Compacte laptop met SSD (geen ultrabook).

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:11
I.v.m. een nieuwe werktraject, ben ik op zoek naar een laptop. Ik heb hier een desktop met drie 30 inch schermen, waarvan ieder scherm 3x 2560x1600 resolutie heeft. Nadeel hiervan is dat alledrie schermen een actieve Displayport ingang nodig hebben. Ik heb de hoop dat ik een laptop kan vinden, die tevens krachtig genoeg is om drie 2560x1600 schermen aan te sturen, maar laten varen, en leg meer nadruk op compactheid.

Aangezien ik de laptop voornamelijk voor het reizen en op locatie zal gebruiken, heb ik de volgende eisen:

- Maximaal 14.4 inch. Rond 13 inch zou nog beter zijn. Zolang de resolutie minstens 1600x900 of meer is.
- Alleen SSD, ik ga weinig opslaan op laptop. Daarvoor heb ik m'n desktop al.
- Mobiele processor. In de i3 regionen. i5/i7 is overkill, zal ten koste van accuduur gaan.
- Uiterlijk is niet relevant. Zolang het maar solide is.

Dat er geen DVD/Bluray speler inzit, is geen issue.
Ik heb gekeken naar HP ElitePro, daar ze stevig zouden zijn. Maar het prijskaartje is toch niet in verhouding met het gebodene waar. :{.
Asus Zenbook UX31E sluit aan bij m'n wensen. Maar het bleek een ultrabook te zijn, dus dun en licht... niet nodig voor mij, gaat namelijk ten koste van accu denk ik. En zo'n ultrabook is fragiel, denk ik...

Andere laptops hebben een HDD. Als je die wilt vervangen door een SSD, gaat dat ten koste van garantie, denk ik.

Iemand nog aanraders?

[ Voor 14% gewijzigd door Hatsieflatsie op 23-04-2013 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Je kan in elk geval 2x 1600p schermen aansturen met de latitude reeks. Het docking station bevat 2x displayport (en 2x dual-link dvi). Maximaal 2 poorten tegelijk te gebruiken. Misschien, heel misschien, kan je met een thinkpad, elitebook of precision 3x 1600p aansturen ( 2 op het dock, 1 displayport op de laptop zelf ). Maar dat weet ik niet zeker.

Het is momenteel lastig om iets aan te raden in jouw segment. De beste kandidaat is de XPS 13. Eigenlijk maar om 1 reden: het is zo goed als de enige laptop met 8GB RAM en een goed scherm (en displayport). Een alternatief is de sony s13 waar je 12GB RAM in kan plaatsen. Maar het 900p scherm is ronduit van kutkwaliteit en displayport ontbreekt. I should note dat de accuduur van de XPS niet bepaald geweldig is.

Los van de ultrabooks heb je de wat zwaardere zakelijke notebooks als de latitude en thinkpad reeks. Ik ben zelf erg content over mijn latitude e6520; deze weegt weliswaar 3kg met ssd zonder dvd bay. Je kan er mee gooien, komt met een toetsenbord waar een ultrabook slechts van kan dromen en voldoende accucapaciteit om het een uur of 8 a 9 te overleven. Waarschijnlijk vind je dat te zwaar, maar heavy-duty apparaten met een goed scherm onder de 15.6" bestaan simpelweg niet.

Met name de elitebook lijn wordt gigantisch afgekraakt vanwege de kutschermen die ze gebruiken, maar in feite maakt de zakelijke lijn van dell en lenovo zich daar net zo hard schuldig aan. Een 15.6" thinkpad of latitude wordt dan al snel erg aantrekkelijk omdat dat simpelweg de enige mogelijkheid lijkt om een goed scherm te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
Darkstone, bedankt voor je verhelderende reactie. Helaas ben ik niet geïnteresseerd in een optie van een dockingstation, dat zou namelijk veel gedoe met aansluiten van desktopkabels op dockingstation van laptop betekenen, en dat dagelijks. De monitoren hebben namelijk maar 1 aansluiting voor Displayport (3007WFP-HC) Ik hou het daarom bij een laptop.

Eventuele bestanden synchroniseer ik met m'n desktop. Dat een Elitebook een kutscherm zou hebben, vind ik niet zo'n issue. Ik was toch al niet van plan om te gaan photoshoppen. Vooral om te kunnen programmeren en werken met VisualStudio voor desktop development.

Je opmerking over geheugen, heeft mij doen besluiten m'n eisen voor geheugen te verlagen tot 4GB/6GB. Wellicht dat daarin veel meer te vinden valt?

Ik zat ook te kijken naar een XPS 14 en Thinkpad T430 (N1XG2MH) aangezien ik niet veel vertrouwen heb in de tabletfunctie van XPS 12... Helaas worden de XPS 14 en Thinkpad met DVD-brander en HD geleverd, dingen waarvoor ik betaal en weinig gebruik van maak... :{.

Wellicht is Samsung Series 9 ook interessant...13'3 inch, en SSD. Al vraag ik mij af wat ik met een i5 // i 7 aanmoet. Zal ten koste van accuduur gaan. M'n desktop heeft Pentium G860 van 30 euro nieuwprijs, en dat kan makkelijk alles aan.

Heb je nog bedenkingen bij een XPS 14/Thinkpad T430, of suggesties? :)

[ Voor 18% gewijzigd door Hatsieflatsie op 23-04-2013 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hatsieflatsie schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 00:07:
Darkstone, bedankt voor je verhelderende reactie. Helaas ben ik niet geïnteresseerd in een optie van een dockingstation, dat zou namelijk veel gedoe met aansluiten van desktopkabels op dockingstation van laptop betekenen, en dat dagelijks. Ik hou het daarom bij een laptop.
Een stroomadapter en muis aansluiten is meer gedoe dan een laptop in een docking station zetten.
Je opmerking over geheugen, heeft mij doen besluiten m'n eisen voor geheugen te verlagen tot 4GB/6GB. Wellicht dat daarin veel meer te vinden valt?
Zeker. De UX31A en pricewatch: Samsung Series 9 A05NL zijn erg goede kandidaten. De samsung heeft een erg lange accuduur en is daarbij een stuk lichter dan de meeste andere ultrabooks. Een 1080p scherm ontbreekt echter.

Ondanks dat ik 4GB veel te weinig vind in een niet upgradebaar notebook is de beschikbaarheid met 8GB momenteel minimaal. Terwijl het verschil amper 3 tientjes is...
Ik zat ook te kijken naar een XPS 14 en Thinkpad T430 (N1XG2MH) aangezien ik niet veel vertrouwen heb in de tabletfunctie van XPS 12... Helaas worden de XPS 14 en Thinkpad met DVD-brander en HD geleverd, dingen waarvoor ik betaal en weinig gebruik van maak... :{.
De XPS 12 en 14 zijn een miskoop voor jou, deze bevatten een ULV processor gecombineerd met heel slechte koeling. Geen aanrader als je soms grote projecten moet compileren. De koeling van de XPS 13 is een stuk beter.
Wellicht is Samsung Series 9 A02DE (Duits model) ook interessant...13'3 inch, en SSD. Al vraag ik mij af wat ik bij een Duits model moet verwachten... En dat-ie i7 heeft, is niet zo positief. Zal ten koste van accu gaan. M'n desktop heeft Pentium G860 van 30 euro nieuwprijs, en dat kan makkelijk alles aan.
Je desktop G860 is net zo snel als een mobiele ULV i7.

Ja, de marketing is echt zo ver doorgeslagen. Als je een laptop koopt met een i7, zorg er dan voor dat het een quadcore variant is. Het verschil tussen een dualcore i5 en i7 is niet zo enorm groot. De lichtste notebooks beschikbaar met een quadcore zijn de sony vaio Z ( ~1.15kg ) en de sony S15 ( 1.9kg ). Voor de rest zijn ze allemaal vanaf 2.5 kg.

Wat voor processor er in zit heeft verder nauwelijks invloed op de accuduur. Een desktop celeron G1610 heeft hetzelfde idle verbruik als de duurste mobiele i7. (zelfs ietsje minder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
Anoniem: 303530 schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 00:28:
[...]
Een stroomadapter en muis aansluiten is meer gedoe dan een laptop in een docking station zetten.
De schermen hebben maar 1 video ingang (3007WFP-HC model, ik weet het, idioot).
Zeker. De UX31A en pricewatch: Samsung Series 9 A05NL zijn erg goede kandidaten. De samsung heeft een erg lange accuduur en is daarbij een stuk lichter dan de meeste andere ultrabooks. Een 1080p scherm ontbreekt echter.
De NP900X3E-A02NL heeft echter een 1080p scherm. Helaas vooralsnog aan de prijzige kant. :).
Ondanks dat ik 4GB veel te weinig vind in een niet upgradebaar notebook is de beschikbaarheid met 8GB momenteel minimaal. Terwijl het verschil amper 3 tientjes is...
Daarom ook m'n oude eis. Maak het regelmatig mee dat 4GB geheugen volloopt.. Maar ik heb dan ook veel tabs en applicaties tegelijkertijd draaien. Heb dan ook 12GB in desktop zitten. Met 4GB zal het even verhelpen zijn, maar niet ondoenlijk...
De XPS 12 en 14 zijn een miskoop voor jou, deze bevatten een ULV processor gecombineerd met heel slechte koeling. Geen aanrader als je soms grote projecten moet compileren. De koeling van de XPS 13 is een stuk beter.
Bedankt, goed om te weten. Straks beter naar de Samsung 9-series kijken, alhoewel een 1080p scherm voor onder 1000 euro moeilijk te vinden is.

Max. 14 inch formaat met minstens een resolutie van 1600x900 is voornaamste criterium. SSD als tweede. Maar ik bestel liever geen laptop met HD erin, zonde van geld.
Je desktop G860 is net zo snel als een mobiele ULV i7.
Verrassend om te moeten lezen dat een euroknallertje als G860 even snel is als een ULV i7.. Vond G860 al rap zat, en i7 leek voor mij overkill..
Gewicht is overigens geen criterium voor mij.
Wat voor processor er in zit heeft verder nauwelijks invloed op de accuduur. Een desktop celeron G1610 heeft hetzelfde idle verbruik als de duurste mobiele i7. (zelfs ietsje minder).
Waarom komt Intel dan met Ivy Bridge-reeks, naast hun Mobile reeks? En processoren op ARM-architectuur heeft ook veel invloed op de accuduur...

Overigens zag ik dat ik bij BTO ook een laptop kon samenstellen... 14 inch met SSD only en 8GB geheugen.. voor rond 800 euro. Valt toch nog best mee. De schermen zijn nog altijd van knullige 1366 x 768... dat valt dus ook al af.

[ Voor 12% gewijzigd door Hatsieflatsie op 23-04-2013 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hatsieflatsie schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 01:06:
Waarom komt Intel dan met Ivy Bridge-reeks, naast hun Mobile reeks? En processoren op ARM-architectuur heeft ook veel invloed op de accuduur...
De architectuur is kleiner, dus technisch gezien kunnen ze een ivy bridge voor de helft van de prijs produceren als sandy bridge. Overigens is ivy bridge wel sneller dan sandy en onder load zuiniger, maar het verschil is niet enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Volgens mij is de batterijduur van een ''ultrabook'' juist langer dan van een notebook hoor. Waarom geen MacBook Air, voldoet aan al je wensen; SSD, 13'', i5, laag gewicht, goede batterijduur, maar helaas wel een hoge prijs ;(

[ Voor 5% gewijzigd door peakrever op 23-04-2013 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Arthur-M. schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 10:34:
Volgens mij is de batterijduur van een ''ultrabook'' juist langer dan van een notebook hoor.
Mijn E6520 gaat langer mee dan welke ultrabook dan ook ;). Dat heeft niets te maken met de maximale kloksnelheid van de processor, eigenlijk is dat het enige wat bij een ULV processor 'ultra low' is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
Anoniem: 303530 schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 10:36:
[...]

Mijn E6520 gaat langer mee dan welke ultrabook dan ook ;). Dat heeft niets te maken met de maximale kloksnelheid van de processor, eigenlijk is dat het enige wat bij een ULV processor 'ultra low' is...
Weer wat nieuws geleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-07 18:24
Anoniem: 303530 schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 10:36:
[...]

Als je de batterij bedoelt, hoe lang gaat jouw E6520 dan mee?
Mijn Macbook Air haalde in het begin makkelijk de beloofde 7 uur (film kijken, liedjes beluisteren en surfen op 60% van schermverlichting). Nu zit ik nog bijna aan de 4 uur met ongeveer 77% batterij.
Of heb je zo een 9cel met een pootje? Mijn eerste Dell uit 2009/2010 ging na 1 jaar niet langer mee dan 1 uur mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
Hij heeft een 9-cell, kijk maar in z'n signature; zullen we verder weer even ontopic en HatsieFlatsie helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met normaal gebruik zit je op 8 a 9 uur. Maar er zit dan ook een 97wh accu in. De ultrabook met de langste accuduur is volgens mij de samsung 9, rond de 6.5 a 7 uur.

In de meeste ultrabooks zit gewoon niet zo'n grote accu. Met bijvoorbeeld een X230 met 9-cel accu zit je aan hetzelfde gewicht als de zwaardere ultrabooks, zoals de XPS 12, maar haal je ook de accutijden die mijn latitude haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
Mijn vader heeft een Thinkpad W530, die heeft ook grote accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomskii5
  • Laatst online: 15-07 22:52
Even tussendoor. Ik bezit een Asus N56 serie laptop en die heeft ook een i7 CPU. Mijn batterij gaat bij gebruik een 3 a 3.30u mee. (Internetten, youtube, filmpje, muziek etc)

Dus dat vind ik goed meevallen. Ik zou je door i5's en i7's in elk geval niet teveel laten afschrikken :)

https://valid.x86.fr/s6z3z0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
Arthur-M. schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 13:24:
Hij heeft een 9-cell, kijk maar in z'n signature; zullen we verder weer even ontopic en HatsieFlatsie helpen?
Dit. :)

Andere 13/14 inch met resolutie van minstens 1600x900 en SSD? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
Macbook Air ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
Ik hou het bij Windows :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
Oke, maar waarom eigenlijk? OS X is een veel stabieler systeem, want het wordt door Apple vóór Apple gemaakt waardoor alles precies op elkaar afgestemd is. Windows is gewoon een besturingssysteem dat op alle computers geïnstalleerd kan worden, dus ook op computers die zo slecht zijn dat ze het niet aan kunnen, bij Apple zou je dat nooit tegenkomen.

Een Macbook heeft ook een zeer goede bouwkwaliteit, goede accuduur, Apple heeft een goede garantieregeling (ik ben altijd heel goed geholpen), mooi design en het touchpad van de MacBook zijn ook van de beste kwaliteit, er zijn nu echt geen betere op de markt. Ook is het design erg mooi! ;) En natuurlijk OS X..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Arthur-M. schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 19:37:
Oke, maar waarom eigenlijk? OS X is een veel stabieler systeem, want het wordt door Apple vóór Apple gemaakt waardoor alles precies op elkaar afgestemd is.
Ehh ja want de grote windows resellers dit deze wereld rijk is klooien maar wat aan met brakke drivers 8)7
Windows is gewoon een besturingssysteem dat op alle computers geïnstalleerd kan worden, dus ook op computers die zo slecht zijn dat ze het niet aan kunnen, bij Apple zou je dat nooit tegenkomen.
Ehhh ja dus omdat er windows laptops worden verkocht die het OS niet aankunnen volgens mij was apple diegene die in 2010 nog laptops boven de €1000 verkocht met 2GB RAM is dat een reden om uit te wijken naar iets anders?
Een Macbook heeft ook een zeer goede bouwkwaliteit, goede accuduur, Apple heeft een goede garantieregeling (ik ben altijd heel goed geholpen), mooi design en het touchpad van de MacBook zijn ook van de beste kwaliteit, er zijn nu echt geen betere op de markt. Ook is het design erg mooi! ;) En natuurlijk OS X..
Alle argumenten die je daar noemt, behalve het touchpad, gaan net zo hard op voor 10 andere laptops uit de picewatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
Arthur-M. schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 19:37:
Oke, maar waarom eigenlijk? OS X is een veel stabieler systeem, want het wordt door Apple vóór Apple gemaakt waardoor alles precies op elkaar afgestemd is. Windows is gewoon een besturingssysteem dat op alle computers geïnstalleerd kan worden, dus ook op computers die zo slecht zijn dat ze het niet aan kunnen, bij Apple zou je dat nooit tegenkomen.
Met de laptop wil ik software ontwikkelen.

MacOS platform wordt niet wijdverbreid gebruikt. Dat is het enige argument waarom ik geen Apple wil gebruiken.
Pagina: 1