Nieuwe PC: Sandy-bridge-E, Ivy-bridge of wachten

Pagina: 1
Acties:

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02 09:13
Ik loop al enkele maanden te twijfelen over een nieuwe inhoud van mijn PC. Renderen wordt vervelend traag en de PC is al 6 jaar oud. Ik heb nu een Q6600 @ 3.9gHz met 6GB DDR2 RAM. Het plan is alleen CPU/mobo/ram te vervangen.

Ik wil wil enige tijd mee kunnen met de inhoud alleen twijfel wat handig is:

De Sandy-bridge-E, lees de 3930K (oid). LGA2011, maar niet de nieuwste architectuur. Wel beter chipset en dus meer RAM snelheid.
Ivy-bridge, 3770K. Draait op het oudere model socket met chipset. Is wel energie zuiniger, goedkoper met sneller per klok. Zou voor mij snel zat zijn.
Of wachten op de Haswell. Deze lijkt ook alleen maar in quad core uit te komen, niet echt spannend alleen betekend dit volgens mij dat deze niet in LGA2011 gaat passen.

Prijstechnisch gezien is de Ivy-bridge de beste keus. Alleen ben ik bang dat LGA1155 er uit gaat. Of zal er met de Haswell ook een opvolger van de Z77 gaan komen, waardoor deze wel weer interessant wordt?

Het liefst wil ik een hexacore, omdat dit handig is met rendereren (full hd skydive beelden). Dus wie kan me wat nuttig advies geven. Ik hoef het niet ops tel en sprong te vervangen en kan wachten :)

if broken it is, fix it you should

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06:44
imo, er is altijd wat nieuws onderweg dus je kan blijven wachten. Na haswell komt er weer een opvolger...

Als je nu een upgrade wilt doen zou ik het gewoon lekker doen :Y

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

LGA1155 gaat eruit, de opvolger zal een LGA1150 hebben. Maar of dat nu iets is om je echt druk over te maken vraag ik me af. Je koopt nu en platform dat je wilt gebruiken, als je wilt gaan upgraden betekent dat in de meeste gevallen sowieso een upgrade van mobo en cpu (en soms ram).

Wil je een hexacore met veel ram, pak een LGA2011

Verwijderd

SB-E is te duur. Niet alleen de processor zelf, maar de moederborden zijn een stuk duurder dan de socket 1155 of 1150 moederborden.

Haswell is maar 6 weken wachten.
Intel processoren zijn na een jaar ongeveer net zo duur als tijdens de launch. Qua prijs kun je dus net zo goed een nieuwe CPU kopen op de dag dat hij gelaunchd wordt. Ik heb zelf mijn IVB gekocht op de eerste dag dat ze beschikbaar waren vorig jaar. (Ik betaalde toen 212 euro. Prijs nu: 203 euro).

Ik persoonlijk zou nu nooit een IVB kopen. Gewoon lekker 6 weken wachten. Je hebt dan het nieuwste van het nieuwste, en dat is altijd even een lekker gevoel. Dubbel plezier van je geld.

Het enige probleem is misschien de chipset van Haswell. Er was een probleem met de chipset, en USB3.0 disks die soms niet uit slaap wakker worden. Als je niet van plan bent om USB-disks te gebruiken maakt het niet uit. Anders moet je even opletten of je een moederbord met de nieuwe stepping (C2) koopt. Zie hier voor meer info: http://www.tomshardware.c...ep-Problem-PCN,21896.html

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Let op: Haswell is volgens de eerste berichten gemiddeld toch wel zo'n 10 tot 15% duurder geworden tov de evenknie in Ivy Bridge.

Dus prijs kan weldegelijk een overweging zijn, want verder voegt Haswell nog vrijwel niets toe tov IB. De relevantere changes, zoals Sata3, PCI 3.0 support en USB 3.0 heb je al op IB (en nog stabiel ook :D) en die gaan nu toch wel in prijs dalen, dan zal het verschil met Haswell procjes groter worden. Haswell wordt niet veel sneller namelijk maar vooral zuiniger.

E- procs doe je m.i. alleen voor echt zware toepassingen en vooral als je tri- of quad SLI/Crossfire wil gaan draaien, vanwege de pci lanes.

[ Voor 14% gewijzigd door Vayra op 23-04-2013 15:20 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• KoploperMau
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-02 19:09
Ik render zelf ook veel video's ( Klik ) met regelmatig ook compilaties van al deze video's.

Mijn specs:
Processor: i7 3820 (4 x 3,6 GHz)
RAM: 16GB (Kingston 1600MHz)
Grafisch: AMD Radeon 7850

Met de bovenstaande bak render ik 1080p video's sneller dan realtime. Ik weet niet hoeveel budget je tot je beschikking hebt en hoe snel je het precies wilt hebben, maar met een nog iets betere grafische kaart denk ik dat je nog wel wat sneller kan.

Als boven gezegd, als je je goed voelt bij Haswell moet je die nemen want die zal ongetwijfeld niet slecht zijn in het renderen van video's, maar met een processor als de 2600k en DDR-3 kan je al een hele hoop.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oslik blyat! Oslik!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Sandy Bridge E heeft natuurlijk wel minpunten tov haswell. Vooral in energie is het verschil groot. Ook Sandy Bridge E > Ivy Bridge E is ene degelijk verschil. Als je wilt wachten op 2011,.. moet je even doorzetten. Maar gok dat je met Haswell een stuk beter uit bent. Qua prijs is het niet eens zo verschillend, je hebt mogelijkheid tot wat meer PCIe snelheden dacht ik (uit mn hoofd).

Persoonlijk ook ooit eens ingedoken.. wachten op Ivy-E, Ivy nemen.. Xeon..E3, E5.. of Sandy E... gekozen voor Xeon E3... ietjes duurdere hardware, maar beter voor renderen.. ietjes minder voor gamen. Uiteindelijk is renderen op de CPU niet zo bijzonder meer. Je zou een Titan kunnen nemen voor renderen (afhankelijk van je software die je gaat gebruiken), en zou weer wat meer besparen op de rest. Je kan nu heel mooi een game / workstation maken. Vind dat vroeger de verhoudingen echt verder uit elkaar lagen dan nu.

Uiteindelijk is de vraag gewoon; hoe serieus wil je renderen. Doe je dit professioneel, of is dit thuisgebruik?

Utieindelijk wil je dit niet veranderen.. Persoonlijk zou ik dan toch voor de renderkracht van de grafische kaart geintegreerd in je CPU gaan.. voor een Xeon E3 of Haswell 4770 oid. Daar haal je meer uit dan de Hexacore cpu denk ik.

Over de real word performance hierover kan ik niet echt duidelijkheid scheppen. Wellicht kan je beter een nieuwe videokaart kopen gewoon, haha. Afhankelijk of je PCIe2 x16 hebt op je mobo.

http://www.anandtech.com/...o-nvidias-geforce-gt-650m

Overigens, dit is een interessant artikel over Haswell en graphics.. Ze hebben dan geen CudaCores, maar ondersteunen wel OpenCL

[ Voor 7% gewijzigd door gitaarwerk op 23-04-2013 18:40 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:13

player-x

Disruptive by design

Heb zelf bewust een S2011 gekozen, maar in de meeste gevallen is het overkill en ben e beter af met een S1155, of even wachten op S1150 mobo.

Want als je niet op een van de volgende voorwaarden een volledig ja kan zeggen kan je beter niet voor S2011 gaan.
  • Je hebt meer dan 32GB geheugen nodig. (ramdisk of zo)
  • Je hebt meer geheugen bandbreedte nodig. (zeer zeldzaam)
  • Je hebt meer dan 4 cores nodig. (heb je over het algemeen zeer weinig profijt van tijdens gamen)
  • Je wilt meer dan 2 videokaarten in je systeem stoppen.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Pagina: 1