Server 2012 DC's syncen SYSVOL (netlogon-share) niet.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister X630
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-11-2022
Ik heb hier 2 nieuw geinstalleerde HP DL 380 G8 servers met Server 2012 (standard) erop.

Van beide servers een DC gemaakt (nieuw forest, nieuw domain), maar op de een of andere manier syncen de netlogon-shares niet. Met server 2008 (R2) nog nooit tegen dit probleem aangelopen.

De volgende commando's geven geen errors terug:

DCDIAG geeft op beide DC's op alle tests "passed".
DCDIAG /test:DNS geeft geen errors.
REPADMIN /SHOWREPL geeft geen errors. En zelfs "last attempt succesful" waarvan de tijdstip ook inderdaad maar een moment terug is.
REPADMIN /KCC geeft "consistency check succesful"

Ook in de eventlogs zie ik geen enkel event wat hier mee te maken zou kunnen hebben.
Ik heb echt geen idee... misschien is het probleem makkelijk op te lossen, maar ik kan niet eens een oorzaak of een error vinden.

Iemand enig idee wat hier mis gaat? suggesties zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Heeft 2012 niet altijd DFSR ipv FRS? Zo ja, dan zou je de het proces van migratie van FRS naar DFSR halverwege kunnen starten. Dan worden de replicatiepartners opnieuw geinitialiseerd. Zo niet, maak je gebruik van FRS of DFSR?

[ Voor 10% gewijzigd door Trommelrem op 23-04-2013 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ook even je DFS application eventlog nalopen, daar zou dan toch een melding in moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Kan ook zijn dat er in de DFS Eventlog een melding staat over initiele replicatie. Dit is vaak geen waarschuwing of foutmelding, maar soms blijft de replicatie dan toch hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister X630
@Trommelrem:
Vanaf 2008R2 is het standaard DFSR, mits de forest functional level 2008 R2 is. (als ik me niet vergis)
Maar bij deze nieuwe installatie is zowel de forest als domain functional level 2012.

@Wagenveld/Trommelrem:
Eventlogs zijn uiteraard al bekeken. Specifiek in de DFS eventlog staan alleen informational events. DFS starting, stopping, "The DFS Replication service successfully contacted domain controller <DC-naam> to access configuration information." , "The DFS Replication service successfully configured the debug log files." etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Hier staat uitgelegd hoe je een rapport aanmaakt uit DFS:
http://blogs.technet.com/...down-and-dirty-style.aspx

of hier:
http://blog.powershell.no...health-report-for-sysvol/

[ Voor 15% gewijzigd door wagenveld op 23-04-2013 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Is er wel een melding over initiele replicatie? Die moet er namelijk wel zijn, want anders gaan ze nooit repliceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-06 09:10
kijk je wel in de juiste eventlogs? als netlogon/sysvol niet replicate krijg je hier gegarandeerd eventlogs van.
Meldingen kunnen zowel in de DFSR logs komen als de FRS logs komen.
Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/_pL7qVUWvLsU/TPgJZCUWOiI/AAAAAAAAAUc/ebjBQVhfA20/s640/Win2k8-Net-2010-12-02-21-51-52.PNG

[ Voor 12% gewijzigd door Razwer op 23-04-2013 23:23 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister X630
@Razwer: Ja, ik kijk in de juiste eventlogs... en het is zo, geen replicatie, geen events! Kan er niks anders van maken.
@Wagenveld: Dank je voor die link. Ga ik zo eens even naar kijken, ik kom er nog op terug.

[edit]
@Wagenveld: Helaas had ik aan de links toch niet zoveel. Het is een schone installatie van server 2012. Het gaat niet om een geupgrade domein. Er is dus geen migratie van FRS naar DFS geweest waar de links over gaan.

SYSVOL repliceert ergens onder water al met DFS. DFS + management-tools voor replicatie van je fileserver is niet eens geinstalleerd en hebben we ook niet nodig.

[ Voor 83% gewijzigd door mister X630 op 24-04-2013 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-07 16:46

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

mister X630 schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 11:37:
Van beide servers een DC gemaakt (nieuw forest, nieuw domain), maar op de een of andere manier syncen de netlogon-shares niet.
Even voor de duidelijkheid, maar zoals je het hier omschrijft heb je bij beide gekozen voor "a new domain in a new forest", waarbij ze effectief in twee verschillende domeinen zitten. Je hebt bij de installatie van de tweede domain controller toch wel gekozen voor "add a domain controller in an existing domain"?

En verder.. Zie je in sites and services wel replicatielinks tussen de DC's?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister X630
Question Mark schreef op woensdag 24 april 2013 @ 15:54:
[...]

Even voor de duidelijkheid, maar zoals je het hier omschrijft heb je bij beide gekozen voor "a new domain in a new forest", waarbij ze effectief in twee verschillende domeinen zitten. Je hebt bij de installatie van de tweede domain controller toch wel gekozen voor "add a domain controller in an existing domain"?

En verder.. Zie je in sites and services wel replicatielinks tussen de DC's?
haha.... nee, 1 nieuw forest, 1 new domain, 2 DC's.

[ Voor 83% gewijzigd door mister X630 op 24-04-2013 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
mister X630 schreef op woensdag 24 april 2013 @ 08:15:
@Razwer: Ja, ik kijk in de juiste eventlogs... en het is zo, geen replicatie, geen events! Kan er niks anders van maken.
@Wagenveld: Dank je voor die link. Ga ik zo eens even naar kijken, ik kom er nog op terug.

[edit]
@Wagenveld: Helaas had ik aan de links toch niet zoveel. Het is een schone installatie van server 2012. Het gaat niet om een geupgrade domein. Er is dus geen migratie van FRS naar DFS geweest waar de links over gaan.

SYSVOL repliceert ergens onder water al met DFS. DFS + management-tools voor replicatie van je fileserver is niet eens geinstalleerd en hebben we ook niet nodig.
Voordat je het helemaal afschrijft, er zit dus wel degelijk een rapport in de DFS console specifiek voor SYSVOL replicatie. Even verder lezen dan de eerste zin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister X630
wagenveld schreef op woensdag 24 april 2013 @ 15:57:
[...]

Voordat je het helemaal afschrijft, er zit dus wel degelijk een rapport in de DFS console specifiek voor SYSVOL replicatie. Even verder lezen dan de eerste zin!
Dat heb ik ook gedaan. Maar zoals ik al aangaf moet ik dan alle DFS tools en dergelijke gaan installeren. Ik wilde eigenlijk eerst proberen om het zonder dat te doen op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Enkel de admin tools toch, volgens mij heb je daar niet eens een reboot voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister X630
@Wagenveld: Het is een nieuwe omgeving, nog niet operationeel.... alles kan in principe. :) Maar ik hou ze (nieuwe omgevingen) over het algemeen graag netjes en schoon zonder van alles te installeren / deinstalleren.

Als ik het vandaag niet oplos installeer ik morgen de tools! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-07 16:46

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

En mijn vraag over de replicatielinks?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister X630
Question Mark schreef op woensdag 24 april 2013 @ 16:27:
En mijn vraag over de replicatielinks?
Sorry, over het hoofd gezien. Maar ja, op beide servers zijn "replicate to" en "replicate from" gewoon juist.

Ik heb inmiddels ook het DFS diagnostic report gedraaid:
Servers with no errors or warnings (2)
Servers with DFS replication errors (0)
Servers unavailable for reporting (0)
Servers with DFS Replication warnings (0)

Beide DC's zijn netjes in detail zichtbaar. beide running, uptime van 3 dagen inmiddels, sysvol share bij beide zichtbaar. etc. etc.

Gewoon niks geks.... ja behalve ik dan, dat ik er gek van word!! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Daarom vroeg ik of de melding van de initiele replicatie wel aanwezig is. Zonder die melding gaan ze natuurlijk nooit repliceren. De betreffende melding is informatief, geen warning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister X630
Controleer net de logs nog even en eindelijk is er een event.... die is om de een of andere rede eerder vanmiddag spontaan ontstaan:

"The DFS Replication service stopped replication on volume C:. This occurs when a DFSR JET database is not shut down cleanly and Auto Recovery is disabled. To resolve this issue, back up the files in the affected replicated folders, and then use the ResumeReplication WMI method to resume replication. "

Waarom deze nu spontaan ontstaan is snap ik niet... maar ja. Even kijken of het nu simpel te verhelpen valt en mijn SYSVOL shares gaan repliceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister X630
na het uitvoeren van: wmic /namespace:\\root\microsoftdfs path dfsrVolumeConfig where volumeGuid="XXXXXXXX-XXXX-XXXX-XXXX-XXXXXXXXXXXX" call ResumeReplication Loopt de replicatie weer als een zonnetje.

Bedankt allemaal voor het meedenken, links en tips!

[ Voor 30% gewijzigd door mister X630 op 25-04-2013 16:02 ]

Pagina: 1