Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-10 16:54
Een kleine vraag van mijn kant, ook hier slaat de crisis toe.
Mijn werkgever heeft ons aangezegd en gaat collectief ontslaan, goedkeuring van de OR en vakbond is er reeds.

Nu is mijn einddatum 01-07-2013, maar gezien de opzegtermijn welke ze hanteren blijf ik dus doorbetaald en in dienst tot 01-10-2013.

Ik ben al druk bezig met solliciteren, maar concreet nog geen nieuwe job.

Google en de site van het UWV maken mij een heel stuk wijzer, ik mag mij een maand voordag ik werkloos wordt inschrijven als werkzoekende en een uitkering aanvragen.

Ik ben momenteel part-time werkzaam voor 32 uur per week, en ik heb al wat informatie boven tafel.

Enige waar ik niet uitkom is de fictieve opzegtermijn welke het UWV hanteert.
(http://www.ontslag.nl/dir...fictieve-opzegtermijn%3F-)

Begrijp ik nu correct dat ik mijn uitkering al per juli moet aanvragen met inachtnemen van de opzegtermijn welke mijn werkgever hanteert van 3 maanden?

Of hoef ik mijn uitkering pas aan te vragen 1 maand voordat je uit dienst treed, in mijn geval 1 september, met het gevolg dat je dus geen opzegtermijn aangehouden hebt.

(ik heb het UWV reeds gebeld, 2 maal, en 2 verschillende antwoorden gekregen van 2 verschillende personen, dus ik vraag het hier ook maar 8)

Mijn dank voor het meedenken. _/-\o_

I have the body of a god, shame it's a buddha......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 13:09

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Eerste tip voor alle dealings met UWV: log alles (dus als je belt, noteer datum, tijd, naam van contactpersoon, wat er is gezegd), vraag altijd schriftelijke bevestiging van alles, doe liefst zo veel mogelijk schriftelijk. Zoals je zelf al hebt ondervonden krijg je van twee verschillende personen twee verschillende antwoorden, van een derde zou je waarschijnlijk weer een ander antwoord krijgen, dus dossiervorming is heel belangrijk voor het geval later zou blijken dat je toch iets verkeerd hebt gedaan.

Voorts meen ik me te herinneren dat je je bij het UWV dient te melden zo snel mogelijk na het moment waarop je weet dat je werkeloos gaat worden. Je weet het nu dus z.s.m. aanmelden, ook al is het ontslag pas per 1-10-2013 officieel.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-10 16:54
Dat maakt het meteen lastig, ik kan me inschrijven op werk.nl en dan sta ik ingeschreven als werkzoekende, maar als ik pas over 6 maanden werkloos raak, zit ik dan niet al meteen aan de 6 maanden grens.

(je mag 6 maanden werk op je eigen niveau zoeken, daarna moet je ook genoegen nemen met lager werk, als ik nu al ingeschreven sta, kan ik na afloop in Oktober als ik echt op straat sta, meteen de eerste de beste inpakker M/V baan aannemen, want je hebt al 6 maanden niets gevonden.

Dat dossierbouwen gaan we zeker doen, had ik niet gedaan, maar daar beginnen we maar meteen mee, stukje zelfbescherming, dank voor de tip.

WW aanvragen kan nu nog niet, programma geeft aan dat dit vanaf 1 maand voordat je werkloos wordt aangevraagd kan worden, is dat dan 01 juli voor mij, of 1 oktober...?

I have the body of a god, shame it's a buddha......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 13:09

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Marxje1981 schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 13:29:
Dat maakt het meteen lastig, ik kan me inschrijven op werk.nl en dan sta ik ingeschreven als werkzoekende, maar als ik pas over 6 maanden werkloos raak, zit ik dan niet al meteen aan de 6 maanden grens.

(je mag 6 maanden werk op je eigen niveau zoeken, daarna moet je ook genoegen nemen met lager werk, als ik nu al ingeschreven sta, kan ik na afloop in Oktober als ik echt op straat sta, meteen de eerste de beste inpakker M/V baan aannemen, want je hebt al 6 maanden niets gevonden.

Dat dossierbouwen gaan we zeker doen, had ik niet gedaan, maar daar beginnen we maar meteen mee, stukje zelfbescherming, dank voor de tip.

WW aanvragen kan nu nog niet, programma geeft aan dat dit vanaf 1 maand voordat je werkloos wordt aangevraagd kan worden, is dat dan 01 juli voor mij, of 1 oktober...?
Nee, dat 6 maanden werk zoeken op eigen niveau is vanaf het moment dat je daadwerkelijk werkeloos bent.

Al eerder als werkzoekende inschrijven is juist nuttig omdat je dan van de diensten van het UWV en werk.nl gebruik kunt maken om alvast nieuw werk te vinden. Het mooiste zou natuurlijk zijn als je nu al een baan vindt waar je op 1 oktober kunt starten, win-win voor jou en voor UWV want die hoeven je dan geen uitkering te betalen...

En inderdaad, misschien dat je je uitkering niet alvast kunt aanvragen, maar je kunt als het goed is al wel de status "werkzoekende" aanvragen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.