Toon posts:

problemen met aansluiten Samsung UE40es8000 op versterker

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal.
Dit weekend kocht ik een smart TV met HDMI ARC aansluiting en optical out (Samsung UE40ES8000).
Ik heb al mijn apparaten nu nog aangesloten met HDMI op een versterker (Kenwood KRF v9300d) zonder HDMI 1.4 mogelijkheden.
Nu wil ik alle apparaten aansluiten op de tv, omdat ik anders bijvoorbeeld geen 3D kan kijken op de PS3.
Nu vroeg ik me af: kan ik de HDMI ARC aansluiting van de tv gebruiken om een audiosignaal te sturen naar de versterker, die geen HDMI ARC heeft, mits ik daar de juiste kabel voor koop (HDMI 1.4a)?
Mijn andere plan was de optical out van de tv te gebruiken. Nu las ik ergens dat de tv signalen die via de HDMI aansluitingen binnenkomen niet in 5.1 doorstuurt via de optical out, maar in stereo.
Of zijn er nog andere mogelijkheden die ik wellicht over het hoofd zie?

• tweak_master
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:06
Ik heb dit zowel getest via ARC als via optical out, en als je bron dolby digital doorgeeft naar de TV, zal deze op zijn beurt hetzelfde signaal doorsturen naar de receiver. Let er dan wel op dat je bij je geluidsopties de spdif-uitvoer naar dolby digital zet want standaard staat dit altijd op PCM.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je, ik zal dit meteen even uitproberen als ik thuis ben en het resultaat hier posten.

Verwijderd

Topicstarter
Had je daar trouwens een HDMI 1.4a kabel bij gebruikt? Die zou ik dan namelijk nog even moeten aanschaffen.
Wel apart trouwens dat hij dolby geluid gaf via de optical out.
In de handleiding staat daarover het volgende: "Wanneer de bron een digitale component is, zoals
een dvd-speler / Blu-rayspeler / kabelbox / STB-satellietontvanger (set-top box) en via HDMI op de tv is aangesloten, geeft de ontvanger van de thuisbioscoop uitsluitend 2-kanaalsgeluid weer. Als u
5.1-kanaalsgeluid wilt horen, sluit u de digitale uitgang van de dvd-speler/Blu-rayspeler/kabelbox/STB-satellietontvanger (set-top box) rechtstreeks op een versterker of thuisbioscoop aan."

• tweak_master
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:06
Verwijderd schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 12:00:
Had je daar trouwens een HDMI 1.4a kabel bij gebruikt? Die zou ik dan namelijk nog even moeten aanschaffen.
Wel apart trouwens dat hij dolby geluid gaf via de optical out.
In de handleiding staat daarover het volgende: "Wanneer de bron een digitale component is, zoals
een dvd-speler / Blu-rayspeler / kabelbox / STB-satellietontvanger (set-top box) en via HDMI op de tv is aangesloten, geeft de ontvanger van de thuisbioscoop uitsluitend 2-kanaalsgeluid weer. Als u
5.1-kanaalsgeluid wilt horen, sluit u de digitale uitgang van de dvd-speler/Blu-rayspeler/kabelbox/STB-satellietontvanger (set-top box) rechtstreeks op een versterker of thuisbioscoop aan."
Ik vermoed dat je de receiver best aansluit via optical, aangezien je zelf aangeeft dat deze geen ARC ondersteund. Ik heb dit inderdaad ook gelezen in de handleiding, maar na het wijzingen van de SPDIF-instelling van de tv naar dolby digital, gaf het display van m'n receiver ook "dolby digital" aan. Ik heb dit getest met een digicorder en bij zenders die uitzenden in dolby digital, kreeg ik ook effectief dolby digital binnen op de receiver, op de andere "gewone" zenders veranderde dit weer naar PCM.

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren een optical kabel gekocht en de boel aangesloten.
Allereerst was daar vreugde: alles leek te werken, via de horizonbox en de ps3 kreeg ik dolby digital.
Daarna ging alles mis. Ik wilde een 3D bluray kijken op de ps3, en kreeg ineens geen geluid (eerder wel bij een test met een gewone Blu Ray).
Na wat aanpassingen kreeg ik geluid uit 2 speakers, maar hoorde geen spraak.
Tot een uur of twaalf gerommeld met instellingen van de PS3 met weinig resultaat.
In de tv instellingen kon ik ook niet meer kiezen voor 'Dolby Digital' in het geluidmenu als ik switchte naar de PS3, alleen nog maar voor PCM en DST NEO 2:5.
Uiteindelijk maar voor een andere oplossing gekozen: horizon op de versterker, ps3 op de tv voor beeld en met de optical kabel op de versterker, hdmi kabel naar de versterker voor beeld van de horizon en tenslotte via de hoofdtelefoonplug een kabel naar de versterker voor geluid van de Smart Hub van de tv.
Alles werkt nu, min of meer.
Wel een mooi spinnenweb achter de kast rijker!
Pagina: 1