Thuisgebruik NAS

Pagina: 1
Acties:

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-02 07:13
Geachte Tweakers,

Ik heb op het moment een verouderde NAS en deze is bijzonder traag. Deze heb ik dus aan mijn vader gegeven en wil zelf een nieuwe NAS.

Wat wil ermee doen?
- Films, Bestanden, Muziek wisselen tussen NAS - Laptop - iMac.
- Films downloaden op mijn NAS
- Muziek, Films, Foto's benaderen door mijn TV/Mediaspeler

Budget : 200-300 euro.

Waar moet ik dan aan denken?
Ik heb deze onder andere gevonden :
pricewatch: Iomega EZ Media & Backup Center 3TB

2-3 TB is meer als voldoende.
Ik hoef niet het snelste van het snelste. Ben immers maar een Student maar het moet wel werken.

Met Vriendelijke Groet,

Roland

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Gegeven wat je ermee wilt lijkt een Synology mij de meest logische keuze. Een DS212+ of DS213 zou moeten volstaan dan.

iRacing Profiel

• rolandos582
Ik heb de genoemde modellen even bekeken en voldoen inderdaad wel aan mijn eisen.

Toch ben ik wel benieuwd of er nog alternatieven zijn.

Iemand een suggestie?

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-03 22:56
Enige echte kant en klare nas systemen zijn Synology en Qnap.

Vanwege de goeie ondersteuning, juiste software en makkelijk toegankelijk voor de normale gebruiker.
De Rest wil wel maar kan het niet en hobbelt er achter aan met brakke firmware / slechte service etc jada jada.

Tenzij je er 1 zelf bouwt, maar ik zou in dit geval ook een Synology nemen.

• kroegtijger
:Y inderdaad. Een QNAP zou ook nog kunnen, maar zelf bevallen de Synology's me toch een stukje beter. Qua prijs maakt het vrij weinig uit

iRacing Profiel

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Zijn alternatieven nog als Thecus, Iomega of Lacie.. maar Synology/Qnap zeker fijner, ook qua prijs/kwaliteit.

QNAP en Synology zijn beide aan elkaar gewaagd, maar Synology heeft ook mijn voorkeur. De interface werkt vrij gemakkelijk. Je kan deze overigens testen online. Misschien krijg je dan een gevoel erbij http://www.synology.nl/products/dsm_livedemo.php Misschien leuke bijdrage :Y)

[ Voor 7% gewijzigd door gitaarwerk op 26-04-2013 16:21 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• rolandos582
Lijkt me dus vrij duidelijk. Een Synology. Heb het even getest en inderdaad en erg gebruiksvriendelijk. Prima interface.

Welk model zal voor mij dan het geschikst zijn?
pricewatch: Synology Disk Station DS411slim
pricewatch: Synology Disk Station DS212
pricewatch: Synology Disk Station DS213

Hier kom ik dan een beetje op uit.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-03 22:56
Kijk goed dat de DS411SLim alleen 2'5 HDD kan hebben ;).

De andere weer 3'5, kan best schelen kwa prijs denk ik zo tenzij je er 2x 500gb in wil doen, maar dat betwijfel ik.

• rolandos582
Mektheb schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 19:06:
Kijk goed dat de DS411SLim alleen 2'5 HDD kan hebben ;).

De andere weer 3'5, kan best schelen kwa prijs denk ik zo tenzij je er 2x 500gb in wil doen, maar dat betwijfel ik.
Goed dat je het zegt, was me nog niet opgevallen. Ik wil wel 2-3 TB gaan gebruiken.

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:21
Let wel op dat je bij de Synology modellen er nog schijven bij moet kopen en dat 200~300 erg krap wordt.

[ Voor 16% gewijzigd door m3gA op 29-04-2013 14:42 ]

• kroegtijger
m3gA schreef op maandag 29 april 2013 @ 14:42:
Let wel op dat je bij de Synology modellen er nog schijven bij moet kopen en dat 200~300 erg krap wordt.
2x3TB voor 200~300 is überhaupt al heel erg krap... Als daar dan ook nog een NAS omheen moet is het al zo goed als onmogelijk

iRacing Profiel

Verwijderd

Je kunt ook nog denken aan een thuisservertje zoals de HP Proliant Microservers.

• rolandos582
m3gA schreef op maandag 29 april 2013 @ 14:42:
Klopt, maar ik kan ook eerst 1 schijf halen en later uitbreiden? Zoveel gebruik ik toch niet.
kroegtijger schreef op maandag 29 april 2013 @ 14:52:
[...]

2x3TB voor 200~300 is überhaupt al heel erg krap... Als daar dan ook nog een NAS omheen moet is het al zo goed als onmogelijk
Er is zoveel mogelijk tegenwoordig, ik zal er nog eens goed naar kijken.

• kroegtijger
rolandos582 schreef op maandag 29 april 2013 @ 15:35:
[...]

Klopt, maar ik kan ook eerst 1 schijf halen en later uitbreiden? Zoveel gebruik ik toch niet.
dat kan wel, maar hou er rekening mee dat als je een raid-array wilt gaan bouwen dit niet altijd zondermeer even uitgebreid kan worden. Wil je de disk in een stand-alone opstelling gebruiken, dan gaat dat prima (en waarschijnlijk is dat al een prima oplossing voor je dan).
[...]

Er is zoveel mogelijk tegenwoordig, ik zal er nog eens goed naar kijken.
Bezuinig in ieder geval niet te veel op de NAS, aangezien het meestal wel het centrale punt van je netwerk gaat worden, en als die basis al niet goed is, je eigenlijk continue achter de feiten aan blijft lopen. Liever nu iets meer investeren voor een goed stabiel netwerk, dan nu iets bezuinigen om later alsnog een andere NAS te moeten gaan aanschaffen.

iRacing Profiel

Pagina: 1