklaren waarom het zoveel kost (even los van het feit dat het nog steeds veelsteveel geld is voor een stukje pijp met een inbouwdoos...).

Maarja, heb je een keuze? Niet echt, achteraf nog eens alles gaan infrezen is ook niet iets waar je blij van wordt... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-06 19:30

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Prx schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 22:22:
Die 120 euro is goedkoper dan wat ik neer moest leggen en is volgens Vereniging Eigen Huis gewoon marktconform. Dat is dus geen spectaculaire prijs voor nieuwbouw. Neemt niet weg dat het nogsteeds afzetterij is. :)

Weet je al welke internet provider je gaat nemen? Zelf ben ik op glasvezel uitgekomen en heb ik dus helemaal 0,0 nut voor COAX, aangezien IPTV lekker over de UTP heen wordt gestuurd.
Oef! Mijn huis is bijna opgeleverd en betaalde 75 euro voor een loze leiding vanuit de meterkast naar een wcd op een willekeurige plek in het huis.

Oh en ik heb geen COAX meer laten trekken, ik trek overal UTP cat6. naar toe. Ik ga glasvezel abonnement nemen en die IPTV boxjes werken prima via UTP.

[ Voor 10% gewijzigd door I_stealth_I op 28-04-2013 09:19 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Prx schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 22:22:

Dat is de toekomst (ook voor kabelaanbieders trouwens, al zal het nog enige jaren duren voor zij zover zijn), maar net zo goed als dat er nu nog mensen SDTV aquaria hebben ipv HDTV TFT/plasmaschermen zul je nog jarenlang mensen hebben die analoge tv over coax willen kijken (iets wat verschillende glasvezelaanbieders erkennen, ze leveren naast IPTV ook analoge tv mee die binnenhuis op de coax gezet wordt). Niet geheel toevallig zijn dat vaak ook de mensen met van die oude vissekommen die misschien wel meer kunnen betalen maar daar het nut niet van inzien. Zolang dat zo is heeft coax leggen nut.

Bovendien klinkt het hier niet alsof het uitmaakt, als je eenmaal de loze leiding hebt kun je er beide doorheen leggen. Dan is het een no-brainer. Gewoon beide doen, iig naar de verblijfsruimten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

dion_b schreef op zondag 28 april 2013 @ 09:50:
[...]Zolang dat zo is heeft coax leggen nut.
En daarna ook want digitale tv wordt vaker dan niet ook gewoon over coax aangeleverd. Plus, veel mensen hebben in de woonkamer wel digitale tv met alles erop en eraan, maar dan in de slaapkamer of bij de kinderen gewoon een simpele tv zonder extra's.

En als je zo'n coax z'n eigen leiding geeft en je wilt later iets anders omdat je je coax niet meer gebruikt is 't eruit trekken en iets anders door de leiding proppen natuurlijk een fluitje van een cent.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Laatst online: 10:51

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Hou er daarnaast ook rekening mee dat nieuwbouw tegenwoordig allemaal met behoorlijke kooi constructies gepaard gaat. Ik heb ook een nieuwbouw huis en ben maar wat blij dat ik overal UTP heb laten leggen. Draadloos moet ik op alle verdiepingen een AP plaatsen om een goed signaal te hebben. Verder hebben we zelfs een signaal plus aan moeten schaffen van Vodafone om mobiel bereik binnenshuis te hebben.
Nieuwbouw is erg leuk, maar niet heel erg fijn voor draadloze signalen tegenwoordig.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Pagina: 1