• msjong
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-03-2022
Dag allemaal,

ik ben begonnen met het samenstellen van een lijst voor mijn eerste zelfbouw HTPC. Ik wil het volgende doen met de HTPC;
  • Full HD 3D met DTS-HDMA afspelen vanaf de HDD alswel afspelen/rippen van fysieke Blu Ray's
  • High End audio afspelen
  • de HTPC als NAS gebruiken
  • Af en toe gamen
Ik heb momenteel een Dune HD-TV303D, een Marantz UD5005 en een Netgear ReadyNas Ultra 2 welke allemaal vervangen zullen worden door de HTPC.

Ik heb totaal geen ervaring met iets als het samenstellen van een PC danwel HTPC en leef redelijk voor de overkill. Dus ja, er zit waarschijnlijk veel te zwaar spul op maar ik heb dan ook voor zo'n 15K aan audio spul staan, geeft een beetje aan hoe ik in elkaar steek. >:)

Onderstaande heb ik tot nu uitgezocht:
  • Behuizing: Lian Li PC-C33B € 156
  • Moederbord: ASUS F2A85-V Pro € 120
  • CPU: AMD A10 5800K € 113
  • Geheugen: Kingston HyperX KHX1600C9D3K4/16GX € 106
  • Voeding: Seasonic X-400 Fanless € 115
  • Opslag: Western Digital Green WD20EZRX, 2TB 4X € 328
  • Opslag SSD: Scandisch Extreme 120GB € 94
  • Bluray: ??? € 100?
  • Geluidskaart: ASUS Xonar Essence ST € 150
Totaal zo'n €1300,-

Zijn er nu nog dingen waar ik op moet letten of componten gekozen die eigenlijk veel beter kunnen?
Iemand nog tips wat welk OS ik het beste kan installeren? Windows 7 of 8?
Ik wil graag met J River gaan werken, zijn hier nog tips voor?
Ik wil de 4 schijven in Raid 0 zetten, er zal geen gevoelige data op komen, zijn daar nog problemen mee?
Heeft iemand tips voor een goede Blu Ray spelen? Ik hoef niet te branden, puur rippen eigenlijk.

Alvast enorm bedankt voor jullie hulp en feedback.

En excuses voor mijn lijstje, geen idee hoe ik zoiets netjes kan importeren.

Groeten Marijn

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:17
16GB geheugen slaat nergens op. 4GB is al ruim genoeg, met 8GB heb je eigenlijk al een overkill. Een A10 biedt je niet zo heel veel meerwaarde, behalve dat het rippen van je BluRay's wat sneller zou kunnen gaan, mits de rest van de componenten geen bottleneck vormen (en dan met name de storage).
De geluidskaart voegt alleen wat toe als je de DAC erop nodig hebt, oftewel als je analoog naar je versterker toe gaat. Als je naar een receiver toe gaat kan je dat beter digitaal en bij voorkeur (en in het geval van DTS-HD uitsluitend) met HDMI connecten.
Het gekozen bord is prima voor een dergelijke build, maar je kan even kijken of deze -V pro het beste bij je wensen aansluit. Er zijn nog wat andere modelletjes met iets andere specs qua opties, maar de basis van alle F2A85-bordjes van Asus zijn gelijk.

Wat betreft de storage is het me een klein raadsel wat je precies als doel hebt. Gaat het om capaciteit? of om snelheid? Als capaciteit je doel is, kan je beter 2x4TB nemen; scheelt kosten, geluid en geeft je uitbreidingsruimte. Als het om performance gaat is de keuze van green-disks weer opmerkelijk te noemen. Dan kan je beter voor WD Red's kiezen en er bijvoorbeeld een Raid 10 van maken.
De SSD zal niet heel erg veel toevoegen aan je systeem, maar kan een leuke toevoeging zijn mocht er budget zijn. Ik zou dan wel weer voor een Crucial m4 of een Samsung 840 Pro kiezen ipv voor deze SSD.

De voeding zou moeten volstaan. Leuk voordeeltje dat deze fanless is. Daarintegen mis ik weer een fan voor je CPU. Stock-coolers willen nog wel eens relatief luidruchtig zijn, en gegeven dat je voor een fanless PSU kiest lijkt het me logisch dat je toch wel een stil systeempje wilt hebben.

Dan de case... Om heel eerlijk te zijn vind ik het voor deze build de case een beetje armoedig ogen (ondanks dat je er toch wel een redelijk budget voor uit trekt). De case is vrij "saai", maar laat dan wel weer connectoren in het zicht zitten, en met 2x 5,25" in het zicht waarvan er maar 1 gebruikt gaat worden vraag ik me af of je niet een wat leuker modelletje had kunnen kiezen. Ook het ontbreken van een remote en display maakt het imho allemaal niet heel veel beter. Dan vind ik bijvoorbeeld een pricewatch: Silverstone Lascala LC16MR een stuk fraaier ogen, maar er zijn nog veel meer cases in dit segment die qua aankleding en afwerking toch wat meer voor het oog bieden.

Tot slot mis ik nog een stukje van bediening. Gegeven dat je toch 24/7 het systeem hebt draaien zou CEC een mooie oplossing kunnen bieden; je kan dan gewoon je remote van je receiver gebruiken om je HTPC mee te bedienen. Eventueel kan je nog een draadloos toetsenbordje on the side hebben voor wat surfen e.d., maar zelf gebruik ik deze amper. De remote functioneert prima en doet vrijwel alles goed afhandelen.

iRacing Profiel

• msjong
Hi Kroegtijger,

bedankt voor je antwoord en feedback.

Wat betreft het geheugen, point taken en zal eens gaan kijken voor 8GB. Raad je dan een 1866 kitje aan ipv 1600?

De geluidskaart zal ook de extender hebben met 7 x analoog tulp uit welke is gemodificeerd door Triple M in Rhenen. Deze zal ik rechtstreeks op mijn eindversterkers gaan aansluiten en dus zal ook de receiver overbodig worden.

Voor opslag snap ik je punt ook heel goed, ik wil voldoende opslag 8TB om te beginnen en ik wil met snelheid mijn bestanden kunnen benaderen. Vandaar de Raid 0 of 10 zoals jij voorstelt, en dat kan dan inderdaad prima met 2 x 4TB zoals je voorstelt. Bedankt.

Ik zal nog even kijken voor een aftermarket cooler welke ook past in mijn gekozen case.

Dan de case, ik heb deze in een gesloten ruimte staan en ben nogal gebonden aan bepaalde afmetingen(5 eindversterkers). Deze case past perfect en ziet er in mijn ogen prima uit. Ook heeft hij een solide bovenkant, met beugel, waar ik eventueel met fatsoen iets kan opzetten. De toegevoegde waarde van een display en eventuelen volume knop is er dus niet.

CEC ken ik niet maar heb het even snel opgezocht en zie dat je dan een component tussen je HDMI verbinding zet. Niet zo'n fan van extra componenten in het signaal zeker niet omdat ik dan zo te zien een tweede HDMI kabel moet aanschaffen en dan ben ik weer 300E verder. Ik heb wel een Harmony 900, zou ik hier iets mee kunnen?

Nogmaals bedankt voor de feedback, waardeer het echt!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:35

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik neem toch aan dat je geen € 300 voor een HDMI-kabel uitgeeft hè?

Your Friendly Neighborhood Moderator

• msjong
Andere discussie :)

• kroegtijger
msjong schreef op maandag 22 april 2013 @ 22:14:
Hi Kroegtijger,

bedankt voor je antwoord en feedback.

Wat betreft het geheugen, point taken en zal eens gaan kijken voor 8GB. Raad je dan een 1866 kitje aan ipv 1600?
Zal je hooguit iets betere performance met een incidentele game geven, maar meer ook niet... Ik zou het de meerprijs in ieder geval niet waard vinden.
De geluidskaart zal ook de extender hebben met 7 x analoog tulp uit welke is gemodificeerd door Triple M in Rhenen. Deze zal ik rechtstreeks op mijn eindversterkers gaan aansluiten en dus zal ook de receiver overbodig worden.
In dit geval zal de kaart je dan inderdaad wel een verbetering brengen. Het kan altijd nog beter, maar zoals je waarschijnlijk al wel uit ervaring weet met audio-hardware, hoe kleiner de te behalen winsten worden, hoe sneller de prijs stijgt :{
Voor opslag snap ik je punt ook heel goed, ik wil voldoende opslag 8TB om te beginnen en ik wil met snelheid mijn bestanden kunnen benaderen. Vandaar de Raid 0 of 10 zoals jij voorstelt, en dat kan dan inderdaad prima met 2 x 4TB zoals je voorstelt. Bedankt.
Met 2x 4TB Raid 10 wordt uiteraard zeuren ;) Zolang je de data op je storage niet kritiek vindt kan het inderdaad prima zo. Daarnaast is een puntje dat als je met een Raid 0 gaat werken je 2 disks simultaan gaat aanspreken, met als gevolg dus ook 2x zoveel geluidsproductie. De performance van een Raid0 heb je in principe niet echt nodig voor je doeleinden, maar is wel weer een groot pluspunt.
Ik zal nog even kijken voor een aftermarket cooler welke ook past in mijn gekozen case.

Dan de case, ik heb deze in een gesloten ruimte staan en ben nogal gebonden aan bepaalde afmetingen(5 eindversterkers). Deze case past perfect en ziet er in mijn ogen prima uit. Ook heeft hij een solide bovenkant, met beugel, waar ik eventueel met fatsoen iets kan opzetten. De toegevoegde waarde van een display en eventuelen volume knop is er dus niet.
Case blijft altijd een persoonijke smaak. Deze case is in ieder geval geen miskoop. Het is een degelijk product, dat prima zal volstaan dan.
CEC ken ik niet maar heb het even snel opgezocht en zie dat je dan een component tussen je HDMI verbinding zet. Niet zo'n fan van extra componenten in het signaal zeker niet omdat ik dan zo te zien een tweede HDMI kabel moet aanschaffen en dan ben ik weer 300E verder. Ik heb wel een Harmony 900, zou ik hier iets mee kunnen?
Je harmony kan je alleen gebruiken als je een iR-receiver erin op gaat nemen. Kun je hele discrete modelletjes op USB voor krijgen, of je bouwt m in de case in (kleine modificatie, maar zeker niet onmogelijk).
Wat betreft je 2e HDMI-kabel vraag ik me erg sterk af wat voor uber-kabel jij dan gebruikt :{ De inhoud van dat kastje stelt ook niet zo gek veel voor; het pakt slechts een paar adertjes van je HDMI-kabel. Als je een beetje handig bent kun je ook zelf met de soldeer-bout aan de gang gaan om het oorspronkelijke signaal in stand te houden. Mogelijk dat, mocht je dit niet zelf kunnen, het bij een speciaal-zaak kan laten uitvoeren, maar goedkoop zal dat niet worden. Er is wel een alternatief, maar dan zul je naar een heel andere build toe moeten. Er zijn een handje vol Intel-borden waar een internal CEC-adapter voor beschikbaar is. Dan plaats je dus geen adapter of een 2e HDMI-kabel ertussen, maar connect je m intern. http://www.pulse-eight.co...nal-hdmi-cec-adapter.aspx
Het meest geschikte bord zou dan de pricewatch: Intel Desktop Board DQ77KB worden. Is wel weer mini ITX, maar dat zijn alle borden waar deze optie voor is, maar heeft daarintegen wel weer weer 2x 1Gbps LAN connectivity, waardoor je teaming van je NIC kan doen en dus met 2Gbps je netwerk kan bedienen. Met 2x SATA 300 en 2x SATA 600 zou het ook nog volstaan voor je storage voor nu; eventueel kan je er nog een kaartje bijprikken. Je zou dan met een knappe i3 erin een prima systeem in elkaar zetten.
Nogmaals bedankt voor de feedback, waardeer het echt!

iRacing Profiel

• kroegtijger
Jorgen schreef op maandag 22 april 2013 @ 22:56:
Ik neem toch aan dat je geen € 300 voor een HDMI-kabel uitgeeft hè?
Dat dacht ik ook, en dacht toen meteen:

iRacing Profiel

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:35

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Tja... ;)

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1