Wifi netwerk zonder internet naar 3G laten schakelen

Pagina: 1
Acties:

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-11 12:25
Ik ben bezig met een klein projectje waarvoor ik tegen een probleem aan loop.

Ik wil namelijk een open wifi netwerk opzetten. Gebruikers moeten hierop kunnen met hun smartphone/tablet, en bij login meteen op een landingspagina komen die lokaal gehost is. Als de gebruiker vervolgens op een link op de pagina klikt wil ik dat de telefoon overschakelt naar 3G om die link te openen. Het wifi netwerk heeft dus geen internet verbinding.

Weet iemand hier toevallig of hier een pasklare oplossing voor is? Mijn eigen zoekpogingen leveren bijzonder weinig op namelijk.. Of anders een aanwijzing naar waar ik naar kan zoeken?

Joejoe!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:23

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

DonMetal schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 12:30:
...
Als de gebruiker vervolgens op een link op de pagina klikt wil ik dat de telefoon overschakelt naar 3G om die link te openen. Het wifi netwerk heeft dus geen internet verbinding.
...
Welke telefoon? De met WiFi verbonden tablet/telefoon? Ik vraag me af of je vanaf een WiFi access point het gedrag van een verbonden telefoon of tablet kunt beïnvloeden... :S

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• DonMetal
ElCondor schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 12:39:
[...]

Welke telefoon? De met WiFi verbonden tablet/telefoon? Ik vraag me af of je vanaf een WiFi access point het gedrag van een verbonden telefoon of tablet kunt beïnvloeden... :S
De met wifi verbonden telefoon ja. Dat is inderdaad ook waar ik tegenaan loop, eigenlijk de kern van dit probleem.

Joejoe!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Nee, dat kan niet. Zou ook wel erg onveilig zijn als je invloed kan uitoefenen hoe een telefoon zijn verbinding opzet.

[ Voor 73% gewijzigd door DukeBox op 23-04-2013 12:42 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-12 14:10
Ik denk dat je 2 opties hebt, of de pagina extern op een webserver serveren (eventueel QR code uitdelen voor landing page?), of je access point toch internet geven.

Of misschien de 3e, de telefoon van het access point afkicken door de settings te veranderen. Wellicht dat een MAC ban ook gaat werken maar je hebt meer kans dat ze het dan blijven proberen dan dat ze daadwerkelijk met 3g gaan verbinden.

• DonMetal
Sleepkever schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 12:42:
Ik denk dat je 2 opties hebt, of de pagina extern op een webserver serveren (eventueel QR code uitdelen voor landing page?), of je access point toch internet geven.

Of misschien de 3e, de telefoon van het access point afkicken door de settings te veranderen. Wellicht dat een MAC ban ook gaat werken maar je hebt meer kans dat ze het dan blijven proberen dan dat ze daadwerkelijk met 3g gaan verbinden.
Dit is juist een beetje in plaats van de QR code. Mensen lokken met wifi in plaats van een QR code.

Joejoe!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Mensen lokken met wifi, en hem vervolgens niet aanbieden, waardoor mensen denken dat ze op wifi zitten (de huisvaders/moeders en minder technische mensen) en zo op kosten jagen... Sorrie, dit is echt geen goed idee. Als je ergens reclame voor wilt maken moet je het niet op zo'n manier doen. Hang dan idd ergens een QR code op.

Als ik zou zien dat ik op een "gratis wifi" locatie toch eigen data verstook, dan zou ik hier toch wel een opmerking over maken.

• DonMetal
Bartjezz schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 12:53:
Mensen lokken met wifi, en hem vervolgens niet aanbieden, waardoor mensen denken dat ze op wifi zitten (de huisvaders/moeders en minder technische mensen) en zo op kosten jagen... Sorrie, dit is echt geen goed idee. Als je ergens reclame voor wilt maken moet je het niet op zo'n manier doen. Hang dan idd ergens een QR code op.

Als ik zou zien dat ik op een "gratis wifi" locatie toch eigen data verstook, dan zou ik hier toch wel een opmerking over maken.
We beloven ze geen wifi, we beloven ze onze pagina/site. Maar de uitdaging is dus om ze vervolgens wel op 3g te krijgen.

/edit:
Deze optie is ook juist voor locaties waar wij geen toegang hebben tot het internet, en dat dus ook niet aan onze bezoekers aan kunnen bieden.

[ Voor 9% gewijzigd door DonMetal op 23-04-2013 13:09 ]

Joejoe!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dit kan gewoon technisch niet. Je zou ze eventueel wel van je AP kunnen kicken maar dan probeert de telefoon onmiddelijk weer te verbinden.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:16
Je wilt een wifi netwerk opzetten, dat één pagina serveert, namelijk "wij bieden geen internet aan". En daarna wil je dat de telefoon of tablet overschakelt op zijn eigen 3G verbinding.

Misschien moet je twee stapjes terug. Je wif-punt + pagina lijkt een doel op zich, alsof het de enige oplossing is voor een bepaald probleem.

Wat je vervolgens in de reacties leest, is dat men gaat raden naar het probleem dat je probeert op te lossen.
Zo van: Als je geen internet aanbiedt, waarom hang je dan geen briefje op met de mededeling "wij hebben geen internet voor u" ?

Wat is precies het probleem dat je probeert op te lossen met dit Wifi-punt + één pagina?

• DonMetal
Tarquin schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 13:16:
Je wilt een wifi netwerk opzetten, dat één pagina serveert, namelijk "wij bieden geen internet aan". En daarna wil je dat de telefoon of tablet overschakelt op zijn eigen 3G verbinding.

Misschien moet je twee stapjes terug. Je wif-punt + pagina lijkt een doel op zich, alsof het de enige oplossing is voor een bepaald probleem.

Wat je vervolgens in de reacties leest, is dat men gaat raden naar het probleem dat je probeert op te lossen.
Zo van: Als je geen internet aanbiedt, waarom hang je dan geen briefje op met de mededeling "wij hebben geen internet voor u" ?

Wat is precies het probleem dat je probeert op te lossen met dit Wifi-punt + één pagina?
Wij willen mensen op bijvoorbeeld een beurs een pagina laten zien, met bijvoorbeeld wat video die in die ene pagina zit, maar dan ter plekke via wifi. In plaats het scenario waarin een gebruiker op een beurs een QR code scant om vervolgens via 3G een website te bezoeken, geven we ze nu toegang tot ons wifi netwerk, waarop ze onze eigen lokaal gehoste site kunnen bezoeken, zodat ze dat juist niet met 3g hoeven.

Joejoe!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
DonMetal schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 13:19:
Wij willen mensen op bijvoorbeeld een beurs een pagina laten zien, met bijvoorbeeld wat video die in die ene pagina zit, maar dan ter plekke via wifi. In plaats het scenario waarin een gebruiker op een beurs een QR code scant om vervolgens via 3G een website te bezoeken, geven we ze nu toegang tot ons wifi netwerk, waarop ze onze eigen lokaal gehoste site kunnen bezoeken, zodat ze dat juist niet met 3g hoeven.
In dat geval zie ik 2 opties:
-verwijs mensen gewoon meteen naar de website op het normale adres (in dit geval dus via 3G)
-plaats geen enkele link op de website, of zorg dat alle links ook lokaal beschikbaar zijn, zodat mensen daar alsnog alles kunnen zien

• DonMetal
RemcoDelft schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 13:21:
[...]

In dat geval zie ik 2 opties:
-verwijs mensen gewoon meteen naar de website op het normale adres (in dit geval dus via 3G)
-plaats geen enkele link op de website, of zorg dat alle links ook lokaal beschikbaar zijn, zodat mensen daar alsnog alles kunnen zien
Een wifi access point met 1 landingspagina maken dat lukt nog wel. Maar ik zou het wel soepel vinden als wanneer een gebruiker van onze pagina af wil, terwijl hij/zij nog verbonden is met ons netwerk, dit automagisch over gaat naar zijn eigen 3g. Dus wanneer ze onze site verlaten, dat ze dan meteen de verbinding met het netwerk vebreken.

Joejoe!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
DonMetal schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 13:24:
[...]

Een wifi access point met 1 landingspagina maken dat lukt nog wel. Maar ik zou het wel soepel vinden als wanneer een gebruiker van onze pagina af wil, terwijl hij/zij nog verbonden is met ons netwerk, dit automagisch over gaat naar zijn eigen 3g. Dus wanneer ze onze site verlaten, dat ze dan meteen de verbinding met het netwerk vebreken.
Je antwoord is dan simpelweg dat dat niet kan.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:16
DonMetal schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 13:24:
[...]
Helder verhaal.

Je kunt een telefoon niet laten overschakelen op 3G, en het hoeft ook niet perse. Er zijn andere oplossingen (zoals een mededeling) die niet technologisch zijn maar wel werken.

Ik zou het met een mededeling op de pagina doen.
Je landingspagina zou bijvoorbeeld kunnen zijn "Wij kunnen u geen vrij internet aanbieden. Dit accespunt is opgezet om u zonder telefoonkosten onze video te laten zien waar u nu naar doorgestuurd wordt 5..4..3..2..1 -> video"
Pagina: 1