PXE in thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

• chronozphere
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-12-2020
Hey Tweakers,

Ik wil graag experimenteren met network booting, puur uit interesse. Ben al een groot deel van de dag bezig, maar het wil maar niet werken. Als ik mijn desktop reboot, dan wacht hij een paar seconden bij PXE boot, om vervolgens gewoon door te starten.

Ik heb een TP-Link router die werkt als DHCP server. Daaraan hangt mijn desktop en mijn home server (archlinux). Op de desktop wil ik een OS booten en mijn home server moet deze aanleveren m.b.v DHCP en TFTP.

Ik heb begrepen dat ik op mijn home server dus een DHCP-proxy kan configureren. Deze deelt dan geen IP's uit, maar voegt puur de informatie toe die nodig is voor PXE. Ik heb dit geconfigureerd m.b.v de dnsmasq package.

Dit staat in /etc/dnsmasq.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
tftp-root=/srv/tftproot
enable-tftp
dhcp-boot=pxelinux.0,excalibur,192.168.1.101
dhcp-option=vendor:PXEClient,6,2b
dhcp-no-override
pxe-prompt="Press F8 for boot menu", 3
pxe-service=X86PC, "Boot from network", pxelinux
pxe-service=X86PC, "Boot from local hard disk", 0
dhcp-range=192.168.1.100,192.168.1.254,proxy

In /srv/tftproot heb ik uiteraard pxelinux.0 staan en een pxelinux.cfg file staan, die naar de kernels en ramdisks van mijn OSsen wijzen.

Ik heb eigenlijk twijfels of mijn DHCP-proxy wel werkt. Is dit uberhaupt mogelijk wat ik wil doen?
Heeft iemand goede troubleshoot tips voor me?

Bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door chronozphere op 22-04-2013 22:00 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Vermoedelijk heb je je router en je dhcp-proxy-server in hetzelfde l2-segment hangen? Dan is 't niet met zekerheid te zeggen of je client device wel een IP krijgt van je server, in plaats van direct van je router.

Zet DHCP op je TP-link eens uit en laat je server het DHCP-en doen (aannemend dat je op de TP-link geen boot-info mee kunt geven.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
En kijk of je je PXE timeout kan verlengen als je switch(in je router) STP heeft draaien, want dan duurt het tot 30 seconden voordat er traffic daadwerkelijk doorgestuurd word.

STP uitschakelen (of port-fast) werkt natuurlijk ook....

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Ik denk dat je beter de volledige DHCP door je server kan laten draaien... deze adverteert zich namelijk. Ik heb hier ook een WS2012 Draaien met DHCP, DNS en WDS (PXE). En daarvoor moet je dus idd in de DHCP de vereiste opties meegeven voor de PXE boot,

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.